DIGIarena.e15.cz

Používání redukcí aneb jak na staré objektivy

Na kinofilmové objektivy nemusí sedat prach. Poradíme, jak na digitální zrcadlovku funkčně nasadit i dvacet let starý objektiv.

Mnoho fotografů řeší otázku, zda je možné na digitální zrcadlovce (DSLR) používat kinofilmové objektivy. Fotografové s delší praxí mají doma ještě schovanou svou kinofilmovou výbavu. Například objektivy Carl Zeiss nebo Pentacon, s nimiž se fotilo na Practikách, patřily mezi úžasná skla. Je tedy možné je využít i v digitální fotografii? Odpověď je jednoduchá – ano. Avšak je ji potřeba trochu rozvést a zamyslet se nad klady a zápory, které to přináší.

Změna ohniskové vzdálenosti

V první řadě je potřeba pořídit redukci, která umožní fyzicky nasadit objektiv na tělo. Většina starých objektivů má závit M42 a na různých prodejních serverech není problém sehnat redukci z tohoto závitu na libovolný v současnosti používaný bajonet.

Je důležité, aby redukce zachovala správnou vzdálenost objektivu od snímače (a tím i ohniskovou vzdálenost). To není problém například u těl Canon EOS , kde vzdálenost objektiv – snímač je větší, než tomu bylo u kinofilmů (asi o 1,8 mm) a redukce o takové tloušťce se mezi objetkiv a tělo „vejde“. Problém může nastat např. u Nikonu, kde je tato vzdálenost menší, a redukce tak zvětšuje ohniskovou vzdálenost objektivu.

Klepněte pro větší obrázek 
Redukce M42/EOS, umožňující nasadit staré objektivy na DSLR Canon

Přečipováváme objektiv a ostříme manuálně

Čip je elektronické zařízení slouží k jakési pseudokomunikaci mezi tělem a fotoaparátem. U těl, která neumožňují fotit bez nasazeného objektivu, je „očipovaná“ redukce nezbytností. Společně s čipem jsou na bajonetu redukce potřebné kontakty. Redukce tak fotoaparátu říká, že je na něm něco nasazeno. Čip navíc přináší tu výhodu, že umožňuje tzv. indikaci zaostření (je-li správně zaostřeno, zabliká ostřící bod, fotoaparát zapípá atp.).

Pozor – to samozřejmě neznamená, že bude funkční autofokus! Zaostřovat se každopádně musí ručně – staré objektivy byly plně manuální a funkci servomotoru redukce nenahradí.. Kdo to s manuálním ostřením myslí vážně, měl by si pořídit klínovou matnici – umožňuje přesnější zaostření než matnice základní, která je do fotoaparátů montovaná.

Pokud už někdo investoval do redukce, která čipem nedisponuje, není důvod zoufat – lze jej dokoupit samostatně a redukci „očipovat“. Jde jen o to na ni čip velmi přesně nalepit tak, aby jeho kontakty po nasazení seděly na kontaktech fotoaparátu. K nalepení poslouží např. sekundové lepidlo.

Clona je vyřazena z provozu

Jelikož fotoaparát a objektiv spolu nekomunikují, nefunguje zavření clony v okamžiku stisku spouště. Proto je nutné zařídit, aby clona byla neustále uzavřená. Staré objektivy mají zezadu u závitu malý kolíček, jehož zasunutím se clona zavře. Našroubováním redukce se tento kolíček natrvalo stiskne a lamely clony se tak dostanou do požadované polohy zaclonění. Bohužel to samozřejmě ovlivňuje množství světla, které proniká skrz objektiv do hledáčku.

Při vysoké cloně tak může být obraz v hledáčku dost tmavý a díky tomu se nemusí chytat indikace zaostření. Proto se nevyhneme se práci s clonovým prstencem na objektivu. Ideální postup je: odclonit – zaostřit – přiclonit – fotit. Je zřejmé, že na rychlé focení to není, ale s trochou cviku lze zvládnout i focení v pohybu. Koneckonců, dříve se fotilo plně manuálně a jaké fotky vznikaly...

Klepněte pro větší obrázek 
Objektiv se závitem M42 a viditelným kolíčkem ovládajícím clonu

A co expozice?

Jak již bylo uvedeno, redukce (resp. čip) neumožňuje tělu pracovat s clonou. Podíváte-li se do EXIFu nějaké fotky vyfocené redukcí, uvidíte vždy použitou clonu 2,0. To je fiktivní číslo, kterým redukce „krmí“ tělo, aby mělo nějakou informaci. Ve skutečnosti však expoziční automatika informaci o cloně nemá a expozici tak počítá nepřesně. Proto je nutné při focení používat kompenzaci expozice.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Fotografie pořízená objektivem Carl Zeiss 50 mm F1,8 na těle Canon 50D; ISO 3200, 1/50, F5.6 a kompenzace expozice -1 EV

Spolehneme-li se na automatický výpočet času, vychází fotky špatně exponované. Na druhou stranu není problém si odzkoušet chování fotoaparátu za různých podmínek a výsledky korigovat pomocí kompenzace expozice, která se pohybuje v rozmezí od -1 EV do +1,5 EV.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Ukázka, jak si automatika neumí poradit s expozicí – foceno v režimu priority clony, čas dopočítáván automaticky bez kompenzace expozice.

K nasazení redukce nás nutí nostalgie i praktické důvody

Jak je vidět, nevýhod systému starý objektiv s redukcí je spousta. A to ještě můžeme přidat absenci stabilizátoru (v případě nestabilizovaného těla) a leckdy vyšší hmotnost. Použití redukce na starý objektiv se po technické stránce jedná o krok téměř o dvacet let zpět, do doby manuálních fotoaparátů, nicméně spousta fotografů tímto způsobem pracuje. Jedním z důvodů může být i nostalgie, dalším (a zřejmě nejpodstatnějším) je finanční úspora. Použití starého objektivu vyjde podstatně levněji než koupě nového. Redukce s čipem lze sehnat na internetových serverech za cenu kolem 700 Kč.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Objektiv Carl Zeiss 50 mm F1,8 s nasazenou redukcí M42/EOS
Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Žádost o radu Honza 11. 8. 2009, 14:50
Re: * Milan Buňata 11. 7. 2009, 23:37
* V* 8. 7. 2009, 13:05
stabilizace lumajr 26. 5. 2009, 18:15
Kde je závěr? Fox_25 8. 5. 2009, 22:48

Další podobné články

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

Fotografovat za špatných povětrnostních podmínek chce hlavně pevného ducha. S tím vám těchto 7 tipů příliš nepomůže. Pomohou a poradí vám ale v tom, jak si udržet svou techniku „v suchu“.

8 fotografických hrátek s lepenkou

8 fotografických hrátek s lepenkou

Profoto spustilo online výuku práce se světlem

Profoto spustilo online výuku práce se světlem

Jak vytvořit dokonale proostřenou fotografii?

Jak vytvořit dokonale proostřenou fotografii?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

Mobilním telefonem zaznamenáváme okolní svět nejen ve formě statických fotografií, ale i v podobě pohyblivých obrázků. Přinášíme několik jednoduchých triků, jak si natáčení videa telefonem usnadnit a dosáhnout při tom zajímavých výsledků.

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?