DIGIarena.e15.cz

Myšlení o fotografii na noční stolek

Kniha Myšlení o fotografii I s podtitulem průvodce modernitou v antologii textů, která vyšla koncem minulého roku, se zabývá fotografií od jejích prvopočátků do období druhé světové války.

Rozsah publikace je opravdu značný – 462 stran. Autor Jaroslav Anděl na ní pracoval více než 35 let a téměř už to vypadalo, že tyto roky přijdou nazmar. Anděl se musel od začátku vypořádávat s různými nepříjemnými okolnostmi.

Nápad napsat knihu dostal po absolvování Filozofické fakulty na Univerzitě Karlově a na Filmové a televizní fakultě AMU a pracovat na ní měl s Antonínem Dufkem. Jenže žádné nakladatelství v tehdejším Československu o knihu neprojevilo zájem. Po roce 1982 se navíc Anděl přestěhoval do Ameriky a jeho práce spočívala jinde.

Klepněte pro větší obrázek 
Obálka knihy

Poté, co se ke knize znovu vrátil, to vypadalo, že publikace poslouží jako základ pro rozšířené anglické vydání a spolupracovat na ní bude s předním odborníkem na dějiny fotografie Geofreyem Batchenem a jeho studenty z Číny, Indie, Jižní Ameriky a Afriky. Bohužel ani tato spolupráce nebyla zcela naplněna, a tak si Myšlení o fotografii na svůj okamžik muselo ještě pár let počkat.

Mezitím se vnímání fotografie měnilo – jako umělecká činnost byla zařazena do výuky na vysokých školách a byla uvedena do galerijních a muzejním prostorů, ale vyvíjely se také technologie, počty publikací o fotografii výrazně rostly, a témata, do kterých fotografie zasahovala, se stále rozšiřovala. Proto byl Jaroslav Anděl také nucen antologii značně rozšířit, oproti původním záměrům.

Klepněte pro větší obrázek
Duchenne de Boulogne, Elektricky stimulované svaly, 1852-1856

Vyšla z toho nakonec téměř pětisetstránková kniha s 20 kapitolami a 80 podkapitolami. Kdo si však myslí, že publikace o fotografii bude proložena četnými ilustracemi, a že číst o fotce znamená vlastně prohlížet si obrázky, ten bude nemile překvapen. Myšlení o fotografii I rozhodně nenabízí čtenáři žádné ulehčení, je to kniha překypující informacemi, která řeší fotografii ze všech možných stran a úhlů pohledu, ale je to také kniha, ve které se dá listovat, aniž by čtenář ztratil souvislosti. Především je to však moudrá kniha, ve které její vlastník rád občas zalistuje.

Fotografie ze všech stran

Myšlení o fotografii I se opírá o názory malířů, básníků, spisovatelů, filozofů, vědců či novinářů, kteří ve své době měli co říct. Fotografie je probírána jako médium nového vidění, nového začátku, médium pravdy, ale s postupem kapitol také jako právoplatné umění, jež si svůj post muselo tvrdě vybojovat. Je stavěna vedle obrazu i literatury, porovnávána, popisována, zkoumána. Ale nejen to. Jaroslav Anděl se dívá na fotografii i z pohledu novinářské a reportážní úlohy, jako na prostředek propagandy a jako na nástroj sociální změny, ale dotkne se také reklamní a módní fotografie, rodinných momentek a průmyslové fotografie nebo myšlenek konkrétních autorů jako například Man Ray či Paul Strand.

Klepněte pro větší obrázek
Joseph Nicéphore Niépce, Pohled z okna, 1826, heliografie

Množství problémů, jimiž se anotace zabývá, je opravdu mnoho a v tom je asi její největší slabina. Vzala si toho na bedra příliš; její rozměry a kvality jdou spíše do šířky než do hloubky. Čtenář se dozvídá plno zajímavostí, novinek, ale je to takové naťuknutí. Dá se říct, že kniha svým způsobem spíš napovídá, kam se má čtenář dále ubírat v četbě, chce-li se danou problematikou zabývat víc. Jaroslav Anděl nabízí literaturu všech možných a snad i nemožných zdrojů – zapomenutých a téměř ztracených. Myšlení o fotografii I vznikalo z velké části z knih z antikvariátů, ale také z novinových článků a ze zahraniční literatury. Jestli si tedy za něco Jaroslav Anděl zaslouží uznání, tak je to právě soubor těchto téměř ztracených myšlenek o fotografii.

Jak již název Myšlení o fotografii I napovídá, měl by vyjít ještě další svazek, který se bude zabývat fotografií od doby druhé světové války. Myšlení o fotografii II by se mělo objevit v knihkupectvích ještě letos a podílet by se na něm mělo už více autorů. Jaroslav Anděl nevylučuje, že by vznikla také třetí část anotace, která by zkoumala problematiku současné fotografie.

Klepněte pro větší obrázek

Jaroslav Anděl, Myšlení o fotografii / 1. Průvodce modernitou v antologii textů. Nakladatelství AMU, Praha 2012, 462 stran, obvyklá cena cca 490 Kč

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Knihu neznám a nemohu se k ní vyjádřit. Poku… Karel Kahovec 11. 3. 2013, 07:42

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.