DIGIarena.e15.cz

Neseďte doma, pojďte na výstavu!

Seznam kapitol
Návštěva výstavy je ideálním způsobem, jak zůstat v obraze stran aktuálního dění a zároveň nasát inspiraci pro vlastní tvorbu.

Rudolf Skopec: Kvadratury

Projekt Rudolfa Skopce (1989) Kvadratury vznikl přímo pro prostory nově vzniklé galerie NoD Mini. Nejedná se o klasickou fotografickou výstavu, ale spíše o specifickou instalaci. Jejím tématem je fragmentárnost obrazu, jeho rozbití a opětovné složení, které však již generuje obraz nový, v tomto případě sestávající z ploch klasické černobílé fotografie. Sám autor expozici charakterizuje slovy: „.. snažil jsem se vlastností fotografie využít pro vytvoření hypotetického prostoru – hmoty, kterou bych rád vyplnil prostor – éter, ve kterém mám možnost konstruovat, vystavovat fotografie.“

  • kdy: do 12. 10. 2012
  • kde: Experimentální prostor Roxy/NoD Mini, Dlouhá 33, Praha 1
Klepněte pro větší obrázek 
Rudolf Skopec, z cyklu Kvadratury

Marcel Mieth: Kdybych to jen věděl...

Marcel Mieth (Německo) patří mezi zástupce společnosti MeetFactory. Ve své instalaci vytvořené pro Galerii Kostka zkoumá vyprázdněné symboly, které nás obklopují v naší stárnoucí civilizaci. Představa blížícího se konce světa, která je podobně nejasná a nejistá jako řada historických či mytologických událostí a jejich fyzických manifestací, oživuje příklon k náboženství, příběhům a pověrčivosti.

  • kdy: do 14. 10. 2012
  • kde: MeetFactory – Galerie Kostka, Ke Sklárně 15, Praha
Klepněte pro větší obrázek 
Marcel Mieth, Don’t cry, 2010

Michaela Čejková: Krasosmutnění

Soubor Krasosmutnění vznikl v roce 2010, kdy Michaela Čejková (1989) bydlela na ostravské koleji. V té době si začala všímat dějů odehrávajících se za okny domu přes ulici. Zaznamenávala je jako seriály na pokračování každý večer, kdy se jednotlivá okna jako televizní obrazovky rozsvítila. Prostřednictvím příběhů pozorovaných aktérů se špetkou voyerismu dává nahlédnout do každodenního lidského bytí, které je zacykleno v rytmickém opakování zvyků.

  • kdy: do  31. 10. 2012
  • kde: Divadlo Na zábradlí, Anenské náměstí 5, Praha
Klepněte pro větší obrázek 
Michaela Čejková: z cyklu Krasosmutnění, 2010

Filip Cenek & Josef Dabernig: poetry in stadiums

Společným jmenovatelem výstavy Josefa Daberniga a Filipa Cenka jsou fotografie prázdných hřišť a stadionů. Dabernig se většinou postavil na středovou čáru a nasnímal „panorama“ složené ze šesti částí. Metodický postup se však při detailnějším pozorování dostává do kontrastu s odchylkami a švy. Opouštění nastavených pravidel podtrhuje prožitek prázdnoty, který je námětem jeho fotografických sérií.

V diaprojekci Filipa Ceneka se obraz prolíná s textem. Jejich vzájemné pozice se mění, což diváka vtahuje do měnícího se poetického prostoru narativních fikcí.

  • kdy: 9.10 – 9. 11. 2012
  • kde: Fotograf Gallery, Školská 28, Praha
Klepněte pro větší obrázek 
Filip Cenek & Josef Dabering, z cyklu Poetry in Stadiums

Ponorná řeka

Ponorná řeka je výstavní projekt Ateliéru fotografie Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Hynek Alt a Aleksandra Vajd v něm představují výběr nejlepších studentských prací, které vznikly v ateliéru v průběhu jejich čtyřletého vedení.

Klíčovým motivem pro výběr vystavených děl se stal motiv ponorné řeky. Na jeho pozadí se nám odhaluje vývoj fotografie, utopie pedagogického procesu, působení kolektivu studentů či lokální i globální trendy, které se na první pohled tváří stabilně, pod povrchem však ukrývají stejně jako ponorná řeka plíživý pulzující pohyb.

  • kdy: do 9. 11. 2012
  • kde: Centrum současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7
Klepněte pro větší obrázek 
Jan Bigas, z cyklu Kaňk, 2010

Kathie Holten a Jiří Thýn

Během poslední dekády Katie Holten vyvinula uměleckou práci směšující vědecký výzkum a kresbu realizovanou prostřednictvím série poetických děl o vztahu člověka a přírody. Vystavená díla se dotýkají rostoucího množství způsobů, jakými obýváme a zažíváme okolní prostředí.

Jiří Thýn zkoumá a testuje hranice média fotografie. Zajímá jej rovnoměrně proces a podmínky vzniku i jeho samotný výsledek. Konečným cílem pro něj však je snaha zachytit a zprostředkovat pravdivý obraz současné reality.

Klepněte pro větší obrázek 
Jiří Thýn

František Skála: Září

František Skála je multižánrový umělec – věnuje se malířství, sochařství, ilustraci, fotografování, ale i tanci a hudbě. Výstava Září prezentuje jeho dosud nepublikované dílo z posledních let. K vidění je výběr z fotografií, objekty z polyesteru a světelné instalace. Fotografie jsou vytvářeny malým fotoaparátem, před který Skála umisťuje polyesterové filtry, které specifickým způsobem modelují realitu. Společným jmenovatelem expozice je téma záření, ať už umělého nebo slunečního světla.

  • kdy: do 31. 10. 2012
  • kde: Galerie Václava Špály, Národní 59/30, Praha 1
Klepněte pro větší obrázek 
František Skála, snímek z cyklu Září

Martin Mainer a Karolína Mainerová: Sama doma

Martin je otcem Karolíny. Sám o ní píše: „Karolína jezdí teď po Berlíně na kole, nasává velkoměsto Němců – sein mutterstadt...zřejmě vystavíme cca deset fotek – každý pět…spíše jich bude více.. na mých to zřejmě budou všechny novodobé hromady z Limuz a kotel s mnichem...Kája bude zářit mladostí, silnou energií a přitakání životu…já na hromady něco přimaluju, ptáky, duchy tak nějak...milí čtenáři o obrazech mluvit je hezké, avšak v podstatě jsou za slovy a proto "nutno vidět" jako „samadoma“ nutno zažít...duše je vždy sama, jsme tu samé samy doma...ať tak či tak – těším se na výstavu s dcerou.“

  • kdy: do 12. 11. 2012
  • kde: Galerie FotoGrafic, Stříbrná 2, Praha
Klepněte pro větší obrázek 
Martin Mainer & Karolína Mainerová, z cyklu Sama doma

Připravila Helena Vyplelová

Další kapitola
Seznam kapitol


Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.