DIGIarena.e15.cz

Opice jako vlastník autorských práv? Čtěte a hlasujte!

Je to už pár let, co se na internetu objevila první zvířecí selfíčka. Téměř okamžitě po jejich zveřejnění však vyvstala otázka autorských práv k fotografiím, které nevyfotil člověk…
Opice jako vlastník autorských práv? Čtěte a hlasujte!

Mezitím se móda „sebeportrétu“ převalila světem a stal se z ní společenský fenomén, který je též předmětem bádání sociologů, psychologů… 

Tzv. selfies se staly nedílnou součástí sebeprezentace na sociálních sítích, a to nejen v rukou teenagerů, ale i „vážných“ politiků, umělců, sportovců… V těchto případech je autorství snímku nezpochybnitelné, vždyť leckdy je na snímku zachycena i ruka třímající fotoaparát či mobil. Ale co se stane, když spoušť zmáčkne bytost jiného než lidského živočíšného druhu?

Co provedl neposedný Naruto

Autorem (a tento termín nás bude na následujících řádcích zajímat nejvíce) prvního světově proslaveného „sebeobrázku“ se roku 2011 stala opice – jak jinak, už podle druhového pojmenování je jí vlastní opičení se, aneb co vidí, to napodobí. Ovšem pozadu nezůstaly ani jiné zvířecí druhy: např. chobotnice z Aucklandu je původcem nejen vlastního autoportrétu, nýbrž za úplatek (2 dolary) vyfotografuje i vás. Koneckonců se o tom můžete přesvědčit v následujícím videu. 

Jak bylo řečeno výše, již při zveřejnění prvních opičích selfíček vyvstala otázka, kdo je vlastně majitelem autorských práv k pořízeným snímkům. Aby bylo jasno, ke vzniku slavných fotografií došlo takto: David Slater si připravil fotoaparát na stativ, z něhož chtěl fotografovat primáty pro svou později vydanou publikaci Wildlife Personalities. Opička z rodu makaků jménem Naruto se však odmítla spokojit s pouhým pózováním a vzala portrétování do vlastních rukou – přiběhla k fotoaparátu a zmáčkla spoušť.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: Narutovo selfíčko, vpravo: selfie samičky Celebes; fotografie převzaty z Wikimedia Commons

Právě to, že spoušť zmáčkl primát, nikoli fotograf, vedlo mnohé k domněnce, včetně Wikipedie, že vlastník autorských práv k fotografiím neexistuje. Vzniklé snímky se tak volně šířily (a dále šíří) po internetu. Později byla Davidu Slaterovi přiznána autorská práva v Británii, ovšem ta nebyla akceptována celosvětově. 

Ochránci v akci: I zvířata mají duši

Do hry však aktuálně vstoupil třetí hráč, který přišel s dalším pohledem na celou problematiku. Co když držitelem práv je nikoliv „nikdo“ nebo majitel fotoaparátu, nýbrž zvíře, které zmáčklo spoušť?

S touto možností přišla organizace PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), která proti Davidu Slaterovi podala žalobu k sanfranciskému federálnímu soudu s tím, že za vlastníka autorských práv může být považována opice, a požádala o povolení spravovat výnosy z nakládání se snímky ve prospěch opičího autora Naruta a jeho kolegů z rezervace v Indonésii.

Tuto žalobu, jejíž celé znění si můžete přečíst zde, komentoval právník společnosti PETA Jeffrey Kerr slovy: „Autorská práva jsou garantována autorům bez omezení druhu. Majitelem práv není osoba, která vlastní fotoaparát, ale bytost, která fotografii pořídila.“

Klepněte pro větší obrázek
Elphie: První sloní selfíčko vzniklo na jaře tohoto roku, taktéž je volně ke stažení na Wikimedia Commons

Pokud by PETA uspěla, byl by vytvořen nejen průlomový právní precedens, který by ustanovil zvíře jako možného majitele duševního vlastnictví, ale též by došlo k paradoxní situaci, kdy by samotnému David Slateru, jenž stále podniká právní kroky proti těm, kteří šíří opičí selfíčka bez jeho svolení (a bezplatně), mohly být účtovány poplatky za použití, prodej atp. „Narutových“ fotografií. David Slater vyjádřil politování nad tímto krokem, neboť sám sebe považuje za obhájce práv zvířat.

 

Co si o celé problematice myslíte vy? Hlasujte v anketě na začátku článku a vyjádřete svůj názor v diskuzi.

 

 

Další článek




celkem 24 komentářů

Nejnovější komentáře

To je tak neskutečně debilní článek, produkt… rad1111 6. 10. 2015, 06:33
Samozřejmě že střelná zbraň je něco jiného. … AirForce1 5. 10. 2015, 23:51
To jsou zase ptákoviny. Speciální průkaz s t… Wolf9 5. 10. 2015, 16:02
Námitky proti přisuzování autorství díla opi… Jafa 4. 10. 2015, 22:16
a proč by zrovna PETA měla disponovat těmi h… Kamil 4. 10. 2015, 16:42

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne