DIGIarena.e15.cz

O ženství a o židovství

V Pražském domě fotografie se v těchto dnech nabízí příležitost zamyslet se nad hrůzami holocaustu z poněkud netradiční perspektivy. Americký fotograf Elliot Ross tu vystavuje soubor Yehudhith, Židovka: 44 černobílých portrétů současných anonymních Židovek doplněných úryvky dobových textů týkajících se židovských žen – od Hitlerova Mein Kampfu až po otřesná svědectví z koncentračních táborů.
O ženství a o židovství

Takto vytvořené spojení přináší velmi emotivní zážitek. Tiché, hluboké oči židovských žen i po generacích odrážejí nekonečný smutek. Autorovým cílem bylo propojit období, které v mysli klademe do historie, s dnešními tvářemi – ženy na fotografiích byste mohli snadno potkat na ulici, mohly by to být vaše známé, přítelkyně, milenky. Elliot Ross tak bourá zóny bezpečí, které si vytváříme, abychom se bolavými otázkami nemuseli zabývat – patří přece „historii“.

U silné výstavy na silné téma bohužel dvojnásob zamrzí hrubé pravopisné chyby v českých textech k fotografiím. Expozice, která se již představila v Domě fotografie v Popradu, z Prahy poputuje do Krakova. Doprovází ji také stejnojmenná kniha.

Příležitost ke ztišení a zamyšlení máte v Pražském domě fotografie na Václavském náměstí do 11. září.
Podrobnější informace najdete zde http://www.php-gallery.cz/Expozice/ExpoziceCZ.html

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?