DIGIarena.e15.cz

Odcizený svět ve fotografiích Jiřího Křenka

Není pochyb o tom, že dnes třicetiletý Jiří Křenek si v současné české fotografii vydobyl své místo. K tomu mu jistě dopomohla řádka ocenění jak v Česku, jako například Czech Press Photo či 2. místo při udělování Cen Jaromíra Funkeho 2004 (v závěsu za Ditou Pepe), tak i v zahraničí. Tam vešel ve známost zejména svými snímky motoristických událostí.
Odcizený svět ve fotografiích Jiřího Křenka

Na loňském Mezinárodním automobilovém festivalu v Paříži vyhrál Jiří Křenek (1974) soutěž o nejlepší fotografii roku v oblasti automobilového sportu. Ceny mu otevírají cestu dál, ovšem – stále platí: doma nejsi prorokem, a tak podle Křenkových slov je o něm a jeho tvorbě paradoxně větší povědomí v cizině než v České republice.

Klepněte pro větší obrázek
Vítězná fotografie Jiřího Křenka na pařížském automobilovém festivalu - odraz na přilbě závodníka

Ve Francii vyhrál a tak nyní, ve spolupráci s pražským Palácem Langhans-Centrem Fotoškoda, započala v Českém centru v Paříži Křenkova výstava téměř padesátky velkoformátových fotografií. Ta jej však neprezentuje předně jako pohotového fotografa Formule 1, snímky z této oblasti jsou zde totiž jen ve sporadickém množství. Výstava představuje návštěvníkům tři doposud vzniklé Křenkovy dokumentární cykly - Hypermarkety, Městečka a Mobily. Jiří Křenek je považuje jako svou „volnou tvorbu“, variace na výdobytky moderní společnosti. Předně ukazuje působení těchto faktorů na mezilidské vztahy.

Fotografický cyklus Hypermarkety (diplomová práce na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě) má vystihnout autorovu nechuť ke konzumnímu způsobu života naší společnosti. Snímky pořizoval v extrémních podmínkách davového šílenství nakupujících, většinou na parkovištích, před vstupy do obchodních domů, výjimečně se mu podařilo zachytit také situaci uvnitř obchodu (kde je zakázáno fotografovat). Využití zeleného směrového blesku v tomto cyklu napomáhá vytvořit z lidských bytostí mnohdy stresované kreatury.

Klepněte pro větší obrázek
Jiří Křenek: ilustrační fotografie z cyklu Hypermarkety

Cyklus Městečka, který mohl vzniknout na základě Grantu hlavního města Prahy při Czech Press Photu, ironizuje nový životní styl zbohatlých rodin, které si plní svůj „kalifornský sen“. Poukazuje zčásti na život v tzv. satelitních městečcích, a zejména na šokující, ve všech ohledech kýčovitou „moderní“ architekturu.

Posledně vzniklý cyklus Mobily, který Křenek pořídil na svých zahraničních cestách za závody Formule 1, dává nahlédnout do obličejů lidí, kteří se ve své samotě skrývají za telefon, ale tváří v tvář si již s dotyčným na druhém konci nemají co říct. Absurditu celé skutečnosti podtrhává využití převážně modrého směrového blesku, který vystihuje chlad a odcizenost dnešní společnosti.

Klepněte pro větší obrázek
Jiří Křenek: ilustrační fotografie z cyklu Mobily

Jako protipól k těmto dokumentárním cyklům vznikají Křenkovy fotografie závodů Formule 1, ve kterých zachytává rychlost a zároveň exotičnost tohoto sportu.

Výstava ve Francii skončí 2. dubna, posléze bude v pozměněné podobě reprízována také českým divákům. Ve dnech 14. května až 5. června bude totiž převedena do obchodní galerie pražského paláce Flóra. Zatímco v Paříži byly na vernisáži promítnuty i krátké videofilmy o Křenkově tvorbě, není doposud jisté, jestli technické podmínky umožní stejný akt provést také v Praze. Pražská výstava bude také více orientovaná na automobilové fotografie Jiřího Křenka, které lépe vycházejí vstříc dynamickému prostoru paláce Flóra.

Klepněte pro větší obrázekČím fotí Jiří Křenek: Své dokumentární cykly pořídil Jiří Křenek na analogový Nikon F5, při použití širokoúhlého 28 mm objektivu a směrových blesků. Značku Nikon nevyměnil ani při automobilových závodech, pouze z analogu přešel na digitál.

 

 

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.