DIGIarena.e15.cz

Pojďme na chvíli s profesionálem do divočiny!

Co má v batohu skutečný profesionální fotograf divoké přírody? Jaké používá triky a vybavení? Na to nám dnes odpoví britský fotograf Will Burrard-Lucas.

Dokáže zachytit roztomilé momenty mláďat, ale i dramatické okamžiky při migracích stád či soubojích šelem. Ke své práci však Will nevyužívá jen standardní fototechniku, ale také mnoho doplňků, které sám vylepšil nebo sestrojil.

Požádali jsme Willa, aby se s námi podělil o obsah jeho batohu. Jste-li fotografem z oboru, můžete se inspirovat, zvažujete-li vstup do světa fotografie divoké přírody, pravděpodobně zjistíte, že tato fotografické disciplína není vůbec jednoduchá ani levná záležitost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Společnost surikat během fotografování v Botswaně

Co nosí Will Burrard-Lucas v batohu?

  1. BeetleCam: Brouk vlastní výroby. Ve zkratce umožňuje bezdrátově fotografovat vzdálené objekty a měnit polohu fotoaparátu dálkovým ovládáním. Jedná se vlastně o dálkově ovládaný model terénního auta s připevněnou polohovatelnou zrcadlovkou a dálkovou spouští. To vše je kryto jakýmsi „krunýřem” díky čemuž je BeetleCam odolný proti případným útokům divokých zvířat. Dosah BeetleCamu je až 100 metrů. (více o vozítku BeetleCam | ukázkové snímky)

    Klepněte pro větší obrázek
    Obsah batohu profesionálního fotografa divočiny. Jeho nošení vyžaduje nadprůměrnou fyzickou kondici.
  2. RC Dron: „Jsem velkým příznivcem dronů a věřím, že právě tato zařízení mohou přinést revoluci do světa fotografování a filmování divoké přírody.”, říká doslovně Will. „Bohužel, mnoho dnešních dronů je příliš hlučných pro takové použití, takže jsem byl nucen sestrojit svůj vlastní, výjimečně tichý, prototyp šestivrtulového dronu.”, dodává. V těchto dnech prochází Willův prototyp procesem patentových přihlášek, na snímcích můžete tedy vidět jednu z prvních verzí. Na ukázku nám Willův tým poskytl odkaz na video pořízené prvním z dronů:
  3. Lehký karbonový stativ: Pro noční fotografie a fotografie s dlouhým expozičním časem.
     
  4. Dálkový ovladač na BeetleCam a létající dron.
     
  5. Canon EF 400 mm / F2.8 IS II: „Bezesporu můj nejoblíbenější objektiv. Fotografie z něj jsou neuvěřitelně ostré, objektiv vyniká rychlým a spolehlivým ostřením i za nepříznivých světelných podmínek, příjemným bokehem a v neposlední řadě je oproti předchozí verzi relativně lehký.”
     
  6. Canon EOS 1DX: „Má primární zrcadlovka. Full-frame s rychlým a velmi přesným ostřením, má výborné výsledky i na vyšších citlivostech když není dostatek světla. Ovládání si můžu přizpůsobit tak, jak uznám za vhodné. Tenhle foťák jednoduše dělá to, co potřebuji!”
     
  7. Fotobatoh F-stop Satori Exp: „Zatím nejlepší batoh, jaký jsem kdy vyzkoušel. Lze do něj uložit potřebné vybavení a zároveň se pohodlně nosí na delší tůry.”
     
  8. Nářadí: Základní vybavení pro „polní” opravy vybavení.
     
  9. Prototyp fotopasti: Will vyvinul vlastní druh fotopasti reagující na pohyb. Zařízení reaguje na pohyb v cílové oblasti. V případě že zvíře vstoupí do snímané oblasti, fotopast spustí expozici zrcadlovky. Díky tomu může Will například zanechat zrcadlovku na jednom místě po několik dní a mezitím fotografovat jinde.
     
  10. Canon Speedlite 600EX: V batohu nesmí chybět blesky. Jejich využití je různorodé. Od vyplňování stínů, přes nasvětlování objektů v noci, až po makro fotografii. „Téměř vždy mám blesky mimo tělo fotoaparátu. Používám jak kabelové, tak bezdrátové dálkové odpalovače.”, říká Will.
     
  11. Canon EF 100 mm / F2.8 Macro: Jednoúčelový objektiv pro makro fotografii.
     
  12. Canon EF 24-70 mm / F2.8 II: Víceúčelový objektiv pro širokoúhlé snímky. „Používám jej na snímky krajin, panorámat, ale také v momentech, kdy se dostanu opravdu blízko k fotografovaným zvířatům.”

  13. Canon EF 70-200mm / F2.8 II: Objektiv s proměnlivým ohniskem středního až delšího rozsahu. Pro všechny snímky na střední vzdálenost, fotografie stád a zvířat ve skupinách.

  14. Starší objektivy pro fotopasti: „Do svých fotopastí a vozítka BeetleCam používám obvykle objektivy Canon EF 17-40 / F4 nebo EF 16-35 / F2.8 II.”
     
  15. Blesky pro fotopasti.
     
  16. GoPro: „Zbožňuji je. Jsou kompaktní, relativně levné a lehké. Můžete s nimi riskovat, nebo je použít v situacích, kde byste se se zrcadlovkou neodvážili.”
     
  17. Canon EOS 6D: „Mé záložní tělo. Dříve jsem používal EOS 5D mark III, ten se však zalíbil jednomu slonu na Srí Lance a tak jsem musel hledat náhradu. 6D je výrazně levnější, disponuje plnoformátovým snímačem a jeho obrazový výstup je velmi dobrý. Jako vynikající pak spatřuji možnost ovládat fotoaparát přes wifi. V kombinaci s mým BeetleCamem se jedná o zcela nový způsob fotografování s živým náhledem na desítky metrů.”
     
  18. Telekonvertor 1.4x III: „Jen pro jistotu. Pro případ že bych potřeboval trochu víc než 400mm ohnisko.”

Jak Will začínal?

Abychom nezůstali u strohého obsahu Willova batohu, položili jsme také několik dalších otázek.

Mohl by jsi čtenářům popsat, jak jsi se dostal k fotografování divoké přírody?

Část svého dětství jsem prožil v Tanzánii. Zde se poprvé objevila má vášeň pro divočinu. K fotografování jsem se dostal s příchodem digitálních zrcadlovek. Poté se již vyloženě nabízelo skloubit mé dva koníčky – fotografii a divokou přírodu. Na profesionální úroveň jsem se dostal po více než osmi letech. Tuto dobu jsem strávil cestováním, učením se nových technik, budování portfolia a obecně zlepšováním sebe sama. V roce 2010 jsem se dopracoval na takovou úroveň, že jsem mohl opustit své zaměstnání a stát profesionálním fotografem divoké přírody na plný úvazek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Celkově tedy fotografuješ jak dlouho? Studoval jsi fotografii?

Poprvé jsem zrcadlovku vzal do ruky ve svých 18 letech, tedy před 12 lety. Ne, fotografii jsem opravdu nestudoval. Mým hlavním vysokoškolským oborem byla fyzika. Vše, co znám a vím o fotografii jsem se naučil sám, obzvláště jsem se učil ze svých zkušeností a chyb.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mohl bys nám popsat svůj největší zážitek z fotografování divočiny?

Pravděpodobně mé první setkání s divokými hyenami v jižní Africe. Bylo to v roce 2012, kdy jsem žil v Zambii. Mnohokrát jsem hyeny stopoval a snažil se je vypátrat, ale vždy se jim podařilo uniknou mi z dosahu. Plánoval jsem vyzkoušet BeetleCam z bezpečné vzdálenosti, ale stále se nedařilo. Toho roku jsem konečně narazil na smečku hyen. Zvířata byla velmi zvědavá, prohlížela si BeetleCam a já bezezbytku využil příležitost zachytit unikátní záběry divokých psů hyenovitých. (Will toto fotografování detailně popisuje v blogovém příspěvku - pozn. redakce)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Máš nějaké místo, které bys označil za nejoblíbenější?

Zcela jistě Zambie. Strávil jsem zde přibližně rok života a tuto oblast jsem si zamiloval, obzvláště pak údolí Luangwa, kde jsem strávil spoustu času. Nejraději vzpomínám na příležitost dokumentovat průběh jednotlivých ročních období, změn v místní přírodě, mezi zvířaty a ekosystému obecně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kterou ze svých fotografií považuješ za nejzdařilejší?

Nejspíš to bude snímek čtyř surikat, jenž jsem pořídil nedávno v Botswaně. Surikaty jsou jedny z nejcharismatičtějších stvoření, s jakými jsem se kdy setkal. Fotografovat jejich dovádění a chování obecně je úžasný zážitek. Ano, fotka „Trouble!” je jedna z mých nejoblíbenějších.

Ukázka z fotografování surikat

Je za Tvými fotografiemi nějaký post-process?

Ano, většina mých fotografií prochází úpravou v mém Macu. Nejsem však zastáncem radikálních úprav a proto k úpravě snímků používám jen Adobe Lightroom.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kdo je Will Burrard-Lucas?

Profesionální fotograf divoké přírody, pochází z Velké Británie, avšak velkou část svého dětství strávil ve střední Africe. Dnes, když nepodniká expediční výpravy, žije ve své domovině, nedaleko Londýna. Fotografování se věnuje více jak 12 let z toho profesionální fotografii 4 roky. Veškeré znalosti z oblasti fotografování získal samostudiem.

Klepněte pro větší obrázek
Will Burrard-Lucas

Willovi fotografie můžete nalézt jak na jeho blogu, tak v periodikách jakými jsou například National Geographic nebo BBC Wildlife Magazine.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Will je k zastižení na všech myslitelných sociálních sítích. Rád diskutuje o problematice fotografie, jak divoké přírody, tak obecné. Pokud máte chuť se na něco zeptat a hovoříte anglicky, neváhejte Willa kontaktovat. Více fotografií můžete nelézt v jeho portfoliu, pokud vás zajímá více informací z fotografických expedic, navštivte Willův blog.

Se svolením realizačního týmu Willa Burrards-Lucase byly některé otázky převzaty a přeloženy z původního článku na serveru 500px.com

 

Další článek



Související články


celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

;-) A proč si vůbec kupovat foťák. Vždyť by … Petr 13. 11. 2014, 17:14
jeste mi rekni ze bys to samy nenafotil Tamr… HELL 12. 11. 2014, 21:40
Omlouvám se, ztraceno v překladu, samozřejmě… Tomáš Vrabec 12. 11. 2014, 11:36
Mate v tom clanku tam chybu.. nefotil Hyeny … Stefan 12. 11. 2014, 10:20
Opět... upřímnou soustrast, milá Digiareno. julda 12. 11. 2014, 10:15

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.