DIGIarena.e15.cz

Osvětlení pohyblivým zdrojem světla

Vytvořit v domácích podmínkách osvětlení jako z reklamního plakátu nemusí být až tak těžké. Zkoušeli jste již kroužit světlem kolem objektu? (SK)

Pozn. Reakce na článek Triky s dlouhou expozicí: kreslíme tmou a světlem, kterou zaslal Milo Fabián, nás podnítila k vytvoření volného pokračování...

V sérii experimentov s dlhou expozíciou pokračujeme novou technikou pohybu svetelného zdroja. S trochou trpezlivosti touto metódou možno fotografovať rovnomerne osvetlené scény, výrazne eliminovať tiene a vyhnúť sa väčším plochám s prepalmi.

Potrebné vybavenie

Hoci autor použil pre svoje fotografie digitálnu zrkadlovku, uspokojivé výsledky možno dosiahnuť aj kreatívnym kompaktom. Dôležitý je v tomto prípade dostupný manuálny režim, výhodou je prípadná možnosť manuálneho ostrenia. Ďalšou nevyhnutnosťou je statív alebo pevná podložka, na ktorú sa aparát umiestni. Poslednou súčasťou vybavenia je vhodný zdroj svetla, ideálne poslúži malá LED lampa. Pre experimenty s farebným svetlom možno využiť rôznofarebné LED svetlá.

Klepněte pro větší obrázek
Použité vybavení

Nastavenie aparátu a základné princípy techniky

Základné nastavenie digitálnej zrkadlovky autora spolu s popisom následných dodatočných softvérových úprav fotografie sú zhrnuté na obrázku. V prípade použitia digitálneho kompaktu je vhodné použiť maximálnu clonu. Na vyváženie bielej sa hodí režim žiarovkového svetla a aby sme sa vyhli možnému rozhýbaniu aparátu, použijeme funkciu oneskorenia spúšte.

Klepněte pro větší obrázek

Keďže ide o dlhú expozíciu, hrozí nárast šumu pri vyšších citlivostiach. Pri kompaktoch je preto ideálne použiť najnižšiu dostupnú citlivosť, maximálne ISO 100. Podstatou techniky je miestnosť, ktorú možno počas fotografovania dokonale zatemniť. Okrem manuálneho zaostrenia možno využiť aj automatické ostrenie, pred expozíciou systému ostrenia pomôžeme osvetlením objektu LED lampou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Clona F8, expozícia 15 sekúnd. Objekty sú osvetlené statickým LED svetlom z rôznych smerov po dobu cca 7 sekúnd

Ako vidieť, pri použití statického osvetlenia má každá snímka tiene a tmavé miesta. Pokiaľ sa však svetlo bude pohybovať, rovnomerne osvetlí objekty z viacerých strán a zjemní alebo úplne eliminuje tiene vznikajúce pri statickom osvetlení. Pri pohybe svetelným zdrojom je vhodné dbať na jeho rovnomernú vzdialenosť od osvetľovanej scény.

Klepněte pro větší obrázek
Clona F8, expozícia 15 sekúnd. Pohyb a smer osvetlenia znázornený na náčrte vľavo hore. Celková doba osvetlenia scény cca 10 sekúnd

V tomto prípade sa pohybujúcim zdrojom svetla podarilo eliminovať tiene. Keďže svetlo nedopadalo na objekty spredu, stále sa tu nachádzajú podexponované plochy. Vyriešiť to možno zmenou dráhy svetla.

Klepněte pro větší obrázek
Clona F8, expozícia 15 sekúnd. Svetlo dopadá najprv spredu a opisuje dráhu nad scénu. Celková doba osvetlenia sa temer rovná dobe expozície

Tu svetlo dopadá najprv spredu a opisuje dráhu smerom dohora nad scénu. Vzniká síce jemný tieň lampy na pozadí, je tu však menej podexponovaných miest.

Klepněte pro větší obrázek
Clona F6,3, expozícia 15 sekúnd. Opäť pohyb svetla zľava doprava po dobu cca 10 sekúnd

Iný príklad scény osvetlenej svetlom pohybujúcim sa zľava doprava. Vzniká rovnomerne osvetlená fotografia bez väčších podexponovaných či preexponovaných plôch. Tiene objektov sú viditeľné, ale nepôsobia rušivo.

Experimentovanie s farebným svetlom a bleskom

Pokiaľ treba dodať scéne netradičný vzhľad, môžeme použiť kombináciu bieleho a farebného svetla. Ak aparát umožňuje regulovať intenzitu blesku, ponúka sa naviac možnosť osvetliť scénu bleskom nižšej intenzity a následne využiť kombináciu svetiel rôznych farieb. Samozrejme treba rátať s tým, že blesk ako najsilnejší zdroj svetla vytvorí v scéne pomerne výrazné tiene.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Clona F8, expozícia 15 sekúnd. Vľavo kombinácia bieleho a farebného svetla, vpravo oboch svetiel a blesku

S trochou trpezlivosti možno touto technikou vytvoriť v domácich podmienkach fotografie s nádychom profesionálnej katalógovej fotografie z ateliéru. Fotografia kamery v úvode článku je toho dobrým príkladom.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Paráda mhr2007 5. 6. 2007, 15:23

Další podobné články

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

I když to tak na první pohled vypadat nemusí, do jisté míry opravdu záleží na tom, jakou barvu má fotografovo tričko při focení portrétu. Tušíte proč by tomu tak mělo být a neměli byste se soustředit pouze oblečení toho, kdo je před objektivem?

5 tipů, jak zamaskovat dvojitou bradu u portrétu (i selfie)

5 tipů, jak zamaskovat dvojitou bradu u portrétu (i selfie)

Při fotografování portrétů můžete v hojné míře využít triků, které skryjí různé nedokonalosti lidského těla a obličeje především. Častým a typickým problémem je u portrétovaných dvojitá brada. Její zamaskování je však poměrně snadné.