DIGIarena.e15.cz

Nadpřirozená světla ve fotografiích Jana Pohribného

Prostorná chodba Místodržitelského paláce, kterou návštěvníci výstav znají pod názvem Ambit, je celoročně vyhrazena fotografickým projektům. Přibližně sedmkrát do roka zde dochází k obměnám monografických výstav, a to nejen českých a slovenských autorů, ale také zahraničních.
Nadpřirozená světla ve fotografiích Jana Pohribného

V současné době brněnskému Ambitu kralují krajinářské fotografie Jana Pohribného (1961), autora žijícího v Praze. Poté, co se po studiích rozhodl působit jako svobodný umělec na volné noze, se pustil do aranžovaných a konceptuálních snímků přírody, a tato dlouhodobá vášeň ho dodnes neopustila. Kořeny jeho ambiciózních děl můžeme shledat již v rodině - otec byl teoretikem výtvarného umění, matka ilustrátorka - tedy v umělecké tradici. Své osobité místo zaujímá Pohribného dílo nejen na poli barevné fotografie, ale soudobého umění vůbec.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek
Jan Pohribný: z cyklu Místa zasvěcení

Již v roce 1988 začal Pohribný vytvářet reflexe na kultovní místa prehistorické Evropy. Cyklus Místa zasvěcení, výstava uspořádaná Moravskou galerií v Brně, jakožto soubor velice působivých děl, vychází z těchto reflexí. Autor předkládá návštěvníkům originální, dalo by se říct s důvtipem a dávkou citlivosti vyhotovené luminografie, tedy krajiny protknuté kresbou světla. Tuto světelnou zář lze chápat vícerým způsobem – každopádně je to signál nadpřirozeného světa, snad paprsků božích. V obecné rovině je to pak ubíhající čas, nevědomá paměť, a podle slov kurátora výstavy Antonína Dufka také „minulost propojená s budoucností a vyhýbající se přítomnosti“.

Přestože o různé „zásahy“ do krajiny se pokouší řádka umělců, a to několikerým způsobem, Pohribný má v tomto směru velice výraznou pozici - vyzařujícím mysticismem pramenícím z dávných rituálů, prací se světlem, obecnou myšlenkou o kolektivním nevědomí. Samotný fotograf chápe celek výstavy jako hledání vlastní identity, prapůvodního spojení s přírodou a se zákony kosmu.

Jan Pohribný: Místa zasvěcení 
Ambit Místodržitelského paláce
Moravská galerie Brno
otevřeno denně, od 10 hodin do 23:30
do 9. ledna 2005, vstup volný 

Jan Pohribný vystudoval užitou fotografii na Střední průmyslové škole grafické v Praze (1976-1980), poté katedru umělecké fotografie na FAMU. V letech 1995 a 1997 získal ocenění v prestižní soutěži Czech Press Photo. Kromě volné tvorby se zabývá reklamní a ilustrační výtvarnou fotografií. V Česku i zahraničí pravidelně vede fotografické dílny zaměřené na tvorbu intermediální i krajinářskou. Externě vyučuje na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě.

Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: fotky nebo grafika? Jan Novák 31. 12. 2004, 12:14
fotky nebo grafika? kombajn 23. 12. 2004, 13:08
Re: Pohribný??? no comment stanislava 21. 12. 2004, 08:25
Re: Pohribný??? no comment lia 21. 12. 2004, 08:04
Pohribný??? no comment Honza Krč 21. 12. 2004, 07:53

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.