DIGIarena.e15.cz

Objevte v Cibulkovi svoji vlastní symboliku

Na výstavě současného rakouského fotografa Heinze Cibulky, která probíhá v prostorách Domu umění v Brně, vás překvapí široké množství možností vlastního výkladu. Každý si v jeho fotografiích může najít něco, co se mu bude líbit, co mu něco připomene, za co se na Cibulku naštve, či něco, z čeho zrozpačití.
Objevte v Cibulkovi svoji vlastní symboliku

Celkový pocit z výstavy je o to roztříštěnější, že se jedná o retrospektivu, do které spadají roky 1970 – 2005. To je poměrně rozsáhlé období, což je patrné i na vývoji, jakým Cibulka za tyto roky prošel. Nejmarkantnější změna nastala v devadesátých letech, kdy začal Heinz Cibulka pracovat s počítačem, čímž se z jeho fotografií stávají fotomontáže sestavené z několika snímků, působící jednak hypnoticky a jednak uspěchaně jako naše doba. S fotografiemi z doby starší je pojí hlavní společná otázka, kterou Cibulka ve svých dílech řeší – jak působí více snímků dohromady.

U novějších fotografií odpovídá Cibulka na tuto otázku montáží v počítači, u těch starších záměrnou instalací vždy čtyř snímků vedle sebe. Již v sedmdesátých a osmdesátých letech tak Cibulka jakoby směřoval k tomu, co mu o desetiletí později umožnil v plné míře rozvinout počítač. Dalším pojítkem mezi staršími a novějšími díly jsou náměty, které si rakouský fotograf vybírá. Cibulka téměř vždy do čtveřice snímků či do pozdějších téměř až surrealistických montáží zakomponoval lidskou postavu, s oblibou i výtvory lidí, výplody současné společnosti, a nezřídka objekty vzbuzující nějaké asociace.

 

Ilustračním příkladem takovýchto asociačních snímků může být jedna ze sestav čtyř snímků ze Smíšené série (1982-1987). Na těchto fotografiích zachytil Cibulka mrtvého starého muže, střeva z prasete na zabijačce, kupku uschlého sena a dalekohled. Pokud by byly tyto snímky prezentovány samostatně, asi stěží by vzbudily v divákovi myšlenky na nějaké symbolické významy, mnohem více bychom mohli očekávat odpor, či zhnusení nad fotografováním něčeho tak nelibého, jako jsou vepřová střeva. V kombinaci, ve které uvádí snímky Heinz Cibulka, dostávají nový význam – symboliku zmaru odehrávající se v rostlinné říši, v říši živočišné i u člověka. Dalekohled, který je obrácen směrem ke hvězdám může být chápán jako prvek vnášející do zmaru optimistický význam – duše žijí dále ve vesmíru na jiných planetách, věřící lidé by zde mohli nalézt odkaz na boha.

Celé výstavě však vévodí obrovská fotografická plátna vzniklá již s pomocí počítače – Báseň dějin I-II (2000). Už název sám napovídá, že odkazů zde bude na dvou dílech smícháno více, než je návštěvník při jedné prohlídce schopen zaregistrovat – připoutaný Prométheus, Gustav Klimt, vídeňská secese a kapka expresionismu, kresby, domy, noty, lidé s fotografií, lidé tančící…A jedna tvář, u které budete přemýšlet, jestli je to opravdu Franz Kafka do té doby, než vás napadne, že vlastně není důležité, kdo to ve skutečnosti je. Jako by chtěl Cibulka spíše říci – až vám před očima proběhne váš život, ať je na co se dívat.

Výstavu Heinz Cibulka máte možnost shlédnout v Domě umění na Malinovského náměstí v Brně. Každou středu je do výstavních prostor vstup zdarma. Bližší informace o otevírací době i o Cibulkově výstavě naleznete na webové adrese: http://www.dumb.cz

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.