DIGIarena.e15.cz

Panasonic DMC-FZ20 – Zoom jako hrom

Seznam kapitol
Dvanáctinásobný zoom s optickým stabilizátorem, který do některých svých digitálů montuje firma Panasonic, nenechává mnoho potenciálních uživatelů spát. Nejvyšší model – pětimegový FZ20, jsme podrobili detailnímu testu.
Panasonic DMC-FZ20 – Zoom jako hrom

Když jsme nedávno publikovali první pohled na Panasonic FZ20, článek vzbudil velký zájem a zařadil se mezi nejčtenější na našem webu. Nyní vám tedy přinášíme rozšířený článek ve formě podrobné recenze. Text obsahuje pasáže uvedené v prvním pohledu, ale také další informace, týkající se zejména funkcí a obrazové kvality, doplněné jako obvykle o demosnímky v plném rozlišení bez úprav.

Klepněte pro větší obrázek

Konstrukce a ovládání
Přestože mnozí výrobci stlačují rozměry digitálů typu ultrazoom na minimum, Panasonic DMC-FZ20 rozhodně nepatří mezi miniatury. S rozměry 127,6 × 87,2 × 106,2 mm a hmotností 556 gramů si nezadá s mnohou jednookou zrcadlovkou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Panasonic FZ20 lze pořídit ve stříbrné nebo černé verzi.
Stříbrné provedení na můj vkus vypadá příliš lacině, osobně bych raději volil „fotografickou“ černou barvu.

Ergonomii držení nelze nic zásadního vytknout. Grip pro pravou ruku plní svoji funkci dobře, levá ruka si své místo najde pod mohutným tubusem objektivu. Nasadíte-li navíc na objektiv redukci pro filtry a sluneční clonu, získáte docela slušné „dělo“. Pravdou ale je, že tělo není ideálně vyvážené – přední část je výrazně těžší – fotoaparát má v ruce tendenci přepadávat dopředu. Na druhou stranu, pokud na kinofilmovou zrcadlovku nasadíte čtyřstovku sklo, budete kromě fotoaparátu pravděpodobně přepadávat i vy.

Klepněte pro větší obrázek
Standarně dodávaná redukce má filtrový závit 72 mm, což je docela dost. Filtry o tomto průměru se vám prodraží.

Kroužek na objektivu využijete pro manuální zaostřování. Je škoda, že výrobce nedal možnost využívat prstenec volitelně pro zoomování. Vzhledem k velmi dobré spolehlivosti autofokusu Panasonicu FZ20 by to byla jistě užitečnější funkce.

Klepněte pro větší obrázek


U fotoaparátu tohoto typu si moc dobře nedovedu představit držení s nataženými pažemi a komponování obrazu na vnějším LCD displeji, a proto se hned podíváme na elektronický hledáček. Za jeho umístění v levém rohu je třeba konstruktéry pochválit (i když leváci, resp. osoby dívající se levým okem asi budou jiného názoru). Méně nadšení ale budí rozlišení –  114 tisíc pixelů na dnešní dobu není mnoho a na hrubém obrazu EVF je to poznat. Hledáček má navíc velmi malé zvětšení – obraz je maličký – dost možná tím výrobce chtěl eliminovat malé rozlišení.

Kvalitu dohání Panasonic kvantitou – zobrazovacích režimů hledáčku (nebo LCD displeje) je rovných pět. Možnost zobrazení reálného histogramu v jednom z nich pak představuje velkou výhodu.

Panasonic DMC-FZ20 je digitál vyšší střední třídy a jako takový je i dobře vybavený funkcemi. Jeho ovládání ale není na můj vkus navrženo tak, jak by si fotoaparát tohoto typu zasloužil. Tlačítek přímého přístupu k funkcím je poskrovnu. Nevím, kolik fotografů tak často používá sériové snímání, aby pro něj muselo být vyhrazeno samostatné tlačítko „na čestném místě“ v blízkosti spouště. Osobně bych jej viděl raději jako uživatelské tlačítko s možností volby funkce.

Klepněte pro větší obrázek

Další ovladač přímého přístupu k funkcím pak představuje kulaté čtyřsměrné tlačítko. Funkce jsou podle popisek zřejmé – vlevo samospoušť (dvou nebo desetisekundová), vpravo režimy blesku, dolů náhled posledního vyfoceného snímku a nahoru… Nejpropracovanější funkce přímého přístupu – tlačítkem cyklicky zapínáte korekci expozice, expoziční bracketing, korekci blesku a v případě jiného než automatického vyvážení bílé také jemný posun barevnosti od červeného k modrému spektru.

Funkce přiřazené jednotlivým polohám čtyřsměrného tlačítka nelze uživatelsky měnit, takže vcelku logická otázka zní: jak se nastavuje clona a čas v poloautomatických programech A, S nebo v plném manuálu? Bohužel je nutno nejprve stisknout tlačítko Exposure a až poté lze pomocí čtyřsměrného tlačítka volit požadované hodnoty. Tento způsob ovládání se mi zdá poněkud kostrbatý. Tělo fotoaparátu je dost velké na to, aby sneslo ještě jeden ovládací prvek typu volícího kolečka nahoře na gripu, jímž se mohou expoziční a jiné parametry nastavovat přímo bez nutnosti přepínání zvláštním tlačítkem.

Klepněte pro větší obrázek
Tlačítka jsou poměrně zapuštěná, což brání náhodnému stisknutí

Pro ostatní důležitě funkce, kterými je například vyvážení bílé, citlivost snímače nebo třeba způsob měření expozice a funkce autofokusu, musíte do menu. Vyvážení bílé a citlivost najdete hned na začátku menu. Nastavením měření expozice a autofokusu je však až na druhé obrazovce, způsob práce stabilizátoru dokonce až ke konci menu.

 

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 32 komentářů

Nejnovější komentáře

Videozáznam 1 14. 7. 2005, 11:13
Re: 1 GB SD-karta nobuddy 26. 5. 2005, 22:51
Upgrage FW? nobuddy 26. 5. 2005, 22:32
Re: 1 GB SD-karta nobuddy 26. 5. 2005, 22:20
Re: 1 GB SD-karta nobuddy 26. 5. 2005, 22:16

Další podobné články

Canon EOS 200D – pokročilé funkce v malé zrcadlovce (recenze)

Canon EOS 200D – pokročilé funkce v malé zrcadlovce (recenze)

Canon EOS 200D je zástupcem druhé generace malých začátečnických zrcadlovek. Ač se jedná o základní model, parametry tohoto přístroje, mezi nimiž najdeme nejmodernější technologie z dílny Canonu, jsou velmi slibné…

Panasonic rozdává k bezzrcadlovkám objektivy a fotobrašny

Panasonic rozdává k bezzrcadlovkám objektivy a fotobrašny

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

Panasonic Lumix G9 – první ostré fotografie

Panasonic Lumix G9 – první ostré fotografie

Nejnovější přírůstek do rodiny bezzrcadlovek Panasonic nese označení Lumix G9 a podle výrobce se jedná o přístroj zaměřený na profesionální práci. Jak se osvědčil v terénu?

Nakloň si objektiv – v akci s Canonem TS-E 50 mm F2,8L Macro

Nakloň si objektiv – v akci s Canonem TS-E 50 mm F2,8L Macro

Koncem srpna oznámil Canon uvedení tří nových tilt-shift makro objektivů s ohnisky 50mm, 85mm a 135mm. V rychlosti jsme vyzkoušeli nejširší z nich a přinášíme první ostré fotografie.

Seznamte se! Panasonic Lumix G9 a světelný 200mm teleobjektiv

Seznamte se! Panasonic Lumix G9 a světelný 200mm teleobjektiv

Společnost Panasonic dnes představila pokročilý model svých bezzrcadlovek nesoucí označení G9. Novinka by měla nabídnout dosud nejlepší obrazový výstup v řadě Lumix a mimořádně rychlý autofokus.

Fujifilm GFX 50S – první dojmy ze středoformátu

Fujifilm GFX 50S – první dojmy ze středoformátu

Na týdenní testování jsme měli vlajkovou loď od Fujifilmu se čtyřmi objektivy a příslušenstvím. Už samotný zapůjčený GFX kufřík s vybavením předjímal skutečnost, že se jedná o vážný pokus o vstup na trh mezi plnoformáty a středoformáty.

Sony A6500: Rychlá a výkonná se skvělým obrazem [test]

Sony A6500: Rychlá a výkonná se skvělým obrazem [test]

Fotoaparát Sony A6500 je představován jako univerzální přístroj pro fotografování vysoce kvalitních statických snímků a pokročilé natáčení videa. Jeho parametry slibují výbornou obrazovou kvalitu a vysoký výkon. Je tomu tak doopravdy?