DIGIarena.e15.cz

Nový TFD snímač zaznamená až 12× více informací, než lidské oko

Vědci navrhli multispektrální senzor schopný zachytit informace až z 36 barevných kanálů, oproti běžným třem. Nepotřebuje k tomu ani barevné filtry, vystačí si s fyzikou. Konec CCD a CMOS to ale nebude.
Nový TFD snímač zaznamená až 12× více informací, než lidské oko

Dnešní fotoaparáty a zařízení schopna snímání obrazu obecně pracují v principu obdobně jako lidské oko, rozlišují tři barvy – červenou, zelenou a modrou. Samotný snímač je monochromatický.

Je však překryt barevnými filtry, typicky uspořádanými do formy RGB matice, tzv. Bayerovy masky. Toto řešení však umožňuje u jednoho pixelu zaznamenat informaci vždy jen o jedné ze tří barev. Pak už nastupuje matematika, která výslednou barvu dopočítá pomocí interpolace čtyř okolních pixelů.

Použítí filtrů skýtá problém také v neefektivním využití světla, po průchodu totiž dojde ke snížení jeho intenzity o 50 až 70 %. Více o principu dnešních snímačů najdete ve starším článku Past na fotony aneb snímače digitálních fotoaparátů.

Past na fotony aneb snímače digitálních fotoaparátů

Past na fotony aneb snímače digitálních fotoaparátů

Snímač digitálního fotoparátu z velké části určuje výslednou kvalitu fotografie. Podívejte se, jak se liší a jaké jsou velikosti.

Výzkumníkům z Univerzity v Granadě se spolu s kolegy z Polytechnické Univerzity v italském Miláně nyní podařilo tento tradiční systém překonat a zcela obejít konvenční RGB filtry, a to díky novému typu senzoru, pojmenovanému TFD (transverse field detector, snímač s příčným elektrickým polem). Ten obsahuje 36 vrstev snímajících různé barevné kanály. Princip je podobný, jako u senzoru Sigma Foveon, který byl představen již v roce 2002, s tím rozdílem, že Foveon disponuje pouze klasickými třemi vrstvami.

Klepněte pro větší obrázek
Rozdíl mezi tradičním senzorem s Bayerovou maskou a snímačem Sigma Foveon. Zdroj: Sigma Photo

Stejně jako Foveon je pak TFD senzor schopen získat plnou barevnou informaci z každého jednoho pixelu na senzoru, bez potřeby barevného filtru. Využívá přitom základní fyzikální vlastnosti fotonů. Ty totiž pronikají do různé hloubky senzoru na základě své vlnové délky, tedy barvy. S pomocí příčného elektrického pole různé intenzity lze modulovat hloubku, ve které jsou fotony každého barevného kanálu sbírány, což nabízí možnost detailního vyladění senzoru na jednotlivé barevné kanály. Díky tomu mohou být sbírány informace z různých hloubek povrchu senzoru a rozlišeny bez potřeby jakéhokoli filtru.

Otázkou zůstává, k jakým účelům se tato novinka hodí. Není pochyb o tom, že TFD senzory si nejprve najdou své místo v průmyslových technologiích, mohou napomoci zdokonalení systémů pro automaticky ovládaná auta bez řidiče, ale také lepší diagnóze u lékaře, kterému se dostane věrnějších snímků. Testovat je bude nepochybně i armáda.

Využití v klasické fotografii si jistě také dokážeme představit, otázkou je, zda bude snímač vyhovovat i dalšími svými vlastnostmi. Na to, zda se senzory s technologií TFD objeví i v našich fotoaparátech, si tedy budeme muset ještě nějakou chvíli počkat.

Další článek




celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Autor článku bohužel přínos snímače (oproti … Václav Brožík 27. 10. 2014, 15:16
to máte pravdu, v článku toho moc není, ale … Won 18. 10. 2014, 18:28
12x více... to je jako výkřik do tmy, Má v… Begy 18. 10. 2014, 15:40
Třeba je jeden z těch, co nosí spodní prádlo… julda 18. 10. 2014, 10:25
hlavně by to mělo být lepší jako měl Fujifil… Padded cell 18. 10. 2014, 01:02

Další podobné články

Yashica Y35 digiFilm: digitál s vůní analogu

Yashica Y35 digiFilm: digitál s vůní analogu

Oznámení nového fotoaparátu značky Yashica, a ještě ke všemu digitálního, bylo avizováno několik měsíců dopředu. Inu, dočkali jsme se. Yashica představila velmi netradiční produkt, který sice je digitální, ale tak trochu i není…

I’m Back: levná digitální stěna pro analogové fotoaparáty

I’m Back: levná digitální stěna pro analogové fotoaparáty

Práší se vám doma na kinofilmový fotoaparát jen proto, že vám focení na film připadá náročné a zdlouhavé, ve srovnání s digitálem neefektivní? Potom by vás mohl zaujmout italský projekt I’m Back™, který promění váš analog v digitál.

Samsung představil dvojici nových snímačů s technologií dual pixel

Samsung představil dvojici nových snímačů s technologií dual pixel

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Svět fotografie se v několika posledních letech mění obrovskou rychlostí. Ke slovu se dostávají nové technologie, a to i z oblastí, které zdánlivě nemají s fotografií nic společného. Jaká budoucnost čeká médium fotografie?

FOQUS Type-D200 – nový černobílý filmový materiál z Ruska

FOQUS Type-D200 – nový černobílý filmový materiál z Ruska

Google poukázal na nedostatečnost ochrany snímků vodoznakem

Google poukázal na nedostatečnost ochrany snímků vodoznakem

Je ochrana snímků prostřednictvím dávkové aplikace vodoznaků spolehlivá? Nový algoritmus Googlu dokazuje, jak snadno, zcela automaticky lze pomocí umělé inteligence tuto ochranu prolomit. Bezpečnější metoda však existuje.

Ceny EISA za rok 2017 ve znamení dominance jedné značky

Ceny EISA za rok 2017 ve znamení dominance jedné značky

Jako každý rok i letos zveřejnilo nezávislé sdružení evropských zájmových časopisů výběr nejlepších fotografických produktů za uplynulý rok. Jestliže se v předchozích ročnících dostalo rovnoměrně na všechny značky, tento rok dominoval jeden výrobce.