DIGIarena.e15.cz

Panasonic Lumix DMC-TZ100: Univerzál do kapsy


Ja  |  24. 03. 2016 08:33  |  [88.212.1.xxx]

Akurát, že ak nás zaujíma nie len expozícia ale aj hĺbka ostrosti, musíme prenásobiť aj svetelnosť objektívu a z 2,8 až 5,9 zrazu dostaneme 7,7 až 16.

Odpovědět  |   | 
? fotič
fotič  |  24. 03. 2016 12:23  |  [62.245.120.xxx]

Jak dlouho tu ještě tenhle nesmysl bude žít? Světelnost se NEPŘEPOČÍTÁVÁ!!! Blbe!

Odpovědět  |   | 
Roman Skamene  |  24. 03. 2016 13:34  |  [85.135.175.xxx]

Blbe, blbo sa to počúva, že?

Odpovědět  |   | 
Karel Kahovec  |  24. 03. 2016 15:04  |  [93.91.150.xxx]

Klid, jsou lidi, kteří přepočítávají, a jsou lidi, kteří se seberou a jdou fotit. Nech je počítat, hloubka ostrosti je velmi důležitý výrazový prvek, nejlepší fotka je přece taková, kde má tetička před Karlštejnem jednu ostrou řasu...

Odpovědět  |   | 

Kdepak, nejlepsi fotka je takova, kde je ostra teticka, Karlstejn i Mars.

Odpovědět  |   | 
AchJo  |  24. 03. 2016 13:52  |  [85.207.128.xxx]

Ale samozřejmě, že se clona v souvislosti s hloubkou ostrosti přepočítávat může, v tomhle případě by to bylo místo 2.8 tak asi 20. Jinými slovy, při ohnisku cca18mm (čili zorný úhel záklaďáku) bude mít tenhle foťák hloubku ostrosti šul-nul jako padesátka při cloně 20. Něco mi ale říká, že fotič má nějaké duševní problémy, nemáte dojem?

Odpovědět  |   | 
Miloš Zeman  |  24. 03. 2016 16:12  |  [198.211.119.xxx]

neni to D700 full frame takže houbyfotograf z mělníka vám to zneguje protože jeho 7 let starej těžkej foták co neumí natáčet video a má malej DR je lepší než zbytek světa

Odpovědět  |   | 
čín  |  24. 03. 2016 23:47  |  [66.249.93.xxx]

dobrý den, co myslíte, kamarád řiká že je zbytečné kupovat v roce 2016 těžký, velký a předražený full frame . .

Odpovědět  |   | 
honza.tip  |  25. 03. 2016 00:36

Měl někdy kamarád v ruce full frame a fotil s ním? Jestli ano a jeho jediný dojem je, že je těžký a předražený, tak jeho nárokům plně vyhoví jednoduchý kompakt, nebo mobil za pár korun. Ale ať o tom nepřesvědčuje ostatní. Na velikosti snímače záleží, technicky to obejít nějakou fintou se zatím nepodařilo. Doporučuji vyzkoušet, udělat si pár testovacích fotek - většina prodejců to dnes umožní. Já jsem se posunul od ½´´ přes 4/3, APS-C k full frame a vím proč. Zkušenost je ale nepřenosná a tak doporučuji udělat si vlastní názor.

Odpovědět  |   | 
Gazo  |  29. 03. 2016 21:23  |  [212.79.110.xxx]

technicky to obejít fintou se podařilo se speedboosterem - nějak to ale není ono (vlastní zkušenost :D )

Odpovědět  |   | 
xyz  |  25. 03. 2016 07:33  |  [37.221.250.xxx]

Chápu, že doba je zlá, ale to neomlouvá redakci odborného média pouštět k testům nýmandy, kterým činí problémy takové věci jako matika záklaní školy = výpočet obsahu obdélníku

viz.: "Obrazový výstup ze snímače s rozlišením 20,1 Mpx nabídne podobnou kvalitu jako loňský model TZ70 (pozn. letos byl oznámen TZ80), jehož jsme testovali zde. TZ70 je sice osazen menším 1/2,3" senzorem, ovšem s mnohem nižším rozlišením (12 Mpx), které se pozitivně promítá do kvality obrazu."

Kontrolní otázka - pokud na 4x větší plochu umístím 2x více bodů - budou body menší nebo větší?

Dál, objevení Ameriky, že větší zoom při stejné velikosti má zpravidla horší průběh světelnosti než menší zoom. Nebo, že hledáček je vlastně k ničemu Či, že měkká kresba objektivu je nevýhoda (nejspíš oproti tvrdé kresbě objektivu) Co odstavec, to "odborná perla" ...

Zkrátka, těšil jsem se na skutečnou recenzi zajímavého obrazového zápisníku, který je na trhu unikátem a místo toho jsem se musel prokousávat tendenčními tvrzeními, nepodloženými argumenty při současné absenci informací ze života (to co se nedočtu v brožurce).

Takže za mě ztráta času. Bohužel.

Odpovědět  |   | 
Helena  |  25. 03. 2016 09:15  |  [46.149.121.xxx]

Dobrý den XYZ, Snímače: nikde se netvrdí, že je 1" snímač TZ100 hustěji osazen obrazovými body než snímač TZ70, pouze se konstatuje fakt, že podává podobné výsledky jako mnohem menší 1/2,3" snímač TZ70, který má nižší rozlišení 12 Mpx, což se neoddiskutovatelně do kvality obrazu promítá.

Průběh světelnosti: "větší zoom při stejné velikosti má zpravidla horší průběh světelnosti než menší zoom". To se píše kde?

Měkká kresba: pod tímto pojmem si asi každý představujeme něco jiného. Pokud Vás zajímá, co tím myslím já, podívejte se na testovací snímky.

A prosím o ta tendenční tvrzení: to, že je hledáček malý, je holý fakt, dívala jsem se do něj, ale nejspíš mi nevěříte, s čímž ovšem nic nenadělám. A prosím o doplnění dalších nepodložených argumentů: Máte-li na mysli postřehy z praxe týkající se ergonomie, ovládání a fungování fotoaparátu (které navíc podle Vašeho tvrzení v recenzi chybí), ty Vám holt nemohu nijak exaktně potvrdit. Bohužel.

Odpovědět  |   | 
honza.tip  |  25. 03. 2016 12:02

Smyslem recenzí v odborných médiích není vnucovat čtenáři vlastní názor a exhibovat nějakými polemikami a vlastními úvahami, ale poskytnout mu co nejvíce fundovaných a seriózních informací, aby si mohl vlastní názor udělat sám – viz třeba dpreview...

Odpovědět  |   | 
xyz  |  29. 03. 2016 13:27  |  [37.221.250.xxx]

Milá Heleno, To, že jste reagovala na můj příspěvek, byl záslužný krok a já Vám za něj děkuji. Naznačuje mi to, že věc není ještě zcela ztracena …

Bohužel to ale nic nemění na tom, že uvedená „recenze“ má nízkou kvalitu. Musím předeslat, že patřím mezi potenciální kupce TZ100, kteří jen těžko skrývají zklamání, že datum uvedení do prodeje byl posunut z předVelikonoc na polovinu dubna. Takže stále čekám.

No, a jelikož čekám, tak hledám recenze. A pokud nějakou najdu, tak si ji se zájmem přečtu. Vaše recenze byla pro mě ovšem spíše ztrátou času, neboť jsem se z ní dozvěděl vše, co je zřejmé na první pohled – a pak je otázka, proč se o tom tolik rozepisovat a plýtvat místem - a naopak postrádám hromadu informace užitečného charakteru – tj. „jak to funguje“.

Pokud bych se měl hlouběji zabývat tím, co je psáno pod tím, pod čím jste podepsána a naopak, co postrádám, tak namátkou uvádím toto: - Opravdu TZ100 snímá sériovou rychlostí 50 sn/s? Není to náhodou 30sn/s a pouze v režimu 4K? Nebo 10sn/s v plném rozlišení? Otázka – funguje to i v RAWu? - Opravdu je nutné zvláště zdůrazňovat to, že fotoaparát ostří na základě detekce kontrastu? Není náhodou ostření na kontrast vlastnost 99,9% kompaktů? - Pokud, jak píšete je EVF hledáček opravdu malý – tak co to znamená? O kolik je menší než jiný hledáček v jiném podobném přístroji (např. RX100)? Je jenom menší, nebo je i hrubší – tj. rozlišení? Jak funguje automatické přepínání mezi LCD a EVF? Lze barevně nakalibrovat?

- Píšete „K dispozici je též funkce 4K fotografie se třemi režimy, která zachytí sekvenci 8Mpx snímků v rozdílném časovém limitu“ Lze vysvětlit jak 4K funguje? Jsou 8mpx snímky brány z celé plochy snímače a nebo je to výřez (tj. i jiné ohnisko objektivu)? Pokud je to výřez ze snímače, upravuje to adekvátně měření, nebo je to pouhý výřez? Jak je 4K použitelné v praxi?

- Ovládání přístroje na dálku přes WiFi Co vše lze ovládat? Všechny funkce, nebo jen základní nastavení? Když přenáším fotky do tabletu, přenesou se mi v původním rozlišení, zvládá to i přenos RAWů?

- Opravdu je PostFocus tak nudná a běžná funkce, že není třeba se o ní hlouběji rozepisovat? Zrovna toto by mě eminentně zajímalo – např. Při produktové fotografii je tento režim použitelný, nebo je stále lepší detailní zaostření s adekvátní clonou. Mění se odskoky mezi zaostřenou scénou s ohledem na ohnisko? Fungují v PostFocus všechny expoziční režimy, nebo je to na automat?

- A co ostatní 4K funkce – zajímá mě např. ta smyčka PreBurst? Jak funguje, umožní mi fotit kapky vody a výstřel z pušky, nebo je to jen marketingový trik? Pokud vyfotím rychlý objekt, jaký dopad má na snímek elektronická závěrka – která jak předpokládám je v režimu 4K aktivní?

- Prstenec kolem objektivu a roller Nechápu, proč bych mu měl nastavovat ISO – věc, jejíž nastavení měním tak 1x do měsíce, ale budiž, potřebovala jste to sdělit. Co mě zajímá, je ovšem jaký je chod prstence kolem objektivu? Je jemný a plynulý nebo drhne? Při manuálním ostření, je možno používat lupu (předpokládám, že ano)? Při manuálním ostření přes hledáček, lze s lupou volně pohybovat ježděním palce po vypnutém LCD tak jako u vyšších modelů? Jaké režimy lze vedle manuálního ostření nastavit na prstenec – zoom, clona, čas? Pokud lze nastavit zoom, je plynulý s měkkým rozjezdem a dojezdem, aby šel použít pro video? Nebo je na to lepší používat zoom páčku? A má ona jiné rychlostní režimy pro foto a pro video?

- Z jakého důvodu ocení tlačítko AEL/AF zrcadlovkáři? Jedná se snad o nějakou speciální sortu lidí, kteří mají výsadní právo pro používání tohoto tlačítka? Je toto tlačítko nějak spojené s rasou zrcadlovkářů? Pokud ne, tak jaký důvod tam tato poznámka má?

- Pokud první, čeho si na focení s TZ100 všimnu je preference delších časů na úkor adekvátního navýšení citlivosti, tak o jaké časy se jedná? Je to vždy držení expozice do nějaké délky závěrky (např. 1/30s, 1/15s, 1/8s ???) a teprve poté pohyb u ISO? Pokud ano, tak jaký čas přístroj preferuje jako nejdelší? Je tento čas konstantní bez ohledu na ohnisko a nebo se se změnou ohniska mění?

- „Panasonicy obecně nabízejí široké možnosti uživatelského nastavení, které však může mást až naštvat méně zkušené fotografy (ti si mohou pomoci 400stránkovým manuálem).“ Co to znamená, že přístroj je určen pro méně zkušené fotografy, kteří se ztratí ve 400 manuálu? Nebo to znamená, že přístroj je určený spíše náročnějším fotografům (jak bych s ohledem na výbavu a cenovku předpokládal) a ti ocení bohaté možnosti různého nastavení? Disponuje přístroj plnou automatikou, která jej přepne do standardního režimu bez ohledu na to, co jsem si na něm nastavil? Nebo to znamená, že takovéto foťáky by neměly mít nárok na široké možnosti nastavení a tlustý manuál?

- Světelnost padá vzhůru … Tomuhle opravdu vůbec nerozumím. Chápu, že i dle mých představ ideálního světa bych si přál objektiv lepších parametrů, ale v ideálním světě nežiju a tak hledám něco lepšího a kladu si otázku, z jakých podobných modelů vybírám? Je snad fakt, že zoom objektiv má zpravidla na nejširší ohnisko nejvyšší světelnost a na nejdelší nejnižší, něco nového neznámého a nepopsaného a nebo se jedná o naprosto běžnou vlastnost? Pokud je to špatná vlastnost, můžete zmínit přístroj, který tento průběh při podobném rozsahu ohnisek zvládá lépe?

- „Chromatická aberace je (v JPEGu) softwarově dobře potlačena, přesto přítomna je, klasicky na okrajích snímku a na kontrastních hranách.“ Tak jak to teda je? Je dobře potlačena, nebo je přítomna (pak asi nebude dobře potlačena? Pokud je přítomna, tak asi ne ve všech scénách a ne při všech ohniscích a clonách? Šlo by sdělit, kdy za jakých situacích je nejvýraznější?

- Co znamená, že byste „osobně očekávala ostřejší kresbu“? Jako, že defaultní doostřování je na váš osobní vkus málo agresivní? Nelze v přístroji změnit úroveň doostřování? Nebo že máte raději, když už snímek nelze dodatečně doostřit, protože je už je dost ostrý dle vašeho vkusu? Lze dodat nějaké materiály, jak vypadá snímek pod Váš vkus a jak dle vašeho vkusu, abychom byli schopni si své osobní vkusy sesynchronizovat?

- Porovnávání s Canonem G9X a nebo Nikony 1 mě přišlo až úsměvné. Snad je tu jeden etalon třídy RX100, který je ve své verzi IV ze všech foťáků na trhu asi nejpodobnější TZ100 a proto ho raději ani nezmíníte? Opravdu se domníváte, že když mají přístroje stejný snímač, tak to jsou stejné přístroje? Jako že hodinky a holinky – obojí se natahuje, tak je to stejné?

- Věta „TZ100 nenabídne tak detailní kresbu jako jiné jednopalcové přístroje, třebas Canon G9 X nebo Nikony 1. Nejspíš je to daň pevnému malému objektivu s větším ohniskovým rozsahem.“ Vážně, ale vážně toto myslíte vážně? Jako že se podivujete, že větší zoom má horší výsledky než 3x kratší zoom? Jako, že fyzikální zákony platí? No pokud by tomu bylo naopak, tak bych pochopil, že je důležité o tom napsat, ale takto? Nebo je kvalitativní rozdíl dramatický – pak bych ocenil ukázku v čem? Je snad logické, že pokud chci stejnou velikost a větší zoom, tak za to zaplatím absolutní kresbou, nebo někdo čekal něco jiného?

- „Ani od jednopalcového snímače s rozlišením 20,1 Mpx nelze očekávat čistý obraz při čtyřmístných hodnotách citlivosti“ Prosím, a s jakým jiným podobným přístrojem očekávat lze? Aha, už se zase pohybujeme v představách o ideálním světě?

- „Obrazový výstup ze snímače s rozlišením 20,1 Mpx nabídne podobnou kvalitu jako loňský model TZ70 jehož jsme testovali zde. TZ70 je sice osazen menším 1/2,3" senzorem, ovšem s mnohem nižším rozlišením (12 Mpx), které se pozitivně promítá do kvality obrazu.“ Vaše tvrzení, že snímač 12 Mpx s 2x větší hustotou bodů (pixely o ½ velikosti) dává stejný obrazový výkon jako 20Mpx na 4x větší ploše je revoluční. Jste první, kdo toto napsal. Věřím, že pro to máte srovnání, abychom si tento obrázek udělali také. Pak samozřejmě nemá smysl čekat na TZ100, ale koupím si o ½ levnější TZ70 (nebo TZ80) a dostanu vlastně víc. Můžete tedy prosím přiložit srovnání?

- „Obrazový výstup můžete porovnat např. s Canonem G9 X. Nejspíš je na vině složitější konstrukce malého objektivu se širším ohniskovým rozsahem. Nicméně právě tento ohniskový rozsah je hlavní devizou TZ100!“ Prosím, můžete přiložit ono srovnání? Test na G9X jsem u vás nenašel. Pokud vím, tak G9X je rodinný kompakt s 1“ snímačem průměrných parametrů s nejširším ohniskem 28mm, světelností F2,0-4,9 při 3x optickém zoomu, bez hledáčku, 4K a spousty dalších vychytávek. Takže jiná liga. Proč ho neporovnáte s podobnou ligou RX100IV s nejširším ohniskem 24mm, světelností F1,8-2,8 při 3x zoomu, hledáčkem, 4K a podobnými vychytávkami? Nebo alespoň RX100III (bez 4K)?

- „S nadsázkou lze říci, že se TZ100 hodí na výlety k moři, kde je dostatek světla a v ostré sluneční záři doceníte i drobounký elektronický hledáček, který je spíš jakýmsi nutným doplňkem třípalcového dotykového displeje s pevným uchycením.“ To je dost krutá nadsázka – určit použití takhle drahého přístroje jako plážový foťáček – lidé z Panasoniku vám určitě s nadsázkou poděkují

S nadsázkou lze říci, že jenom rozporováním vaší nedostatečné recenze a vkládáním dotazů, které by pro mě měly nějakou hodnotu (a které chybí), jsem strávil víc času než vy psaním samotné recenze. Pohříchu, zcela zbytečně – jak předpokládám - a sám sobě se za to směju.

Odpovědět  |   | 
Helena  |  29. 03. 2016 21:58  |  [46.149.121.xxx]

Milý neznámý, děkuji za Vaše vyčerpávající otázky. Věřím, že na nějakém webu takto úplnou recenzi naleznete. Kdyby se zohlednily všechny Vaše požadavky, nejspíš by se už nejednalo o recenzi, ale o odbornou studii. Já se osobně snažila popsat základní fungování fotoaparátu - čili to, čeho si obyčejný smrtelník všimne jako prvního, tedy provoz při běžném snímání, přizpůsobitelnost přístroje, ovládacích prvků a jejich použitelnost. (V tomto směru se mohou požadavky jednotlivých uživatelů lišit.) A také obrazového výstupu, který jsem záměrně porovnávala s fotoaparáty, které jsem měla v ruce - odkaz na loňský TZ70 v recenzi naleznete. Co se týká zmínky o Canonu G9 X a Nikonu 1, tyto přístroje jsem zmínila proto, že jsou osazeny jednopalcovými snímači s podobným nebo stejným rozlišením. Vámi zmiňované Sony RX100 jsme na našem webu netestovali, nehledě na to, že i tento fotoaparát co do rozsahu ohnisek (3× zoom) a světelnosti F1,8-2,8 neodpovídá TZ100 (je to úplně jiná liga. Jako že hodinky a holinky – obojí se natahuje, tak je to stejné?) - myslím, že je to v recenzi někde i zmíněné, že je v tomto směru TZ100 unikátní fotoaparát. (Na recenzi Canonu G9 X je v článku také odkaz, zkuste si na něj kliknout a obrazovou kvalitu porovnat. Ač se jedná, jak tvrdíte, o rodinný kompakt, osobně bych ho, pokud bych oželela dlouhá ohniska, funkce 4K, Post Focus, širokou nabídku ovládacích prvků a možností uživatelského přizpůsobení, upřednostnila. Ale uvědomuji si, že pro leckteré fotografy jsou zmíněné vlastnosti důležitější než pro mě a měla bych jim věnovat více prostoru.) Co se týká měkké kresby: pokud se podíváte na testovací snímky, musí Vám být jasné, co je tím míněno, a je úplně jedno, jak moc doostřím komprimovaný JPEG (ve fotoaparátu nebo ex post v počítači). Kde nejsou reprodukovány jemné detaily, slévají se, tam mi žádný software nepomůže (ani v RAWu ). To je ruším pěkně patrné na snímcích "šumu". A to, že napíšu, že je to daň "pevnému malému objektivu s větším ohniskovým rozsahem", může být myslím pro řadu méně informovaných čtenářů, než jste vy, docela podstatná informace. Omlouvám se, že nemohu reagovat na všechny Vaše postřehy. Každopádně Vám za ně děkuji a přeji dobrý lov, ať už s novým TZ100 nebo s jiným fotoaparátem. A taky úsměv na rtech :)

Odpovědět  |   | 
xyz  |  29. 03. 2016 23:19  |  [37.221.250.xxx]

Dobrý večer,

neplýtvejte časem na vysvětlování a omlouvání práce, pod kterou jste se podepsala a kterou jste odevzdala. Prostě jste dostala kritický komentář a je jen na Vás, zda a co si z něj do budoucna vezmete a jak ho zohledníte.

Obávám se, že jsem byl příliš detailní. To co jsem chtěl v první řadě sdělit, bylo mé zklamání a frustrace, že se v odborném médiu spokojíte s vatou. A průměrné výkony plodí jen průměrné výsledky.

Věřím, že bez ohledu na to, co člověk dělá, by měl to, co dělá, dělat nejlépe jak umí. a) Dělala jste to nejlépe, jak umíte (což bohužel nestačilo na to, aby to bylo dost dobré) - Poučte se. b) Nedělala jste to nejlépe, jak umíte (což je samozřejmě ta horší varianta) - Změňte přístup.

A máte pravdu, jdu hledat web, kde chtějí dělat recenze lépe než všichni ostatní - tady to bohužel zatím není. Bude to lépe utracený čas - samozřejmě s úsměvem na rtech :)

Odpovědět  |   | 
Teplaky  |  25. 03. 2016 09:01  |  [46.135.49.xxx]

Na prvni pohled jsem myslel ze to je SONY RX100**. Nevypada zle.

Odpovědět  |   | 
Roman  |  20. 04. 2017 12:14  |  [78.99.133.xxx]

Myslím, že rada TZ ide vcelku správnym smerom, až na zbytočne vysoké rozlíšenie. Keď tak pozerám na tie fotky, nemám z nich pri 1:1 extra pocit ostrosti. Kludne stačilo 14 MPx a výsledky by boli omnoho lepšie. Nakolko sa jedná o cestovný zoom, 14 mega by úplne stačilo pre cestovateľov. Zlepšil by sa DR aj znížil šum na vyšších iso. Ale vždy budú nejaké výčitky -:) Môže sa výrobca aj rozkrájať. Tak asi tolko.

Odpovědět  |   | 


Posílat příspěvky e-mailem na adresu: Přihlásit k odběru