DIGIarena.e15.cz

Myšlení o fotografii na noční stolek

Kniha Myšlení o fotografii I s podtitulem průvodce modernitou v antologii textů, která vyšla koncem minulého roku, se zabývá fotografií od jejích prvopočátků do období druhé světové války.

Rozsah publikace je opravdu značný – 462 stran. Autor Jaroslav Anděl na ní pracoval více než 35 let a téměř už to vypadalo, že tyto roky přijdou nazmar. Anděl se musel od začátku vypořádávat s různými nepříjemnými okolnostmi.

Nápad napsat knihu dostal po absolvování Filozofické fakulty na Univerzitě Karlově a na Filmové a televizní fakultě AMU a pracovat na ní měl s Antonínem Dufkem. Jenže žádné nakladatelství v tehdejším Československu o knihu neprojevilo zájem. Po roce 1982 se navíc Anděl přestěhoval do Ameriky a jeho práce spočívala jinde.

Klepněte pro větší obrázek 
Obálka knihy

Poté, co se ke knize znovu vrátil, to vypadalo, že publikace poslouží jako základ pro rozšířené anglické vydání a spolupracovat na ní bude s předním odborníkem na dějiny fotografie Geofreyem Batchenem a jeho studenty z Číny, Indie, Jižní Ameriky a Afriky. Bohužel ani tato spolupráce nebyla zcela naplněna, a tak si Myšlení o fotografii na svůj okamžik muselo ještě pár let počkat.

Mezitím se vnímání fotografie měnilo – jako umělecká činnost byla zařazena do výuky na vysokých školách a byla uvedena do galerijních a muzejním prostorů, ale vyvíjely se také technologie, počty publikací o fotografii výrazně rostly, a témata, do kterých fotografie zasahovala, se stále rozšiřovala. Proto byl Jaroslav Anděl také nucen antologii značně rozšířit, oproti původním záměrům.

Klepněte pro větší obrázek
Duchenne de Boulogne, Elektricky stimulované svaly, 1852-1856

Vyšla z toho nakonec téměř pětisetstránková kniha s 20 kapitolami a 80 podkapitolami. Kdo si však myslí, že publikace o fotografii bude proložena četnými ilustracemi, a že číst o fotce znamená vlastně prohlížet si obrázky, ten bude nemile překvapen. Myšlení o fotografii I rozhodně nenabízí čtenáři žádné ulehčení, je to kniha překypující informacemi, která řeší fotografii ze všech možných stran a úhlů pohledu, ale je to také kniha, ve které se dá listovat, aniž by čtenář ztratil souvislosti. Především je to však moudrá kniha, ve které její vlastník rád občas zalistuje.

Fotografie ze všech stran

Myšlení o fotografii I se opírá o názory malířů, básníků, spisovatelů, filozofů, vědců či novinářů, kteří ve své době měli co říct. Fotografie je probírána jako médium nového vidění, nového začátku, médium pravdy, ale s postupem kapitol také jako právoplatné umění, jež si svůj post muselo tvrdě vybojovat. Je stavěna vedle obrazu i literatury, porovnávána, popisována, zkoumána. Ale nejen to. Jaroslav Anděl se dívá na fotografii i z pohledu novinářské a reportážní úlohy, jako na prostředek propagandy a jako na nástroj sociální změny, ale dotkne se také reklamní a módní fotografie, rodinných momentek a průmyslové fotografie nebo myšlenek konkrétních autorů jako například Man Ray či Paul Strand.

Klepněte pro větší obrázek
Joseph Nicéphore Niépce, Pohled z okna, 1826, heliografie

Množství problémů, jimiž se anotace zabývá, je opravdu mnoho a v tom je asi její největší slabina. Vzala si toho na bedra příliš; její rozměry a kvality jdou spíše do šířky než do hloubky. Čtenář se dozvídá plno zajímavostí, novinek, ale je to takové naťuknutí. Dá se říct, že kniha svým způsobem spíš napovídá, kam se má čtenář dále ubírat v četbě, chce-li se danou problematikou zabývat víc. Jaroslav Anděl nabízí literaturu všech možných a snad i nemožných zdrojů – zapomenutých a téměř ztracených. Myšlení o fotografii I vznikalo z velké části z knih z antikvariátů, ale také z novinových článků a ze zahraniční literatury. Jestli si tedy za něco Jaroslav Anděl zaslouží uznání, tak je to právě soubor těchto téměř ztracených myšlenek o fotografii.

Jak již název Myšlení o fotografii I napovídá, měl by vyjít ještě další svazek, který se bude zabývat fotografií od doby druhé světové války. Myšlení o fotografii II by se mělo objevit v knihkupectvích ještě letos a podílet by se na něm mělo už více autorů. Jaroslav Anděl nevylučuje, že by vznikla také třetí část anotace, která by zkoumala problematiku současné fotografie.

Klepněte pro větší obrázek

Jaroslav Anděl, Myšlení o fotografii / 1. Průvodce modernitou v antologii textů. Nakladatelství AMU, Praha 2012, 462 stran, obvyklá cena cca 490 Kč

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Knihu neznám a nemohu se k ní vyjádřit. Poku… Karel Kahovec 11. 3. 2013, 07:42

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.