DIGIarena.e15.cz

Nejlevnější ateliér najdete v přírodě

Exteriér poskytne neotřelé prostředí, zajímavé světlo, a také několik omezení. Poradíme vám, jak dosáhnout co nejlepšího výsledku.

Fotografování portrétu v exteriéru se od portrétu v ateliérových podmínkách výrazně liší. V amatérských podmínkách není obvykle možné použít studiová světla. Osvětlení tak nemůžete ladit podle svého přání, ale naopak se do značné míry musíte vy přizpůsobit daným podmínkám.

Ne vždy to však nutně musí znamenat nevýhodu. Naopak, přirozené světlo mnohdy dává prostor pro kreativní přístup a posléze přináší zajímavé, často dokonce neotřelé výsledky. Na rozdíl od ateliéru vám denní světlo a prostředí exteriéru pomůže předejít „sterilnímu“ provedení fotky a dodá potřebnou atmosféru.

Pro práci se světlem mimo ateliér bývá praktickou pomůckou odrazná deska. Ta umožňuje dostupné světlo rozumně přizpůsobit vašemu záměru. Většina odrazných desek nabízených na trhu má několik různých ploch, jež lze střídat. Bílou plochu použijete v případě, že potřebujete jemné, hodně rozptýlené světlo. Stříbrná odráží o poznání více světla, které je navíc výrazně tvrdší než u bílého povrchu. Zlatá je srovnatelná se stříbrnou, pokud jde o intenzitu a tvrdost odraženého světla, zabarvuje jej však do teplejších odstínů.

Líčení je vhodné použít opět o něco výraznější, než je zvykem pro běžné nošení, ale o něco jemnější, než by se hodilo pro ateliér a umělé osvětlení. Je-li portrétovanou osobou muž nebo dítě, nebývá na škodu použít pudr. Vyhnete se tak rušivým odleskům.

Dalším podstatným aspektem u portrétu je práce s modelem. Hlavní je výraz a pokud nepracujete s profesionálním modelem nebo s přirozeně nadaným člověkem, bude vaše vedení velmi potřebné. Bývá dobré hned zpočátku vysvětlit portrétované osobě, jak chcete, aby fotka působila, jaký je přesně váš záměr a jaký výraz si představujete. Klidně portrétovaného nechte, aby nejprve zkusil pózovat sám a posléze jej směrujete podle svých představ. Máte-li pocit, že jste se dostali do slepé uličky a nevíte jak dál, není často od věci dát si krátkou pauzu a poté začít znovu od začátku.

Nebojte se v průběhu práce udělat několik drobných variant téže fotografie. Rozhodně ne vždy je první pořízený snímek ten nejlepší. Když je model/modelka nervózní a vám se práce nedaří podle vašeho přání, je někdy dobré udělat pár záběrů „naprázdno“, i kdyby to mělo být jen pro uvolnění atmosféry.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: Václav Širc, modelka: Sabina Trojanová

Ne pokaždé jsou venku ideální světelné podmínky pro focení. A pokud už najdete dobré světlo pro portrét, stále to neznamená, že bude ideální například i v barevném podání. Stačí pár úprav v grafickém editoru Adobe Photoshop CS a z obyčejné popelky se rázem vyklube příjemná fotografie.

Spolupráce a komunikace

Při focení bývá dobré uvědomit si, že výsledky focení portrétu závisejí vždy na společném úsilí dvou lidí. Nebojte se s portrétovanou osobou komunikovat. Mějte na paměti, že i v případě, kdy pracujete se zkušeným modelem, ho budete muset vést. Portrétovaný nevidí, jak dopadá na jeho tvář světlo, kde se tvoří stíny a kde vznikají odlesky. Zpočátku bývá nejdůležitější kontrolovat typické problémové partie – ostré stíny od nosu, stíny nad očima, bradu, odlesky na nose, na čele, kruhy pod očima.

Klepněte pro větší obrázek

Jiskra v oku

Pokud se vám podaří, aby se světelný zdroj odrážel v očích portrétovaného, máte v kapse trumf. Vzniká tak příjemný dojem, který snadno oživí celou fotografii. Nyní již přejděme k samotným úpravám. Otevřete snímek, který chcete upravit (CTRL + O). Pokud je třeba, proveďte základní úpravy, jako je srovnání natočení nebo volba vhodného výřezu. Hned zpočátku je dobré si rozvrhnout, jak má vypadat výsledná fotografie, co se vám na snímku nelíbí a co budete chtít opravit. 

Klepněte pro větší obrázek

Alchymie s jasem

V tomto případě bude zřejmě dobré upravit zejména tonalitu fotografie a posléze změnit barevné podání, které není právě nejšťastnější. Začněte u tonality. Zduplikujte vrstvu Vrstva | Nová | Vrstva kopírováním (CTRL + J) a pomocí Filter | Rozostření | Gaussovské ji s parametrem poloměru rozostření 5 rozostřete. Tento krok bude mít později vliv na povrch kůže, která bude působit mladším a svěžejším dojmem.

Klepněte pro větší obrázek

Jak se chovat k pleti

Pomocí Obraz | Přizpůsobení | Křivky (CTRL + M) upravte novou vrstvu tak, že přidáte doprostřed křivky RGB jeden bod s hodnotou vstup/výstup – 128/84 a bod pro bílou vpravo nahoře změníte z 255/255 na 255/210. Takto upravenou vrstvu opět zduplikujte Vrstva | Nová | Vrstva kopírováním (CTRL + J) a v horní vrstvě přiřaďte režim prolnutí Závoj s krytím 42 %. Vrstva pod ní bude v režimu Překrýt a krytí bude 16 %.

Klepněte pro větší obrázek

 Lokální úpravy tonality

Vrstva v režimu závoj celou fotografii zesvětlí a vrstva v režimu překrýt jí přidá na kontrastu. Při pohledu na levé rameno modelky je zřejmé, že je příliš světlé a zbytečně na sebe poutá pozornost. Nastavte barvu popředí na hodnotu RGB – (252, 238, 234). Vytvořte novou vrstvu pomocí Vrstva | Nová | Vrstva (CTRL + SHIFT + N) a štětcem s parametry Hlavní průměr 80 bodů a Tvrdost 0 % překreslete oblast ramene v místech, kde je příliš světlé. U vrstvy nastavte režim Násobit.

Klepněte pro větší obrázek

Už jen zamést stopy

Aby přechod mezi upravovanou oblastí nebyl znatelný, ještě na celou vrstvu aplikujte gaussovské rozostření s parametrem poloměru 20 bodů. Tím můžeme část věnovanou úpravám jasu uzavřít a přejít k tónování. Využijte již vytvořené vrstvy, pomocí které jste fotografii zesvětlovali. Zduplikujte ji a přesuňte zcela nahoru v okně Vrstvy Vrstva | Uspořádat | Zcela dopředu (CTRL + SHIFT + ]). Tuto vrstvu nastavte do režimu Sytost a krytí upravte na 50 procent. Tím dosáhnete částečného odbarvení snímku.

Klepněte pro větší obrázek

Barvy dotvářejí náladu

Nyní slučte fotografii do jedné vrstvy Vrstva | Do jedné vrstvy. Zduplikujte vrstvu (CTRL + J) a pomocí Obraz | Přizpůsobení | Odstín a sytost (CTRL + U), kde posuvník Sytost stáhněte zcela doleva, tuto vrstvu úplně odbarvěte. Snižte kontrast o 12 % Obraz | Přizpůsobení | Jas a kontrast – posuvník kontrast přesuňte na hodnotu -12 a snímek natónujte pomocí Obraz | Přizpůsobení | Vyvážení barev (CTRL + B) a hodnot ve středních tónech (18, -10, -45), ve stínech (0, -7, -16) a v oblasti světel také (0, -7, -16).

Klepněte pro větší obrázek

Extratip

Tónování snímku je při promyšleném zacházení velmi silným nástrojem. Můžete pomocí něj navodit atmosféru nebo zamaskovat ne příliš vydařené barvy. Vždy je však důležité jej využívat opatrně, s ohledem na konkrétní snímek.

Preciznost se vyplatí

V úrovních – Obraz | Přizpůsobení | Úrovně (CTRL + L) ještě lehce trochu ztmavte střední tóny ve všech kanálech – Vstupní úrovně: (0, 0,92, 255) a v Obraz | Přizpůsobení | Odstín a sytost (CTRL + U) poopravte posuvníkem S-sytost na hodnotu -30 barevné nasycení aktuální vrstvy. Režim prolnutí horní vrstvy nechte normální a krytí nastavte na 60 %. Vrstvu zduplikujte a opět v Obraz | Přizpůsobení | Odstín a sytost (CTRL + U) stáhněte posuvník S-sytost na hodnotu -80 a posuvník H-odstín na 145. Krytí této vrstvy bude 30 %.

Klepněte pro větší obrázek

Nezapomeňte na ruční retuš

Tímto krokem jste dokončili tónování snímku a zbývají již jen drobné retuše. Je třeba opravit drobné nečistoty na tričku. K tomu se nejlépe hodí nástroj Retušovací štětec (J). Velikost stopy štětce nastavte na 10 bodů. Vždy stačí brát jako zdroj k retušování místo se stejnou strukturou jako je ta, kterou chcete nahradit. Vytvořte si novou vrstvu. Jako barvu popředí nastavte bílou, zvolte nástroj Štětec (B) o velikosti 150 bodů a velmi nahrubo překreslete oblast trička. Potom u této vrstvy nastavte režim Překrýt a krytí 35 %.

Klepněte pro větší obrázek

I drobnosti jsou důležité

Vytvořte novou vrstvu a v ní vyplňte Štětcem (B) s černou barvou okolí postavy, ponechte přitom od linie těla mezeru cca 300 bodů. Tuto vrstvu rozostřete příkazem Filter | Rozostření | Gaussovské s parametrem poloměru rozostření 100. Nastavte u ní režim Násobit a krytí 20 %. Posledním detailem, který je vhodné upravit, jsou oči. Vytvořte novou vrstvu a štětcem s relativně malým poloměrem, cca 10 bodů, překreslete oblast bělma u obou očí. U vrstvy zadejte režim Překrýt a krytí 5 %.

Klepněte pro větší obrázek

A je to!

Tuto vrstvu s bělmem ještě zduplikujte a změňte režim Překrýt na Sytost a krytí na 10 %. Tím oči jemně prosvětlíte. Pod Filtr | Zostření | Doostřit nastavte Míru na 50%, Poloměr 4,0 a Práh 2. Příkazem Obraz | Velikost obrazu můžete snímek zvětšit do požadované velikost pro tisk. Zaškrtněte Převzorkovat Obraz a transformaci ponechte na původním nastavení (bikubická). Doporučené rozlišení pro tisk fotografie je alespoň 300 obr. bodů/palec. Nyní už jen slučte vrstvy do jedné Vrstva | Do jedné vrstvy a snímek uložte. Použijte některý z bezeztrátových formátů, jako je například PSD nebo TIF.

Klepněte pro větší obrázek

Extratip

Někdy je vhodné napodobit vadu objektivu – vinětaci. Snadno, nenásilně a velmi příjemně tak zvýrazníte hlavní motiv fotografie situovaný u středu snímku.

Klávesové zkratky:

  • Otevřít snímek: Ctrl + O
  • Křivky: Ctrl + M
  • Úrovně: Ctrl + L
  • Nástroj Štětec: B
  • Nástroj Retušovací štětec: J
  • Odstín a sytost: Ctrl + U
  • Vyvážení barev: Ctrl + B
  • Zcela dopředu: Ctrl + Shift + ]
  • Nová vrstva: Ctrl + Shift + N
  • Nová vrstva kopírováním: Ctrl + J


Ve zkratce

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nebojte se komunikovat
V průběhu focení s portrétované osobě sdělujte své představy.

Dejte pozor na důležité drobnosti
Snažte se mít pod kontrolou stíny a odlesky, nebývá snadné je později retušovat.

Připravte si snímek
Otevřete snímek a zduplikujte vrstvu, kterou rozostříte. 

Upravte světlost a kontrast
Duplikovanou vrstvu upravte pomocí křivek, znovu zduplikujte a nastavte u obou vrstev režim prolnutí a krytí.

Ztmavte rameno a zamaskujte úpravy
Štětcem v nové vrstvě překreslete světlou oblast ramene, změňte režim prolnutí a rozostřete.

Začněte s tónováním
Již použitou vrstvu desaturujte, zmenšete kontrast a natónujte pomocí vyvážení barev.

Ještě upravte světlost a barvy
Doupravte světlost vrstvy v úrovních a snižte barevnou sytost vrstvy.

Vytvořte druhou vrstvu pro tónování
Tuto vrstvu zduplikujte, změňte odstín a sytost a nastavte krytí.

Opravte poslední detaily
Pomocí režimů prolnutí vrstev, upravte aberaci a zvýrazněte detaily.

Doostřete, zvětšete a uložte
Doostřete snímek filtrem doostřit, nastavte velikost obrazu a fotografii uložte.

Celý článek najdete v časopise DIGIfoto.

Další článek



Související články


celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Nadpis BT 1. 2. 2007, 13:04
fajn článek, ale... m4x 9. 1. 2007, 07:10
Re:cool ilicz 6. 1. 2007, 15:00
Re:cool bb 4. 1. 2007, 17:30
Re:cool majer 4. 1. 2007, 15:24

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?