DIGIarena.e15.cz

Photoshop: obecné zásady nedestruktivní práce

Seznam kapitol
Jak obrazu ublížit co nejméně? Jak si zachovat možnost pozdější nezávislé editace? Jaké jsou možnosti?

Destruktivní práce? Ztráta obrazových informací? Degradace kvality? Zničení obrazu? Proč v kontextu fotoeditace používat tak silná slova? Odpověď je jednoduchá – právě toto je totiž skutečná realita. Práce s fotografií v digitálním prostředí sice nabízí neuvěřitelné množství možností, úžasnou flexibilitu či uživatelské pohodlí, daní za tyto možnosti však jsou bohužel také některá reálná omezení a nástrahy, které na fotografii číhají doslova na každém kroku.

Tato omezení jsou neoddělitelnou součástí jakékoli editační práce: jakýkoli (byť sebemenší) zásah do vlastností obrazu s sebou bohužel nese současně také nevyhnutelnou ztrátu určitého množství informací, tzn. původní zdrojové informace jsou buď přepsány novými, nebo jsou dokonce přímo odstraněny. S tím je bohužel nutné v každém případě počítat. Při práci s obrazem jde tedy obecně především o to, aby případné ztráty byly co nejmenší. Do určité míry jsou tyto ztráty únosné, záleží však vždy na okolnostech. Úprava, kterou u jedné fotografie ani nezaznamenáte, může jiné uškodit.

Není-li tedy možné tato reálná omezení zcela vyloučit, je dobré o nich přinejmenším vědět a v rámci možností je respektovat. Svému obrazu tak neublížíte více než je nezbytně nutné a současně se sami nepřipravíte o možnost flexibilní práce: zachováte si tak po celou dobu práce možnost své úpravy kdykoli a nezávisle zpětně korigovat. Právě o tom dnes bude řeč.

Vzhledem k tomu, že problematika nedestruktivního způsobu práce je poměrně rozsáhlá a týká se mnoha technik, nástrojů i různých fází manipulace s obrazem, není možné v rámci jediného článku všechny zmíněné postupy podrobně popsat – takže přesný popis práce s jednotlivými nástroji prozatím vynechám. Tento článek by měl být spíš základním rámcovým přehledem toho, co Photoshop v tomto kontextu nabízí.

Co je destruktivní a nedestruktivní úprava?

Jako destruktivní je obecně chápána každá úprava, která ovlivňuje (mění) přímo interní obrazové informace souboru (tj. pixely v základních barevných kanálech). Každá taková úprava způsobí, že původní informace jsou přepsány novými – některé důležité informace jsou dokonce zcela vypuštěny a při pozdější práci mohou chybět. Taková úprava vlastně pokaždé vytvoří „nový originál“, takže při jakékoli další následné manipulaci s obrazem musí Photoshop vycházet nikoli z původní, ale z jeho už modifikované podoby (obsahující méně využitelných informací), což není moc praktické. Dochází tak k řetězení ztrát a tyto kumulované ztráty informací se dřív nebo později jistě nějak projeví.

Jde-li o menší úpravy, nebo máte-li dostatečnou „datovou rezervu“ v podobě 16bitové barevné hloubky, fotografie to většinou nějak ustojí. Pracujete-li však se standardním 8bitovým obrazem a nebo provádíte-li postupně mnoho různých úprav za sebou, můžete se dočkat poměrně nepříjemných překvapení.

Klepněte pro větší obrázek
histogram neupraveného a úpravami výrazně poškozeného souboru

Destruktivní dopad má však v širším smyslu také mnoho běžných operací, které uživatel používá často zcela mimoděk (např. slučování vrstev), při kterých dochází k odstranění obrazových pixelů. V tomto případě jsou sice původní zdrojové informace v kanálech ovlivněny jen nepřímo, prostřednictvím vrstev, to však neznamená, že by se podobné úpravy k obrazu chovaly kdovíjak šetrně.

Naopak nedestruktivními úpravami jsou takové úpravy, které do zdrojových informací fyzicky vůbec nezasahují, nemění je. Jinými slovy: ať má provedená operace na svědomí cokoli, její účinek není na obraz aplikován skutečně, ale je Photoshopem pouze simulován, imitován – původní interní informace však zůstávají nedotčeny.

Tento typ úprav je na zdrojových informacích zcela nezávislý, proto je také lze ve kterékoli fázi práce (nezávisle na čemkoli jiném) libovolně zpětně editovat nebo dokonce odvolat – ale hlavně: upravujete-li postupně u fotografie více dílčích věcí najednou, Photoshop může při každé další (nedestruktivně) provedené úpravě využívat stále původní nemodifikované (tj. plnohodnotné a neodstraněné) zdrojové informace, takže nedochází k dalšímu kumulovanému navyšování ztráty. Výsledná celková ztráta obrazové kvality je tedy nesrovnatelně menší.

I šetrný způsob práce má své nevýhody

Přesto, že to zní jako protimluv, i tento způsob práce má určité nevýhody. Tou hlavní je nárůst velikosti souboru a zatížení operační paměti. Budete-li chtít pracovat šetrně, nebo si prostě jen nechat během práce otevřená zadní vrátka pro případné pozdější změny, ke kterým se můžete dodatečně rozhodnout, budete si muset chtě nechtě vytvořit pro takovou práci určité rezervy. To však přináší daleko větší objem dat, se kterými budete muset pracovat – a nemusí jít pouze o práci s přidanými vrstvami nebo kanály, které způsobí navýšení velikosti souboru, může jít také např. o zvýšení počtu kroků historie nebo třeba o dočasné zvýšení bitové hloubky (z 8bitové na 16bitovou), což má za určitých okolností pro původní 8bitovou fotografii nezanedbatelný význam.

Vždy je zkrátka nutné stanovit priority. Buď potřebujete při práci volné ruce, větší datovou rezervu a zadní vrátka pro případné změny, což bude stát jisté úsilí a navýšení objemu dat, anebo o navýšení velikosti souboru nestojíte (nebo si ho prostě nemůžete z důvodů omezené konfigurace počítače dovolit) a pak je nutné počítat s jistými omezeními a práci daleko lépe plánovat, abyste nemuseli provádět úpravy, které nejsou nezbytně nutné.

Následující přehled základních pravidel má ve Photoshopu obecnou platnost a během zpracování fotografií se s nimi budete setkávat každou chvíli.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 19 komentářů

Nejnovější komentáře

Zálohy Marián 6. 8. 2007, 09:33
záloha smudla 26. 7. 2007, 21:03
Re: Poradi operaci Rider 26. 7. 2007, 14:27
Re: Poradi operaci alena hovorková 26. 7. 2007, 12:52
Re: Technická připomínka alena hovorková 26. 7. 2007, 09:05

Další podobné články

Vzpomínky z cest aneb jak natočit skvělé video

Vzpomínky z cest aneb jak natočit skvělé video

Začíná léto, čas dovolených, odpočinku a také spousty cestovních zážitků. S tím vším je spojené samozřejmě kromě relaxu, i zachycení vzpomínek pomocí fotek nebo videí. Ne vždy se však podaří udělat video líbivé a zábavné.

5 jednoduchých tipů pro lepší fotografie koček

5 jednoduchých tipů pro lepší fotografie koček

Kočky jsou úžasná a zábavná stvoření. V jistých ohledech ale může být jejich fotografování více než složité. Těchto pět užitečných tipů pomůže zachytit kočky o něco snadněji.

Jak je to doopravdy s perspektivním zkreslením a kompresí prostoru?

Jak je to doopravdy s perspektivním zkreslením a kompresí prostoru?

Snímek ploché krajiny bez hloubky, obrovský nos a malinké uši fotografované osoby... S takovými záběry už jste se určitě nejednou setkali. Jak tyto deformace vznikají a kdo za ně může?

5 nejčastějších komunikačních omylů při fotografování portrétů

5 nejčastějších komunikačních omylů při fotografování portrétů

Udělat kvalitní portrétní fotografie vyžaduje spoustu profesních zkušeností, nejen fotografických, ale i psychologických. Chcete-li dostáhnout dokonalého portrétu, je velmi důležitá i správná komunikace i s focenou osobou.

Jak bezpečně přepravovat letadlem baterie do fotoaparátů

Jak bezpečně přepravovat letadlem baterie do fotoaparátů

Léto se blíží a spousta z vás se jistě chystá na zahraniční dovolené. Nejpohodlnějším a nejrychlejším dopravním prostředkem je zajisté letadlo. Při letecké přepravě elektroniky je však třeba počítat s různými bezpečnostními omezeními.

LEGENDY: Adobe Photoshop – jeden program vládne všem

LEGENDY: Adobe Photoshop – jeden program vládne všem

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?

10 základních kroků k tvorbě časosběrného videa

10 základních kroků k tvorbě časosběrného videa

Téměř každý moderní fotoaparát je vybaven režimem časosběrného snímání. Tato funkce však mnohdy zůstává nevyužita, přestože tvorba tzv. timelapse není nic složitého. Stačí pár základních znalostí a troška trpělivosti...

Jak na rozostřené pozadí při postprodukci?

Jak na rozostřené pozadí při postprodukci?