Nebudeme vás dlouho napínat: všechny. Tak jako loni i předloni a… Vzhledem k tomu, že se minulý rok urodila spousta zdařilých těl se zrcátkem, i bez něj, rozrostl se adekvátně i počet kategorií.
Např. v třídě profesionálních zrcadlovek se na piedestal dostala hned trojice přístrojů, lišící se svým zaměřením, popř. vyčnívající nějakým parametrem. O systematičnosti tohoto třídění však nemůže být řeč, člověka proto maně napadá, že jsou jednotlivé kategorie „lámány“ tak, aby se dostalo tzv. na všechny. To ovšem nic nemění na faktu, že v rámci poněkud vágně definovaných kategorií se vskutku jedná o výjimečné fotografické nástroje. Inu, zde jest listina letošních vítězů.
Nejlepší profesionální zrcadlovka
Tato kategorie se rozštěpila hned do tří tříd podle toho, v čem daný vítěz vyniká. Jako nejlepší přístroj pro fotografování akčního dění, zejména sportu vybrala porota plnoformátovou DSLR Nikon D5, první zrcadlovku Nikonu, která je schopna natáčet 4K video (30 sn./s).
Hlavní devizou tohoto fotoaparátu je však přepracovaný ostřicí systém s celkem 153 ostřicími body (z toho 99 křížových) a citlivostí -4EV. Výborné parametry má též sériové snímání, které zvládá pořídit 12 sn./s (se zamčeným ostřením) a velikost bufferu, který pojme až 200 obrázků ve formátu RAW.
Mezi zrcadlovkami s vysokým rozlišením zabodoval Canon EOS 5DS. Loňská novinka je inovací modelu 5D III, jehož předčí svým full-frame 50Mpx snímačem s vysokou citlivostí a výbornou obrazovou kvalitou. Velké množství dat, s nimiž se musí fotoaparát popasovat, však přináší problémy s rychlostí provozu přístroje a kratší výdrží akumulátoru. 5DS není vybaven WiFi modulem.
K natáčení profesionálního videa se podle TIPA hodí nejlépe Canon EOS-1D X II. Nová vlajková loď zrcadlovek Canonu s plnoformátovým 20Mpx snímačem dokáže pořídit 4K video se snímkovou frekvencí až 60p. O rychlé zpracování obrazu se stará dvojice procesorů DIGIC 6+, díky nimž lze dosáhnout rychlostí sériového snímání 14 sn./s (s přeostřováním), přičemž buffer pojme až 170 snímků ve formátu RAW. Součástí výbavy je také WiFi a GPS.
K profesionálním zrcadlovkám patří také „profesionální“ cena. Nejlevnější z oceněné trojice je Canon EOS 5DS s cenovkou necelých sto tisíc. Cena vlajkových lodí Canonu a Nikonu šplhá nad 150 000 Kč.
Nejlepší pokročilá zrcadlovka
I tato kategorie se letos rozpoltila, tentokrát na dvě části podle velikosti snímače oceněných zrcadlovek. Mezi DSLR formátu APS-C stanul na prvním místě dlouho očekávaný nástupce modelů Nikon Dxxx. Nikon D500 je osazen 21Mpx snímačem a poháněn výkonným procesorem Expeed 5. Dobrou zprávou je fakt, že nabízí stejný ostřicí modul (se 153 ostřicími body) jako vlajková loď Nikon D5. Od svého vyspělejšího sourozence zdědil též schopnost natáčet 4K videa rychlostí 30sn./s. Komponování záběrů z nezvyklých úhlů usnadňuje detailní, výklopný a dotykový displej. Fotoaparát je vybaven WiFi s NFC.
Není asi překvapením, že mezi vítězi najdeme i zrcadlovku z dílny Pentaxu. Proti povětrnostním vlivům odolný plnoformát Pentax K-1 je vybaven stabilizovaným (v 5 osách) snímačem s poměrně vysokým rozlišením 36,4 Mpx. Absenci AA filtru před snímačem, a tedy možnost vzniku nežádoucího moiré, Pentax vyřešil jeho simulací v podobě mikroskopických vibrací snímače.
Zajímavá je konstrukce displeje, který lze naklápět vertikálně i horizontálně. Autofokus s 33 ostřicími body nabízí velmi příjemnou citlivost -3EV. Příliš oslnivá není rychlost sériového snímání 4,4 sn./s a objem bufferu – pojme najednou pouze 17 RAWů. Zato potěší cena této plnoformátové DSLR: zhruba 55 tisíc.
Nejlepší začátečnická zrcadlovka
Do výběru nejlepších zrcadlovek se propracoval také fotoaparát s dílny Sony. Kvůli dlouhé prodlevě mezi oznámením dalšího přístroje s polopropustným zrcátkem a bajonetem Sony A už se mnozí domnívali, že Sony tento typ produktu vyškrtla ze svého portfolia. Nicméně na sklonku minulého roku jsme se dočkali milého překvapení s názvem Sony A68.
Tento model je osazen 24Mpx snímačem formátu APS-C a vybaven ostřicím systémem 4D Focus s 79 ostřicími body (z toho 15 křížových), který umožňuje sledování objektu při kontinuálním snímání rychlostí 8 sn./s. Mezi další zajímavé vlastnosti patří elektronický hledáček s rozlišením 1 440 000 bodů, menším zklamáním je displej s úhlopříčkou 2,7 a nízkým rozlišením 460 800 bodů.
Nejlepší profesionální objektiv
Kategorie nejlepších objektivů ovládly objektivy z dílny tzv. třetí stran. Jako ten úplně nejlepší byla vybrána, jak se koneckonců dalo očekávat, světelná „dvacítka“ artové řady Sigma Sigma 20 mm F1,4 DG HSM| Art. Optická konstrukce objektivu se skvěle potýká se všemi optickými vadami a 9lamelová clona nabídne hlaďoučký bokeh. Optimalizovaný algoritmus autofokusu slibuje rychlé a přesné ostření.
Nejlepší pokročilé zoom objektivy
Výčet ocenění pro Sigmu nekončí. Artová řada zabodovala i v kategorii objektivů s proměnlivým ohniskem, a to jak na poli širokoúhlých zoomů, tak i zoomů s dlouhým dosahem. „Širokáč“ Sigma 24–35 mm F2 DG HSM| Art je prvním objektivem tohoto typu pro full-frame zrcadlovky, který disponuje konstantní světelností F2.
A výbornou světelností se pyšní také telezoom Sigma 50–100 mm F1,8 DC HSM| Art. Osvědčená optická konstrukce s prvky s nízkou disperzí zajištuje u obou skel výborný přenos kontrastu a maximálně eliminuje optické vady. O přesné a rychlé automatické ostření se stará hypersonický motor HSM (Hyper Sonic Motor).
Nejlepší amatérský objektiv
Mezi objektivy pro low-endové APS-C zrcadlovky získal pomyslnou první příčku Tamron se svým univerzálním zoomem 18–200 mm F3,5–6,3 Di II VC (po vynásobení crop faktorem dostaneme 28–310 mm). Hlavní devizou tohoto objektivu jsou jeho malé rozměry a nízká váha. Se 400 gramy se jedná o nejlehčí univerzální zoom.
Nejlepší světelný objektiv
Tak trochu konkurentem vítěze kategorie nejlepší profesionální objektiv, Sigmy 20 mm F1,4, je širokoúhlý a světelný Tamron SP 35 mm F1,8 Di VC USD. Tento „nejlepší světelný objektiv“ u poroty zabodoval především svým výborným rozlišením, absencí vinětace a chromatické vady, minimální ostřicí vzdáleností 20 cm a mimořádně přesným a takřka nehlučným autofokusem.
Pokračování 2 / 2
Bezzrcadlovky a jejich objektivy & kompakty
Nejlepší profesionální bezzrcadlovka
Loňské poněkud diskutabilní ocenění Samsungu NX1 můžeme dnes chápat jako důstojné rozloučení s fotoaparáty značky Samsung. Tento rok na prvním místě stanula právem plnoformátová bezzrcadlovka Sony A7R II, model našlapaný těmi nejlepšími technologiemi z dílny Sony.
Novinka z poloviny minulého roku nabídla první fullframe snímač typu BSI, s impozantním rozlišením 42,2 Mpx a 5osou stabilizací. Inovován byla též systém hybridního autofokusu s 399 fázovými a 25 kontrastními ostřicími body.
Nová vlajková loď bezzrcadlovek Sony nabízí též výborné parametry pro natáčení videa, včetně natáčení 4K videosekvencí, a dobrou bezdrátovou konektivitu (s podporou NFC). Jedinou slabinou je snad cena 95 tisíc, která je téměř o polovinu vyšší než hodnota předchozího modelu A7R.
Nejlepší pokročilá bezzrcadlovka
Mezi nejlepší kompakty s výměnnými objektivy se probojovaly též dva fotoaparáty značky Fujifilm. Podle výběru poroty by uživatelé poohlížející se po dobře vybavené bezzrcadlovce měli sáhnout po Fujifilmu X-Pro 2 s hybridním hledáčkem.
X-Pro 2 nezklame jak fotografickými parametry – za všechny jmenujme 24,3Mpx APS-C snímač nebo hybridní autofokus, tak nabídkou funkcí – WiFI, Full HD video, simulace kinofilmů – nebo kvalitním provedením těla, které je utěsněno proti stříkající vodě a prachu.
Nejlepší amatérská bezzrcadlovka
Na své si přišel i zástupce bezrcadlovek 4/3 standardu. Olympus OM-D E-M10 II je stejně jako první generace těchto fotoaparátů osazen snímačem s rozlišením 16 Mpx a totožný zůstal i systém autofokusu s 81 ostřicími body. Novinkou je detailní hledáček s rozlišením 2 360 000 bodů a 100% pokrytím, a především podpora 4K rozlišení v režimu časosběru.
Nejlepší bezzrcadlovka pro začátečníky
Další zářez na pažbě pro japonský Fujifilm. Model X-T10, light verze vlajkové lodi X-T1, je přizpůsoben, cenově i ovládáním, potřebám začátečníků. Nabídka externích ovládacích prvků není nikterak široká, leč nabízí dobrou kontrolu nad všemi potřebnými parametry.
O obrazový výstup se stará 16Mpx APS-C snímač v kombinaci s procesorem EXR, pohodlné komponování záběru zajišťuje velmi detailní elektronický hledáček a výklopný 3palcový monitor.
Nejlepší začátečnický objektiv pro bezzrcadlovky
A konečně tu máme něco z dílny Panasoniku. Pokud vlastníte bezzrcadlovku se snímačem formátu 4/3 a chcete rozšířit set základních objektivů o světelnou padesátku, potom je pro vás dle TIPA ideální volbou Panasonic LUMIX G 25 mm F1,7 ASPH. Toto sklo plně podporuje systémy autofokusu ostřicí na základě kontrastu i nejnovější „panasoňáckou“ technologii DFD (Depth from Defocus), čili kombinaci, která podává opravdu dobré výsledky.
Nejlepší zoomy pro bezzrcadlovky
Podobně jako u objektivů s proměnlivým ohniskem určených pro zrcadlovky i zde se nám kategorie rozdělila do dvou tříd. Mezi širokoúhlými zoomy si první pozici vydobyl Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 7–14 mm F2,8 PRO. Konstantní světelnost F2,8 a rozsah ohnisek 14–28 mm (po přepočtu na 35mm film) činí z tohoto objektivu ideální nástroj např. pro fotografování pouličního dění.
Jako nejlepší telezoom byl zvolen Fujinon XF 100–400 mm F4,5–5,6 R LM OIS WR. Ekvivalentní ohnisko 152–609 mm, dvojice ostřicích motorů a odolné tělo objektivu předurčují tento zoom k použití v terénu za nepříznivých klimatických podmínek, třebas při fotografování neposedných tvorů druhu lidského či zvířecího.
Nejlepší světelný objektiv pro bezzrcadlovky
Ačkoli i pro bezzrcadlovky existuje široká nabídka objektivů od výrobců třetích stran, včetně takových, jako je Sigma nebo Carl Zeiss, tento rok se na nejvyšší příčku mezi prémiovými světelnými skly vyšplhala plnoformátová „pětaosmdesátka“ značky Sony.
Sony FE 85 mm F1,4 je zajímavá hned několika konstrukčními prvky – zakomponováním nového typu asférické čočky XA (extreme aspherical) a clonou s nadstandardním počtem 11 lamel. Tyto vlastnosti by se měly podílet na skvělém přenosu kontrastu a sametovém charakteru bokehu.
Nejlepší plnoformátový kompakt
Pro nikoho asi nebude překvapením, že tento titul „ulovil“ fotoaparát Sony Cyber-shot RX1R II. Kompakt je osazen stejným 42,2Mpx snímačem jako vítězná bezzrcadlovka Sony A7R II a totožným AF modulem s 399 fázovými ostřicími body, plus 25 body detekce kontrastu. Velmi slibný je i světelný objektivem od Zeiss Sonar se světelností F2 a pevným „reportážním“ ohniskem 35 mm. Jako první fotoaparát na světě nabízí RX1R II též možnost aktivace/deaktivace AA filtru.
Nejlepší pokročilý kompakt
Minulý rok Canon pořádně rozšířil své portfolio prémiových kompaktů. Nová vlajková loď modelové řady „G X“, Canon PowerShot G5 X, zabodovala hned na první dobrou. Fotoaparát s jednopalcovým 20,2Mpx snímačem se dokázal prosadit i v konkurenci APS-C kompaktů.
Důvodem může být i 3× zoom s ekvivalentním ohniskovým rozsahem 24–100 mm a výbornou světelností, která na širokém ohnisku činí F1,8 a na dlouhém konci neklesne pod F2,8. Ovládání přístroje je přizpůsobeno nárokům pokročilých fotografů – nechybí EVF s rozlišením 2 360 000 bodů ani 3" dotykový a výklopný displej.
Nejlepší superzoom
Panasonic LUMIX DMC-FZ300 je poněkud zajímavá volba, vezmeme-li v potaz, že se loňský rok nesl ve znamení superzoomů s jednopalcovými snímači. Vítězem se nicméně stala právě FZ300, nejspíš i proto, že se výrobce držel při zemi co do rozlišení 1/2,3" senzoru – 12 Mpx, a určitě proto, že je fotoaparát vybaven zoomem 25–600 mm s konstantní světelností F2,8 a 5osou stabilizací.
Nejlepší odolný kompakt
O tento titul se pravidelně přetahuje asi čtveřice výrobců, která pravidelně zásobuje trh outdoorovými fotoaparáty. Letos padla volba na Olympus. Zvláštní je, že oceněna byla nižší verze Olympus Stylus Tough TG-870, tedy fotoaparát osazený objektivem s horší světelností, než má loni oznámená "jednička" TG-4. Tento fakt nejspíš vyvážil o krapet širší ohniskový rozsah objektivu, konkrétně 21–105 mm a také u outdoorových kompaktů nevídaný výklopný displej.
V této kategorii se samo sebou rozumí, že fotoaparát musí být všestranně odolný, a to Olympus Stylus Tough TG-870 je: lze se s ním potopit do hloubky 15 m, vydat se do 10° mrazu, popř. jej upustit z výšky 2 m.
Nejlepší prémiový fotoaparát
Této kategorii popravdě příliš nerozumím. Trochu na mě působí jako ekvivalent k titulu emeritní profesor. A kdo že čestný doktorát získává? …plnoformátová bezzrcadlovka Leica SL.
Jedná se o fotoaparát, který stojí mimo jakékoliv škatulky a svým pojetím tak trochu provokuje: jakožto bezzrcadlovka by měl mít menší rozměry, nemá, jakožto profesionální přístroj by měl mít uživatelsky vstřícné ovládání, propracovanou ergonomii a k dispozici širokou nabídku systémových skel, nemá. Nicméně přece jen nabízí nějaké to světové unikum – hledáček s rozlišením 4 400 000 bodů a údajně nejrychlejší autofokus na světě.