DIGIarena.e15.cz

Používání redukcí aneb jak na staré objektivy

Na kinofilmové objektivy nemusí sedat prach. Poradíme, jak na digitální zrcadlovku funkčně nasadit i dvacet let starý objektiv.

Mnoho fotografů řeší otázku, zda je možné na digitální zrcadlovce (DSLR) používat kinofilmové objektivy. Fotografové s delší praxí mají doma ještě schovanou svou kinofilmovou výbavu. Například objektivy Carl Zeiss nebo Pentacon, s nimiž se fotilo na Practikách, patřily mezi úžasná skla. Je tedy možné je využít i v digitální fotografii? Odpověď je jednoduchá – ano. Avšak je ji potřeba trochu rozvést a zamyslet se nad klady a zápory, které to přináší.

Změna ohniskové vzdálenosti

V první řadě je potřeba pořídit redukci, která umožní fyzicky nasadit objektiv na tělo. Většina starých objektivů má závit M42 a na různých prodejních serverech není problém sehnat redukci z tohoto závitu na libovolný v současnosti používaný bajonet.

Je důležité, aby redukce zachovala správnou vzdálenost objektivu od snímače (a tím i ohniskovou vzdálenost). To není problém například u těl Canon EOS , kde vzdálenost objektiv – snímač je větší, než tomu bylo u kinofilmů (asi o 1,8 mm) a redukce o takové tloušťce se mezi objetkiv a tělo „vejde“. Problém může nastat např. u Nikonu, kde je tato vzdálenost menší, a redukce tak zvětšuje ohniskovou vzdálenost objektivu.

Klepněte pro větší obrázek 
Redukce M42/EOS, umožňující nasadit staré objektivy na DSLR Canon

Přečipováváme objektiv a ostříme manuálně

Čip je elektronické zařízení slouží k jakési pseudokomunikaci mezi tělem a fotoaparátem. U těl, která neumožňují fotit bez nasazeného objektivu, je „očipovaná“ redukce nezbytností. Společně s čipem jsou na bajonetu redukce potřebné kontakty. Redukce tak fotoaparátu říká, že je na něm něco nasazeno. Čip navíc přináší tu výhodu, že umožňuje tzv. indikaci zaostření (je-li správně zaostřeno, zabliká ostřící bod, fotoaparát zapípá atp.).

Pozor – to samozřejmě neznamená, že bude funkční autofokus! Zaostřovat se každopádně musí ručně – staré objektivy byly plně manuální a funkci servomotoru redukce nenahradí.. Kdo to s manuálním ostřením myslí vážně, měl by si pořídit klínovou matnici – umožňuje přesnější zaostření než matnice základní, která je do fotoaparátů montovaná.

Pokud už někdo investoval do redukce, která čipem nedisponuje, není důvod zoufat – lze jej dokoupit samostatně a redukci „očipovat“. Jde jen o to na ni čip velmi přesně nalepit tak, aby jeho kontakty po nasazení seděly na kontaktech fotoaparátu. K nalepení poslouží např. sekundové lepidlo.

Clona je vyřazena z provozu

Jelikož fotoaparát a objektiv spolu nekomunikují, nefunguje zavření clony v okamžiku stisku spouště. Proto je nutné zařídit, aby clona byla neustále uzavřená. Staré objektivy mají zezadu u závitu malý kolíček, jehož zasunutím se clona zavře. Našroubováním redukce se tento kolíček natrvalo stiskne a lamely clony se tak dostanou do požadované polohy zaclonění. Bohužel to samozřejmě ovlivňuje množství světla, které proniká skrz objektiv do hledáčku.

Při vysoké cloně tak může být obraz v hledáčku dost tmavý a díky tomu se nemusí chytat indikace zaostření. Proto se nevyhneme se práci s clonovým prstencem na objektivu. Ideální postup je: odclonit – zaostřit – přiclonit – fotit. Je zřejmé, že na rychlé focení to není, ale s trochou cviku lze zvládnout i focení v pohybu. Koneckonců, dříve se fotilo plně manuálně a jaké fotky vznikaly...

Klepněte pro větší obrázek 
Objektiv se závitem M42 a viditelným kolíčkem ovládajícím clonu

A co expozice?

Jak již bylo uvedeno, redukce (resp. čip) neumožňuje tělu pracovat s clonou. Podíváte-li se do EXIFu nějaké fotky vyfocené redukcí, uvidíte vždy použitou clonu 2,0. To je fiktivní číslo, kterým redukce „krmí“ tělo, aby mělo nějakou informaci. Ve skutečnosti však expoziční automatika informaci o cloně nemá a expozici tak počítá nepřesně. Proto je nutné při focení používat kompenzaci expozice.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Fotografie pořízená objektivem Carl Zeiss 50 mm F1,8 na těle Canon 50D; ISO 3200, 1/50, F5.6 a kompenzace expozice -1 EV

Spolehneme-li se na automatický výpočet času, vychází fotky špatně exponované. Na druhou stranu není problém si odzkoušet chování fotoaparátu za různých podmínek a výsledky korigovat pomocí kompenzace expozice, která se pohybuje v rozmezí od -1 EV do +1,5 EV.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Ukázka, jak si automatika neumí poradit s expozicí – foceno v režimu priority clony, čas dopočítáván automaticky bez kompenzace expozice.

K nasazení redukce nás nutí nostalgie i praktické důvody

Jak je vidět, nevýhod systému starý objektiv s redukcí je spousta. A to ještě můžeme přidat absenci stabilizátoru (v případě nestabilizovaného těla) a leckdy vyšší hmotnost. Použití redukce na starý objektiv se po technické stránce jedná o krok téměř o dvacet let zpět, do doby manuálních fotoaparátů, nicméně spousta fotografů tímto způsobem pracuje. Jedním z důvodů může být i nostalgie, dalším (a zřejmě nejpodstatnějším) je finanční úspora. Použití starého objektivu vyjde podstatně levněji než koupě nového. Redukce s čipem lze sehnat na internetových serverech za cenu kolem 700 Kč.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Objektiv Carl Zeiss 50 mm F1,8 s nasazenou redukcí M42/EOS
Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Žádost o radu Honza 11. 8. 2009, 14:50
Re: * Milan Buňata 11. 7. 2009, 23:37
* V* 8. 7. 2009, 13:05
stabilizace lumajr 26. 5. 2009, 18:15
Kde je závěr? Fox_25 8. 5. 2009, 22:48

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

I když to tak na první pohled vypadat nemusí, do jisté míry opravdu záleží na tom, jakou barvu má fotografovo tričko při focení portrétu. Tušíte proč by tomu tak mělo být a neměli byste se soustředit pouze oblečení toho, kdo je před objektivem?