DIGIarena.e15.cz

Peter Župník: Pohybuji se na hranici postřehnutelnosti

Peter Župník (1961), představitel výtvarného proudu slovenské aranžované fotografie 80. let, fotografuje od dětství. Zpočátku ho zajímaly předměty, které ho bezprostředně obklopovaly: květiny, ovoce, kameny, zvířata atd. Později ho svádělo prostředí na trase Slovensko-Praha-Francie. Autor absolvoval studium fotografie na FAMU, kde v polovině 80. let při klauzurách vynikl albem lokálně kolorovaných momentek z rockových koncertů. Nyní žije už desátým rokem v Paříži.
Peter Župník: Pohybuji se na hranici postřehnutelnosti

Autorská výstava fotografa slovenského původu Petra Župníka nazvaná Světla představuje po delší době  autorovo dílo v Praze. Dvojvýstava, jejíž jedna část probíhala v Galerii České pojišťovny a druhá je ještě nyní k vidění v Ateliéru Josefa Sudka, prezentuje soubor třiceti poeticky laděných fotografií z posledních zhruba deseti let. Fotografie středních a velkých formátů jsou ručně domalovávány pastelem. Je škoda, že v Sudkově ateliéru se nedostalo místa pro větší formáty. V tomto případě by věci zřejmě prospělo, kdyby byla nová kolekce prezentována vcelku.

Župníkovi je vlastní básnické vidění skutečnosti, což se odráží také v pojmenování děl. Vždy mu záleželo na osobním vyjádření. Současná pražská dvojvýstava je dokladem toho, jaké hloubky se fotograf dopracoval v posledním desetiletí. Život v Paříži mu přinesl to rozhodující: čas a s ním dostatek trpělivosti k dozrání výtvarné myšlenky. "Čím víc jsem chtěl cosi vyfotit, tím míň toho na snímku bylo", podotýká.

Klepněte pro větší obrázek
Peter Župník: Pokušení

Autorova poetika je oproštěna od vnějších efektů. Župník se vrací ke svým začátkům, fotografuje věci nejbližšího okolí. Prohlubuje své vidění a metodu, započaté v 80. letech: černobílé záběry dotváří ručně, štětcem a barvami. Snímek se posouvá k jiné „realitě“ a upozorňuje na jiné možné vidění "obyčejného" záběru rostliny, předmětu či místa. Skrytý obraz vzniká z prvotní potřeby zachytit náladu, situaci či pocit např. při vaření večeře. Teprve dodatečně dochází k autorově interpretaci pořízeného snímku. „Příběh vzniku mé fotografie bývá dlouhý. Příliš konkrétní záběry časem zhasnou. Potenciál mají ty nepopisné a nespekulativní. Třeba symbol kříže z listu pórku nevystoupil hned. Při fotografování jsem neviděl Vzkříšení. Proto většinu fotografií datuji nadvakrát: první letopočet odkazuje k vznik negativu, druhý k finalizaci. Pohybuji se na hranici postřehnutelnosti. Domalby olejovými pastely jsou pouhým zvýrazněním přirozených rysů, ale zabírají hodně času a také trvalo léta, než jsem vyvinul právě ten odpovídající, jemný způsob,"  popisuje svou metodu fotograf.

Klepněte pro větší obrázek
Peter Župník: To není slon

Prostřednictvím monografií, které můžete na výstavě zakoupit, lze porovnat autorovu starší tvorbu s jeho současnou. Zjistíte, že ruční zásahy technicky pořízeného snímku jsou méně nápadné. Výsledný obraz přibližuje ke ztišení, k meditaci.

Peter Župník: Světla
Ateliér Josefa Sudka
do 12. září 2004


 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Myšlenkové pochody úředníků jsou mnohdy velmi zvláštní. Důkazem toho je dostupnost a nedostupnost různorodých knih ve vězeňské knihovně ve státu Texas. Půjčíte si tu Mein Kampf ale na historii fotografie musíte zapomenout.

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.

Výsledky fotografické soutěže Hasselblad Masters 2018 vyhlášeny

Výsledky fotografické soutěže Hasselblad Masters 2018 vyhlášeny