DIGIarena.e15.cz

Počasí jako výzva

Seznam kapitol
Když nebe křižují blesky a hřmějí hromy, většina fotografů nechává výbavu odpočívat. Existuje ovšem hrstka zdánlivých bláznů, které špatné počasí provokuje a láká.

Když přemýšlím, co dělá dobrého fotografa úspěšným, většinou dojdu ke stejnému závěru. Nezáleží na drahém fotoaparátu a často dokonce ani na zkušenostech. Výjimečný autor se totiž dokáže dívat na svět netradičním pohledem. Začínající fotograf se navíc nebojí pouštět do známých a zdánlivě vyčerpaných témat. Za většinou originálních snímků tak ve skutečnosti stojí hlavně odvaha a odhodlání. Pojďme tedy nalézt odvahu fotografovat za podmínek, které jsou krajně nepříznivé. Pokud vyvinete dostatek vůle, úspěch na sebe nenechá dlouho čekat.

Klepněte pro větší obrázek
foto: Ivan Mladenov, Canon EOS 20D, EF-S 17–85 mm F4–5,6 IS USM, ohnisko 17 mm, F9, 1/100 s, ISO 100

Pohodlí pro techniku

Pevné odhodlání vám sice pomůže překonat nepohodlí za nepříznivého počasí, techniku ovšem neochrání. Na focení v dešti se tedy budete muset dobře připravit. Existují fotoaparáty, které jsou proti vlhku natolik odolné, že s nimi můžete krátce fotografovat i v dešti – například Nikon D200 nebo Olympus E-1, a samozřejmě také drahé profesionální zrcadlovky Canon nebo Nikon. Dobře si však ověřte, zda tuto vlastnost mají i použité objektivy.

Také mezi digikompakty najdete modely, které jsou opatřeny buď tzv. all-weather úpravou proti stékající vodě (typická je pro „mjúčka“ od Olympusu) nebo jsou s malými omezeními rovnou vodotěsné. Příkladem může být Pentax Optio WPi nebo Olympus mju 720 SW/725 SW. Ve všech ostatních případech je nutné techniku důsledně chránit.


Popředí je všude

Snímek krásně ilustruje, že popředí k dosažení potřebné hloubky záběru lze nalézt téměř všude. V tomto případě stačilo fotoaparát položit na zem. Mlžné počasí tu navíc vykouzlilo další zajímavý kontrast sytých barev v popředí a neurčitých pastelových tónů v pozadí. Třetinová kompozice je tím posledním krokem k tomu šanci nezahodit.

Klepněte pro větší obrázek
foto: Robert Mekiš, Canon EOS 300 D, ohnisko 28 mm 35EQ, F22, 4 s, ISO 100

Předně je dobré si rozmyslet, co budete chtít fotit. Jestliže se budete chtít vydat do ulic, můžete si často najít „suché“ stanoviště s dobrým výhledem. Ideální jsou hluboké vchody do domů, zastřešené zastávky a nejrůznější podchody a průchody. Fotografování lidí má velkou výhodu v tom, že výrazy fotografovaných osob nejlépe odrážejí náladu i počasí. Často se vám může podařit dostat se blízko zajímavému ději, aniž byste techniku přímo vystavili dešti.

Přibalte pláštěnku

Přiznejme ale, že ve většině situací bude snímání ze suchého místa nemožné. Kdo chce netradiční záběry, bude se zkrátka muset namočit. Pro fotoaparáty lze sehnat speciální pláštěnky, které je chrání před deštěm a přitom zcela neznemožňují jejich ovládání. Manipulace s takto zabaleným fotoaparátem a zejména prohlížení snímků na displeji je ovšem mnohem méně pohodlné. Další možností je použít podvodní pouzdro, jež je však oproti pláštěnce, kterou lze s trochou šikovnosti vyrobit i podomácku, dosti drahé.

Ať už použijete jakoukoli ochranu přístroje, nejslabším článkem vždy bude čočka objektivu. Poškození jí tolik nehrozí, ale kapičky na skle objektivu zaviní rozmazání snímku. Chabou, zato dobře dostupnou ochranou proti kapkám na objektivu je sluneční clona. Tu ostatně doporučuji používat bez ohledu na počasí neustále, při nárazu či pádu vám může zachránit cenný objektiv.

Na utěrce nešetřete

Při fotografování nočních statických záběrů se mi nejlépe osvědčil obyčejný deštník. Ten má navíc tu výhodu, že současně s deštěm kryjete přístroj na stativu i před větrem, který by jej mohl rozkývat. Když se ovšem budete chtít pustit do reportáže, je každá rada drahá. Lze sice experimentovat s plastovou stříškou přilepenou na sluneční clonu, ale ani ta jistě nezachrání vše.

Klepněte pro větší obrázek
foto: Martin Zíta, Nikon D70, F4,8, 1/800 s

Nezbývá než objektiv průběžně kontrolovat (zde jsou jednoznačně ve výhodě zrcadlovky, protože případné kapky vody vidíte v hledáčku) a v případě potřeby otírat. Na tuto variantu se dobře připravte a kupte si speciální utěrku z mikrovlákna. Lze ji sehnat v prodejně optiky, ale doporučuji zainvestovat a zajít do specializované fotoprodejny.

Najděte svou cestu

Žádné počasí není tak špatné, aby se v něm nedaly pořídit skvělé záběry. Chce to jen mít nápad, jak jej využít. Asi nejznámější jsou fotografie krajiny za mlhavého počasí. Nedejte se mýlit předsudkem, že na krajinu je nejlepší jen přímý svit zapadajícího nebo vycházejícího slunce. Záběry v mlze sice nemají syté barvy, zato skrývají vzdálenější objekty. Například v lese se objevují jindy nevídané jednoduché kompozice. Pozadí není tak rušivě spletité, protože mizí v mlze.


Pohled do slunce

Se sluncem přímo v záběru bývá problém, často způsobí přeexpozici v obloze a také popředí je příliš kontrastní. V mlze tyto bariéry padají a dochází k paradoxu měkkého osvětlení a slunečního zdroje v záběru. Za špatného počasí se světelným zdrojům na svých snímcích rozhodně vyhýbat nemusíte.

Klepněte pro větší obrázek
foto: Robert Mekiš, Canon EOS 300 D, ohnisko 28 mm 35EQ, F11, 1/40 s, ISO 100

Jemnou nevýraznou kresbu lze navíc doplnit pronikavým barevným kontrastem v popředí. Stačí jej nasvítit bleskem. Zatímco rozptýlené světlo má mnohem studenější tón, barva zábleskového světla zhruba odpovídá přímému slunečnímu svitu. Na výsledné fotografii má potom popředí nasvícené bleskem výrazně teplejší a sytější barvy, zatímco pozadí zůstává pastelové a studené.

Mlha jako houba

Užitečným spojencem je mlha také při fotografování městské krajiny v noci. Již mnohokrát jsme vám v DIGIfotu radili, že na noční záběry je nejlepší vyrazit již za soumraku. Jedině tak docílíte potemnělé, ale ještě ne černé oblohy. To, že u světelných zdrojů při vyšším zaclonění vznikají paprsky světla, je rovněž pro mnohé opakováním. Přidám vám však další radu.

Mlha se chová jako houba, která saje světlo. Kromě stěn budov a světelných zdrojů se tak díky ní objevuje mnohem více ploch, které nejsou podexponované. Navíc stejně jako v krajině i zde často skrývá nelichotivé pozadí. Vhodnou kombinací vzdálenosti a použitého ohniska také lze „regulovat“ její hustotu a krytí.


Vzdušná perspektiva

Fotografie je plochá, a tak si krajináři pro zdůraznění hloubky záběru pomáhají nejrůznějšími triky. Mlha jim to značně usnadňuje, neboť vzniká tzv. „vzdušná perspektiva“. Lidský mozek si totiž světlé tóny spojuje s větší vzdáleností než tmavé. Čím je v mlze objekt dále, tím více ho mlha zesvětluje. Stačí pak využití kompozice několika různě vzdálených vrstev, které vypadají jako vystřižené.

Klepněte pro větší obrázek
foto: Igor Šperka, Nikon D70, Sigma 70–200 mm F2,8 EX HSM, F10, 1/600 s, ISO 500

Jin a jang

Pokud byste si rádi zkusili fotografovat reportáž v ulicích nebo tzv. „street foto“, mohu vám prudký liják jedině doporučit. Zaměřte se na reakce lidí na nenadálou změnu počasí, možná budete překvapeni, jakou škálu výrazů, postojů i gest vám tyto situace nabízejí. Od „vysmátých“ teenagerů se zmáčenými vlasy až po vyšňořenou dámu urputně zápasící s větrem o deštník.

O možnosti snímat z úkrytu jsem se již zmínil, ale zajímavé také může být svůj odstup od situace na snímku nějak zdůraznit. Zkuste pořídit záběry přes orosené sklo a experimentujte s hloubkou ostrosti. Někdy stojí za to zaostřit na kapky na okně a děj za ním ponechat neurčitě neostrý – takový záběr podpoří kontrast mezi klidem uvnitř a zmatkem venku. Jindy se víc hodí přístup přesně opačný. Neostré potůčky na skle v popředí vnášejí do snímku podivný neklid, neboť zrak se snaží marně zaostřit.


Hledejte paradoxy

Záběr sice nevyniká technickou kvalitou, přesto oceňuji všímavost a pohotovost autora. Paradoxní situace jsou velmi vhodným námětem nejen pro záběry ve špatném počasí.

Klepněte pro větší obrázek
foto: Ivan Mikšík, Canon EOS 350D, F5, 1/200 s, ISO 1 600

Jistě jste si již všimli, že většina rad směřuje ke stavbě obrazu na nějakém kontrastu. Řadě z vás tento přístup jistě není cizí, snažím se vám však ukázat, že kontrasty lze hledat prakticky ve všem. Nemusí jít jen o světlo a tmu, ale třeba zmíněný kontrast sytých a pastelových barev, ostrého a neostrého, dominantního a malého, nového a starého a tak dále. Podobných příkladů se dá nalézt celá řada, nemusíte si je vybavit hned, ale zkuste si na poučku dvou protikladů vzpomenout, až na nějaký narazíte.

Celý článek najdete v časopise DIGIfoto.

Další kapitola
Seznam kapitol

Související články


celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Poklona Cronos 26. 2. 2007, 06:57
Díky Nephilim 19. 2. 2007, 20:36
pěkný článek Marek Dvorský 18. 2. 2007, 00:25
Pekne Kalex 17. 2. 2007, 14:27

Další podobné články

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?