DIGIarena.e15.cz

Postsovětské oko – v akci s rybím okem Peleng

Netoužím po návratu k analogu, netruchlím nad starými dobrými časy bez digitálů. Přesto mám několik nemoderních manuálních objektivů. Ten, který nikdy nechybí v mém fotobatohu, je ale jen Peleng.

Když jsem ke své první digitální zrcadlovce začal hledat zajímavé objektivy, stalo se mi něco zvláštního. Ve vlastní skříni, v bazarech a v internetových aukcích mou pozornost stále uzurpovaly staré manuální objektivy.

Po krátkém váhání nad smyslem takového počínání jsem pořídil redukci (pro můj Olympus jen jednoduchou kombinaci bajonetu a závitu) a vyrazil na fotoprocházku s manuálním sklem 135 mm F2,0 – a bylo to hotové. Technická kvalita snímků sice kolísá od zázračné až po mizernou, ale ten zážitek za to stojí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po krátkých avantýrách s několika dalšími manuály přišel čas na skok do neznáma. Rozhodl jsem se pořídit si nějaké skutečně zábavné sklo – a rybí oko bylo na ráně. Když se k tomu přidal požadavek na přijatelnou cenu, nebylo moc co řešit, ve výběru zůstal některý ze Zenitarů, nebo osmimilimetrový Peleng. Po krátkém procházení diskuzních fór, online komunikaci s jedním holandským majitelem tohoto skla a zvážení toho, že Olympus má crop 2×, bylo vše jasné – Peleng je vítězem.

Technické parametry

  • Ohnisková vzdálenost: 8 mm
  • Světelnost: F3,5
  • Rozsah clony: F3,5 až F16
  • Minimální zaostřovací vzdálenost: 22 cm
  • Hmotnost: 370 g
  • cena: cca 8 500 Kč

(Skoro) šťastným majitelem

Dostupnost i ceny Pelengu v Česku byly v té době všelijaké (a podle všeho to dnes není o mnoho lepší) a moje nákupní lenost si s nimi příliš nezadala. Následoval tedy výlet na největší univerzální internetový obchod eBay a rozhodnutí, že vzhledem k rozdílu cen nemá příliš smysl hledat zde bazarový kousek. Zbrusu nový Peleng vyšel i tak na přijatelnou částku a poskytoval aspoň jakous-takous jistotu kvality.

Klepněte pro větší obrázek 
1/20 s, ISO 400

Mým dodavatelem se nakonec stala americko-kanadsko-běloruská (ano, Pelengy rostou v Minsku ve firmě BeLOMO) společnost, která objektiv dodávala dokonce v sadách pro patřičný typ fotoaparátu. Peleng je totiž standardně vybaven prastarým, ale naštěstí spolehlivým závitem M42, potřebujete tedy příslušnou redukci. Kromě Nikonu (kde redukce obsahuje i optický prvek) jde vždy jen o jednoduchý prstenec. Ten v sadě vyšel v přepočtu asi na 200 Kč, nebylo tedy proč váhat.

Doručení by bylo bleskurychlé, nebýt zastávky u celníků. Clo vyřešil dopis stvrzující, že nehodlám objektiv dále prodávat, připočtení DPH mě ale neminulo, a koncová cena se tak pohybovala kolem 9 000 Kč. I tak ale nelituji, v balení byla originální krabička (která nápisy v azbuce děsila kolegy), koženkové pouzdro na zip, neužitečné, ale roztomilé barevné filtry do zadního závitu a samozřejmě i zmíněná redukce.

Klepněte pro větší obrázek 
1/320 s, ISO 100

Fyzický stav objektivu odpovídal tomu, co jsem čekal už z internetových diskuzí. Celokovové tělo je sice dostatečně masivní, ale kromě držáků optiky nijak dokonale zpracované. Přední obruba byla už od výroby mírně „ťuknutá“ (evidentně už před lakováním) a vyražená písmena trochu náhodně vyplněná barvou také nepatří k výkřikům techniky. Přední i zadní čočky byly ale zcela netknuté a už při prvních zkušebních snímcích se ukázalo, že optika je v prvotřídním stavu.

Jiný přístup

Ovládání Pelengu patří do starých nostalgických dob. Vnější prstenec nastavuje clonu, přičemž příjemně pocvákává v předem definovaných polohách. Druhý prstenec otevírá „na plnou díru“ a naopak zavírá na nastavenou clonu. Zde však aretace v krajních polohách chybí a prstenec je navíc poměrně volný. Při focení jsem si tedy raději zvykl vždy jej před stiskem spouště pohladit ve směru šipky Lock.

Klepněte pro větší obrázek 
1/500 s, ISO 200

Prstenec nejblíže u těla aparátu slouží k ostření, přičemž obsahuje i stupnici s označením hloubky ostrosti. Budete jej potřebovat častěji, než si možná myslíte. Ostření s „rybinou“ není zrovna záležitost pro hledáček. Po počáteční snaze hledat v deformovaném obraze nezaostřená místa jsem všechno vzdal a přešel zpět k osvědčenému odhadu. Na stupnici tedy nastavím odhadovanou vzdálenost, podívám se na hloubku ostrosti a jde se na to. Expozici naopak většinou nechávám na automatice fotoaparátu, která si i s takovýmto objektivem poradí docela dobře.

Klepněte pro větší obrázek 
1/250 s, ISO 100

Překvapivá zábava

Obrazová kvalita je až překvapivě vysoká. Ostrost samozřejmě výrazně klesá směrem k okrajům (říci u rybího oka rohům by nebylo to pravé), ale není to nic, co byste u takovýchto snímků museli řešit. Pokud se vám povede správně zaostřit, je výsledkem snímek, který stojí za ukázání – samozřejmě se to mnohem lépe daří s dostatkem světla, které dovolí clonit na F8 či F11, což se ukázalo jako ideální kombinace.

Klepněte pro větší obrázek
1/250 s, ISO 100

Z optických vad stojí za připomenutí především chromatická aberace, která je v kontrastních záběrech jasně viditelná a potřebuje zásah editoru. Boj se světelnými odrazy naopak Peleng víceméně vyhrává, na čemž mají zásluhu hlavně docela povedené antireflexní vrstvy. Pokud je slunce v záběru, v obraze se sice objeví různé fléry, ty ale k tomuto typu objektivu prostě patří. Horší je to se zdroji světla poblíž okraje, které se projeví nevzhlednými závoji a fleky. Stačí samozřejmě o pár stupňů změnit záběr, je to další věc, kterou je u Pelengu potřeba hlídat.

 

Rybí oko a crop

Peleng je pravým rybím okem pouze na plnoformátových přístrojích, jen tam tedy vykresluje celý kruh doplněný tmavými rohy. Podle zkušeností majitelů FF zrcadlovek se ale zdá, že Peleng byl i tak původně navržen pro mírně odlišný formát některých sovětských aparátů a kruh je nahoře i dole mírně říznut.

Na běžných zrcadlovkách s crop faktorem větším než 1 samozřejmě získáte typicky deformovaný snímek s většími či menšími tmavými rohy. U mého Olympusu s cropem 2× pak snímek neobsahuje tmavé rohy vůbec, odpovídá tedy záběru rybího oka seříznutému na plný obdélník 4 : 3 – ostatně takto jsem je zamýšlel používat.

Klepněte pro větší obrázek 

S trochou snahy můžete rybí oko použít i jako širokoúhlý objektiv. Chce to jen program, který umí deformaci odstranit a vše přepočítat do nezkreslené formy. Zvýrazní se tak ale neostrost a nedokonalosti na okrajích, a je proto vhodné počítat s takovými snímky jen pro menší rozlišení.

Klepněte pro větší obrázek

 

Pokud si Peleng pořídíte, užijete určitě spoustu zábavy. Neomezujte se ale jenom na širokoúhlé fotky architektury a deformované obličeje lidí. Skvělé záběry získáte s rybím okem těsně u země – zkuste takto vyfotit třeba běžícího sportovce a ukáže se vám úplně jiný svět plný pitoreskní dynamiky.

Využít se také dá minimální zaostřovací vzdálenost pouhé dva decimetry; skutečný pohled do makrosvěta to sice kvůli ohniskové vzdálenosti 8 mm nebude, ale v kombinaci s hyperfokální vzdáleností můžete získat třeba netradiční záběr rozkvetlé louky s jedním květem v popředí. Země je kulatá, zkuste ji tak vyfotit.

Článek vyšel v časopise DIGIfoto 04/2009

 

Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

jj, také používám stará skla na svých digitá… zemekf 16. 10. 2013, 09:28
Kdo nebo co jsou to vaci s rybím okem? Takov… Karel Kahovec 8. 10. 2013, 08:16
No zajímavé. Popravdě jsem to nenašel a to j… uwe.filtr 7. 10. 2013, 21:21
Vypnout si v menu fotoaparátu nemožnost domá… Jakub Súkeník 7. 10. 2013, 18:08
Největším problémem Pelengu je příšerný odle… Martin Kozak 7. 10. 2013, 15:29

Další podobné články

Brzy bude představen nový Voigtlander Nokton

Brzy bude představen nový Voigtlander Nokton

Zeiss představuje nový manuální objektiv Milvus 25 mm F1,4

Zeiss představuje nový manuální objektiv Milvus 25 mm F1,4

Yashica Y35 digiFilm: digitál s vůní analogu

Yashica Y35 digiFilm: digitál s vůní analogu

Oznámení nového fotoaparátu značky Yashica, a ještě ke všemu digitálního, bylo avizováno několik měsíců dopředu. Inu, dočkali jsme se. Yashica představila velmi netradiční produkt, který sice je digitální, ale tak trochu i není…

Jak zneviditelnit mikrofon ve videu?

Jak zneviditelnit mikrofon ve videu?

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon představil třetí generaci kompaktního fotoaparátu G1X – tentokrát nedošlo pouze na kosmetické změny. V zásadě nás čeká zcela nový fotoaparát, který se designem blíží dříve uvedeným modelům řady G.

Panasonic uvolnil nový firmware pro model Lumix GH5

Panasonic uvolnil nový firmware pro model Lumix GH5

V akci se Sony A6500 – první fotografie z terénu

V akci se Sony A6500 – první fotografie z terénu

Ačkoli je digitální bezzrcadlovka Sony A6500 na trhu již nějaký pátek, do testu se nám ji podařilo získat až nyní. V rychlosti jsme vyzkoušeli schopnosti tohoto aparátu v terénu, na detailní recenzi se můžete těšit v brzkých dnech.

DJI představilo Zenmuse X7 – videomodul s možností RAW záznamu

DJI představilo Zenmuse X7 – videomodul s možností RAW záznamu