DIGIarena.e15.cz

Peter Župník: Pohybuji se na hranici postřehnutelnosti

Peter Župník (1961), představitel výtvarného proudu slovenské aranžované fotografie 80. let, fotografuje od dětství. Zpočátku ho zajímaly předměty, které ho bezprostředně obklopovaly: květiny, ovoce, kameny, zvířata atd. Později ho svádělo prostředí na trase Slovensko-Praha-Francie. Autor absolvoval studium fotografie na FAMU, kde v polovině 80. let při klauzurách vynikl albem lokálně kolorovaných momentek z rockových koncertů. Nyní žije už desátým rokem v Paříži.
Peter Župník: Pohybuji se na hranici postřehnutelnosti

Autorská výstava fotografa slovenského původu Petra Župníka nazvaná Světla představuje po delší době  autorovo dílo v Praze. Dvojvýstava, jejíž jedna část probíhala v Galerii České pojišťovny a druhá je ještě nyní k vidění v Ateliéru Josefa Sudka, prezentuje soubor třiceti poeticky laděných fotografií z posledních zhruba deseti let. Fotografie středních a velkých formátů jsou ručně domalovávány pastelem. Je škoda, že v Sudkově ateliéru se nedostalo místa pro větší formáty. V tomto případě by věci zřejmě prospělo, kdyby byla nová kolekce prezentována vcelku.

Župníkovi je vlastní básnické vidění skutečnosti, což se odráží také v pojmenování děl. Vždy mu záleželo na osobním vyjádření. Současná pražská dvojvýstava je dokladem toho, jaké hloubky se fotograf dopracoval v posledním desetiletí. Život v Paříži mu přinesl to rozhodující: čas a s ním dostatek trpělivosti k dozrání výtvarné myšlenky. "Čím víc jsem chtěl cosi vyfotit, tím míň toho na snímku bylo", podotýká.

Klepněte pro větší obrázek
Peter Župník: Pokušení

Autorova poetika je oproštěna od vnějších efektů. Župník se vrací ke svým začátkům, fotografuje věci nejbližšího okolí. Prohlubuje své vidění a metodu, započaté v 80. letech: černobílé záběry dotváří ručně, štětcem a barvami. Snímek se posouvá k jiné „realitě“ a upozorňuje na jiné možné vidění "obyčejného" záběru rostliny, předmětu či místa. Skrytý obraz vzniká z prvotní potřeby zachytit náladu, situaci či pocit např. při vaření večeře. Teprve dodatečně dochází k autorově interpretaci pořízeného snímku. „Příběh vzniku mé fotografie bývá dlouhý. Příliš konkrétní záběry časem zhasnou. Potenciál mají ty nepopisné a nespekulativní. Třeba symbol kříže z listu pórku nevystoupil hned. Při fotografování jsem neviděl Vzkříšení. Proto většinu fotografií datuji nadvakrát: první letopočet odkazuje k vznik negativu, druhý k finalizaci. Pohybuji se na hranici postřehnutelnosti. Domalby olejovými pastely jsou pouhým zvýrazněním přirozených rysů, ale zabírají hodně času a také trvalo léta, než jsem vyvinul právě ten odpovídající, jemný způsob,"  popisuje svou metodu fotograf.

Klepněte pro větší obrázek
Peter Župník: To není slon

Prostřednictvím monografií, které můžete na výstavě zakoupit, lze porovnat autorovu starší tvorbu s jeho současnou. Zjistíte, že ruční zásahy technicky pořízeného snímku jsou méně nápadné. Výsledný obraz přibližuje ke ztišení, k meditaci.

Peter Župník: Světla
Ateliér Josefa Sudka
do 12. září 2004


 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography