DIGIarena.e15.cz

Photoshop: obecné zásady nedestruktivní práce

Seznam kapitol
Jak obrazu ublížit co nejméně? Jak si zachovat možnost pozdější nezávislé editace? Jaké jsou možnosti?

Destruktivní práce? Ztráta obrazových informací? Degradace kvality? Zničení obrazu? Proč v kontextu fotoeditace používat tak silná slova? Odpověď je jednoduchá – právě toto je totiž skutečná realita. Práce s fotografií v digitálním prostředí sice nabízí neuvěřitelné množství možností, úžasnou flexibilitu či uživatelské pohodlí, daní za tyto možnosti však jsou bohužel také některá reálná omezení a nástrahy, které na fotografii číhají doslova na každém kroku.

Tato omezení jsou neoddělitelnou součástí jakékoli editační práce: jakýkoli (byť sebemenší) zásah do vlastností obrazu s sebou bohužel nese současně také nevyhnutelnou ztrátu určitého množství informací, tzn. původní zdrojové informace jsou buď přepsány novými, nebo jsou dokonce přímo odstraněny. S tím je bohužel nutné v každém případě počítat. Při práci s obrazem jde tedy obecně především o to, aby případné ztráty byly co nejmenší. Do určité míry jsou tyto ztráty únosné, záleží však vždy na okolnostech. Úprava, kterou u jedné fotografie ani nezaznamenáte, může jiné uškodit.

Není-li tedy možné tato reálná omezení zcela vyloučit, je dobré o nich přinejmenším vědět a v rámci možností je respektovat. Svému obrazu tak neublížíte více než je nezbytně nutné a současně se sami nepřipravíte o možnost flexibilní práce: zachováte si tak po celou dobu práce možnost své úpravy kdykoli a nezávisle zpětně korigovat. Právě o tom dnes bude řeč.

Vzhledem k tomu, že problematika nedestruktivního způsobu práce je poměrně rozsáhlá a týká se mnoha technik, nástrojů i různých fází manipulace s obrazem, není možné v rámci jediného článku všechny zmíněné postupy podrobně popsat – takže přesný popis práce s jednotlivými nástroji prozatím vynechám. Tento článek by měl být spíš základním rámcovým přehledem toho, co Photoshop v tomto kontextu nabízí.

Co je destruktivní a nedestruktivní úprava?

Jako destruktivní je obecně chápána každá úprava, která ovlivňuje (mění) přímo interní obrazové informace souboru (tj. pixely v základních barevných kanálech). Každá taková úprava způsobí, že původní informace jsou přepsány novými – některé důležité informace jsou dokonce zcela vypuštěny a při pozdější práci mohou chybět. Taková úprava vlastně pokaždé vytvoří „nový originál“, takže při jakékoli další následné manipulaci s obrazem musí Photoshop vycházet nikoli z původní, ale z jeho už modifikované podoby (obsahující méně využitelných informací), což není moc praktické. Dochází tak k řetězení ztrát a tyto kumulované ztráty informací se dřív nebo později jistě nějak projeví.

Jde-li o menší úpravy, nebo máte-li dostatečnou „datovou rezervu“ v podobě 16bitové barevné hloubky, fotografie to většinou nějak ustojí. Pracujete-li však se standardním 8bitovým obrazem a nebo provádíte-li postupně mnoho různých úprav za sebou, můžete se dočkat poměrně nepříjemných překvapení.

Klepněte pro větší obrázek
histogram neupraveného a úpravami výrazně poškozeného souboru

Destruktivní dopad má však v širším smyslu také mnoho běžných operací, které uživatel používá často zcela mimoděk (např. slučování vrstev), při kterých dochází k odstranění obrazových pixelů. V tomto případě jsou sice původní zdrojové informace v kanálech ovlivněny jen nepřímo, prostřednictvím vrstev, to však neznamená, že by se podobné úpravy k obrazu chovaly kdovíjak šetrně.

Naopak nedestruktivními úpravami jsou takové úpravy, které do zdrojových informací fyzicky vůbec nezasahují, nemění je. Jinými slovy: ať má provedená operace na svědomí cokoli, její účinek není na obraz aplikován skutečně, ale je Photoshopem pouze simulován, imitován – původní interní informace však zůstávají nedotčeny.

Tento typ úprav je na zdrojových informacích zcela nezávislý, proto je také lze ve kterékoli fázi práce (nezávisle na čemkoli jiném) libovolně zpětně editovat nebo dokonce odvolat – ale hlavně: upravujete-li postupně u fotografie více dílčích věcí najednou, Photoshop může při každé další (nedestruktivně) provedené úpravě využívat stále původní nemodifikované (tj. plnohodnotné a neodstraněné) zdrojové informace, takže nedochází k dalšímu kumulovanému navyšování ztráty. Výsledná celková ztráta obrazové kvality je tedy nesrovnatelně menší.

I šetrný způsob práce má své nevýhody

Přesto, že to zní jako protimluv, i tento způsob práce má určité nevýhody. Tou hlavní je nárůst velikosti souboru a zatížení operační paměti. Budete-li chtít pracovat šetrně, nebo si prostě jen nechat během práce otevřená zadní vrátka pro případné pozdější změny, ke kterým se můžete dodatečně rozhodnout, budete si muset chtě nechtě vytvořit pro takovou práci určité rezervy. To však přináší daleko větší objem dat, se kterými budete muset pracovat – a nemusí jít pouze o práci s přidanými vrstvami nebo kanály, které způsobí navýšení velikosti souboru, může jít také např. o zvýšení počtu kroků historie nebo třeba o dočasné zvýšení bitové hloubky (z 8bitové na 16bitovou), což má za určitých okolností pro původní 8bitovou fotografii nezanedbatelný význam.

Vždy je zkrátka nutné stanovit priority. Buď potřebujete při práci volné ruce, větší datovou rezervu a zadní vrátka pro případné změny, což bude stát jisté úsilí a navýšení objemu dat, anebo o navýšení velikosti souboru nestojíte (nebo si ho prostě nemůžete z důvodů omezené konfigurace počítače dovolit) a pak je nutné počítat s jistými omezeními a práci daleko lépe plánovat, abyste nemuseli provádět úpravy, které nejsou nezbytně nutné.

Následující přehled základních pravidel má ve Photoshopu obecnou platnost a během zpracování fotografií se s nimi budete setkávat každou chvíli.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 19 komentářů

Nejnovější komentáře

Zálohy Marián 6. 8. 2007, 09:33
záloha smudla 26. 7. 2007, 21:03
Re: Poradi operaci Rider 26. 7. 2007, 14:27
Re: Poradi operaci alena hovorková 26. 7. 2007, 12:52
Re: Technická připomínka alena hovorková 26. 7. 2007, 09:05

Další podobné články

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

5 tipů pro využití mobilního telefonu při fotografování

5 tipů pro využití mobilního telefonu při fotografování

Jedno ze základních pravidel mobilní fotografie je, nepoužívejte blesk. Samozřejmě ale existují výjimky, kdy se vám hodí, a nemusí to být jen při hledání ztracených klíčů. těchto 5 tipů pomůže vykouzlit z nudné fotografie zajímavou.

Jak zachytit celý svět kolem sebe

Jak zachytit celý svět kolem sebe

Sférická 360° fotografie nebo video jsou fenoménem posledních let, kdy se objevuje stále více zařízení pro pořizování takových záběrů a největší sociální sítě začaly s podporou jejich zobrazení. Pokusy o vytvoření 360° fotografie jsou již notně staré a nedá se říct, že by nebyly povedené.

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

Instagram není jen místo pro publikování fotografií, už nyní je čtvrtou největší sociálních sítí na světě, a původní záměr značně přerostl. Stal se z něj i důležitý nástroj pro profesionální fotografy, kteří na něm mohou oslovit miliony uživatelů.

TourBox: přenosný ovladač pro úpravu fotografií ve Photoshopu a Lightroomu

TourBox: přenosný ovladač pro úpravu fotografií ve Photoshopu a Lightroomu

Adobe Photoshop CC pro iPad Pro je potvrzen

Adobe Photoshop CC pro iPad Pro je potvrzen

První iPad byl uveden v roce 2010 a hned si jej oblíbili mnozí designéři a grafici. Nejen ti mají nyní skutečný důvod k radosti. Na iPady Pro totiž již příští rok vyjde plnohodnotný Adobe Photoshop CC.

Naučte se fotografovat s Canonem

Naučte se fotografovat s Canonem