DIGIarena.e15.cz

Odcizený svět ve fotografiích Jiřího Křenka

Není pochyb o tom, že dnes třicetiletý Jiří Křenek si v současné české fotografii vydobyl své místo. K tomu mu jistě dopomohla řádka ocenění jak v Česku, jako například Czech Press Photo či 2. místo při udělování Cen Jaromíra Funkeho 2004 (v závěsu za Ditou Pepe), tak i v zahraničí. Tam vešel ve známost zejména svými snímky motoristických událostí.
Odcizený svět ve fotografiích Jiřího Křenka

Na loňském Mezinárodním automobilovém festivalu v Paříži vyhrál Jiří Křenek (1974) soutěž o nejlepší fotografii roku v oblasti automobilového sportu. Ceny mu otevírají cestu dál, ovšem – stále platí: doma nejsi prorokem, a tak podle Křenkových slov je o něm a jeho tvorbě paradoxně větší povědomí v cizině než v České republice.

Klepněte pro větší obrázek
Vítězná fotografie Jiřího Křenka na pařížském automobilovém festivalu - odraz na přilbě závodníka

Ve Francii vyhrál a tak nyní, ve spolupráci s pražským Palácem Langhans-Centrem Fotoškoda, započala v Českém centru v Paříži Křenkova výstava téměř padesátky velkoformátových fotografií. Ta jej však neprezentuje předně jako pohotového fotografa Formule 1, snímky z této oblasti jsou zde totiž jen ve sporadickém množství. Výstava představuje návštěvníkům tři doposud vzniklé Křenkovy dokumentární cykly - Hypermarkety, Městečka a Mobily. Jiří Křenek je považuje jako svou „volnou tvorbu“, variace na výdobytky moderní společnosti. Předně ukazuje působení těchto faktorů na mezilidské vztahy.

Fotografický cyklus Hypermarkety (diplomová práce na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě) má vystihnout autorovu nechuť ke konzumnímu způsobu života naší společnosti. Snímky pořizoval v extrémních podmínkách davového šílenství nakupujících, většinou na parkovištích, před vstupy do obchodních domů, výjimečně se mu podařilo zachytit také situaci uvnitř obchodu (kde je zakázáno fotografovat). Využití zeleného směrového blesku v tomto cyklu napomáhá vytvořit z lidských bytostí mnohdy stresované kreatury.

Klepněte pro větší obrázek
Jiří Křenek: ilustrační fotografie z cyklu Hypermarkety

Cyklus Městečka, který mohl vzniknout na základě Grantu hlavního města Prahy při Czech Press Photu, ironizuje nový životní styl zbohatlých rodin, které si plní svůj „kalifornský sen“. Poukazuje zčásti na život v tzv. satelitních městečcích, a zejména na šokující, ve všech ohledech kýčovitou „moderní“ architekturu.

Posledně vzniklý cyklus Mobily, který Křenek pořídil na svých zahraničních cestách za závody Formule 1, dává nahlédnout do obličejů lidí, kteří se ve své samotě skrývají za telefon, ale tváří v tvář si již s dotyčným na druhém konci nemají co říct. Absurditu celé skutečnosti podtrhává využití převážně modrého směrového blesku, který vystihuje chlad a odcizenost dnešní společnosti.

Klepněte pro větší obrázek
Jiří Křenek: ilustrační fotografie z cyklu Mobily

Jako protipól k těmto dokumentárním cyklům vznikají Křenkovy fotografie závodů Formule 1, ve kterých zachytává rychlost a zároveň exotičnost tohoto sportu.

Výstava ve Francii skončí 2. dubna, posléze bude v pozměněné podobě reprízována také českým divákům. Ve dnech 14. května až 5. června bude totiž převedena do obchodní galerie pražského paláce Flóra. Zatímco v Paříži byly na vernisáži promítnuty i krátké videofilmy o Křenkově tvorbě, není doposud jisté, jestli technické podmínky umožní stejný akt provést také v Praze. Pražská výstava bude také více orientovaná na automobilové fotografie Jiřího Křenka, které lépe vycházejí vstříc dynamickému prostoru paláce Flóra.

Klepněte pro větší obrázekČím fotí Jiří Křenek: Své dokumentární cykly pořídil Jiří Křenek na analogový Nikon F5, při použití širokoúhlého 28 mm objektivu a směrových blesků. Značku Nikon nevyměnil ani při automobilových závodech, pouze z analogu přešel na digitál.

 

 

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Nechcete být na fotografiích z veřejných akcí? Nalepte si na čelo červený puntík

Nechcete být na fotografiích z veřejných akcí? Nalepte si na čelo červený puntík