Nikon proti Nikonu: Který univerzální objektiv je lepší?

16. prosince 2011
TWEET SDÍLET
Pokud jste při výběru zrcadlovky zvolili značku Nikon, stojíte před dalším důležitým rozhodnutím: jaký k fotoaparátu vybrat pro začátek objektiv? S tímto úkolem vám pomůžeme.

Přinést test základních zoomů Canonu a nezopakovat to stejné u Nikonu, by bylo pravým fotografickým rouháním. To si samozřejmě nemůžeme dovolit. V rámci postupu podle abecedy tedy následuje test dalších „seťáků“ další špičkové značky, a je to právě Nikon, koho jsme si tentokrát vzali na paškál.

Původně jsme chtěli vedle sebe postavit tři objektivy, ale nakonec jsme došli k názoru, že by to jednak nebylo fér vůči Canonu, a za druhé pak je Nikkor 16–85 mm – tedy ten, který měl být třetí – tak trochu nevyrovnaným soupeřem standardních zoomů. Vždyť třeba oproti „malému“ kolegovi 18–55 mm je třikrát dražší. Takže z přímého srovnání jsme jej nakonec vyřadili, o stručné shrnutí o něm ale nepřijdete.

Klepněte pro větší obrázek 
Objektivy AF-S Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VR
a AF-S Nikkor 18–105 mm F3,5–5,6G ED VR vedle těla zrcadlovky  Nikon D5100  

Přímo k cíli

Myslím, že tentokrát vás nebudeme zbytečně napínat a mohu už nyní prozradit verdikt. Jeden objektiv je lepší opticky, druhý mechanicky. Kupodivu menší a levnější Nikkor 18–55 mm vítězí optickou částí, dražší a rozměrnější Nikkor 18–105 mm pak převažuje konstrukčně.

A teď si vyberte. Mám-li dát subjektivní doporučení, pak osobně bych sáhnul spíše po „malém“ objektivu, který bych doplnil vhodným telezoomem či ještě lépe pevným sklem ohniska kolem 100 mm (úplně ideálně cca 100mm makroobjektivem, ale to už je hodně blízká specifikace). Pokud se však například neobejdete bez polarizačního filtru, bylo by vám sklo s otáčející se přední přírubou jen k zlosti. V tom případě volte Nikkor 18–105 mm nebo… Sáhněte do vyšší třídy – jak jsem již uvedl, na závěr krátce představujeme AF-S Nikkor 16–85 mm, který by měl vyhovět i náročnějším jedincům.

Jedno si ale musíte uvědomit v každém případě. Toto je srovnání základních, řekněme „startovních“ objektivů. Nejsou obrazově špičkové – to by snad po nich ani nikdo nechtěl – chybí jim ale také ve fotografii důležitá vlastnost – světelnost. Tím, že se pro výbornou kresbu musí zaclonit obvykle o dvě čísla, se rázem dostáváte na pracovní clonu F8 až F11 – mějte to na vědomí – jen málokteré sklo kreslí perfektně na plnou díru a obvykle to nebývá objektiv za pár peněz. O to více oceníte i u levné optiky přítomnost dobře fungující optické stabilizace, která se v případě Nikonu označuje zkratkou VR – Vibration Reduction, která umožňuje udržet z ruky až o 3 EV delší expoziční časy.

Konstrukce

AF-S Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VR

Byť to tak může vypadat, toto není „nejzákladnější ze základních“ zoomů Nikonu, protože pod ním ještě stojí ten stejný objektiv bez optické stabilizace. Oba ale vypadají až na vypínač stabilizace stejně. Jde o malý „boubelatý“ objektiv, v jehož konstrukci jsou převážně použity plasty, a to včetně bajonetu.

Přední příruba se při zaostřování vysouvá a otáčí, což přináší problematické používání polarizačního nebo přechodového filtru. Také sluneční clona musí být kulatá, ve standardní výbavě ji navíc nenajdete.

Dílenské zpracování je ale výborné, jediné, na co bychom si postěžovali, je velmi pomalý autofokus.

Klepněte pro větší obrázek 
AF-S Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VR

Základní technické parametry

  • kompatibilita Nikon DX
  • ohnisková vzdálenost 18–55 mm
  • světelnost F3,5–5,6
  • clona 7 lamel, max. F36
  • optická konstrukce 11 členů v 8 skupinách,
  • 1× asférický člen
  • nejkr. zaostř. vzdálenost 28 cm
  • stabilizace ano
  • filtrový závit 52 mm
  • velikost – průměr/délka 73/80 mm
  • hmotnost 265 g

AF-S Nikkor 18–105 mm F3,5–5,6G ED VR

Delší základní zoom Nikonu je v podstatě stejně plastový jako jeho menší kolega, byť vyšší hmotnost prozrazuje nejen mohutnější rozměry, ale také větší podíl kovu ve vnitřní konstrukci objektivu. Například bajonet je ale stále plastový.

Autofokus Nikkoru 18–105 mm je lépe konstruovaný – přední příruba se neotáčí, celý ostřicí mechanismus je ukryt v tubusu objektivu. Jakožto levné sklo ale nemá například stupnici vzdálenosti. Také rychlost zaostřování je svižnější. K tomuto objektivu se standardně dodává tvarovaná sluneční clona HB-32 a měkké pouzdro.

Klepněte pro větší obrázek 
AF-S Nikkor 18–105 mm F3,5–5,6G ED VR

Základní technické parametry

  • kompatibilita Nikon DX
  • ohnisková vzdálenost 18–105 mm
  • světelnost F3,5–5,6
  • clona 7 lamel, max. F36
  • optická konstrukce 15 členů v 11 skupinách,
  • 1× ED, 1× asférický člen
  • nejkr. zaostř. vzdálenost 40,5 cm
  • stabilizace ano
  • filtrový závit 67 mm
  • velikost – průměr/délka 76/89 mm
  • hmotnost 420 g

Obrazová kvalita

AF-S Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VR

Na to, že jde v podstatě o nejlevnější zoom Nikonu, představuje z pohledu obrazové kvality tento objektiv velmi příjemné překvapení. Naprosto v pohodě vykreslí 2 500 linek uprostřed našeho testovacího obrazce a nemusí se ani moc clonit. Chcete-li z něj ale „vyždímat“ maximum, je třeba ho – jako ale de facto každý objektiv – cca o dvě čísla zaclonit. Zlepší se tím kresba v rozích a vylepší přenos kontrastu.

Jako každý levný zoom má i Nikkor 18–55 mm problémy s vinětací a chromatickou vadou, nejde však o nijak kritické hodnoty. Bokeh je „nervózní“, roztřesený. Všimněte si také, že tento objektiv, přestože na nejširším konci trpí znatelným soudkovitým zkreslením, uprostřed a na dlouhém konci je v podstatě rovný („nějaké“ zkreslení zde je, ale naprosto zanedbatelné).

AF-S Nikkor 18–105 mm F3,5–5,6G ED VR

V porovnání s kratším zoomem se u tohoto Nikkoru vady zobrazení s větším rozsahem jakoby znásobily. Rozlišovací schopnost je skoro stejná, byť pro uspokojivou kresbu až do samých rohů záběru je třeba ještě o fous více clonit.

Nikkor 18–105 mm navíc více vinětuje, na nejdelším konci na „plnou díru“ pak velmi nepříjemně. Horší je také sférické zkreslení, kdy ze silného soudkovitého prohnutí linie obrazu velmi rychle přecházejí do opačného poduškovitého zkreslení, přítomného až do konce ohniskového rozsahu.

Aby toho nebylo málo, pak i chromatickou vadu jsme seznali výraznější než u objektivu Nikkor 18–55 mm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Levnější model (vlevo) má přední člen otočný, což znamená komplikace
například při použití polarizačního filtru

Verdikt

Zatímco u minulého duelu podobných základních zoomů od Canonu vyšla ve finále dá se říci vyrovnaná „plichta“, v případě Nikonu už musím být ve svém soudu kategoričtější – ovšem objektivně samozřejmě.

U Nikkorů se už totiž nedá označit oba objektivy jako kopie, lišící se pouze rozsahem ohnisek a konstrukcí. Zde navíc do hry vstupuje i rozdílná obrazová kvalita. A kdo je lepší? Věřte nebo ne, ale menší a levnější objektiv (viz samostatné hodnocení obrazové kvality). Na druhou stranu, proč se divit? Jednodušší optická soustava bývala vždy kvalitnější, to jen my jsme v moderní době tak trochu zhýčkaní mnohonásobnými zoomy roztodivných kvalit (i když skvělé kousky jsou i mezi nimi).

Kratší zoom ale nezvítězil v konstrukci. I kdyby vám nevadila otáčející se přední příruba, líný autofokus dokáže vystresovat nejednoho stoika.

Když chcete víc

AF-S Nikkor 16–85 mm F3,5–5,6G VR

Pokud se nespokojíte s konstrukční a obrazovou kvalitou ani jednoho ze soupeřících základních zoomů, nabízí se vám vyšší model AF-S Nikkor 16–85 mm F3,5–5,6G VR. V čem je lepší než jeho souputníci ze stejné stáje?

Při stejné světelnosti je o něco širší – i ty na první pohled zanedbatelné dva milimetry na nejkratším konci zoomu jdou na šířce záběru dobře poznat. Protější konec zoomu naopak představuje kompromis mezi oběma základními „seťáky“ Nikonu. AF-S Nikkor 16–85 mm F3,5–5,6G VR má lepší přenos kontrastu, na druhou stranu ale skoro stejně trpí chromatickou vadou a na širokém konci vinětuje více než jeho levnější kolegové.

O třídu vyšší je konstrukční zpracování. Poctivou konstrukci poznáte hned, jak objektiv vezmete do ruky – téměř půl kilogramu hmotnosti dává tušit, že nepůjde o ošizené materiály. Bajonet je samozřejmě kovový, opatřený po obvodu gumovým těsněním proti prachu a vlhkosti.

Nezanedbatelné je také kvalitnější provedení autofokusu, který je díky vnitřnímu ultrazvukovému ostření velmi rychlý a téměř bezhlučný. Za vyšší kvalitu ale musíte samozřejmě také více zaplatit. S cenou 15 000 Kč je AF-S Nikkor 16–85 mm F3,5–5,6G VR dvakrát dražší než Nikkor 18–105 mm, třikrát více pak musíte zaplatit oproti Nikkoru 18–55 mm. Tento objektiv také není žádným nováčkem – ve velké recenzi jsme jej měli už před třemi lety, kde také obdržel ocenění TIP DIGIfota.

Klepněte pro větší obrázek 
AF-S Nikkor 16–85 mm F3,5–5,6G VR

Základní technické parametry

  • kompatibilita Nikon DX
  • ohnisková vzdálenost 16–85 mm
  • světelnost F3,5–5,6
  • clona 7 lamel, max. F36
  • optická konstrukce 17 členů v 11 skupinách,
  • 2× ED, 3× asférický člen
  • nejkr. zaostř. vzdálenost 38 cm
  • filtrový závit 67 mm
  • velikost – průměr/délka 72/86 mm
  • hmotnost 485 g

Kompletní článek včetně testovacích obrazců najdete v časopisu DIGIfoto 7-8/2011

Témata článku: Technika, Testy, Nikon, Objektivy

Určitě si přečtěte

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Podívejte se s námi na citáty slavných fotografů, které vám mohou pomoci nalézt cestu k lepším fotografiím. Většinou v sobě totiž obsahují i skrytá doporučení, jak k fotografování přistupovat.

Lenka Dostálová

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Dva roky stará zrcadlovka EOS 200D se dnes dočkala nástupce s označením EOS 250D – podle výrobce se jedná o nejlehčí zrcadlovku na trhu, která nabídne výklopný a otočný displej.

11 Petr Březina

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

Prognózy hovořící o představení nové bezzrcadlovky Canon EOS se potvrdily a společnost v minulém týdnu oficiálně uvedla nový model EOS RP. V nabídce Canonu je to nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka s velmi nízko nastavenou cenou.

16 Petr Březina

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Jakub Jíra

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Schindlerův seznam. Film s neobyčejně poutavým příběhem i zpracováním, oceněný mnoha Oskary. Jeho děj, obzvláště konec, mě natolik zaujal, že jsem se rozhodla vydat se po stopách Oskara Schindlera a jeho fabriky.

Zuzana Součková

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm oficiálně představil levný model APS-C bezzrcadlovky X-T30. Těšit se můžeme na výbornou obrazovou kvalitu díky novému snímači, jakož i na pokročilé video. To vše v kompaktním a finančně dostupném balení. Zajímavou novinkou je také širokoúhlý objektiv XF 16 mm F2,8 R WR.

11 Helena Vyplelová