Myšlení o fotografii na noční stolek

Myšlení o fotografii na noční stolek

Kniha Myšlení o fotografii I s podtitulem průvodce modernitou v antologii textů, která vyšla koncem minulého roku, se zabývá fotografií od jejích prvopočátků do období druhé světové války.

Rozsah publikace je opravdu značný – 462 stran. Autor Jaroslav Anděl na ní pracoval více než 35 let a téměř už to vypadalo, že tyto roky přijdou nazmar. Anděl se musel od začátku vypořádávat s různými nepříjemnými okolnostmi.

Nápad napsat knihu dostal po absolvování Filozofické fakulty na Univerzitě Karlově a na Filmové a televizní fakultě AMU a pracovat na ní měl s Antonínem Dufkem. Jenže žádné nakladatelství v tehdejším Československu o knihu neprojevilo zájem. Po roce 1982 se navíc Anděl přestěhoval do Ameriky a jeho práce spočívala jinde.

Mysleni_o_fotografii_OBALKA_500.jpg 
Obálka knihy

Poté, co se ke knize znovu vrátil, to vypadalo, že publikace poslouží jako základ pro rozšířené anglické vydání a spolupracovat na ní bude s předním odborníkem na dějiny fotografie Geofreyem Batchenem a jeho studenty z Číny, Indie, Jižní Ameriky a Afriky. Bohužel ani tato spolupráce nebyla zcela naplněna, a tak si Myšlení o fotografii na svůj okamžik muselo ještě pár let počkat.

Mezitím se vnímání fotografie měnilo – jako umělecká činnost byla zařazena do výuky na vysokých školách a byla uvedena do galerijních a muzejním prostorů, ale vyvíjely se také technologie, počty publikací o fotografii výrazně rostly, a témata, do kterých fotografie zasahovala, se stále rozšiřovala. Proto byl Jaroslav Anděl také nucen antologii značně rozšířit, oproti původním záměrům.

Duchenne de Boulogne, Elektricky stimulované svaly, 1852-1856.jpg
Duchenne de Boulogne, Elektricky stimulované svaly, 1852-1856

Vyšla z toho nakonec téměř pětisetstránková kniha s 20 kapitolami a 80 podkapitolami. Kdo si však myslí, že publikace o fotografii bude proložena četnými ilustracemi, a že číst o fotce znamená vlastně prohlížet si obrázky, ten bude nemile překvapen. Myšlení o fotografii I rozhodně nenabízí čtenáři žádné ulehčení, je to kniha překypující informacemi, která řeší fotografii ze všech možných stran a úhlů pohledu, ale je to také kniha, ve které se dá listovat, aniž by čtenář ztratil souvislosti. Především je to však moudrá kniha, ve které její vlastník rád občas zalistuje.

Fotografie ze všech stran

Myšlení o fotografii I se opírá o názory malířů, básníků, spisovatelů, filozofů, vědců či novinářů, kteří ve své době měli co říct. Fotografie je probírána jako médium nového vidění, nového začátku, médium pravdy, ale s postupem kapitol také jako právoplatné umění, jež si svůj post muselo tvrdě vybojovat. Je stavěna vedle obrazu i literatury, porovnávána, popisována, zkoumána. Ale nejen to. Jaroslav Anděl se dívá na fotografii i z pohledu novinářské a reportážní úlohy, jako na prostředek propagandy a jako na nástroj sociální změny, ale dotkne se také reklamní a módní fotografie, rodinných momentek a průmyslové fotografie nebo myšlenek konkrétních autorů jako například Man Ray či Paul Strand.

Fotografie z knihy - Joseph Nicéphore Niépce, Pohled z okna, 1826, heliografie.jpg
Joseph Nicéphore Niépce, Pohled z okna, 1826, heliografie

Množství problémů, jimiž se anotace zabývá, je opravdu mnoho a v tom je asi její největší slabina. Vzala si toho na bedra příliš; její rozměry a kvality jdou spíše do šířky než do hloubky. Čtenář se dozvídá plno zajímavostí, novinek, ale je to takové naťuknutí. Dá se říct, že kniha svým způsobem spíš napovídá, kam se má čtenář dále ubírat v četbě, chce-li se danou problematikou zabývat víc. Jaroslav Anděl nabízí literaturu všech možných a snad i nemožných zdrojů – zapomenutých a téměř ztracených. Myšlení o fotografii I vznikalo z velké části z knih z antikvariátů, ale také z novinových článků a ze zahraniční literatury. Jestli si tedy za něco Jaroslav Anděl zaslouží uznání, tak je to právě soubor těchto téměř ztracených myšlenek o fotografii.

Jak již název Myšlení o fotografii I napovídá, měl by vyjít ještě další svazek, který se bude zabývat fotografií od doby druhé světové války. Myšlení o fotografii II by se mělo objevit v knihkupectvích ještě letos a podílet by se na něm mělo už více autorů. Jaroslav Anděl nevylučuje, že by vznikla také třetí část anotace, která by zkoumala problematiku současné fotografie.

kniha.png

Jaroslav Anděl, Myšlení o fotografii / 1. Průvodce modernitou v antologii textů. Nakladatelství AMU, Praha 2012, 462 stran, obvyklá cena cca 490 Kč

Určitě si přečtěte

Články odjinud