DIGIarena.e15.cz

Neistá budúcnosť fotografií týdne

Jaké předpoklady má splňovat fotka týdne? Tato otázka zní na první pohled velmi banálně – jedná se o snímek, který je nejen technicky dobře zvládnutý, ale také oslovuje diváka originální pojetím. Je to ve všech ohledech nejlepší snímek, který byl během uplynulého týden do galerie zaslán. Co tento výrok ale v důsledku znamená, se dozvíte dále.
Neistá budúcnosť fotografií týdne

Občas se v naší galerii objeví snímek, který osloví bez výjimky celou redakci a ta se jednohlasně shodne na jeho volbě. Tento jev je ale tak ojedinělý, že z čistě statistického hlediska snad ani nemá cenu jej zmiňovat. Obvykle volba Fotografie týdne připomíná rozpočtové jednání v Poslanecké sněmovně. Každý člen redakce má svůj oblíbený styl a kvalitních fotografií je v galerii dostatek. Není problém prolistovat jednotlivé kategorie a zvolit např. nejlepší makro snímek, akt či experiment, ale jak se poté mezi nimi rozhodnout? Podobně zapeklitá situace nastala i tento týden, kdy se strhnul doslova lítý boj mezi čtyřmi nominovanými snímky.

První dvě nominované fotografie jsou prvotiny od autorů, kteří začali fotografie do galerie posílat teprve během minulého týdne: No name od Marka Hajna a Sklenice v modrém" od Libora Wunsche. Autory dalších dvou snímků jsou fotografové, kteří si titul Fotografie týdne zasloužili již v minulosti a galerii permanentně zásobují výbornými snímky. Jedná se o fotografii o od Martina Pospíšila a …budúcnosť je neistá…, jejímž autorem je Dušan Petho.

Klepněte pro větší obrázek
Kolik otázek se skrývá v pohledu starého muže?

Právě Dušan Petho nakonec vyšel ze souboje jako vítěz. Fotografie …budúcnosť je neistá… dokumentárním způsobem zachycuje prototyp muže bez cíle, domova i budoucnosti. Při pohledu na obraz vyvstává řada otázek, je provokující a svým způsobem zneklidňuje. Kdo z nás ví, co přinese budoucnost? Pečlivá volba tónování, kompozice i vybraného tématu dává fotce ten správný poměr aktuálnosti a působivosti. Snad jen škoda volby pozadí, které – ač rozmazané – nenechává dostatek prostoru portrétovanému muži. Možná by však stačilo jen trochu zesvětlit, nechat objet stát osamoceně v popředí, pouze s nejasnými stíny za zády. Přesto Dušanovi Petho gratulujeme k výbornému počinu a těšíme se na další snímky.

Další článek




celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Neistá budúcnosť fotografií .... Michael Bedřich 17. 6. 2005, 13:46
Neistá budúcnosť fotografií týdne Jan Viper 16. 6. 2005, 12:08
Re: A já bych to viděl takhle Petr Lindner 15. 6. 2005, 00:31
...podakovanie Dusan Petho 14. 6. 2005, 20:59
A já bych to viděl takhle Rostislav Klusák 14. 6. 2005, 10:18

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.