DIGIarena.e15.cz

Myšlení o fotografii na noční stolek

Kniha Myšlení o fotografii I s podtitulem průvodce modernitou v antologii textů, která vyšla koncem minulého roku, se zabývá fotografií od jejích prvopočátků do období druhé světové války.

Rozsah publikace je opravdu značný – 462 stran. Autor Jaroslav Anděl na ní pracoval více než 35 let a téměř už to vypadalo, že tyto roky přijdou nazmar. Anděl se musel od začátku vypořádávat s různými nepříjemnými okolnostmi.

Nápad napsat knihu dostal po absolvování Filozofické fakulty na Univerzitě Karlově a na Filmové a televizní fakultě AMU a pracovat na ní měl s Antonínem Dufkem. Jenže žádné nakladatelství v tehdejším Československu o knihu neprojevilo zájem. Po roce 1982 se navíc Anděl přestěhoval do Ameriky a jeho práce spočívala jinde.

Klepněte pro větší obrázek 
Obálka knihy

Poté, co se ke knize znovu vrátil, to vypadalo, že publikace poslouží jako základ pro rozšířené anglické vydání a spolupracovat na ní bude s předním odborníkem na dějiny fotografie Geofreyem Batchenem a jeho studenty z Číny, Indie, Jižní Ameriky a Afriky. Bohužel ani tato spolupráce nebyla zcela naplněna, a tak si Myšlení o fotografii na svůj okamžik muselo ještě pár let počkat.

Mezitím se vnímání fotografie měnilo – jako umělecká činnost byla zařazena do výuky na vysokých školách a byla uvedena do galerijních a muzejním prostorů, ale vyvíjely se také technologie, počty publikací o fotografii výrazně rostly, a témata, do kterých fotografie zasahovala, se stále rozšiřovala. Proto byl Jaroslav Anděl také nucen antologii značně rozšířit, oproti původním záměrům.

Klepněte pro větší obrázek
Duchenne de Boulogne, Elektricky stimulované svaly, 1852-1856

Vyšla z toho nakonec téměř pětisetstránková kniha s 20 kapitolami a 80 podkapitolami. Kdo si však myslí, že publikace o fotografii bude proložena četnými ilustracemi, a že číst o fotce znamená vlastně prohlížet si obrázky, ten bude nemile překvapen. Myšlení o fotografii I rozhodně nenabízí čtenáři žádné ulehčení, je to kniha překypující informacemi, která řeší fotografii ze všech možných stran a úhlů pohledu, ale je to také kniha, ve které se dá listovat, aniž by čtenář ztratil souvislosti. Především je to však moudrá kniha, ve které její vlastník rád občas zalistuje.

Fotografie ze všech stran

Myšlení o fotografii I se opírá o názory malířů, básníků, spisovatelů, filozofů, vědců či novinářů, kteří ve své době měli co říct. Fotografie je probírána jako médium nového vidění, nového začátku, médium pravdy, ale s postupem kapitol také jako právoplatné umění, jež si svůj post muselo tvrdě vybojovat. Je stavěna vedle obrazu i literatury, porovnávána, popisována, zkoumána. Ale nejen to. Jaroslav Anděl se dívá na fotografii i z pohledu novinářské a reportážní úlohy, jako na prostředek propagandy a jako na nástroj sociální změny, ale dotkne se také reklamní a módní fotografie, rodinných momentek a průmyslové fotografie nebo myšlenek konkrétních autorů jako například Man Ray či Paul Strand.

Klepněte pro větší obrázek
Joseph Nicéphore Niépce, Pohled z okna, 1826, heliografie

Množství problémů, jimiž se anotace zabývá, je opravdu mnoho a v tom je asi její největší slabina. Vzala si toho na bedra příliš; její rozměry a kvality jdou spíše do šířky než do hloubky. Čtenář se dozvídá plno zajímavostí, novinek, ale je to takové naťuknutí. Dá se říct, že kniha svým způsobem spíš napovídá, kam se má čtenář dále ubírat v četbě, chce-li se danou problematikou zabývat víc. Jaroslav Anděl nabízí literaturu všech možných a snad i nemožných zdrojů – zapomenutých a téměř ztracených. Myšlení o fotografii I vznikalo z velké části z knih z antikvariátů, ale také z novinových článků a ze zahraniční literatury. Jestli si tedy za něco Jaroslav Anděl zaslouží uznání, tak je to právě soubor těchto téměř ztracených myšlenek o fotografii.

Jak již název Myšlení o fotografii I napovídá, měl by vyjít ještě další svazek, který se bude zabývat fotografií od doby druhé světové války. Myšlení o fotografii II by se mělo objevit v knihkupectvích ještě letos a podílet by se na něm mělo už více autorů. Jaroslav Anděl nevylučuje, že by vznikla také třetí část anotace, která by zkoumala problematiku současné fotografie.

Klepněte pro větší obrázek

Jaroslav Anděl, Myšlení o fotografii / 1. Průvodce modernitou v antologii textů. Nakladatelství AMU, Praha 2012, 462 stran, obvyklá cena cca 490 Kč

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Knihu neznám a nemohu se k ní vyjádřit. Poku… Karel Kahovec 11. 3. 2013, 07:42

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne