28
Fotogalerie

Nové funkce ve Photoshopu CS3

Photoshop CS3 není jen nový vzhled, ikona a Adobe Camera Raw, ale i několik zcela nových funkcí. Po týdenním používaní si některé představíme podrobněji.

První veřejná betaverze Photoshopu (PS) CS3 je venku již týden a po několikadenním používání vám představujeme přehled inovací ve funkcích, které jsou praktické především pro fotografy. V prvním článku, jsme si popsali instalaci, změny v rozhraní programu a nové možnosti Adobe Camera Raw (ACR).

S mírným časovým odstupem nutno konstatovat, že rozhraní i nový ACR se nám libí a při používaní PS CS2 již některé funkce a možnosti začínají chybět. Zvyknout si na nový ACR bude pro mnohé zkušené uživatele starších verzí jistě těžší, protože obsahuje celkem mnoho změn. Pokud jste však před vydáním PS CS3 pracovali v betaverzi Adobe Lightroom, budete v ACR 4 jako doma.

Minule jsme zmínili značné vylepšení výkonu a použitelnosti PS pro uživatele počítačů Apple s procesory Intel. Betaverzi jsme také na Apple vyzkoušeli, přesněji na Macbook s Core 2 Duo, kde byl program stejně rychlý jako na platformě Windows, což se rozhodně nedá říct o starších verzí.

Rozhraní je i na Mac OS X takřka stejné jako ve Windows, jemné rozdíly jsou pouze v menu, v kterém jsou Preferences jinde než ve Windows (v položce „Photoshop“). Rozdíl je i v základním zobrazení, kdy vidíte pracovní plochu kolem oken s nástroji a samotným zpracovávaným obrazem (plocha zmizí, až po přepnutí na režim s šedým pozadím). Také paměťové nároky jsou mnohem nižší než při pomalé emulaci přes Rossetu.

Picture 2.png

Téměř všechny nástroje, u kterých jste předtím měli možnost ukládat a nahrávat nastavení, mají nyní nový způsob práce s předdefinovanými i uloženými hodnotami. K výrobcem uloženým hodnotám i ke svým vlastním můžete přistupovat mnohem rychleji v rozbalovacím menu ve vrchní části okna nástroje. Najdete je například v nástroji Black and White, Curves nebo Channel Mixer. Překvapivě chybí v Levels a v některých dalších nástrojích.

preset1.pngpreset2.jpg

Fanoušci černobílé fotografie jistě ocení zcela nový nástroj na převod barevných snímků do černobílé podoby s přiléhavým názvem Black and White. Ten se v zásadě neodlišuje od běžného Channel mixer, nabízí ale mnohem větší rozsah nastavení, který pokrývá i další barevné složky kromě tradiční červené, zelené a modré. Obsahuje i možnost automatického převodu, nebo několik předdefinovaných nastavení odpovídajících některým barevným filtrům.

Proti Channel mixer nabízí Black and White i možnost tónování snímků. Tyto možnosti samozřejmě nejsou dokonalé, ale můžou dobře posloužit pro začátek převodu. I zde si můžete své vlastní nastavení ukládat a později rychle opětovně používat. V Channel mixer najdete v předdefinovaných volbách obdobné nastavení, které dobře simulují tradiční filtry používané v černobílé fotografii a také vás upozorní při možnosti vzniku přepalů.

screen051.png

screen052.jpgscreen053.jpg

screen056.jpgscreen057.jpg

Nástroj Curves se změnil spíše kosmeticky nežli funkčně a ve větším okně má více voleb. Zobrazuje například i statický histogram (nemění se v závislosti na pohybu s křivkami) a základní křivku původního (lineárního) nastavení zvanou baseline. Při manipulaci s křivkou může ukazovat i tzv. Intersection line a pokud jste manipulovali i s barevnými složkami, můžete vidět tvar jednotlivých barevných křivek i v celkovém pohledu. Novinkou je i možnost invertovat zobrazení z tradičního množství světla na množství atramentu/pigmentu.

curves1.pngscreen054.jpg

Mnoho uživatelů se v předchozích verzích Photoshopu stěžovalo na funkcionalitu Brightness/Contrast, která zvyšovala nebo snižovala jas všech pixelů obrazu. Při tomto způsobu práce se v podstatě nedal správně zvyšovat kontrast a správně korigovat jas snímku po jeho zvýšení. V CS3 již pracuje Brightness/Contrast „správně“ a funkcionalitou se podobá nástroji Shadows and highlights. Obsahuje i volbu „Legacy“ která přepne funkcionalitu do starého režimu.

screenshot032.jpgscreenshot033.jpg
screenshot034.jpgscreenshot035.jpg

Velký pokrok ve výběrech

V nabídce funkcí na výběr části obrázku přibyla jedna poloautomatická funkce podobná tradiční „kouzelné hůlce“ s názvem Quick selection tool. Tento nenápadný nástroj slouží l velmi rychlému výběru (název dobře vystihuje funkcionalitu), který pracuje na principu detekce hran a barevnosti. Stačí několikrát kliknout, nebo taháním projít přes část, kterou chcete označit a při troše štěstí již nic dalšího dělat nemusíte.

Nástroj velmi dobře odhaduje a pokud skutečně nástrojem nepřejdete do oblasti, kterou nechcete označit, nebudete muset opravovat výraznější chyby výběru. V aktuální betaverzi chybí jakékoliv možnosti nastavení kromě velikosti nástroje, možnosti pracovat přes všechny vrstvy a záhadného Auto-Enhance, kterého funkci se nám zatím nepodařilo odhalit. Doufejme, že ve finální verzi bude dostupná i volba citlivosti.

Druhým významným zlepšením ve výběrech je nepochybně Refine Edge, který nahrazuje Feather ze starších verzí a přidává další funkce navíc. Obsahuje hned pět možností pro práci s okraji výběru, které mohou významně vylepšit dosažené výsledky. V rozhraní si také můžete vybrat s pětice zobrazení výběru v podobě tradičního pohledu s čárkovaným okrajem, rychlé masky s červeným krytím nevybraných částí, černým pozadím, bílým pozadím a nakonec černobílou podobu výběru.

screen070.pngscreen069.png
screen068.pngscreen066.png
screen067.png

Pomocí volby Radius můžete zlepšit okraje s jemnými přechody a mnoha detaily.

2.bmp3.bmp

Contrast je naopak přímým protikladem Radius a vytváří z „měkkých“ hran ostré a odstraňuje artefakty vzniklé při automatizovaných výběrech při hranách.

4.bmp

Smooth zjemňuje (zahlazuje) ostré hrany výběru, které můžou být zase částečně obnoveny pomocí Radius.

5.bmp6.bmp

Feather svou funkci od minulých verzí nezměnil, ale v nové podobě konečně reálně uvidíte, co přesně označuje. Není již tedy potřeba odhadovat kolik pixelů chcete prolnout a prostě si vyberete dle potřeby.

7.bmp

Poslední položkou v nastavení (Contract/Expand) můžete stahovat nebo roztahovat okraj výběru. Bez použití jiných nastavení má velmi malý vliv a hodí se na konečné doladění výběru.

10.bmp

Díky Quick Selection tool a doladění v Refine Edge můžete červenou květinu přebarvit na libovolnou barvu za pár okamžiků.

12.bmp13.bmp

V dalších článcích o PS CS3 se podíváme na nové možnosti srovnání vrstev a jejich spojování do panoramat a automatického překrývání pro srovnání expozice. Mírnou revoluci možná způsobí i tzv. Smart Filters, které můžete aplikovat na Smart Object, která znáte již z CS2 bez změny původních dat (filtry lze zapínat a vypínat dle potřeby). Nové možnosti přibyly i při výstupních operacích (tisk, příprava na web).

zde

Určitě si přečtěte

Články odjinud