DIGIarena.e15.cz

Photoshop: obecné zásady nedestruktivní práce

Seznam kapitol
Jak obrazu ublížit co nejméně? Jak si zachovat možnost pozdější nezávislé editace? Jaké jsou možnosti?

Destruktivní práce? Ztráta obrazových informací? Degradace kvality? Zničení obrazu? Proč v kontextu fotoeditace používat tak silná slova? Odpověď je jednoduchá – právě toto je totiž skutečná realita. Práce s fotografií v digitálním prostředí sice nabízí neuvěřitelné množství možností, úžasnou flexibilitu či uživatelské pohodlí, daní za tyto možnosti však jsou bohužel také některá reálná omezení a nástrahy, které na fotografii číhají doslova na každém kroku.

Tato omezení jsou neoddělitelnou součástí jakékoli editační práce: jakýkoli (byť sebemenší) zásah do vlastností obrazu s sebou bohužel nese současně také nevyhnutelnou ztrátu určitého množství informací, tzn. původní zdrojové informace jsou buď přepsány novými, nebo jsou dokonce přímo odstraněny. S tím je bohužel nutné v každém případě počítat. Při práci s obrazem jde tedy obecně především o to, aby případné ztráty byly co nejmenší. Do určité míry jsou tyto ztráty únosné, záleží však vždy na okolnostech. Úprava, kterou u jedné fotografie ani nezaznamenáte, může jiné uškodit.

Není-li tedy možné tato reálná omezení zcela vyloučit, je dobré o nich přinejmenším vědět a v rámci možností je respektovat. Svému obrazu tak neublížíte více než je nezbytně nutné a současně se sami nepřipravíte o možnost flexibilní práce: zachováte si tak po celou dobu práce možnost své úpravy kdykoli a nezávisle zpětně korigovat. Právě o tom dnes bude řeč.

Vzhledem k tomu, že problematika nedestruktivního způsobu práce je poměrně rozsáhlá a týká se mnoha technik, nástrojů i různých fází manipulace s obrazem, není možné v rámci jediného článku všechny zmíněné postupy podrobně popsat – takže přesný popis práce s jednotlivými nástroji prozatím vynechám. Tento článek by měl být spíš základním rámcovým přehledem toho, co Photoshop v tomto kontextu nabízí.

Co je destruktivní a nedestruktivní úprava?

Jako destruktivní je obecně chápána každá úprava, která ovlivňuje (mění) přímo interní obrazové informace souboru (tj. pixely v základních barevných kanálech). Každá taková úprava způsobí, že původní informace jsou přepsány novými – některé důležité informace jsou dokonce zcela vypuštěny a při pozdější práci mohou chybět. Taková úprava vlastně pokaždé vytvoří „nový originál“, takže při jakékoli další následné manipulaci s obrazem musí Photoshop vycházet nikoli z původní, ale z jeho už modifikované podoby (obsahující méně využitelných informací), což není moc praktické. Dochází tak k řetězení ztrát a tyto kumulované ztráty informací se dřív nebo později jistě nějak projeví.

Jde-li o menší úpravy, nebo máte-li dostatečnou „datovou rezervu“ v podobě 16bitové barevné hloubky, fotografie to většinou nějak ustojí. Pracujete-li však se standardním 8bitovým obrazem a nebo provádíte-li postupně mnoho různých úprav za sebou, můžete se dočkat poměrně nepříjemných překvapení.

Klepněte pro větší obrázek
histogram neupraveného a úpravami výrazně poškozeného souboru

Destruktivní dopad má však v širším smyslu také mnoho běžných operací, které uživatel používá často zcela mimoděk (např. slučování vrstev), při kterých dochází k odstranění obrazových pixelů. V tomto případě jsou sice původní zdrojové informace v kanálech ovlivněny jen nepřímo, prostřednictvím vrstev, to však neznamená, že by se podobné úpravy k obrazu chovaly kdovíjak šetrně.

Naopak nedestruktivními úpravami jsou takové úpravy, které do zdrojových informací fyzicky vůbec nezasahují, nemění je. Jinými slovy: ať má provedená operace na svědomí cokoli, její účinek není na obraz aplikován skutečně, ale je Photoshopem pouze simulován, imitován – původní interní informace však zůstávají nedotčeny.

Tento typ úprav je na zdrojových informacích zcela nezávislý, proto je také lze ve kterékoli fázi práce (nezávisle na čemkoli jiném) libovolně zpětně editovat nebo dokonce odvolat – ale hlavně: upravujete-li postupně u fotografie více dílčích věcí najednou, Photoshop může při každé další (nedestruktivně) provedené úpravě využívat stále původní nemodifikované (tj. plnohodnotné a neodstraněné) zdrojové informace, takže nedochází k dalšímu kumulovanému navyšování ztráty. Výsledná celková ztráta obrazové kvality je tedy nesrovnatelně menší.

I šetrný způsob práce má své nevýhody

Přesto, že to zní jako protimluv, i tento způsob práce má určité nevýhody. Tou hlavní je nárůst velikosti souboru a zatížení operační paměti. Budete-li chtít pracovat šetrně, nebo si prostě jen nechat během práce otevřená zadní vrátka pro případné pozdější změny, ke kterým se můžete dodatečně rozhodnout, budete si muset chtě nechtě vytvořit pro takovou práci určité rezervy. To však přináší daleko větší objem dat, se kterými budete muset pracovat – a nemusí jít pouze o práci s přidanými vrstvami nebo kanály, které způsobí navýšení velikosti souboru, může jít také např. o zvýšení počtu kroků historie nebo třeba o dočasné zvýšení bitové hloubky (z 8bitové na 16bitovou), což má za určitých okolností pro původní 8bitovou fotografii nezanedbatelný význam.

Vždy je zkrátka nutné stanovit priority. Buď potřebujete při práci volné ruce, větší datovou rezervu a zadní vrátka pro případné změny, což bude stát jisté úsilí a navýšení objemu dat, anebo o navýšení velikosti souboru nestojíte (nebo si ho prostě nemůžete z důvodů omezené konfigurace počítače dovolit) a pak je nutné počítat s jistými omezeními a práci daleko lépe plánovat, abyste nemuseli provádět úpravy, které nejsou nezbytně nutné.

Následující přehled základních pravidel má ve Photoshopu obecnou platnost a během zpracování fotografií se s nimi budete setkávat každou chvíli.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 19 komentářů

Nejnovější komentáře

Zálohy Marián 6. 8. 2007, 09:33
záloha smudla 26. 7. 2007, 21:03
Re: Poradi operaci Rider 26. 7. 2007, 14:27
Re: Poradi operaci alena hovorková 26. 7. 2007, 12:52
Re: Technická připomínka alena hovorková 26. 7. 2007, 09:05

Další podobné články

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?