Panasonic Lumix S1R – první dojmy z terénu s novou bezzrcadlovkou

7. února 2019
TWEET SDÍLET
Panasonic se směle pustil do zatím neprobádaných vod plnoformátové digitální fotografie a hned první pokus nevyšel špatně, aspoň tomu nasvědčují první zkušenosti z terénu.

Oficiální představení novinek Lumix S1 a S1R se konalo ve španělské Barceloně na konci ledna a přelomu února, kdy také byly zveřejněny kompletní technické specifikace a detailní fotografie. U příležitosti uvedení fotoaparátu na trh jsme měli možnost přímo v Barceloně vyzkoušet takřka finální vzorky obou fotoaparátů.

Ergonomie

Oba dva modely jsou vnější stavbou naprosto shodné, jediným rozdílem je červené písmenko R u vyššího z modelů. Celkový design fotoaparátu odkazuje – jak už jsme si zvykli u konkurence – k mechanickým zrcadlovkám z druh poloviny dvacátého století. Tvary jsou poměrně ostře řezané a tělu dominuje výrazný hranol v místě, kde je u zrcadlovek umístěn hledáček. V případě Panasonicu je hledáček elektronický.

Klepněte pro větší obrázek

Pravé straně těla dominuje výrazný grip, jeho tvarování však není zcela optimální. Panasonic zde zdá se nezužitkoval ani to málo zkušeností, které posbíral u řady Lumix GH, jež má grip velmi dobře tvarovaný. V případě Lumixu S bych jistě ocenil lepší tvarování gripu pod spouští pro zbývající prsty a také na zadní straně chybí větší opora pro palec pravé ruky.

Seznamte se! Plnoformátové bezzrcadlovky Panasoniku Lumix S1 a S1R

Seznamte se! Plnoformátové bezzrcadlovky Panasoniku Lumix S1 a S1R

Panasonic představil finální verze fullframe bezzrcadlovek. Oba modely jsou stabilizované s vynikající účinností až 6 EV a osazeny hledáčkem s extrémně vysokým rozlišením. Společně s těly fotoaparátů přichází na trh také trojice objektivů Lumix S.

35 Helena Vyplelová

Na jednu stranu se to může zdát jako malichernost, nicméně u takto pozicovaného modelu, který sám o sobě není zrovna lehký, záleží především na detailech. Mírným přešlapem je z mého pohledu také uložení nového bajonetu S. Jeho pojistka je vedle objektivu na místě, kde obvykle očekáváte tlačítko pro kontrolu hloubky ostrosti. Vinou toho se s digitálem / objektivem špatně manipuluje při výměně objektivu.

Klepněte pro větší obrázek

Obrovskou pochvalu si ale výrobce zaslouží za podsvícená tlačítka na zadní straně těla – sice jich je jen pět, ale jedná se o ta nejpoužívanější – pokud by byla podsvícena všechna tlačítka, byl bych naprosto spokojený, technicky to ostatně nemůže být až tak složité.

Stavový displej je také velmi praktickým pomocníkem a je známkou toho, že Lumix S míří do vyšších sfér. Bohužel se však jedná o obyčejný displej s možností podsvícení. Uznávám, že tato technologie je energeticky nenáročná, ovšem to je možné říct i o modernějším OLED displeji.

Klepněte pro větší obrázek

Hledáček je jedním slovem perfektní, a to nejen co se vysokého rozlišení týče. Zachována zůstala možnost přepínání zvětšení, což ocení všichni obrýlení fotografové. Dvojí obnovovací frekvence (60 a 120 sn./s) je taktéž praktická, zejména ve zhoršených světelných podmínkách zajistí vyšší frekvence plynulý obraz i při pohybu.

Takřka standardem se v této kategorii bezzrcadlovek stal joystick pro výběr ostřicího bodu, ten nechybí ani u Lumixu S1. Hned vedle něj je čtyřsměrový volič s otočným okružím a potvrzovacím středem – osobně tento ovládací prvek nemám příliš v oblibě, jelikož jej obvykle stisknu či pootočím ve chvíli, kdy je to nejméně vhodné. Malou náplastí tak může být jeho zámek, umístěný na zadní straně vlevo nahoře.

Bezzrcadlovky Nikon Z6 a Z7 – evoluce v japonském podání (doplněno)

Bezzrcadlovky Nikon Z6 a Z7 – evoluce v japonském podání (doplněno)

Dlouhé napínání a velká očekávání provázejí uvedení nových bezzrcadlovek společnosti Nikon, o nichž ví fotografický svět už několik měsíců. Dnes jsme s konečně dočkali oficiálního uvedení se všemi detaily.

131 Petr Březina

Témata článku: Technika, Bezzrcadlovky, Panasonic, Nejlepší články

Určitě si přečtěte

Seznamte se! Plnoformátové bezzrcadlovky Panasoniku Lumix S1 a S1R

Seznamte se! Plnoformátové bezzrcadlovky Panasoniku Lumix S1 a S1R

Panasonic představil finální verze fullframe bezzrcadlovek. Oba modely jsou stabilizované s vynikající účinností až 6 EV a osazeny hledáčkem s extrémně vysokým rozlišením. Společně s těly fotoaparátů přichází na trh také trojice objektivů Lumix S.

35 Helena Vyplelová

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Proč s sebou nosit mobil a digitál, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

26 Petr Březina

Digitálně, a přesto jen ve dvou odstínech

Digitálně, a přesto jen ve dvou odstínech

Budeme-li mluvit o kreativní či umělecké fotografii, jedná se obvykle o interpretaci skutečnosti, která je ovlivněna samotným autorem. A právě černobílá fotografie je v tomto směru jednou ze nejčastějších možností, jak divákům zprostředkovat umělecký záměr a zážitek.

5 Petr Březina

Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Každé roční období je pro fotografa výzvou. Nejinak je tomu v zimě, kdy máte možnost zaznamenat originální scény.

3 Karel Horký

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Společnost Sony představila lowendový model svého APS-C systému. Těšit se můžeme na inovovaný autofokus, výkonnější procesor a dotykový displej s možností vyklopení o 180 °.

10 Helena Vyplelová

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

54 Petr Březina