Příběh Kodaku: Z výsluní do hlubokého stínu

2. července 2018
TWEET SDÍLET
Přes sto let vládl fotografickému průmyslu, sto let byl značkou číslo jedna a také průkopníkem nových technologií. Zkraje nového tisíciletí však došlo ke zvratu a prudkému pádu. Proč?

​Není to tak dávno, co Kodak patřil ke gigantům fotografického průmyslu. Třináct let opravdu není dlouhá doba, vezmeme-li v úvahu, že kořeny této společnosti sahají až do předminulého století, kdy byl Kodak založen.

Následujících sto let byl Kodak nejznámější a nejúspěšnější značkou, ať už ve výrobě fotoaparátů, tak v produkci filmového materiálu. Co vedlo k jeho pádu až na hranici bankrotu? Na tuto otázku se snaží ve svém videu nazvaném The Decline of Kodak… What Happened odpovědět youtuber Company Man

Období úspěchu

Společnost Eastman Kodak Company založili v roce 1888 vynálezce George Eastman a obchodník Henry Strong. Název Kodak nemá žádný skrytý význam, Eastmanovi se jednoduše líbilo, jak zní: je krátké, snadno vyslovitelné a… nezní hodně podobně jako „kodiak“? To už je tak trochu spekulace. Každopádně v následujícím stoletím se, použijeme-li tuto analogii, Kodak stal jednou z největších šelem ve fotografickém průmyslu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Už v roce 1889 uvedl na trh svůj první fotoaparát, který okamžitě zaznamenal velký úspěch. V roce 1900 následovaly levné, jednoduché fotoaparáty Brownie, které se staly základem pro koncept snapshot čili momentkové fotografie a učinily fotografii dostupnou široké veřejnosti. Po další desetiletí pak platilo heslo společnosti: You press the button, we do the rest. – Vy stisknete tlačítko, my zařídíme zbytek.

Vedle fotoaparátů byl Kodak předním producentem filmového materiálu – v roce 1935 uvedl 35mm film KODACHROME a v roce 1942 pak první barevný film KODACOLOR– a zapsal se také do historie filmového průmyslu – každý si jistě vzpomene na legendární Super 8.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Během dvacátého století byl Kodak absolutním lídrem ve fotografickém průmysl. Dokázal proces vzniku fotografie – od jejího záznamu až po její vyvolání na papír – maximálně zjednodušit a dostat mezi miliony uživatelů. Dominanci Kodaku dokazují čísla: roku 1976 měla společnost 85% podíl na obchodu s fotoaparáty a 90% podíl na trhu s filmovým materiálem.

Období úpadku

Úspěšné období přetrvalo až do nového tisíciletí, ale pak to šlo s Kodakem z kopce. Každého nejspíš jako důvod prvně napadnou digitální fotoaparáty. Ano, zrovna v této době si digitální fotoaparáty nacházely širší uživatelskou základnu a postupně se stávaly široce dostupným komerčním produktem. Ale odpověď, dle Company Mana, tak jednoduchá není.

Stačí se podívat zpět do roku 1975. V tomto roce vznikl první prototyp digitálního fotoaparátu a jeho tvůrce, mladý inženýr, Steven Sasson, byl zaměstnancem Kodaku. O tři roky později si tuto technologii Kodak patentoval – platnost patentu sice vypršela v roce 2007, ale do té doby společnosti vydělala milionu. V začátcích digitální fotografie byl Kodak jedním z jejích průkopníků – v devadesátých letech představil své první digitální fotoaparáty a po nich následovala celá řada produktů včetně oblíbené modelové řady EasyShare.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Co se tedy stalo? Jako přelomový lze označit rok 2005. Kodak byl sice stále na špičce co do prodeje digitálních fotoaparátů – jeho podíl činil 22 %, druhý byl Canon s 20 %, ale jeho zisky stále klesaly. Autor videa se domnívá, že důvod spočívá nikoliv v tom, že by Kodak digitální technologii ignoroval, leč v tom, že se jí věnoval… nedostatečně. Jednoduše špatně odhadl, do jaké šíře se trh s digitálními fotoaparáty rozroste. A příčiny tohoto nesprávného odhadu? Filmový materiál a přidružené služby, kterážto odvětví tvořila gró společnosti a vydělávala Kodaku peníze. A s nástupem digitálních fotoaparátů tento zdroj nadobro vyschl a Kodak nevyhnutelně směřoval k bankrotu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Stalo se tak v roce 2012. Po roce se firma z bankrotu vzpamatovala a v současné době se profiluje jako tiskařská společnost. V posledních letech občas vystrčí růžky a nabídne nějaký nový produkt upomínající na doby minulé – např. mobil Kodak Ektra, inovaci legendární filmové Super 8 či jednorázový filmový fotoaparát – nicméně je víc než jasné, že už se nikdy nevrátí ve své plné síle. Jak praví autor videa: „To, co Kodak uměl nejlépe ze všech, dnes už nikdo nepotřebuje.“

Témata článku: Technika, Video, Kompaktní fotoaparáty, Kodak, Fotoslužby

Určitě si přečtěte

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Nebudeme chodit kolem horké kaše – někdy prostě může nastat situace, kdy potřebujete ve fotografii změnit barvu části obrazu. Ukážeme vám, jak na to a přidáme tip pro grafické fajnšmekry.

14 Jan Homola

Fotografie týdne: Petřínská

Fotografie týdne: Petřínská

Když Euklides pracoval na svých matematických axiomech, vycházel z představy, že geometrické představy jsou něco, co mají všichni lidé sdílené. Že existuje prostor, ve kterém se pohybujeme a žijeme, že prostor je základní kategorií pro poznávání i myšlení.

Michal Černý

Panasonic Lumix G90 – odolné tělo, 4K video a V-log pro filmaře

Panasonic Lumix G90 – odolné tělo, 4K video a V-log pro filmaře

Panasonic dnes představil novou bezzrcadlovku Lumix G90, která je nástupcem více než dva roky starého modelu G80. Vedle nového snímače s vyšším rozlišením nabídne i další inovace.

98 Petr Březina

Deset bezzrcadlovek, které byste chtěli pod stromeček

Deset bezzrcadlovek, které byste chtěli pod stromeček

Bezzrcadlovky jsou skladné a výkonné fotoaparáty s možností výměny objektivu podle fotografické situace. Připravili jsme přehled nejlepších bezzrcadlovek, které stojí za zvážení.

35 Helena Vyplelová

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

Objektiv je nedílnou součástí každého fotoaparátu a u některých je možné jej vyměnit. To je obrovská výhoda při kreativní fotografické tvorbě. Jaké sklo by se mohlo objevit pod vánočním stromečkem nadšeného fotografa?

42 Petr Březina

Extrémně jednoduchá dlouhá expozice s aplikací Spectre

Extrémně jednoduchá dlouhá expozice s aplikací Spectre

Mobilní fotografie má jiná specifika, než ta „dospělá“. Mobilní fotografové totiž nemají takové požadavky na manuální nastavení a často sáhnou po jednoduchém řešení, které vše obstará za ně.

1 Adam Kos