DIGIarena.e15.cz

Naučte se kreativnímu vidění

Brněnské nakladatelství Zoner Press vydalo před nedávnem knihu uznávaného fotografa Bryana Petersona Naučte se vidět kreativně. Velkoformátová publikace je označena logem Encyklopedie - grafika a digitální fotografie, je tedy jasné, komu je převážně určena.
Naučte se kreativnímu vidění

Klepněte pro větší obrázek

První vydání této fotografiemi zaplněné knihy vzniklo již v roce 1988. V oblasti kompozice a kreativního vidění se samozřejmě nic nemění, ale digitální fotografie si zažila boom, a proto se Bryan Peterson pouští do dalších aktualizací knihy. České vydání je překladem (Alena Volná, Petr Volný) anglického originálu Learning to see creatively: design, color and composition in photography z loňského roku.

Autor se pokouší nabídnout čtenářům možnost, jak správně vystihnout moment k pořízení zajímavého snímku. Na sto šedesáti stranách ukazuje cestu, jak se oprostit od konvenčního pohledu a „neschopnosti vidět“. Kniha s podtitulem Design, barva a kompozice ve fotografii je tak zaplněna rozmanitými fotografiemi pocházejícími z Petersonova fotoaparátu, na kterých dokumentuje své postupy a techniky a aplikuje výklady. Netají se s tím, že se mnohokrát snaží čtenáře přímo vyprovokovat. Vysvětluje, jaké konkrétní prvky jsou na fotografiích důležité, aby ji dělaly fascinujícím obrázkem. Názorně interpretuje situaci „před“ a „po“. A co je hlavní - zaobírá se kromě kompozice také vizuálními vjemy - významem barev obrazu, liniemi, formou i strukturou jednotlivých elementů. U každého snímku Peterson popisuje jeho "příběh" a uvádí použitou techniku, tedy objektiv, rychlost závěrky i clonu.

Kniha je poutavá nejen fotografiemi, ale i samotným textem. Dočtete se například, jak je možné rozšířit své vidění (rybí oko, práce s teleobjektivy, makrofotografie), jak si počínat při kompozici (vyplnění rámu, zlatý řez a pravidlo třetin, rám v rámu, pořídit snímek na šířku nebo výšku?) či na jaké designové prvky je dobré se soustředit (tvary, vzory, barvy).

Závěrečná slova knihy patří těm fotografům, kteří by se rádi vydali na profesionální dráhu:
1.     dělejte to, co děláte, dobře, a budete ve hře
2.     dělejte to, co děláte, a dělejte to lépe než ostatní, a získáte obecenstvo
3.     dělejte to, co děláte, a dělejte to lépe než kdokoliv jiný, a svět vám bude ležet u nohou

Bryan Peterson
Naučte se vidět kreativně
Zoner Press, Brno, 2004
329 Kč vč. DPH

 

Další článek




celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

super králík 12. 11. 2004, 15:14
Re: kniha miroslav.kucera 12. 11. 2004, 09:54
kniha kombajn 11. 11. 2004, 14:53
Pekna knizka miroslav.kucera 11. 11. 2004, 10:30
Re: Nadpis Honza 11. 11. 2004, 10:02

Další podobné články

Po 45 letech končí Shutterbug s tiskem svého magazínu, zaměří se jen na web

Po 45 letech končí Shutterbug s tiskem svého magazínu, zaměří se jen na web

Podpora svobody tisku aneb kdo získal letošní cenu UNESCO/GUILLERMO CANO

Podpora svobody tisku aneb kdo získal letošní cenu UNESCO/GUILLERMO CANO

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Když se o někom řekne, že je to prostý člověk, nemusí to znamenat, že by byl analfabetem nebo nevzdělancem. Ostatně také babička Boženy Němcové, alespoň jako literární postava, byla na jedné straně archetypem prostoty a na druhé moudrosti.

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

Různá muzea proti pořizování různých fotografují bojují různými způsoby. Ne však muzeum selfie, které se nachází v americkém Los Angeles. To k tomu totiž přímo nabádá, mějte se ale na pozoru před „selfitis“...