DIGIarena.e15.cz

Polopatě: Jak vytvořit na fotografii rozostřené pozadí?

Ten dotaz se objevuje neustále dokola. Začínající fotografové vnímají „rozostřené pozadí“ jako ten faktor, který jejich fotografické umění posune o kus dál. V něčem mají pravdu.
Polopatě: Jak vytvořit na fotografii rozostřené pozadí?

Rozostřené pozadí je to, co dělá zejména portrétní fotografie zajímavými – ale oddělení hlavního objektu od pozadí se takto využívá i v makrofotografii a dalších disciplínách. Celé kouzlo přitom spočívá ve velmi jednoduchém „triku“ a tím je otevření clony objektivu na maximum.

Co to je clona, pravděpodobně víte, ale pro jistotu – jedná se o zařízení, které ovlivňuje množství světla, jež při vyfocení snímku projde objektivem a zachytí se na výsledné fotografii. Hodnotu clony udává takzvané clonové číslo, označované jako F, které dle fyzikální definice závisí na ohniskové vzdálenosti (f) a průměru otvoru clony. Čím více je clona otevřená, tím menší clonové číslo dostáváme a tím menší je hloubka ostrosti.

Tedy polopatě: čím nižší hodnotu F na objektivu nebo na fotoaparátu nastavíte, tím více otevřete clonu a o to víc můžete rozostřit pozadí fotografovaného objektu.

Aby to nebylo úplně snadné, je třeba nezapomínat na výše uvedenou ohniskovou vzdálenost, která také celou situaci významně ovlivňuje. Tím způsobem, že čím je ohnisková vzdálenost menší, tím méně výrazné je i rozostření bez ohledu na to, že jste clonu otevřeli naplno.

Opět polopatě: je rozdíl, pokud fotíte například s clonou 2,8 při ohnisku 17 mm nebo 100 mm – zatímco ve druhém případě, tedy na dlouhém ohnisku 100 mm, bude pozadí pravděpodobně velmi rozostřené, při ohnisku 17 mm možná rozostření ani nezaznamenáte.

Klepněte pro větší obrázek 
Snímek fotografovaný s malou ohniskovou vzdáleností, jako je tento, by neměl výrazně rozostřené pozadí (oblohu) ani tehdy, když by jeho autor použil hodně otevřenou clonu
(foto: Zahorec)

Méně zkušeným ještě připomeňme, že ohnisková vzdálenost je v laické terminologii „zoom“. Pokud máte „zoom na minimum“, fotíte širokoúhlý záběr na krátkém ohnisku. Pokud „zoomujete na maximum“, fotíte v podstatě teleobjektivem s dlouhým ohniskem. To vše je závislé na typu vašeho fotoaparátu a rozsahu ohnisek (nebo-li „zoomu“) použitého objektivu.

Někdo se naučil plavat tak, že ho hodili do vody. V tomto případě bude vaše sebezdokonalení žádat obdobnou oběť. Vezměte foťák a začněte v tom plavat. Abyste se neutopili, přidáváme ale ještě rady, díky kterým to určitě zvládnete.

Klepněte pro větší obrázek 
Oproti obrázku krav byl ledňáček focen s velmi dlouhým ohniskem,
a proto i průměrná hodnota clony způsobí rozostření vzdáleného pozadí
(foto: Silvestr Szabó)

Co budu potřebovat?

Abyste mohli mít rozostřené pozadí, musíte záběr vyfotit s vhodnou kombinací délky ohniska a otevřené clony. Nejlepší jsou pro tyto účely objektivy, které dokážou clonu otevřít hodně doširoka a propustit velké množství světla (proto se jim někdy říká „světelné“). Obecně vzato jsou to objektivy s clonovým číslem menším než 2,8 – nejlépe ty, které tuto hodnotu splňují v celém rozsahu.

Pozor: Světelné objektivy už dnes sice najdeme i u kvalitnějších kompaktů, jenže kompaktní fotoaparáty vinou používání menších snímacích čipů s malou hloubkou ostrosti pracovat neumí a umět nebudou (zde pomíjíme fakt, že v některých modelech je tento hendikep řešen uměle softwarovým rozmazáním).

Sázkou na jistotu jsou stále zrcadlovky (nebo nově také bezzrcadlovky), které zejména v kombinaci s pevnými „skly“ dokážou nabídnout světelnost blížící se k magické hodnotě 1,0.

Klepněte pro větší obrázek 
Při focení portrétů s rozostřeným pozadím jsou oblíbeným a osvědčeným řešením objektivy
s ohniskovou vzdáleností 50 mm a clonovým číslem F1,8, které pořídíte už za dva tisíce korun
(foto: Karmiana)

Jak to mám nastavit?

Rozostření pozadí dokážete nejlépe uřídit v manuálním režimu nebo s poloautomatickým režimem „priorita clony“ (označován obvykle jako A nebo Av). Nebojte se jich, postup je jednoduchý: přepněte volič vašeho fotoaparátu do jednoho z těchto režimů a nastavte tu nejmenší clonu, jakou vám váš objektiv dovolí. Potom už si jen dávejte pozor, na co chcete ostřit, protože vše mimo rovinu ostrosti bude rozostřeno. A hloubka ostrosti může být v závislosti na použitém ohnisku a cloně opravdu velmi malá.

Pokud ale nemáte světelný objektiv, o kterém píšeme výše, nečekejte zázraky – pro opravdu působivě rozostřené pozadí se takovým budete muset chtě nechtě dovybavit.

Další článek




celkem 14 komentářů

Nejnovější komentáře

Díky, článek mi docela pomohl. Tomáš 24. 9. 2012, 19:41
"Takže pokud se budu soustředit na focení po… mm 21. 9. 2011, 14:56
Ted jsem si toho všiml :-) v tom případě ber… Kozaa 19. 9. 2011, 15:42
Díky za doplnění, ačkoliv role velikosti čip… Honza Homola 19. 9. 2011, 14:42
Ještě bych jen doplnil, že ona magická hrani… Kozaa 19. 9. 2011, 14:20

Další podobné články

Ceny TIPA 2018 ve jménu Sony a Canonu

Ceny TIPA 2018 ve jménu Sony a Canonu

Po roce opět známe držitele ocenění TIPA, které fotografickým produktům představeným během uplynulého roku uděluje porota složená z redaktorů odborných periodik. Které modely zabodovaly tento rok?

Zrcadlovky Nikon získaly ocenění Red Dot Award

Zrcadlovky Nikon získaly ocenění Red Dot Award

Nové objektivy pro natáčení videa od NiSi a SLR Magic

Nové objektivy pro natáčení videa od NiSi a SLR Magic

Společnosti NiSi a SLR Magic představily na veletrhu NAB 2018 řady objektivů speciálně konstruovaných k natáčení videa. Nově oznámené objektivy jsou určeny především pro plnoformátové fotoaparáty Sony a Canon.

Čím fotí vítězové soutěže World Press Photo?

Čím fotí vítězové soutěže World Press Photo?

11 nejsvětelnějších objektivů pro Canon do 20 000

11 nejsvětelnějších objektivů pro Canon do 20 000

Samotný objektiv má při fotografování větší vliv na kvalitu obrazu než fotoaparát. Světelné modely pak mají jednu zcela zásadní výhodu, a tou je možnost práce s hloubkou ostrosti. Po kterém sáhnout a nasadit jej na zrcadlovky Canon?

Fujifilm představil nový středoformátový objektiv GF 250 mm F4

Fujifilm představil nový středoformátový objektiv GF 250 mm F4

10 základních kroků k tvorbě časosběrného videa

10 základních kroků k tvorbě časosběrného videa

Téměř každý moderní fotoaparát je vybaven režimem časosběrného snímání. Tato funkce však mnohdy zůstává nevyužita, přestože tvorba tzv. timelapse není nic složitého. Stačí pár základních znalostí a troška trpělivosti...

Prodej fotoaparátů v novém roce podle CIPA strmě klesl

Prodej fotoaparátů v novém roce podle CIPA strmě klesl