DIGIarena.e15.cz

Někdo to rád syrové

Seznam kapitol
Co je formát RAW, již zřejmě většina z vás ví, ale jak jej bezbolestně zpracovat, to je oříšek pro nejednoho fotoamatéra.S programem Raw Shooter Essentials jde všechno jako po másle.

Vývoj Raw Shooteru Essentials (RSE) byl vzhledem k tomu, že firma Adobe koupila tvůrce RSE, společnost Pixmantec, k lítosti mnohých uživatelů zastaven. Stále se však jedná o nástroj, který svou přehledností, rychlostí a některými unikátními funkcemi zastiňuje konkurenci. S technologií RS se navíc pravděpodobně setkáme v některém z budoucích produktů firmy Adobe, mluví se mimo jiné o aplikaci Lightroom.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo původní fotografie, vpravo fotografie po úpravách
Nikon D70, Sigma 10–20 mm, ohnisko 16 mm, F16, 2,5 s, ISO 200

Verze Essentials, která je zdarma, postrádá některé funkce placené verze Premium, například ořez, porovnání dvou či více snímků najednou, úpravu barevnosti a především možnost pracovat s úrovněmi a křivkami. Ty vám však mnohdy chybět nebudou, a kdyby přece, lze je později dohnat v jiném editačním programu.

V tomto článku vás seznámíme s přednostmi RSE, doporučíme osvědčený postup práce s programem (tzv. workflow). Ukážeme jej na fotografii ohrožené přepaly, a přesto plné zákeřných a hlubokých stínů.

Plusy a mínusy RAW Shooter Essentials

Plusy:
  • Velmi intuitivní rozhraní, respektující potřeby svižné práce s mnoha fotografiemi
  • Jednoduchost a rychlost
  • Kvalita konverze
  • Přehlednost
  • Unikátní funkce Fill light, Shadow, Highlight contrast, Slideshow, „Snapshots“
  • Program je zdarma
Mínusy:
  • Ve srovnání s jinými produkty jsou mírně problematické zubaté hrany při zvětšení snímků (ale skutečně jen v případě zvětšení)
  • Barevné podání pleťové barvy má někdy lehký nádech do červena
  • Chybí funkce úrovní a křivek (pouze ve freewarové verzi Essentials)
  • V některých placených programech (Adobe Camera RAW, Bibble, DxO Optics) je integrována korekce optických vad objektivů. Tato výtka směřuje spíše k placené verzi Premium.

 

Po spuštění RSE se zobrazí pracovní plocha, která může nabývat několika podob. Osobně nejčastěji používám zobrazení se všemi panely a náhledy dole (Alt+5), k dispozici jsou však čtyři další režimy.
Klepněte pro větší obrázek
Zobrazení s náhledy dole
1 – průzkumník, v horní části si lze uložit oblíbené složky; 2 – náhledy souborů z vybrané složky; 3 – dynamický náhled; 4 – panel úprav a nastavení

 

Vyberte adresář se soubory RAW (RSE zobrazuje jen soubory v tomto formátu) a vytvořte v něm náhledy všech souborů – cílem je prevence možných problémů v případě, že byste chtěli pracovat s fotkami, u nichž dosud není vytvořen náhled. Načítání náhledů je dokončeno, jakmile v záhlaví zmizí upozornění Creating previews.

Nechcete-li později hledat převedené soubory po všech discích, zvolte v editačním panelu příkaz Batch convert (Dávkový převod). Zde lze změnit kvalitu (u formátu JPEG) nebo bitovou hloubku (u souborů TIFF) konvertovaných souborů. Dále můžete ponechat volbu Automatically open with… (Automaticky otevřít v…), která ihned po konverzi zajistí zobrazení souboru ve zvolené aplikaci, například v Photoshopu. Při převodu více fotografií najednou je lepší tuto možnost vypnout.

Klepněte pro větší obrázek

Potom klepněte na tlačítko Naming and output location…(Pojmenování a výstupní umístění) a rozhodněte o umístění převedených souborů a jejich názvech. Záleží na vašich zvyklostech, osobně k názvu fotografie konvertované z RAWu přidávám „-re“ a soubor ukládám do podadresáře „EDIT“ – viz obrázky.

Klepněte pro větší obrázek

Není slideshow jako slideshow

Nyní jste teoreticky připraveni k tomu, abyste přistoupili k jedné z unikátních funkcí RSE – slideshow (prezentace, Alt+S). Ta vám umožní snímky podle subjektivního hodnocení roztřídit do čtyř skupin.

Slideshow pracuje se všemi zobrazenými soubory, nemusíte tedy nic vybírat. Slideshow může být klasická, s automaticky se střídajícími snímky (Ctrl+P), nebo manuální (snímky se posouvají šipkou vlevo/vpravo či kolečkem u myši).

Snímky, které jsou určeny „na vyhození“, pošlete do virtuálního koše (Shift + Delete) – z disku se tak nesmažou. Osobně nechávám průměrné fotografie bez označení, zajímavějším přiřadím prioritu 3 (Ctrl+3) a skutečně dobrým prioritu 2 (Ctrl+2). Prioritu 1 nepoužívám, možná až objevím naprosto výjimečnou fotografii.

Klepněte pro větší obrázek

Někdy se může hodit vytvořit si podskupinu priority. K tomu slouží tzv. Flags (Příznaky, Ctrl+F), vhodné třeba k porovnání podobných fotografií v rámci určité priority. To vše mi později umožní věnovat více času povedeným fotkám, zatímco u těch běžných uplatním jen automatické úpravy, které často naprosto dostačují.

Snímky můžete při slideshow otáčet (Ctrl+E, Ctrl+R) a dokonce i používat úpravy. Stisknutím klávesy F8 totiž zobrazíte známý panel úprav.

Nyní je třeba definitivně rozhodnout o osudu snímků přesunutých do koše. Jsou opravdu tak špatné, že zaslouží smazat? Klepněte na záložku, jak je červeně naznačeno na obrázku. Zobrazíte tak „vyhozené“ fotky, které po poslední kontrole označte a klepnutím na ikonku koše smažte.

Klepněte pro větší obrázek

Ostatní záložky na obrázku (žluté označení) vám umožňují fotografie filtrovat takto (zleva): všechny, s přiřazeným příznakem (flag), bez priority, s prioritou 1, 2, 3, konvertované do JPEGu/TIFFu.

Klepněte pro větší obrázek

Přiřazovat priority, označovat fotografie ke smazání nebo je otáčet můžete i v normálním zobrazení náhledů, stačí posunout ukazatel myši nad náhled.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 22 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:Krivky a Bibble Michal S. 23. 2. 2007, 23:34
Re:Krivky a Bibble Karel Kahovec 23. 2. 2007, 14:35
Krivky a Bibble Michal Sebik 30. 1. 2007, 22:33
Re:RAW a Photoshop Majkl Džeksn 30. 1. 2007, 15:03
Re:BibblePro V12 30. 1. 2007, 09:56

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?