DIGIarena.e15.cz

Myšlení o fotografii na noční stolek

Kniha Myšlení o fotografii I s podtitulem průvodce modernitou v antologii textů, která vyšla koncem minulého roku, se zabývá fotografií od jejích prvopočátků do období druhé světové války.

Rozsah publikace je opravdu značný – 462 stran. Autor Jaroslav Anděl na ní pracoval více než 35 let a téměř už to vypadalo, že tyto roky přijdou nazmar. Anděl se musel od začátku vypořádávat s různými nepříjemnými okolnostmi.

Nápad napsat knihu dostal po absolvování Filozofické fakulty na Univerzitě Karlově a na Filmové a televizní fakultě AMU a pracovat na ní měl s Antonínem Dufkem. Jenže žádné nakladatelství v tehdejším Československu o knihu neprojevilo zájem. Po roce 1982 se navíc Anděl přestěhoval do Ameriky a jeho práce spočívala jinde.

Klepněte pro větší obrázek 
Obálka knihy

Poté, co se ke knize znovu vrátil, to vypadalo, že publikace poslouží jako základ pro rozšířené anglické vydání a spolupracovat na ní bude s předním odborníkem na dějiny fotografie Geofreyem Batchenem a jeho studenty z Číny, Indie, Jižní Ameriky a Afriky. Bohužel ani tato spolupráce nebyla zcela naplněna, a tak si Myšlení o fotografii na svůj okamžik muselo ještě pár let počkat.

Mezitím se vnímání fotografie měnilo – jako umělecká činnost byla zařazena do výuky na vysokých školách a byla uvedena do galerijních a muzejním prostorů, ale vyvíjely se také technologie, počty publikací o fotografii výrazně rostly, a témata, do kterých fotografie zasahovala, se stále rozšiřovala. Proto byl Jaroslav Anděl také nucen antologii značně rozšířit, oproti původním záměrům.

Klepněte pro větší obrázek
Duchenne de Boulogne, Elektricky stimulované svaly, 1852-1856

Vyšla z toho nakonec téměř pětisetstránková kniha s 20 kapitolami a 80 podkapitolami. Kdo si však myslí, že publikace o fotografii bude proložena četnými ilustracemi, a že číst o fotce znamená vlastně prohlížet si obrázky, ten bude nemile překvapen. Myšlení o fotografii I rozhodně nenabízí čtenáři žádné ulehčení, je to kniha překypující informacemi, která řeší fotografii ze všech možných stran a úhlů pohledu, ale je to také kniha, ve které se dá listovat, aniž by čtenář ztratil souvislosti. Především je to však moudrá kniha, ve které její vlastník rád občas zalistuje.

Fotografie ze všech stran

Myšlení o fotografii I se opírá o názory malířů, básníků, spisovatelů, filozofů, vědců či novinářů, kteří ve své době měli co říct. Fotografie je probírána jako médium nového vidění, nového začátku, médium pravdy, ale s postupem kapitol také jako právoplatné umění, jež si svůj post muselo tvrdě vybojovat. Je stavěna vedle obrazu i literatury, porovnávána, popisována, zkoumána. Ale nejen to. Jaroslav Anděl se dívá na fotografii i z pohledu novinářské a reportážní úlohy, jako na prostředek propagandy a jako na nástroj sociální změny, ale dotkne se také reklamní a módní fotografie, rodinných momentek a průmyslové fotografie nebo myšlenek konkrétních autorů jako například Man Ray či Paul Strand.

Klepněte pro větší obrázek
Joseph Nicéphore Niépce, Pohled z okna, 1826, heliografie

Množství problémů, jimiž se anotace zabývá, je opravdu mnoho a v tom je asi její největší slabina. Vzala si toho na bedra příliš; její rozměry a kvality jdou spíše do šířky než do hloubky. Čtenář se dozvídá plno zajímavostí, novinek, ale je to takové naťuknutí. Dá se říct, že kniha svým způsobem spíš napovídá, kam se má čtenář dále ubírat v četbě, chce-li se danou problematikou zabývat víc. Jaroslav Anděl nabízí literaturu všech možných a snad i nemožných zdrojů – zapomenutých a téměř ztracených. Myšlení o fotografii I vznikalo z velké části z knih z antikvariátů, ale také z novinových článků a ze zahraniční literatury. Jestli si tedy za něco Jaroslav Anděl zaslouží uznání, tak je to právě soubor těchto téměř ztracených myšlenek o fotografii.

Jak již název Myšlení o fotografii I napovídá, měl by vyjít ještě další svazek, který se bude zabývat fotografií od doby druhé světové války. Myšlení o fotografii II by se mělo objevit v knihkupectvích ještě letos a podílet by se na něm mělo už více autorů. Jaroslav Anděl nevylučuje, že by vznikla také třetí část anotace, která by zkoumala problematiku současné fotografie.

Klepněte pro větší obrázek

Jaroslav Anděl, Myšlení o fotografii / 1. Průvodce modernitou v antologii textů. Nakladatelství AMU, Praha 2012, 462 stran, obvyklá cena cca 490 Kč

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Knihu neznám a nemohu se k ní vyjádřit. Poku… Karel Kahovec 11. 3. 2013, 07:42

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování