Panasonic jako první na světě eliminoval olovo

Společnost Panasonic, součást největšího světového výrobce spotřební elektroniky Matsushita Electric Industrial Co. Ltd., jako první výrobce na světě dokázala eliminovat veškeré olovo v plazmových panelech, které jsou základem pro plazmové televizory. Kompletní letošní řada plazmových panelů Panasonic již neobsahuje olovo a to včetně nedávno uvedeného největšího plazmového HD televizoru na světě, obřího modelu TH-103PF9E se 103palcovou úhlopříčkou.

Při běžné výrobě plazmových panelů slouží sklo potažené oxidem olovnatým jako klíčová komponenta pro dielektrickou vrstvu, elektrody, těsnící fritu a další základní prvky struktury panelu. Až dosud bylo sklo potažené oxidem olovnatým nezbytné k přizpůsobení bodů tání různých materiálů a vytvoření dielektrické vrstvy. Bez použití tohoto skla při výrobě PDP by v minulosti bylo velice obtížné optimalizovat změkčující body materiálů a zajistit stabilní kvalitu a objem výroby. Vývoj alternativního materiálu, který by oxid olovnatý nahradil, byl navíc považován za extrémně náročný.

Vývojový tým ve společnosti Panasonic však vyvinul úplně nový druh materiálu, který má podobné vlastnosti jako sklo s příměsí olova. Nová metoda výroby byla již implementována ve všech provozech na výrobu plazmových panelů Panasonic a u všech modelů plazmových televizorů pro rok 2006. Kromě eliminace olova docílil Panasonic u plazmových televizorů dalšího posunu k vyšší ekologičnosti a energetické úspoře. Ve srovnání s modelovou řadou 2005 byla u všech modelů letošní řady snížena celková hmotnost o 20 % a počet součástek o 30 %. Životnost plazmových panelů byla navíc zvýšena zhruba na 60.000 hodin (při normálním provozu více než 20 let).

Ve své ekologické iniciativě se Panasonic nezaměřil pouze na produkty, ale i na samotnou výrobu. V supermoderní továrně na výrobu plazmových televizorů v Amagasaki došlo ke snížení emisí CO2 na jeden plazmový panel o 48 %. Továrna je částečně zásobena přirozenými zdroji energie, jako je solární nebo větrná. K zavlažování trávníků je využito dešťové vody, vnější zdi továrny byly potaženy materiály obsahujícími fotokatalyzátory, což přispívá ke snížení emisí škodlivých substancí a byl spuštěn detailní monitoring systému pro odvoz odpadu.

V Evropě Panasonic loni založil 100% dceřinou společnost EcologyNet Europe (ENE), která nabízí komplexní recyklační řešení výrobcům a dovozcům elektroniky. Panasonic chce využít svých dlouholetých zkušeností s řízením celého procesu recyklace elektronického a elektrického odpadu v Japonsku a prostřednictvím ENE přispět ke zlepšení v oblasti prevence znečištění.

„Karbonové emise se na celém světě šplhají do neuvěřitelných hodnot a proto je důležité, aby výrobci přijali patřičnou odpovědnost. Jsme rádi, že Panasonic může nabídnout stejnou úroveň kvality, na kterou jsou zákazníci zvyklí u našich produktů, s důrazem na šetrnost výroby k životnímu prostředí,“ řekl Hitoshi Otsuki, CEO Panasonic Europe.

Určitě si přečtěte

Články odjinud