DIGIarena.e15.cz

Olympus mju 750 podruhé (test)

Seznam kapitol
Když jsme před necelými čtyřmi týdny uveřejnili recenzi digitálu mju 750, rozhořela se bouřlivá diskuze nad kvalitou snímků, zkusili jsme to ještě jednou.
Recenzi Olympusu mju 750 jste si mohli přečíst před více jak třemi týdny. Z toho důvodu také nebude dnešní článek plnohodnotnou recenzí, na kterou jste zvyklí. Proč tedy tento článek vůbec vznikl? Je to z toho důvodu, že v diskuzi ke zmíněné recenzi se objevily pochybnosti nejen o tom, zda náš web není sponzorovaný společností Olympus, ale také o tom, zda testovaný kus fotoaparátu neměl vadný objektiv. Optická soustava testovaného „mjučka“ se totiž vyznačovala extrémně neostrými rohy. Proto se v dnešním testu zaměříme výhradně na obrazové podání.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mju 750

Pro začátek připomenu, že mju 750 je nástupcem modelu mju 700, který byl uveden na trh začátkem tohoto roku. Na rozdíl od sedmistovky, má mju 750 větší rozsah ohniskových vzdáleností, tedy pětinásobný zoom. Rozlišení snímače i rozmístění ovládacích prvků zůstalo stejné. Druhým důležitým rozdílem je stabilizace obrazu, a to hardwarová, která nepracuje pouze se zvyšováním citlivosti snímače. Přesněji řečeno, k dispozici je tzv. duální stabilizace obrazu, která se skládá (volitelně) ze zvýšení citlivosti snímače až na ISO 1 600, druhým prvkem je mechanická stabilizace při níž dochází k pohybu snímače.

Průvodním jevem mechanické stabilizace je velice specifický zvuk při expozici, který je pravděpodobně způsoben pohybem snímače. Nutno dodat, že v případě vypnuté mechanické stabilizace se zvuk neobjevuje, stejně tak ani při fotografování s krátkým časem závěrky, respektive při dostatku světla.

Obrazová kvalita prvního modelu

Naše testy předchozího modelu ukázaly, že použitý objektiv nedokázal korektně zaostřit rohové části snímku, zejména pak horní levý a pravý roh fotografií. To je také hlavní důvod, proč jsme se rozhodli otestovat jiný kus digitálu. Výsledné fotografie, totiž byly v rozích natolik neostré, že to ukazovalo na vadný kus fotoaparátu.

Chromatická vada, která je častým strašákem malých kompaktů, není u mju 750 nijak výrazná, nelze říci, že by jí objektiv vůbec netrpěl, její míra je však přijatelná a ve srovnání s konkurenčními fotoaparáty v podobné třídě si vede mju 750 dobře. V čem však optika pokulhává, je podání jemných detailů. Kresba detailů například v trávě, listech stromů a podobných objektech není příliš oslnivá. Fotoaparát není schopen jemné detaily vykreslit, otázkou ovšem je, zda je to vina optiky nebo obrazového procesoru a použitého algoritmu komprese do JPEGU, Jelikož digitál neumí formát TIFF ani RAW (ostatně, která stylovka umí?) tak nemůžeme tuto domněnku potvrdit ani vyvrátit.

Barevné podání fotografií je ve většině případů korektní, nutností je ale správně volit vyvážení bílé. Automatika je spolehlivá, v některých případech se však vyplatí nastavit vyvážení bílé ručně. Jelikož fotoaparát neumožňuje ruční kalibraci, jste odkázáni na jedno z šesti nastavení. O klesající kvalitě obrazu s narůstající citlivostí jsme psali již minule – v praxi použitelná maximální citlivost je ISO 400, další dva stupně ISO 800 a 1 600 jsou spíše pro použití v nejvyšší nouzi.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 20 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:mju 750 není sám!!! FE-190 je ještě horší… Boyda 23. 2. 2007, 17:41
reakce na FE-190 Irena 10. 12. 2006, 23:38
Re:Bye, bye, Olympus V12 8. 12. 2006, 14:00
Re:mju 750 není sám!!! FE-190 je ještě horší… jirka 6. 12. 2006, 00:33
Re:mju 750 není sám!!! FE-190 je ještě horší… Radim 5. 11. 2006, 13:09

Další podobné články

Vybíráme objektivy a příslušenství, které potěší fotografy pod stromečkem

Vybíráme objektivy a příslušenství, které potěší fotografy pod stromečkem

Výběrem a pořízením fotoaparátu cesta pouze začíná. Fotograf k němu potřebuje také další objektivy a hromadu příslušenství. Podívejte se na náš výběr a doporučení.

Canon EOS 200D – pokročilé funkce v malé zrcadlovce (recenze)

Canon EOS 200D – pokročilé funkce v malé zrcadlovce (recenze)

Canon EOS 200D je zástupcem druhé generace malých začátečnických zrcadlovek. Ač se jedná o základní model, parametry tohoto přístroje, mezi nimiž najdeme nejmodernější technologie z dílny Canonu, jsou velmi slibné…

Panasonic Lumix G9 – první ostré fotografie

Panasonic Lumix G9 – první ostré fotografie

Nejnovější přírůstek do rodiny bezzrcadlovek Panasonic nese označení Lumix G9 a podle výrobce se jedná o přístroj zaměřený na profesionální práci. Jak se osvědčil v terénu?

Nakloň si objektiv – v akci s Canonem TS-E 50 mm F2,8L Macro

Nakloň si objektiv – v akci s Canonem TS-E 50 mm F2,8L Macro

Koncem srpna oznámil Canon uvedení tří nových tilt-shift makro objektivů s ohnisky 50mm, 85mm a 135mm. V rychlosti jsme vyzkoušeli nejširší z nich a přinášíme první ostré fotografie.

Olympus představil brýle á la Google glass

Olympus představil brýle á la Google glass

Společnost Olympus představila novou „nositelnost“ s podporou augmentované reality – nadčasové brýle se speciálním displejem. Svou funkci se podobají chytrým brýlím Google Glass.

Fujifilm GFX 50S – první dojmy ze středoformátu

Fujifilm GFX 50S – první dojmy ze středoformátu

Na týdenní testování jsme měli vlajkovou loď od Fujifilmu se čtyřmi objektivy a příslušenstvím. Už samotný zapůjčený GFX kufřík s vybavením předjímal skutečnost, že se jedná o vážný pokus o vstup na trh mezi plnoformáty a středoformáty.

Sony A6500: Rychlá a výkonná se skvělým obrazem [test]

Sony A6500: Rychlá a výkonná se skvělým obrazem [test]

Fotoaparát Sony A6500 je představován jako univerzální přístroj pro fotografování vysoce kvalitních statických snímků a pokročilé natáčení videa. Jeho parametry slibují výbornou obrazovou kvalitu a vysoký výkon. Je tomu tak doopravdy?

Meike připravilo přídavné gripy pro Fujifilm a Olympus

Meike připravilo přídavné gripy pro Fujifilm a Olympus