DIGIarena.e15.cz

Panasonic Lumix GH5s – Nenápadný zrcadlovkobijec na poli videa

Panasonic Lumix GH5s je na trhu od začátku letošního roku, zatímco předchozí model GH5 je o rok starší. V čem je novinka jiná a vystačí pro práci amatérského filmaře?

Jedná se o bezzrdcadlovku střední vyšší třídy s vyměnitelným objektivem stvořenou především k natáčení videa ve FHD nebo 4K až 200 Mbps, nechybí LOG (V-LogL), široké možností slowmotion, autofocus s rozeznáváním tváří, vysoké ISO a 4:2:2 10 Bit výstup, wi-fi, time code, otočný dotykový display a prachu a dešti odolné hořčíkové tělo.

Přestože ve většině e-shopů najdeme GH5s v sekci „digitální fotoaparáty“, fotografování je u tohoto modelu spíše druhou kolejí, popřípadě příjemným příležitostným bonusem. Jedná se o bezzrdcadlovku navazující na úspěšné modely GH3, GH4 a GH5.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Že je „esko“ evidentně specializováno na natáčení videa už na první pohled prozrazuje tlačítko REC v prostoru před spouští, výmluvně vyvedené v ostře červené barvě. To je také, spolu s červeným prstencem pod levým ovládacím kolečkem, jediná zásadní změna v rámci vzhledu oproti předchozímu modelu GH5. Cena je ale o něco vyšší (cca 16 000 Kč). Jaké jsou tedy rozdíly mezi GH5 a GH5s?

Snímač

GH5 disponuje Micro 4/3 LiveMOS snímačem cca 20,3 Mpx s pětiosou stabilizací GH5s má snímač Micro 4/3  LiveMOS s „pouhými“ 10,3 efektivními Mpx bez stabilizace. Ne, není to omyl. Dražší a novější model má nižší rozlišení a chybí mu stabilizace snímače.

Důvodem nižšího rozlišení je, že při stejné velikosti snímače a menším počtu obrazových bodů, mohou být obrazové body větší (v tomto případě zhruba dvakrát větší než u GH5). Větší pixely pojmou více světla, tudíž obraz při nižší světelné intenzitě vykazuje nižší hladinu šumu. Touto cestou se vydala i konkurenční řada A7S od Sony.

Klepněte pro větší obrázek

Absence stabilizace je větší záhadou. Mluví se o tom, že by se při některých specifických typech nárazů stabilizace snímače mohla projevit negativně. Jeví se tedy výhodněji mít snímač natvrdo v těle aparátu. Jaké problémy má výrobce na mysli? Podívejte se na následující video

Nicméně. Z praktického hlediska – u většiny standardních stylů využití tohoto typu přístroje bych pětiosou stabilizace spíš uvítal. Při kombinaci s ostatními stabilizačními systémy a úchyty je naprosto bezproblémová.

Na druhou stranu lze GH5s kombinovat s objektivy, které disponují vlastní optickou stabilizací. (U GH5 se spojí se stabilizací snímače). Při testu s GH5s se u focení či statického natáčení z místa jevila stabilizace objektivů zcela dostačující, defacto supluje stativ. Při pohybu si neporadí s běžnou chůzí (V případě krítkého ohniska je to na individuálních schopnostech kameramana, mně se podařilo udržet stabilizovaný obraz s ohniskem cca 35 mm na asi 3 vteřiny při chůzi pozadu ze schodů), ovšem například klidná jízda autem, popř. na lodi jí nedělá problém.

Panasonic Lumix GH5S: vyladěn pro čistý obraz videa

Panasonic Lumix GH5S: vyladěn pro čistý obraz videa

Na veletrhu CES Panasonic představil inovovanou verzi vlajkové lodi bezzrcadlovky určené pro profesionální natáčení videa. Novinka nabídne vylepšený systém natáčení videa a vyšší výkon ve slabém světle.

Není téměř možné pořídit plynulý švenk, pohyb je vlivem stabilizování trhaný, zejména pohyb nahoru a dolů nebo šikmo. Otáčení v horizontální rovině takové potíže objektivu nečiní. V praxi je velmi pohodlné během natáčení jen sundat kameru z gimbalu, natočit z ruky pár záběrů a pak připevnit hned zpět na ronin. Každá minuta manipulace se stativem, kterou se podaří ušetřit se počítá a rozhodně ulehčuje život.

VFR – framerate

Model GH5 při FHD dosahuje maxima 180 fps, GH5s až 240 fps – pro nás Evropany, co stříháme PAL 25p nebo 50p je tedy použitelné číslo dělitelné 25. Čili u GH5 175 fps, u novější GH5s je to 225 fps.
Rozdíl tedy 50 fps – ano, i to se může hodit. Dá se říct, buď obraz zpomalíme 7× nebo 9×. Při systému NTFS a 30p potom 6× nebo 8×.

ISO a V-LogL

Esko má širší rozsah od 160 do 51 200. Starší GH5 má 200–25 600, při focení je spodní hranice 100 a u videa je zase horní jen 12 800. Výrobce uvádí, že GH5s má proti GH5 mnohem lepší snímání při slabém osvětlení.

K tomu se pojí i nová funkce Dual ISO, kdy jsou na stupnici dvě hodnoty nativního ISA a to 400 a 2500. Pokud natáčíte hlavně do LOGu, nebude vás to zas tak zajímat. V režimech Cinelike je rozdíl v šumu patrný. GH5 tento formát při zakoupení neobsahuje, dokupuje se za cca 100 dolarů. GH5s má již V-LogL zabudovaný.

14 bit RAW

Konečně taky něco pro fotografy, Esko umožňuje pořizovat RAW fotografie ve 14 bitové barevné hloubce. Což je oproti 12 bitům GH5 velký skok (více než o 4 miliardy barev). Člověka až napadne otázka, proč to není obráceně, když GH5 je přeci jen mimo videa i plnohodnotný fotoaparát s 20 Mpx, možná by jí 14 bitový RAW slušel víc, než čistokrevné kameře GH5s.

Další ne příliš dramatické rozdíly najdeme například v zaostřování, kdy GH5 používá decentně rychlejší verzi autofokusu, ovšem v praxi je rozdíl nepatrný.

Je potřeba autofokus dobře nastavit a jít mu naproti spíš, než spoléhat na to, že si poradí sám. Pokud chcete nekompromisní výsledek a podmínky to dovolují, pořád soudím, že je lepší autofokus vypnout.
GH5s podporuje Time Code, přístroje lze synchronizovat kabelem připojeným do konektoru blesku.
V režimu 4K je možné natáčet 50/60p (konečně).

Esko umí i videozáznam v 10 bit, teď už jen počkat, až to budou umět střihový software odpovídající cenové kategorie aparátu. Další již podrobnější technické parametry můžete načíst přímo na webu výrobce.

Shrnuto sečteno zásadních rozdílů mezi GH5s a GH5 není mnoho, snímač GH5s zvládá vyšší citlivost při špatném osvětlení, je o kousek větší a širší, čili sbírá o trošku víc světla a není stabilizovaný, taky má poloviční počet obrazových bodů.

Zdá se, že pokud právě tohle u vás nerozhoduje, například točíte svatby, dokumenty (oceníte stabilizaci GH5), studiovky, (nepotřebujete točit na vysoké ISO) a stačí vám 4K v 25 fps, budete dokonale spokojeni s GH5. Pokud máte dostatek stabilizátorů a využíváte např. car mounty, vyžadujete skvělou kvalitu záznamu při nízkém osvětlení, a nejen při něm a toužíte zpomalovat 4K, dáte nejspíš přednost GH5s. Cenový rozdíl je zhruba 16 000 korun.

Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Šlo by to ještě vylepšit: Panasonic GH5 p… mk 14. 11. 2018, 21:17
Jo, to je teraz móda, vášnivý titulok kde je… boban 14. 11. 2018, 08:37
Titulek je dost mimo, protože GH5s vůbec nem… Grimjaur 13. 11. 2018, 17:45
tohle má smysl, myslím že na amatérské video… T 13. 11. 2018, 16:59

Další podobné články

Kipon představil pro Nikon Z a Canon R adaptéry středoformátových objektivů

Kipon představil pro Nikon Z a Canon R adaptéry středoformátových objektivů

Canon EOS R se slevou pro profesionály

Canon EOS R se slevou pro profesionály

Mechanická versus elektronická závěrka: jejich pro a proti

Mechanická versus elektronická závěrka: jejich pro a proti

Mechanická a elektronická závěrka fungují na odlišných principech a oba systémy mají své výhody a nevýhody. Volbou správného typu můžete předejít řadě problémů…

Kipon uvedl pět světelných pevných objektivů pro Canon RF a Nikon Z

Kipon uvedl pět světelných pevných objektivů pro Canon RF a Nikon Z

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

iPhone XR je nejlepší z „jednookých“ smartphonů

iPhone XR je nejlepší z „jednookých“ smartphonů

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Samyang XP 35 mm F1,2 – novinka na poli světelných skel pro Canon

Samyang XP 35 mm F1,2 – novinka na poli světelných skel pro Canon