DIGIarena.e15.cz

O Máně a cestách amatérů

Slovo amatér vzniklo u latinského amare, což znamená mít rád, milovat. Čas význam tohoto slova posunul a jeho výklad už není tak jednoznačný.

Pan Eastman, majitel firmy Kodak, vybudoval svou firmu na dvou pilířích. Tím prvním bylo praktické využití vynálezu svitkového filmu na více záběrů. Tím druhým se stalo zpřístupnění vynálezu fotografie ne snad širokým masám, ale všem, kdo si ji mohli finančně dovolit. Fotografický přístroj zákazník koupil už nabitý filmem a po jeho naexponování jej celý odnesl zpět do obchodu. Příslušný pracovník vyjmul použitý materiál k dalšímu zpracování a do kamery vložil nový. Vše podle oficiálního hesla firmy Kodak: Vy stisknete tlačítko, my zařídíme zbytek. To vše již od konce devatenáctého století.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Podzámčí...

Dnes – více než o sto let později, platí toto staré heslo pro většinu majitelů fotoaparátů stejně, jako tenkrát. A je to tak v pořádku. Pro jejich rodinnou a památeční fotografii nepotřebují vědět nic o osvitu, clonách a hloubce ostrosti. Vysvětlováním významu expoziční pružnosti nebo závislosti šumu na velikosti čipu je unudíte k pomalé a bolestivé smrti.

Absolutní většině majitelů fotoaparátů stačí ke spokojenosti pocit, že si ten Karlštejn, Sněžku, narozeniny či rozbalování dárků pod Vánočním stromečkem zaznamenali na věčnou památku. Domnívám se, že tito lidé jsou hlavními hybateli fotografického průmyslu od dob založení, již zmiňované, firmy Kodak. To oni živí různé fotolaby a ve své masovosti snižují ceny jak fotopřístrojů, tak i zpracování fotografií.

Tito lidé se považují za fotoamatéry (neživí se tím), a tak mnozí z nich získají dříve či později pocit, že by svou tvorbou měli oslovit i širší okolí. Takže se takový Franta (Pepa, Jirka, Soňa, Patrik, Jana atd.) poptá po známých, který fotoserver je podle nich nejlepší, zaregistruje se na něm a vloží první ze svých skvělých fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Dospívání...

Až doposud bylo vše v pohodě a problémy byly minimální, pokud dotyčný alespoň občas nahlédl do manuálu fotoaparátu, kterým disponuje. Hluboká na obrázku šla s trochou dobré vůle poznat a ten mázlý flíček před ní… to přece není flek, ale teta Máňa. Každý přece ví, že tam byla s námi!
Hups…!!!
Že to neví?
Copak neznají Máňu? Proč?
Ignoranti!?!

 A tak se autor fotografie smiluje a napíše, že na fotografii je teta Máňa, kterou má rád a proto ji vzal na výlet a…
…a zjistí, že ač tím zabodoval u ženy a kolegů v práci, tady teta Máňa vůbec nikoho nezajímá.
 Zato alespoň některé lidi zajímá čitelnost snímku – ostrost, kontrast, barvy, kompoziční řešení, vyjádření myšlenky obrazu a spousty dalších hloupostí, o kterých dílem náš Franta (Mirek, Láďa, Eva, Zdeněk, Jana atd.) nikdy ani neslyšel a dílem sice slyšel, ale k životu vůbec, ale vůbec – nepotřeboval…

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Bál ve slepé uličce

A z jasné, tak rovné a jednoduché cesty k fotografii se zmíněný Franta a spol. dostal rázem a bez jakéhokoliv upozornění na divokou, mnohaúrovňovou křižovatku, kde se různě široké a schůdné cesty kříží, prolínají i rozbíhají ve všech možných i nemožných úhlech. U většiny těchto křižovatek jsou sice jakési ukazatele směru, ale při bližším pohledu zjistí, že jde spíše o reklamní slogany, mající příchozího nalákat na tu zaručeně nejlepší z cest ke skvělé fotografii…

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Ostrov na ostrov...

A tak se dotyční Frantové a spol. musí rozhodnout. Ti „chytřejší“ zařadí opatrně zpátečku a svůj fotopřístroj dále používají tak, jak to dělali doposud. Zaznamenávají si domácí výročí, dovolené a výlety, děti, které tak rychle rostou. Pokud se i přes dokonalost přístroje stane, že snímek není ostrý, dobře osvětlený, nebo čouhá z hlavy fotografovaného strom… vem to čert! Jsou to přece snímky pro nás a naše nejbližší, abychom tak snadno nezapomněli na krásné chvíle s nimi.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
A je vymalováno...

Ale menší skupině dotyčných to přece jen nedá a vykročí kupředu. Ještě netuší, že cest před nimi je mnoho, ale ta zpět k fotografické „nevinnosti“ se nenápadně uzavírá. Protože ať se vydají po různých širokých bulvárech podbízivé líbivosti nebo po strmých stezkách hledání, ztrácení a nalézání různých výrazových prostředků, už nikdy nebudou mít tu sebejistotu výletníka s tetou Máňou, kterému stačí stisknout tlačítko a jiní se postarají o zbytek…

Další článek



Související články


celkem 36 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: DOBRÉ POSTŘEHY Richter (novy) 7. 8. 2009, 12:41
DOBRÉ POSTŘEHY Renka 19. 7. 2009, 14:03
Re: Zcela zbytečné fňukání nad cizím hrobem Richter (novy) 14. 7. 2009, 08:30
Re: Zcela zbytečné fňukání nad cizím hrobem Majkkl 14. 7. 2009, 07:30
Re: Zcela zbytečné fňukání nad cizím hrobem Richter (novy) 13. 7. 2009, 13:43

Další podobné články

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu