DIGIarena.e15.cz

Photoshopácké maličkosti

Seznam kapitol
V tomto článku se zaměříme na skryté funkce v hloubi Photoshopu, které vám usnadní práci a některé méně tradiční postupy. Vše platí pro Photoshop CS a mnoho i pro starší verze.

Mějte úrovně pod kontrolou

Často používaný je intuitivní nástroj „Úrovně“ (Ctrl+L). Krajní dva posuvníky „Vstupní úrovně“ (těsně pod histogramem) přiřazují nejtmavšímu a nejsvětlejšímu bodu jasovou hodnotu podle nastavení dolních posuvníků „Výstupní úrovně“ (obvykle 0;255). Např. posunutím levého, černého posuvníku vstupních úrovní doprava na hodnotu 60 „přikážete“ programu, aby všechny obrazové body úrovně 60 a nižší mapoval na úroveň 0 (je-li nastavena jako výstupní)“. Analogické je to u levého, bílého posuvníku. Nastavenou úroveň a všechny vyšší Photoshop přemapuje na jasové úrovně 255 (je-li nastavena jako výstupní).

Pokud budou v obrázku souvislé oblasti s mezní hodnotou, která je nastavena jako výstupní, budou tyto oblasti zcela bez kresby. Abyste při úpravách fotografií nástrojem „Úrovně“ neztráceli kresbu, použijte zde skrytou funkci „režim prahu“.

  • otevřete dialogové okno „Úrovně“ a vyberte volbu „Náhled“

  • levým tlačítkem myši při podržení klávesy Alt klepněte na černý nebo bílý posuvník vstupních úrovní (pod histogramem), případně jím táhněte. Obraz tímto přepnete do režimu „Práh“. V případě černého posuvníku znázorňují viditelné části obrazu jeho nejtmavší obrazové body. Ostatní části náhledu obrazu jsou bílé. U bílého posuvníku znázorňují viditelné části obrazu jeho nejsvětlejší obrazové body. Ostatní části náhledu obrazu jsou černé.

    Tažením příslušného posuvníku ke středu se oblasti nejtmavší respektive nejsvětlejší části obrazu zvětšují. Pokud se levý posuvník dotkne sloupce histogramu zprava, převede tyto jasové hodnoty na nejtmavší, nastavené jako výstupní. Analogicky pravý posuvník zleva převede hodnoty na nejsvětlejší. Uvolněním klávesy Alt zkontrolujete obrázek v normálním režimu náhledu a jejím stlačením v režimu „Práh“.

  • náhled v režimu „Práh“ je k dispozici v dialogovém okně „Úrovně“ pro obrázky RGB a Stupně šedi

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Původní fotografie s histogramem. Je patrné, že obrázek je plochý, málo kontrastní, chybí nejsvětlejší a nejtmavší jasové úrovně.

Klepněte pro větší obrázek

Levý posuvník jsem umístil pro názornost více vpravo, aby úprava zasáhla více obrazových bodů z levé části histogramu. Všechny jasové úrovně obrazových bodů do hodnoty 42 se tímto změnily na hodnotu 0. Podle toho se přemapovaly i ostatní pixely. 

Klepněte pro větší obrázek

Náhled fotografie v režimu „Práh“ při zvoleném RGB složeném kanálu. Nebílé části fotografie reprezentují obrazové body, jejichž jasová úroveň je 0 alespoň v jednom barevném kanálu. Více těchto bodům u sebe značí, že v této části není kresba.
Barva v náhledu prozrazuje, jaký barevný kanál nebo kanály mají nulovou jasovou hodnotu. Černá znázorňuje hodnotu 0 ve všech kanálech. Zvolíte-li v dialogovém okně „Úrovně“ některý z RGB kanálů v režimu „Práh“, budou černá místa označovat části fotografie, kde není žádná složka dané barvy. 

Klepněte pro větší obrázek

Pravý posuvníkjsem umístil pro větší názornost více vlevo, aby úprava zasáhla více obrazových bodů z pravé části histogramu. Všechny jasové úrovně obrazových bodů od hodnoty 194 se tímto změnily na hodnotu 255. Podle toho se přemapovaly i ostatní pixely. 

Klepněte pro větší obrázek

Náhled fotografie v režimu „Práh“ složeného RGB kanálu. Pohybem posuvníku při podržené klávese Alt, jiné než černé části náhledu fotografie reprezentují obrazové body, jejichž jasová úroveň je 255 alespoň v jednom barevném kanálu. Více těchto bodů u sebe znamená, že v této části není kresba. Barva náhledu prozrazuje, jaký barevný kanál nebo kanály dosáhly jasové úrovně 255.
Bílá znázorňuje hodnotu 255 ve všech kanálech. Zvolíte-li v dialogovém okně „Úrovně“ některý z RGB kanálů, budou barevné části náhledu fotografie v režimu „Práh“ znázorňovat barvou příslušného kanálu části obrázku, které dosáhly jasové úrovně 255. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Fotografie s histogramem v okně „Úrovně“. Oba posuvníky jsou pro názornost více ke středu. Je patrna ztráta kresby ve vyznačených místech v předchozích obrázcích. Správně by měly posuvníky v okně „Úrovně“ zobrazovat vstupní úrovně obrazových bodů 28, 239. Takto působí dolní část vzdálenějšího koně, jako kdyby měl navlečené černé elastické tepláky a koukala mu hlava a kopyta. Bílá kresba na hlavě bližšího koně zase vypadá, jako by ji někdo nakreslil barvou.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

vylepseni Robin 10. 11. 2006, 10:33
Re kenort 10. 11. 2006, 09:04

Další podobné články

Fujifilm oznámil uvedení nového softwaru pro konverzi RAWů

Fujifilm oznámil uvedení nového softwaru pro konverzi RAWů

Scott Kelby radí, jak se zbavit chromatické aberace na snímku

Scott Kelby radí, jak se zbavit chromatické aberace na snímku

Pixelmator Pro je venku, slev jsme se nedočkali a zaplatíte plnou částku

Pixelmator Pro je venku, slev jsme se nedočkali a zaplatíte plnou částku

Desktopová aplikace pro počítače Mac, Pixelmator Pro, je po více jak dvou měsících od svého představení k dispozici ke stažení. Slibovaná sleva se ale nekoná a základní cenovka je docela vysoká.

Zimní aktualizace ZPS X: nové nástroje a podpora formátu HEIF [první pohled]

Zimní aktualizace ZPS X: nové nástroje a podpora formátu HEIF [první pohled]

Po čtvrt roce přichází Zoner Photo Studio X s další dávkou aktualizací, mezi nimiž najdeme nové nedestruktivní nástroje pro retuše portrétů, polarizační filtr, vylepšenou práci s vrstvami a v neposlední řadě experimentální podporu úsporného formátu HEIF.

Poznejte sílu editace RAWů i ve vašem iPhonu s aplikací RAW Power

Poznejte sílu editace RAWů i ve vašem iPhonu s aplikací RAW Power

Mobilní operační systém iOS si se soubory RAW již nějakou dobu poradí. S jeho jedenáctou verzí však přibyla podpora i pro snímky pořízené jinými fotoaparáty a možnost upravovat je v aplikacích třetích stran. Například v titulu RAW Power.

Barevné korekce jako důležitá součást postprocesu, zejména filmového

Barevné korekce jako důležitá součást postprocesu, zejména filmového

ON1 Photo RAW 2018 je dostupný ke stažení

ON1 Photo RAW 2018 je dostupný ke stažení

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

Fotografovat za špatných povětrnostních podmínek chce hlavně pevného ducha. S tím vám těchto 7 tipů příliš nepomůže. Pomohou a poradí vám ale v tom, jak si udržet svou techniku „v suchu“.