DIGIarena.e15.cz

Přehled fotografických výstav na červenec a srpen 2012

Seznam kapitol
Na začátku letních prázdnin opět přinášíme přehled fotografických výstav v Česku na následující měsíc.

Inspiraci můžete čerpat nejen sjížděním webových galerií či prohlížením online portfolií vybraných fotografů, a proto vám přinášíme přehled aktuálních fotografických výstav v Česku.

Pola Sieverding: Cross Metropolis Machine

Pola Sieverding je považována za výraznou současnou umělkyni pracující v oblasti fotografie a videa. V Galerii Kostka můžete shlédnout její novou videoinstalaci nazvanou Cross Metropolis Machine. Autorka v ní zachycuje architektonickou obnovu Lisabonu a prostorové manifestace Zlína, kterým kontrastuje mapování pohybu tanečnice v jednom z pražských klubů. Jemná lidská kůže a drsné betonové fasády se tak stávají bází, ve které dychtivé oko hledá otisky kultury, životního stylu, nebo ideologie. Pomalý pohyb kamery dotváří zvláštní atmosféru videí, které evokují jakési tiché drama a vtahují diváka do svého obrazového vlnění.

  • kdy: do 22. července 2012
  • kde: Meetfactory, Galerie Kostka, Ke Sklárně, 3213/15, Praha 5
Klepněte pro větší obrázek
foto: Z archivu Poly Sieverding

Roman Vondrouš: Český člověk

Roman Vondrouš ve svém poněkud provokativně nazvaném fotografickém cyklu Český člověk s výraznou výtvarnou stylizací a humornou nadsázkou zachycuje některé z jevů typických pro českou povahu, tradici i pro český životní styl. Vyhledává jevy, které buď nemají jinde obdobu, anebo mají nezaměnitelně českou podobu, ať už jde o chataření a chalupaření, vesnické myslivecké lovy, pankáčství anebo svérázné polidšťování městských sídlišť. Autor, vyučený fotograf a fotoreportér ČTK, je držitelem několika cen Czech Press Photo.

  • kdy: do 22. července 2012
  • kde: Czech Press Photo, Újezd 19, Praha
Klepněte pro větší obrázek
foto: Roman Vondrouš, Myslivecký lov

Katarína Hládeková: Second-Best

První samostatná výstava Kataríny Hládekové ve čtyřech obrazech variuje téma prostupující celou její tvorbou. V autorčině díle narazíme na řadu objektů – modelů propojujících tvarosloví nábytku a architektury na jedné straně a na fotografie podobných objektů na straně druhé. Specialitou jsou modely jakýchsi miniaturních galerií, kde autorka buďto vystavovala práce pozvaných umělců, nebo je stavěla přímo „na tělo“ jejich tvorbě. Společným jmenovatelem všech těchto uměleckých poloh je zachycování vazeb mezi pojmy objekt, model, galerie. Stejné téma je ztvárněno i na vystavených snímcích, které zachycují „předmět“ vytvořený v modelu galerijního prostoru.

  • kdy: do 27. července 2012
  • kde: Fotograf Gallery, Školská 28, Praha 1 28/
Klepněte pro větší obrázek
foto: Katarína Hládeková, z cyklu Second-Best

Johana Pošová: Podtlak

Základem tvorby Johany Pošové, absolventky Ateliéru fotografie Hynka Alta na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové, jsou zdánlivě malicherná nenápadná gesta bytostí, dočasné záznamy jejich přítomnosti a symbolika věcí. Ačkoliv se jedná o zdánlivě banální prchavé okamžiky, nabízejí široké interpretační pole pro každého z diváků. Výstava nazvaná Podtlak představuje výběr z nových fotografií a videoprojekci, které společně, jako celek, odhalují lidské tělo zasažené vnitřním napětím.

  • kdy: do 12. srpna 2012
  • kde: Galerie Hlavního města Prahy, Dům U Zlatého prstenu, Týnská 6, Praha 1
Klepněte pro větší obrázek
foto: Johana Pošová, z cyklu Podtlak

Helena Gonçalves: Monchique

Mladá portugalská fotografka Helena Gonçalves prezentuje na své první výstavě v Praze seriál svých fotografií Monchique. Skládá se ze snímků pořízených v horách Monchique v oblasti Algarve, kde se autorka narodila. Fotografie pocházejí z doby krátce po obrovských lesních požárech, které v letech 2004 a 2005 tuto unikátní oblast jižního Portugalska téměř zničily. Každý z 12 snímků zachycuje jeden konkrétní měsíc roku. Snímky byly exponovány v noci s pomocí světelného zdroje tvrdého světla, jehož prostřednictvím autorka odkrývá a vyjevuje specifické přírodní prvky a scenérie. Světlo, plynoucí čas, co se projevuje zjevně a co zůstává skryto – to jsou otázky, které autorka divákovi předkládá. Výstava je součástí projektu, který v tomto roce pojednává o předmětu Prostředí. Městské / Mimoměstské.

  • kdy: do 15. srpna 2012
  • kde: Galerie FotoGrafic, Stříbrná 2/212, Praha 1
Klepněte pro větší obrázek
 foto: Helena Gonçalves, z cyklu Monchique

Tomáš Hrůza: Letní ambice

Výstava snímků Tomáše Hrůzy je uvedena poněkud krátkým, avšak slibně tajemným textem: Fotografie prodchnuté vůní benzínu, žárem slunce, komářími štípanci, a … Více se dozvíte pouze tehdy, když z žáru slunce vstoupíte do jednoho pražského domu na ulici Sládkova...

Tomáš Hrůza (1979) vystudoval na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem. Během studií strávil dva semestry na University of Derby v Anglii a semestr na State University of New York. V současné době spoluvytváří kulturní informační servis Artmap a je technickým redaktorem časopisu Fotograf.

  • kdy: do 31. srpna 2012
  • kde: De-Sign, Sládkova 7, Praha
Klepněte pro větší obrázek
foto: Tomáš Hrůza

Antonín Kratochvíl: Domovina

Cyklus Domovina představuje pestrý průřez dílem přední osobnosti české fotografie Antonína Kratochvíla. V sedmnácti letech autor emigroval do Ameriky, kde pracoval jako fotoreportér pro renomované časopisy (např. New Yorker). Jeho fotografie získaly řadu prestižních ocenění (World Press Photo). Vedle dokumentu se věnoval hlavně portrétu, v jeho portfoliu nalezneme snímky celebrit, jako je David Bowie nebo Liv Tylor. Všechny tyto tvůrčí polohy mohou návštěvníci shlédnout během prázdnin v pražské Leice. Recenzi a krátký rozhovor z výstavy si můžete přečíst v článku Andrey Karlíkové.

  • kdy: do 9. září 2012
  • kde: Leica Gallery Prague
Klepněte pro větší obrázek
foto: Antonín Kratochvíl, ČSR

Josef Sudek: Z ostrovů

Po nástupu totalitního režimu na konci 40. let minulého století řada českých fotografů dobrovolně, či z donucení odešla do zahraničního exilu. Jinak se zachoval Josef Sudek (1896 – 1976), který volil cestu exilu vnitřního. Jedním z útočišť, kam se ze svého skromného ateliéru v těchto temných letech uchyloval, byly vltavské ostrovy. Opuštěná místa v samotném srdci Prahy, na nichž ve večerním přítmí a často i v mlze vznikly jeho melancholické snímky. Výstava je doplněna dvěma fotografiemi v originálních autorských adjustacích.

  • kdy: do 9. září 2012
  • kde: Galerie Josefa Sudka, Úvoz 160/24, Praha 1
Klepněte pro větší obrázek
foto: Josef Sudek, Z ostrovů

Tváře – Fenomén tváře ve videoartu

Výstava Tváře prostřednictvím osmnácti experimentálních filmů a děl videoartu z posledních čtyřiceti let zkoumá tvář jako obrazové médium. Odhaluje cesty, jimiž se sama tvář stává obrazem. Filmy nabízí divákovi komplexní pohled na mnohočetné způsoby, jimiž tvář vytváří a vyjadřuje osobní identitu, duševní stavy i na to, jak utváří příběhy a mezilidské vztahy. Výstava se snaží přiblížit mechanismy lidského vyjadřování a vztahů mezi viditelným výrazem a neviditelnými duševními strukturami, předvést jemnou síť vazeb mezi biologickými a kulturními aspekty tváře. Jejím cílem je rovněž naznačit, že vzdor své všudypřítomnosti a banalitě zůstává lidská tvář fascinujícím a zčásti i tajemným fenoménem.

  • kdy: do 16. září 2012
  • kde: Galerie Rudolfinum, Alšovo nábřeží 12, Praha 1
Klepněte pro větší obrázek
Tváře: videoinstalace Douglase Gordona – Confessions of a justified sinner

Pavel Brunclík: Diverse

Výstava Diverse je první souhrnnou přehlídkou díla Petra Brunclíka. Fotografii se autor věnuje déle než třicet let, má za sebou řadu výstav nejen u nás, ale i v zahraničí, jeho publikace několikrát získaly cenu za nejlepší fotografickou knihu roku. Během své dlouholeté umělecké činnosti v Brunclíkově tvorbě vykrystalizovala témata, k nimž se opakovaně vrací – mezi základní patří krajina, žena a portrét. Na základě těchto tematických okruhů je expozice rozčleněna do oddílů Cizí ženy, Krajiny, Geometrie nahoty a Portréty. Výstavu doprovází stejnojmenná publikace.

  • kdy: do 30. září 2012
  • kde: Obecní dům, nám. Republiky 5, Praha 1
Klepněte pro větší obrázek
foto Pavel Brunclík, Bez názvu, 2007, z cyklu Geometrie nahoty

připravila Helena Vyplelová

Další kapitola
Seznam kapitol


Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.