DIGIarena.e15.cz

Photoshop barevný režim LAB: recenze knihy

Chcete se naučit upravit barvy na svých fotografiích lépe než doposud? Provádět barevné korekce rychle a efektivně?
Photoshop barevný režim LAB: recenze knihy

Existují tři druhy fotografických publikací, které slibují zlepšení vašich digitálních snímků. Ty první se snaží čtenáře naučit lépe fotografovat, především přemýšlet o fotografované scéně před zmáčknutím spouště, druhý typ pak obsahuje úpravu fotografií v počítači po jejich pořízení. A nakonec třetí je mix obou výše uvedených množin publikací.

Proč právě LAB?

Recenzovaná kniha Photoshop barevný režim LAB, s podtitulem Tajemství kaňonů a další dobrodružství v nejsilnějším barevném prostoru, se řadí do druhé zmiňované skupiny publikací. Je tedy určena pro fotografy, fotoeditory či grafiky, kteří již pracují s hotovou fotografií s cílem ji zpracovat tak, aby výsledek vypadal lépe než vstupní snímek.

LAB prostor je specifický tím, že informace o barvě a o kontrastu jsou uchovávány odděleně, což je v ostatních barevných prostorech RGB nebo CMYK nevídané. Sám jsem byl zvědavý na tuto knihu; přestože jsem znal mnohé úpravy možné v LAB prostoru, nedokázal jsem si představit, jak by se o nich dala napsat bezmála čtyřsetstránková kniha.

Jak Dan Margulis, autor publikace, uvádí, prostor LAB se používá ve třech základních případech: jestliže chcete pomocí křivek zesílit barvy na fotografii, zostřit snímek, anebo použít LAB k záchraně zvlášť poškozených fotografií. A klade si za cíl vás naučit nejen tyto základní, ale i pokročilé úpravy.

Struktura kapitol

Polovina knihy, resp. prvních sedm kapitol, se zabývá globálními úpravami fotek, druhá pak přistupuje k využití LAB prostoru pro lokální korekce. Prvních šest je navíc rozděleno vždy na dvě části. V základní části těchto kapitol vám Dan Margulis ukáže čeho a jak chce dosáhnout, neprozradí vám však proč to provedená úprava dovoluje. Ono „proč“ vysvětluje v druhé polovině šesti prvních kapitol, nazvaných Bližší pohled, které jsou určené převážně pokročilému publiku. Jestliže se tedy chcete hlavně vrhnout na úpravu fotografií, nemusíte se zdržovat v druhé části, ale rovnou přeskakovat do dalších kapitol. K přeskočeným částem se můžete vrátit později a dozvědět se, co se skrývá za pozadím aplikovaných úprav.

Klepněte pro větší obrázek

Od sedmé kapitoly autor přestává dělat rozdíly mezi začínajícími a pokročilými uživateli. Zbylé kapitoly jsou tedy psány tak, jako že je čtou pokročilí uživatelé a bez problému se některým čtenářům stane, že si hutnější části k dokonalému pochopení budou muset přečíst vícekrát. Přestože autor píše tak, aby jej pochopili i začátečníci, jistá znalost je zkrátka zapotřebí.

Za domácí úkol

Kromě tohoto rozdělení naleznete na konci každé kapitoly část Otázky a cvičení. Ta slouží k tomu, aby si čtenář ujasnil, zda probrané látce rozumí a cvičením si sám vyzkoušel prováděné úpravy. Správné odpovědi na otázky se nachází v samotném závěru knihy. Cvičení pak máte „za domácí úkol“. Ke kladům knihy jistě patří i to, že LAB prostor nemytizuje a netvrdí, že je všemocný a že veškeré provedené úpravy se jinde než v LAB provést nedají. Dan Margulis však ukazuje, jak požadované úpravy udělat v LAB rychleji a efektivněji než v jiných prostorech.

Před začtením se do popsaných úprav je třeba znát pracovní prostředí Photoshopu a jeho základní funkce – jejich popisem se totiž autor nezabývá a předpokládá jistý stupeň znalosti na straně čtenáře. Provedené úpravy však, alespoň v základní části knihy, není těžké pochopit.

Víc než jen úpravy

S knihou se naučíte navýšit kontrast, sytost barev, doostřit snímky, potlačit barevný digitální šum, odstranit barevný nádech, vyměnit barvy bez nutnosti použít masky… a další úpravy. Co je však neméně důležité – a osobně mi to v některých jiných publikacích chybí – Dan Margulis se soustředí i na to, aby vás naučil rozeznávat (!) fotografie, které se ke konkrétní úpravě pomocí LAB hodí a které nikoliv. Ukáže například jaký postup zvolit pro úpravu portrétu a jaký jiný pro krajinu.

Rovněž vás naučí jak vnímat obrazové informace pomocí čísel, která jsou v LAB esenciální, a jakmile se tomu naučíte, snadno poznáte který snímek potřebuje barevně posunout třeba k žlutým tónům apod. Poznáte tedy nejen jakou úpravu použít, ale také jakou fotografii musíte mít, abyste na ni mohli aplikovat konkrétní postup.

Vady na kráse

Před samotným závěrem si však dovolím i několik výtek. Kniha je totiž velice upovídaná, zřejmě k zvýšení čtivosti textu náročného na pochopení. Mezi úpravami fotografií se tak dočtete různé poznámky o politice, vaření nebo sportu. Na jedné straně to může vstřebávání informací zjednodušit, na straně druhé může začít nudit. Zdárným příkladem je úvod k jinak velice zajímavé a dobře napsané šesté kapitole, kde Dan Margulis začíná pohádkou o dvou malých dětech a zlé čarodějnici (tato pohádka zabírá jeden a půl strany).

Druhá výtka míří k vybraným fotografiím v knize. Ty jsou zvolené samozřejmě tak, aby vás naučili vidět fotografie, použitelné k daným úpravám a aby jste se konkrétní úpravy procvičili. Dle mého názoru však snímky mohly být i atraktivnější, například příliš mnoho pestrobarevných kytiček opět může začít některé čtenáře nudit, či dokonce odradit, což by byla škoda.

Triky v LAB

Dan Margulis vás nenaučí lépe fotografovat, ovšem neklade si to ani za svůj cíl. To, co si zvolil vás naučit, je pracovat s režimem LAB, rychle a snadno v něm upravit barvy, snímky zostřit a vyladit výrazně špatné fotografie. A všechny tyto postupy se mu daří. Dokonce můžete najít v knize takové triky jako vytvoření imaginárních barev v LAB a jejich převod do RGB s cílem zachránit, nebo alespoň potlačit přepaly.

Ke knize dostanete CD, které obsahuje fotografie použité u jednotlivých příkladů a vy si na nich můžete vyzkoušet dané úpravy. Naučit se tak na ilustračních příkladech upravovat i své fotografie.

Knihu k recenzi zapůjčil První virtuální fotoobchod 

Klepněte pro větší obrázek

  • název Photoshop barevný režim LAB
  • autor Dan Margulis
  • nakladatelství Zoner Press, Brno
  • rozsah 384 stran, 200 mm × 235 mm
  • vydání 2008, první
  • doporučená cena 620 Kč
  • kontakt www.zonerpress.cz
Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

lab Juraj Beňák 29. 10. 2009, 11:48
Dobrá kniha jizapo 22. 10. 2009, 16:39
Perfektní kniha Galdra 22. 10. 2009, 07:58

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Scott Kelby radí, jak se zbavit chromatické aberace na snímku

Scott Kelby radí, jak se zbavit chromatické aberace na snímku

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...