DIGIarena.e15.cz

Plnoformátová bezzrcadlovka Canon – bude mít 30 Mpx snímač?


fotič  |  10. 04. 2018 12:25

Rychlík, jménem Sony už ujel dost daleko, u Canonů se konečně probudili a pomalu začínají vylézat z pelechů, u Nikonu budík ještě nezazvonil.

Odpovědět  |   | 
F  |  10. 04. 2018 15:23

No aby ta podobnost nešla dál než jen v parametrech, aby to nebyla skutečně jen EOS 5D Mark IV s vyjmutým zrcátkem doplněná o EVF, což konec konců v úplných prvopočátcích (asi před rokem) Canon i naznačoval, že by bylo nejvhodnější použít EF bajonet kvůli zasklení. To by byla docela tragédie. Ještě by to mohli zabít cenou což zase naznačuje několik kousků od Canonu z poslední doby, které jsou cenou úplně mimo. ...K Nikonu se zatím ne třeba vyjadřovat, ten - aplikuji-li současné zkušenosti se značkou - to bude ještě tak dva roky odkládat a pak se uvidí...

Odpovědět  |   | 
fotič  |  11. 04. 2018 09:52

Obávám se, že to, co ,,se uvidí" nebude moc radostné. Ale Fanklub Nikonu to určitě skousne; klobouk dolů před jejich oddaností. Pokud jde o Canon: až doteď to byla vesměs kombinace nadprůměrných skel a podprůměrných snímačů, uvidiíme, co bude to bezzrcátko.

Odpovědět  |   | 
SpookY  |  11. 04. 2018 10:52

Otázka je, jaká pro CaNikon bude cílovka zákazníků. Kdo chtěl, tak už CSC má. Kdo se ještě trápí s DSLR, tak k přechodu stříhá metr - já jsem třeba na FF CSC Nikonu čekal 4 roky, pak vyšla X-E3 a já šel ke konkurenci s vědomím, že od Nikonu se ničeho nedočkám. U DSLR zůstávají fanatici, nenároční cvakači a pak nároční/profesionálové, které tam drží drahé zasklení nebo jiné specifické důvody (sportovní fotografové).

Pokud CaNikon vydá CSC, tak je otázka, kde chce lovit zákazníky - majitele konkurenčních CSC zpět nepřetáhnou (to jsou navíc jedinci vesměs naštvaní, ti se vracet nebudou), dovolenkáři-cvakači jsou spokojení s pocitem "velké zrcadlovky" a konzervativní profíci s optikou za půl milionu se přechodu na CSC obávají (syndromy - co se stávajícím vybavením, jak se to bude držet v ruce, co krátká výdrž baterky). Současní uživatelé CaNikonů (píši "uživatelé", nikoliv "noví zákazníci") nejsou skupina, která po CSC skočí (takoví jsou už jinde).

CaNikon se v posledních letech dost divně vymezil - na jedné straně levný elektrošrot pro dovolenkáře a nezkušené začátečníky (plastové bajonety, zastaralé komponenty ze skladů, nesmyslná softwarová omezení aby náročnější donutili koupit vyšší model) ... pak DLOOOOUUUHO vůbec nic zajímavého (náročnější amatér zapláče)... a potom na druhém konci superdrahý hi-end v podobě velkých a těžkých těl a mohutných objektivů s cenovkou pro běžného člověka (neprofesionála) neakceptovatelnou. Není tam žádná posloupnost modelů, kde by byla nějaká progrese. Jenom elektrošrot a pak najednou skok na hiend.

A je teď otázka, co s tímto rozdělením chtějí udělat při přechodu na CSC (který je stejně nemine).

Sony má třeba A7čky pěkně rozdělené - levnější A7 pro nadšence, dražší A7R/S pro profíky, ale chybí tam ten dovolenkářský model za 15k (Sony je v tomhle obecně trochu dražší). U Fuji je to ještě hezčí, tam si zákazníky rozmazlují - lowned X-A* pro dovolenkáře, pro nadšence X-E* a X-T*0 (dle libosti a preferencí styly) a následně profíci X-T*, X-Pro* a nově X-H1 (plus samozřejmě středoformát). U mFT se dá také postupně stoupat od lowendu až k nejlepším video-modelům.

Pokud by Canon (a potažmo i Nikon) zachoval pro CSC bajonet i s flangedistance (což je spíše blbost, nadělal by více škody než užitku, když se to dá vyřešit nativní redukcí jak to udělal Olympus s FT->mFT), tak by si to snad obhájil u profesionálů, kteří tahají velké kufry s výbavou a tělo chtějí mít tak jako tak velké. Ale u dovolenkářů by asi pohořel, resp. otestoval by jejich stádovitost na samotnou hranu možného.

No, mají to hoši z CaNikonu těžké... spali dlouho a tvrdě a zvláště Sony už má tak silnou pozici, že by pro ně byla nejbezpečnější možnost přijmout bajonet Sony E (osobně bych tomuhle nadšeně zatleskal), začít na něj dělat svoje těla, udělat elektrifikované redukce pro svoje stávající skla a doufat, že si svoje zákazníku udrží.

Odpovědět  |   | 
Jan  |  11. 04. 2018 16:52

To je zvlastne. Na zahranicnych forach vidiet pomerne casto prispevky v ktorych sa spomina, ze prechod na Fuji/Olympus/Sony je pre nich len medzikrok kym s niecim nepride CaNikon. Ja osobne si myslim, ze SONY buducnost ma, u Fuji si nie som isty a Olympus bude o par rokov tam kde bolo 4/3 kedysi.

Odpovědět  |   | 
SpookY  |  12. 04. 2018 01:10

Profi fotografové často fungují tak, že jednou za 2-5 let prostě obmění komplet opotřebovanou výbavu a náklady "utopí" v účetnictví a provozních nákladech své živnosti. Takoví samozřejmě za 20 let práce vymění systém třeba 3x, protože za rok "namlátí" 200k fotek a výbavu opotřebují. A pokud takový člověk říká, že je současný CSC Sony jen "mezikrok", dočasné řešení, tak mu samozřejmě věřím - za dva nebo tři roky bude zase měnit výbavu a bude zvažovat, co je pro něj lepší.

A pokud takoví lidé TEĎ mají Sony místo CaNikonu, tak to znamená, že TEĎ je Sony to nejlepší. Až se to změní, budou při příští výměně výbavy kupovat jinou značku. Takže za dva tři roky možná budou mít CSC od CaNikonu... pokud se stane zázrak, čemuž ale nevěřím.

Sony určitě budoucnost má. Ta společnost je dostatečně silná a už před příchodem E-mountu byla Sony s klasickým A-mountem technologicky hodně napřed před "konzervama" CaNikon, přestože nebyla tolik propagovaná.

U Fuji bych se nebál - v DSLR době prodávali přestavěné Nikony (už tam byl začátek současného X-Trans čipu) a dneska mají perfektně vyvážený APS-C systém (proti Sony mají i skvělé vyladěné objektivy) a dobře našlápnutý středoformát. Asi se nestanou masovkou jako CaNikon a Sony, ale svůj okruh uživatelů mají (dodnes nemá konkurence ekvivalent k X100) a docela si je rozmazlují. Systém X má svoje jedinečná specifika a pokud z nějakého důvodu nepotřebujete FF čip, tak si tam najdete co potřebujete.

Samotná fotodivize Fuji je jen malá součást mnohem většího průmyslového koncernu (podobně jako fotodivize u Sony), takže dokáže i řadu let fungovat v relativně malém objemu a zachovávat si svoje know-how. Málokdo například ví, že vynikající stabilizace objektivů Fuji je založená na technologiích ze špičkových námořních dalekohledů (Techno-Stabi a Stabiscope).

U mFT to bude složitější. Ten systém potápí ten malý čip. Malé rozměry těl "dovolenkářům" vyhovují, ale náročnější zákazníci půjdou jinam. Podobně "zdechnul" Nikon 1, fyziku neošálíme. Samotný Olympus nemá nic, co by mělo potřebný "WOW" efekt, kdy člověk sedne na zadek z nabízených produktů a jde si to koupit, protože to nikdo jiný nevyrábí. U Paňasů je zaměření na video, tam bych potenciál viděl (i když Sony a Fuji nabízejí víceméně totéž nebo už i lepší), ale kdoví co bude dál.

Odpovědět  |   | 
fotič  |  12. 04. 2018 14:04

Kolik je asi u nás profíků, kterým každých pár let zbyde na fungl novou výbavu?

Odpovědět  |   | 
G  |  12. 04. 2018 16:53

a na tohle Nikon s Canonem spoléhají? Že se můžou flinkat a uživatelé si odskočí ke konkurenci a po té co se vyzbrojí kompletem na nový systém, CaNikon vydá své CSC a všichni zase jako ovce přiběhnou pokorně zpět? Tak na tohle jestli hrajou, tak to mají vážně koule a asi vědí něco co my (uživatelé) ne. Osobně si myslím, že by CaNikonní CSC muselo o hodně převyšovat současnou špičku aby to někomu stálo za další výdaje spojené z dalším přezbrojením, to ale s ohledem na současný trend asi nemůžeme očekávat, mainstream je v drtivé většině případů horší a dražší než konkurence, zvláště u novinek...

Odpovědět  |   | 
L.  |  17. 04. 2018 12:23

Samozřejmě nespoléhají, to jsou jen SpookYho fantasmagorie.

Odpovědět  |   | 
F  |  17. 04. 2018 16:06

obávám se že reagoval na - Jan | 11. 04. 2018 16:52 ...SpooKy by takovou kravinu asi nenapsal

Odpovědět  |   | 
F  |  11. 04. 2018 20:11

Chtěl bych reagovat na SpookYho: "Sony má třeba A7čky pěkně rozdělené - levnější A7 pro nadšence, dražší A7R/S pro profíky, ale chybí tam ten dovolenkářský model za 15k (Sony je v tomhle obecně trochu dražší)"

Ty SpookY, píšeš že Sony nemá zastoupení kolem 15K v souvislosti s a7 což je FullFrame a dáváž za vzor APS-C těla od Fuji, to mi asi nedává smysl. V APS-C tělech Sony zastoupení má od 10 tisíc v a5x00, nebo dražších a6x00, i ta a6000 za 14 tisíc se seťákem je stále velice dobře prodávaný model a když porovnáš parametry - navzdory tomu že jde o 3 roky starý model - je oproti konkurenci úplně v pohodě (to platí mezi CSC a ještě daleko více oproti Low-End DSLR, kde roznese i nová a dražší APS-C těla jako nic).

Jinak s tebou vesměs souhlasím...

Odpovědět  |   | 
SpookY  |  12. 04. 2018 00:37

Je pravda, že kolem těch 15K má Sony zmíněné A5x00 a 6x00, nicméně mám z nich pocit, že pro Sonyho je APS-C jen okrajovka (i když A6500 už je "dělo"). Tahoun je jednoznačně řada A7.

Odpovědět  |   | 
fotič  |  16. 04. 2018 09:57

V podstatě máš pravdu, nasadit na bezzrcátko jakýkoli ,,zrcátkový" objektiv pomocí vhodné redukce není problém, (opačně ano, protože objektiv, konstruovaný pro bezzrcátko nebude v zrcadloce, kvůli potřebě prostoru pro pohyb zrcátka použitelný). Je otázka, jestli u CaNikonu vyhraje zdravý rozum a CSC těla přijdou na trh současně s vhodnými mezikroužky s tím, že následně se teprve budou vyrábět CSC objektivy, nebo budou oba ospalci marnit další čas vývojem extra objektivů a ve finále pak zjistí, že o kompletní CSC výbavu, také vzhledem k ceně, nebude zájem.

Odpovědět  |   | 
owner  |  11. 04. 2018 23:41

Že by mu dali 4K/60p video? Hihi, to mě pobavilo. Myslím, že noční můrou generálního ředitele Canonu je právě to, že si někdo místo Cinema EOS C700 FF koupí bezzrcátko. Proto ani dodnes nemají jejich kompakty 4K. A když už 4K dali do M50, tak ho schválně zmršili. Video je u Canonu nedotknutelná mantra.

Odpovědět  |   | 
Petr Luňák  |  12. 04. 2018 02:03

bezzrcatka jsou k nicemu, snimac je maly, velke rozliseni nerozhoduje, max tak na foceni zviratek . .

Odpovědět  |   | 
fotič  |  12. 04. 2018 08:49

Velikost snímače je důležitá jen tehdy, když: a/ snímač je nepovedený a b/ když nemáš kvalitní HW a SW pro profesionální postprocesing. S MFT snímačem Olyho M1 není problém udělat fotky, které vypadají naprosto perfektně jak při tisku na papír rozměru A1, tak při spuštění na obrazovce TV s úhlopříčkou nad 130 cm.

Odpovědět  |   | 
Jan  |  12. 04. 2018 09:56

Ano a s vacsim snimacom ostatnych znaciek je to este jednoduchsie :)

Odpovědět  |   | 
fotič  |  12. 04. 2018 14:06

I ty šprýmaři. Dynamický rozsah snímače Canonu a MFT Olyho jsou nebe a dudy!

Odpovědět  |   | 
Jan  |  12. 04. 2018 17:35

Lenze Canon nie je jediny kto vyraba APS-C :) Naozaj neviem preco ho kazdy uvadza ako zastupcu APS-C snimacov ked vsetci ostatni pouzivaju SONY (vratane Olympusu). Vacsi snimac skratka zvladne viac a clovek ako bonus nie je nuteni kupovat sialene drahe skla.

Odpovědět  |   | 
fotič  |  13. 04. 2018 15:15

Algoritmus, který se používá ve VŠECH SW ke zvětšování snímků, je stejný bez ohledu na velikost snímače. Jestliže foťák s MFT snímačem umí ukládat na kartu RAWy s rozměrem 40 x30 cm a s rozlišením 400 dpi, (což umí a velice dobře!), nevidím důvod, proč jít do FF, když stejně kvalitní tělo a skla stojí více než dvojnásobek. Takže mě z Olyho už A trojkové fotky lezou a když budu chtít větší, není to v Photoshopu problém. Pokud budu chtít něco většího z FF, použiji stejný editační postup a dostanu ve finále stejný výsledek. takže jediný rozdíl je v tom, že mi pořizovací náklady vzrostou na dvojnásobek a váha a rozměry technologie ještě víc.

Odpovědět  |   | 
Milan  |  13. 04. 2018 15:25

Ou jeeeee - RAW s rozmermi 40x30 cm a 400dpi. To tu už dlho nebolo :D

Odpovědět  |   | 
F  |  13. 04. 2018 21:04

RAW obsahuje informaci o bodech na palec? Kde ji mohu zjistit, je třeba v EXIFu?

Odpovědět  |   | 
fotič  |  14. 04. 2018 09:07

Ve firmwaru foťáku. Tam si dokonce můžeš nastavit, jak velké fotky, ať už v nic neříkajících pixelech, nebo centimetrech a s jakým ppi budeš ukládat a zda je budeš chtít ukládat v RAWu, RAW + JPG, nebo samotné JPG. A můžeš si nastavit i barevný prostor, který bývá v 99,9% nastaven od výrobce na sRGB ale u slušných foťáků se dá nastavit Adobe RGB. Pokud toto tvůj foťák neumí, tak ho zahoď, protože máš ne foťák, ale hračku pro malé děti. A při postprocesingu ti parametry zpracovávané fotky ukáže RAW editor.

Odpovědět  |   | 
F  |  14. 04. 2018 14:27

také si mohu ve foťáku nastavit aby se k fotce přiřadila GPS adresa místa kde byla vyfocená. Když dám potom tisk vyleze ta fotka z tiskárny u mě doma, nebo na místě kde jsem jí fotil?

Odpovědět  |   | 
fotič  |  16. 04. 2018 09:59

6e to tvůj foťák neumí, je jen a jen tvůj problém. (Možná, že to umí, ale ty nevíš, jak ho nastavit).

Odpovědět  |   | 
Jan  |  13. 04. 2018 16:56

TO mas trochu popletene. Prave sialene ceny su dovodom preco bude mFT o par rokou minoritnym systemom.

Odpovědět  |   | 
MartinS  |  16. 04. 2018 21:50

Váhu řízku a velikost negativu (potažmo čipu) ničím neomrdáš, ale mnoha zásahy můžeš zmršit.

Odpovědět  |   | 
Neni dulezite  |  12. 04. 2018 11:31

Jeden z velmi znamych ceskych svatebnich fotografu a dela hodne svatby celebrit je kompletne na Sony (A9+A7RIII) a psal, ze presvedcil plno kolegu kolem.

Nekdo ceka, nekdo uz preskocil.

Nicmene si myslim, ze ty specifikace jsou mimo. 60 AF bodu to urcite nebude, to by bylo na posmech rovnou. Myslim, ze to bude nekde mezi 150-200 body. Vic asi Digic 8 nezvladne a na dual Digic8 bych nesazel z duvodu tepla.

Zbytek je spekulace, Canon urcite bude mit vice predpordukcnich modelu v terenu a podle zpetne vazby vybere nejaky z nich.

Odpovědět  |   | 
Ondra  |  13. 04. 2018 18:19

Zkusím si trochu zavěštit:

Obávám se, že všichni výrobci foťáků si umí spočítat z čeho mají zisk. Od běžných dovolenkářů, turistů a fotičů svých dětí jím příjmy vysychají, tam to přebírají mobily bleskovou rychlostí. Přiležitostné fotiče už nyní mobily spolkly. Mobil má totiž v kapse každý, zatím co foťák si musí člověk koupit jakoby navíc a taky ho s sebou mít.

Zbývají pouze fotoaparáty na speciální a profesionální využití (profi fotografové na akcích a svatbách, produktová fotografie, móda, focení architektury, umělecké foto atd.). A ty modely budou mít prémiové ceny, aby se výrobci zahojili na klesajícím počtu prodaných foťáků.

Všichni ostatní, kteří se focením neživí budou zachvíli fotit jen mobilem. Už teď se mobily učí simulovat focení velkými čipy pomocí více objektivů a umělé inteligence. Navíc už umí poradit i s kompozicí a zvládnou i postprocesing. A nesmíme zapomenout na to co se dnes s většinou fotek děje - jsou ihned elektronicky sdíleny přes různé instantní messangery (iMessage, Whatsup,...) a sociální sítě (Snapchat, Instagram, Facebook, Flicker,...). Na rychlé sdílení jsou mobily prostě dělané.

Pro normální lidi bude prostě focení mobilem pohodlnější a levnější (mobil už dnes musí mít skoro každý). Naopak pro profíky bude focení čím dál obtížnější a dražší (už jen kvůli tomu, aby stačily rychle se vyvíjejícím mobilům). Určitě budou i nadále nadšení amatéři, kteří budou fotit foťákem, ale bude jich opravdu minimálně.

Odpovědět  |   | 
fotič  |  14. 04. 2018 09:13

Můj syn fotí mobilem také. Když chce ,,velkou" fotku, přetáhne si ji do počítače, otevře v Photoshopu, který má nastavený tak, že fotka se mu otevře v RAW editoru, provede prvotní úpravy, (světla a stíny) a následně fotku upraví jako soubor psd klasickým způsobem a pošle na tiskárnu, která mu ji vyplivne v rozměru A3 a v kvalitě, kterou by od mobilu nikdo nečekal. Barevné podání má vyřešeno kolorimetrem, takže tiskne rovněž alternativními inkousty na alternativní papír a je naprosto spokojen.

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  15. 04. 2018 11:59

No az to Olympus zabali tak budete fotit cim?

Odpovědět  |   | 
fotič  |  16. 04. 2018 10:01

Ta M 1 mne nejspíš přežije. Mimochodem, vnučka si sehnala brigádu a chce ji taky.

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  17. 04. 2018 20:52

Tak jestli to do vnucky tlacite jako tady, tak se nedivim. Jestli jste ale spokojen preji vam to.

Odpovědět  |   | 
xxx  |  20. 04. 2018 09:18

poslouchej, že ty budeš Goha? Tím by se lecos vysvětlovalo :D

Odpovědět  |   | 


Posílat příspěvky e-mailem na adresu: Přihlásit k odběru