DIGIarena.e15.cz

Největší přehlídka české fotografie 20. století zahájena

Ve výstavních prostorách v Domě U Kamenného zvonu bude dnes slavnostně zahájena druhá ze tří částí přehlídky české fotografie 20. století. První ze součástí této výstavy se v Uměleckoprůmyslovém muzeu otevřela již minulý týden, poslední pak bude v Městské knihovně, která rovněž patří k prostorám Galerie hl. m. Prahy, zahájena ve čtvrtek 28. června.
Největší přehlídka české fotografie 20. století zahájena

Kurátoři výstavy Vladimír Birgus a Jan Mlčoch se pokusili zevrubně představit všechny hlavní tendence, osobnosti a díla české fotografické tvorby v tomto období. Více než 1 200 exponátů – v naprosté většině jde o dobové autorské originály – od 400 autorů nezahrnuje jen díla klasiků, jako je Drtikol, Sudek, Funke, Koudelka či Kratochvíl, ale i fotografie méně známých či zcela zapomenutých autorů.


Jiří Křenek, z cyklu Hypermarkety, 2000.
Nedávný absolvent Institutu tvůrčí fotografie kromě vynikajících fotografií závodů F1 a motocyklů
vytváří série subjektivních dokumentů.

K výstavě vydává nakladatelství KANT ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým muzeem průvodce výstavou, který obsahuje údaje o všech představených fotografech a může posloužit i jako hutná příručka o dějinách české fotografie uplynulého století. Na příští rok se pak chystá obsáhlá publikace Vladimíra Birguse a Jana Mlčocha, která zúročí i výzkumy v zahraničních galeriích – tam autoři nalezli pozoruhodná díla, která však kvůli astronomickým nákladům na dopravu a pojištění nemohou být v Praze vystavena.


Jaromír Funke, Abstraktní foto – Kompozice IV, 1927–1929, ze sbírky UPM.
Bez trojice Drtikol, Funke, Sudek jsou dějiny české fotografie nemyslitelné.

Časopis DIGIfoto je jedním z mediálních partnerů této výstavy. Ve čtvrtém čísle DIGIfota, jež se dostane na stánky počátkem příštího týdne, proto najdete osmistránkový průřez výstavou a rozhovor s oběma kurátory. Nechejte se jimi nalákat k návštěvě Prahy.


Svatopluk Sova, Německé ženy při dláždění ulic, 1945.
Málo připomínaný reportážní autor s fotografií málo připomínané podoby osvobození od nacismu v roce 1945.

Podrobnosti o výstavě včetně otevíracích dob, výše vstupného a dalších praktických informací najdete na webu www.ceskafotografie.com.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?