DIGIarena.e15.cz

Odškodné 1,2 milionu dolarů za ukradené snímky

Daniel Morel vyhrál soud se zpravodajskou agenturou AFP a fotobankou Getty Images. Za použití ukradených fotografií teď musí společnosti zaplatit autorovi náhradu v celkové výši 1,2 milionu dolarů.
Odškodné 1,2 milionu dolarů za ukradené snímky

Těsně po hrozivém zemětřesení v roce 2010 na Haiti pořídil tamní fotožurnalista Daniel Morel snímek ženy uvězněné v sutinách budovy a následně jej publikoval na Twitteru. Obrázek další den díky novinám obletěl celý svět, autorovi byl však ukraden.

Fotografie si na Twitteru totiž všiml jeden z editorů francouzské zpravodajské agentury Agence France-Presse a bez svolení Morela ji použil. A co hůř, nahrál ji poté i do fotobanky Getty Images. Pozici na titulních stranách většiny francouzských deníků následující den tak zabral právě tento obrázek. A od Getty jej koupil například i americký Washington Post.

Klepněte pro větší obrázek 
Soud rozhodl po dvou letech ve prospěch Morela (Zdroj obrázku: Kittisak / FreeDigitalPhotos.net)

Danielovi Morelovi se chování zpravodajské agentury samozřejmě nelíbilo a požadoval náhradu vzniklé škody za porušení copyrightu. Společnosti AFP a Getty Images odpověděly protižalobou pro pomluvu, jelikož Morelovi nechtěly dát ani cent a tvrdily, že obrázky z Twitteru může použít kde kdo. Pro obě společnosti však v lednu soud přišel s překvapujícím verdiktem. Porota smetla absurdní argumenty AFP i Getty Images ze stolu, a shledala je obě vinnými z porušení autorského zákona. Morelův právník navíc prokázal, že při krádeži fotografie šlo o vědomý úmysl.

Až dosud ale nebylo jasné, jak vysoké odškodnění fotograf dostane. Federální soudce rozhodl o výši odškodného teprve minulý pátek. Stanovil ji na 1,2 milionu dolarů, nejvyšší možnou hodnotu jakou umožňují americké zákony, a zároveň napařil oběma společnostem pokutu ve výši 400 tisíc dolarů za porušování zákonů. Agentura AFP přitom v lednu navrhovala odměnu ve výši pouhých 120 tisíc dolarů.

Obě společnosti tak na své chování tvrdě doplatily. Zejména fotobanka Getty Images se pak ocitla v neobvyklé pozici. Běžně to totiž bývá právě ona, kdo získává peněžní náhrady za ukradené obrázky.

Jde proto o přelomový případ, který bude mít dlouhodobý dopad na používání obrázků v médiích, což zmiňuje i Morelův právník v emailu pro agenturu Reuters: „Myslím, že jde o první případ toho, kdy byli tito obžalovaní nebo jiní poskytovatelé licencí na fotografie shledáni vinnými z úmyslného porušení autorského zákona.

Jak autorský zákon chrání vaše fotografie

Jak autorský zákon chrání vaše fotografie

Focení je zábava, ale pokud jej berete vážněji, hodí se vědět, jak vlastně vaše fotky a vás jako fotografy chrání právo. S námi se mezi paragrafy neztratíte.

Vydavatel amerického deníku Washington Post z celé věci vyvázl jako jediný dobře. Své pochybení zjistil již záhy po publikaci snímku a Morelovi vyplatil dosud nezveřejněnou sumu, aby předešel soudu.

Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Musím s tebou nenesouhlasit. Válku ve Vietn… zemekf 1. 2. 2014, 08:09
Už něco podobného existuje v Anglii,viz: <a … Jindra 30. 11. 2013, 17:29
Parazité byli, jsou a budou. Bohužel. Daniel Wonder 30. 11. 2013, 14:06
jen tehdy Mirek_ 30. 11. 2013, 09:07
To by platilo jen proto, kdyby na něj bylo p… Mirek_ 30. 11. 2013, 09:06

Další podobné články

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.