DIGIarena.e15.cz

Příběh jedné fotografie: „Macocha – Kassiopea“

Již dlouhou dobu pracuji na správě zpřístupněných jeskyní. Kromě odborné činnosti je také mou náplní práce fotografovat vše, co jakkoli souvisí s krasovými jevy.
Příběh jedné fotografie: „Macocha – Kassiopea“

Světoznámou propast Macochu fotografoval velmi kvalitně již profesor Karel Absolon. Zdařilý je také jeho snímek „Pohled ze dna Macochy proti nebi v roce 1905“ publikovaný v prvním díle jeho knihy „Moravský kras“. Propast je fotografována ze dna tak, že stěny propasti na záběru vytvářejí uzavřený celek obepínající oblohu.

Klepněte pro větší obrázek
Petr Zajíček: Macocha - Kassiopea

Už více než před 10 lety jsem se zabýval myšlenkou, vyfotografovat Macochu ze stejného místa, ale v noci, aby skalnatý gigant uzavíral hvězdy. Zároveň jsem chtěl stěny propasti nasvítit blesky. Měl jsem k dispozici dostatečně širokoúhlý objektiv, avšak přestože jsem použil film o citlivosti dokonce 1600 ASA, pokusy skončily nezdarem. Důvodem neúspěchu byly slabé blesky (sm.č. 45) málo světelný objektiv a také hvězdy nevyšly podle očekávání. Důležitá je totiž velká jasnost oblohy bez měsíčního svitu, nejlépe v mrazivých dnech.

Teprve po roce 1999, kdy se mi podařilo vyfotografovat polární záře i s hvězdami na Špicberkách, začal jsem znovu v myšlenkách snímek připravovat.

V únorových dnech tohoto roku byla příznivá situace. Počasí bylo stálé, jasné a mrazivé, Měsíc byl v novu. Navíc již delší dobu pracuji se dvěma blesky sm. č. 60 s drifitovými akumulátory, které rychle dobijí blesk i při plném výkonu. Teď bylo ještě důležité, aby Macocha vykrajovala dobrý výsek oblohy s jasnými hvězdami. Měl jsem štěstí: hvězdnému nebi, které se mi otevíralo ze světa podzemí, vévodilo krásné souhvězdí Kassiopea.

Záběr jsem pořizoval třemi ohnisky: 16 mm rybí oko, 20mm a 28 mm. Nejlepší kompozice byla nakonec na osmadvacítku, kde byl poměr obloha x skály optimálně vyvážený. Celý proces pořízení záběru trval několik hodin, protože jsem měnil intenzitu nasvětlení, délku expozice i clony. Pořízeni jednoho záběru probíhalo takto: v úplné tmě jsem stiskl spoušť, zaaretoval drátěnou spoušť a pádil níže přes kameny asi 20 metrů od foťáku (který byl samozřejmě na stativu). V obou rukou jsem držel výbojky blesků, drifity jsem měl přes rameno. Co nejrychleji jsem soufázně odpaloval blesky tak, abych do 40 sekund nasvětlil stěny propasti a rychle zpět k foťáku odaretovat spoušť. Delší čas expozice už by dělal z hvězd čárky i v malém zvětšení.
Dopadlo to tak, jak je vidět na snímku. Snad by šel záběr ještě více vyšperkovat, je však pravděpodobně prvním svého druhu v historii Macochy.

Technické údaje k fotografii:

Fotoaparát: Nikon FM 2
Objektiv: Sigma 1,8/28
Stativ: Manfrotto Triminor
Expozice: clona 2,8, čas cca 40 sekund, kovová drátěná spoušť Hama s aretací
Film: Fujichrome Provia 400F
Světla: 2x blesk Metz 60 CT 1 s drifitovými články. Ručně odpálen každý 6 x na různé části stěn Macochy.
Dolní můstek propasti – dobře rozeznatelný, je vzdálen cca 100 metrů od fotoaparátu

Více fotografií Petra Zajíčka najdete v posledním čísle časopisu DIGI.

Na této stránce může být příběh právě vaší fotografie. Otiskovat budeme pouze ty nejzajímavější snímky a příběhy.

Podmínky pro uveřejnění
formát fotografie: .JPEG
rozměr fotografie: minimálně 800 × 600 pixelů
formát textu: .rtf

Podrobnější informace si přečtěte zde.     

Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Díky všem Petr Zajíček 24. 11. 2004, 08:34
text ano, fotka spatna kombajn 23. 11. 2004, 15:28
Re: Nuda tamara 23. 11. 2004, 15:03
Nuda Vít 23. 11. 2004, 14:53
Re: docela o nicem jaska 23. 11. 2004, 13:23

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!