DIGIarena.e15.cz

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Představte si, že jste dostali zakázku, kdy při pořízení snímků visíte uvázaní na laně několik desítek metrů nad zemí a ještě jste atakováni největšími včelami na světě. Neuvěřitelné dobrodružství zažil americký filmový režisér Renan Ozturk při filmování nepálských sběračů medu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Společnost National Geographic oslovila filmaře, ale také zároveň horolezce, R. Ozturka, aby zachytil práci Mauli Dhana, jednoho z posledních nepálských sběračů medu. Tradiční sběrači medu šplhají bosí desítky metrů nad zemí po nestabilních provazových žebřících a přitom snášejí bolestivé štípání obřích včel. Kvůli globálnímu oteplování a moderním technologiím hrozí, že toto nebezpečné řemeslo úplně zanikne.

Místní obyvatelé v Nepálu využívají med hlavně k léčebným účelům. Vysoce kvalitní med produkovaný himalájskými včelami obsahuje však také toxiny z rododendronu, které jsou vysoce halucinogenní. Je proto využíván jako silná droga a místní obyvatelé jej prodávají na černém trhu za 166 dolarů za libru. (cca ½ kg).

Klepněte pro větší obrázek

Filmař a horolezec Renan Ozturk a jeho tým natočili sběrače medu a jejich náročnou a velmi nebezpečnou práci. Spolu s Mauli Dhanem lezl po hladkých a kluzkých skalách za neustálého bodání včel, s tak obrovskými žihadly, před kterými ho neochránil ani speciální ochranný oblek. Naproti tomu jeho společník, tradiční sběrač medu, Mauli „vyběhl“ pro med jako nic. Inu co se divit, tuto práci vykonával po celý svůj život.

Renan na filmování v Nepálu vzpomíná, jako na neuvěřitelné dobrodružství a jedinečný zážitek. Celý dokument by měl být ke shlédnutí v roce 2018. Do té doby se musíme spokojit s psanou reportáží. A pokud se vám vaše práce zdá těžká, vzpomeňte si na Mauliho… 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu