DIGIarena.e15.cz

Příběh jedné fotografie: „Macocha – Kassiopea“

Již dlouhou dobu pracuji na správě zpřístupněných jeskyní. Kromě odborné činnosti je také mou náplní práce fotografovat vše, co jakkoli souvisí s krasovými jevy.
Příběh jedné fotografie: „Macocha – Kassiopea“

Světoznámou propast Macochu fotografoval velmi kvalitně již profesor Karel Absolon. Zdařilý je také jeho snímek „Pohled ze dna Macochy proti nebi v roce 1905“ publikovaný v prvním díle jeho knihy „Moravský kras“. Propast je fotografována ze dna tak, že stěny propasti na záběru vytvářejí uzavřený celek obepínající oblohu.

Klepněte pro větší obrázek
Petr Zajíček: Macocha - Kassiopea

Už více než před 10 lety jsem se zabýval myšlenkou, vyfotografovat Macochu ze stejného místa, ale v noci, aby skalnatý gigant uzavíral hvězdy. Zároveň jsem chtěl stěny propasti nasvítit blesky. Měl jsem k dispozici dostatečně širokoúhlý objektiv, avšak přestože jsem použil film o citlivosti dokonce 1600 ASA, pokusy skončily nezdarem. Důvodem neúspěchu byly slabé blesky (sm.č. 45) málo světelný objektiv a také hvězdy nevyšly podle očekávání. Důležitá je totiž velká jasnost oblohy bez měsíčního svitu, nejlépe v mrazivých dnech.

Teprve po roce 1999, kdy se mi podařilo vyfotografovat polární záře i s hvězdami na Špicberkách, začal jsem znovu v myšlenkách snímek připravovat.

V únorových dnech tohoto roku byla příznivá situace. Počasí bylo stálé, jasné a mrazivé, Měsíc byl v novu. Navíc již delší dobu pracuji se dvěma blesky sm. č. 60 s drifitovými akumulátory, které rychle dobijí blesk i při plném výkonu. Teď bylo ještě důležité, aby Macocha vykrajovala dobrý výsek oblohy s jasnými hvězdami. Měl jsem štěstí: hvězdnému nebi, které se mi otevíralo ze světa podzemí, vévodilo krásné souhvězdí Kassiopea.

Záběr jsem pořizoval třemi ohnisky: 16 mm rybí oko, 20mm a 28 mm. Nejlepší kompozice byla nakonec na osmadvacítku, kde byl poměr obloha x skály optimálně vyvážený. Celý proces pořízení záběru trval několik hodin, protože jsem měnil intenzitu nasvětlení, délku expozice i clony. Pořízeni jednoho záběru probíhalo takto: v úplné tmě jsem stiskl spoušť, zaaretoval drátěnou spoušť a pádil níže přes kameny asi 20 metrů od foťáku (který byl samozřejmě na stativu). V obou rukou jsem držel výbojky blesků, drifity jsem měl přes rameno. Co nejrychleji jsem soufázně odpaloval blesky tak, abych do 40 sekund nasvětlil stěny propasti a rychle zpět k foťáku odaretovat spoušť. Delší čas expozice už by dělal z hvězd čárky i v malém zvětšení.
Dopadlo to tak, jak je vidět na snímku. Snad by šel záběr ještě více vyšperkovat, je však pravděpodobně prvním svého druhu v historii Macochy.

Technické údaje k fotografii:

Fotoaparát: Nikon FM 2
Objektiv: Sigma 1,8/28
Stativ: Manfrotto Triminor
Expozice: clona 2,8, čas cca 40 sekund, kovová drátěná spoušť Hama s aretací
Film: Fujichrome Provia 400F
Světla: 2x blesk Metz 60 CT 1 s drifitovými články. Ručně odpálen každý 6 x na různé části stěn Macochy.
Dolní můstek propasti – dobře rozeznatelný, je vzdálen cca 100 metrů od fotoaparátu

Více fotografií Petra Zajíčka najdete v posledním čísle časopisu DIGI.

Na této stránce může být příběh právě vaší fotografie. Otiskovat budeme pouze ty nejzajímavější snímky a příběhy.

Podmínky pro uveřejnění
formát fotografie: .JPEG
rozměr fotografie: minimálně 800 × 600 pixelů
formát textu: .rtf

Podrobnější informace si přečtěte zde.     

Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Díky všem Petr Zajíček 24. 11. 2004, 08:34
text ano, fotka spatna kombajn 23. 11. 2004, 15:28
Re: Nuda tamara 23. 11. 2004, 15:03
Nuda Vít 23. 11. 2004, 14:53
Re: docela o nicem jaska 23. 11. 2004, 13:23

Další podobné články

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Jedna ze základních pouček eukleidovské geometrie říká, že dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Toto tvrzení může být překvapivé v několika ohledech. Pokud se na rovnoběžky díváme jinde než v nekonečnu, jsou od sebe stále stejně daleko.

Nejstarší žijící fotografka oslavila 101. narozeniny

Nejstarší žijící fotografka oslavila 101. narozeniny

Zemřela legendární fotografka Arlene Gottfriedová

Zemřela legendární fotografka Arlene Gottfriedová

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.