DIGIarena.e15.cz

Přirozené světlo a volba námětu

Přirozené světlo se mění spolu s oblačností. Mraky ovlivňují zásadním způsobem zdroj přirozeného světla, slunce.

Aktuální světelné poměry jsou obvykle vhodné pro fotografování určitých námětů. Využijte efektivně světlo, které vám příroda dává. Fotografovat můžete za jakéhokoli počasí. Pokud si při pohledu z okna řeknete: dnes je na fotografování „špatné“ světlo, není to přesné hodnocení situace.

Každé světlo je „dobré“, pokud ho dobře využijete. Námět můžete zvolit, mraky na obloze nikoli a právě spojení námětu se stupněm oblačnosti, respektive s daným světlem, je podstatné. Tím nevylučuji některé fotografie, které vznikly při nevhodném počasí (světle) pro daný motiv a přesto vyvolávají v divákovi emoce, ale jsou výjimkou.

Každé světlo je charakteristické jasem, barvou, směrem. Tyto parametry se mění v závislosti na počasí, denní době a ročním období. Přizpůsobte výběr motivů počasí nebo čekejte na vhodné podmínky pro určitý motiv.

Jasné dny bez mraků od pozdního rána do brzkého odpoledne v závislosti na roční době jsou charakteristické vysoko umístěným ostrým a jasným světlem. Scénu osvětluje slunce a modrá obloha, jejíž jas je však vzhledem k jasu slunce zanedbatelný. Toto světlo dovoluje volit celou škálu clonových čísel i expozičních časů, tedy velkou hloubku ostrosti a zastavené pohyby. Charakteristické jsou výrazné kontrasty, krátké, tvrdé stíny, zářící barvy a menší škála odstínů.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Kontrastní stíny, které vytvořilo ostré odpolední slunce jasného dne jsou jedinou, zato významnou devizou minimalistického snímku struktury. „Čekání“ na světlo se vyplatilo. Stíny jsou přesně ve směru úhlopříček čtverců a fotografie tvoří dokonalý geometricky souměrný celek, jehož pravidelný rytmus tvoří harmonickou kompozici

Při těchto světelných poměrech vyniknou fotografie struktur, krajiny, sportu. Naopak nejsou vhodné pro architekturu, portrét a scény s mnoha detaily. Dobře funguje automatika na vyvážení bílé nebo nastavení na „denní světlo“. Rozsah jasů mezi světly a stíny bývá velký a snímač přístroje s více či méně omezeným dynamickým rozsahem jej obvykle nezaznamená celý. Pak je na vás, kterou část scény obětujete.

Pokud vyjedete na výlet a fotografujete lidi, snažte se umístit fotografovanou scénu do stínu. Nezapomeňte v tomto případě zapnout vyvážení bílé na „stín“, protože scénu osvětluje zejména modrá obloha, stejně jako když zakryje slunce ojedinělý mráček. Musíte-li fotit na slunci, stíny ve tváři, které vytváří tvrdé horní světlo, změkčete bleskem nebo pomocí reflexního materiálu vraťte světlo zpět do stínů.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Intenzivní polední slunce vytvořilo kontrastní stíny, které zdůraznily strukturu a barvy, jediné výrazové prostředky snímku
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Děti jsem fotografoval ve stínu červnového poledního slunce, jenž projevilo svoji sílu v pravé horní části fotografie a ve vlasech děvčete vpravo. Na slunci by byl snímek nepoužitelný

Jasné dny bez mraků ráno a navečer v závislosti na roční době (v zimě celý den) jsou typické ostřejším světlem, které vytváří kontrasty. Slunce není vysoko, proto předměty vrhají dlouhé stíny a dodávají fotografii hloubku. Toto světlo je vhodné pro fotografování architektury, krajiny, struktur, sportu a není vhodné na portréty, detaily.

Tvar nejlépe zobrazíte, je-li předmět osvětlen zezadu nebo zepředu. Bočním světlem zobrazíte hloubku předmětu nebo krajiny. Boční světlo z nízkého úhlu je také nejlepší pro přesvědčivé zobrazení struktury. Protisvětlo, kdy slunce je těsně mimo záběr nebo je zakryto fotografovaným předmětem, vytvoří jemnou zář okolo hran. Je vhodné i pro portrét, kde zvýrazní vlasy. Obvykle je nutné v těchto situacích použít vyrovnávající blesk. Vyvážení bílé na „auto“ nebo „denní světlo“

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Fotografická scéna je osvětlena bočním světlem pod malým úhlem za jasného dne navečer. Vržené stíny od balíků slámy dávají jejich tvaru hloubku. Křivky brázd i struktura strniště by bez stínů neměly kompoziční váhu. Pro zdůraznění tvarů, forem a křivek v krajinářské fotografii potřebujete kontrastnější stíny a ty vytvoří pouze slunce za jasného dne
Klepněte pro větší obrázek
30. června 10.30 hod. za jasného dne. Slunce je vysoko. Intenzivní světlo dopadající shora vytváří velmi kontrastní stíny pod obočím, nosem, ústy a bradou, což je na škodu snímku
Klepněte pro větší obrázek
11. června 18.15 hod. za jasného dne. Slunce je na obloze níž. I méně ostré světlo dopadající ze strany vytváří dlouhé stíny a společně s velmi osvětlenou pravou částí tváře vytváří velký kontrast, což není pro snímek ideální. Fotografováno digitální zrcadlovkou, proto nejsou na fotografii vypálená světla. U kompaktu by tomu tak bylo
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

9. dubna 18.00 hod. za jasného dne. Fotografováno v protisvětle nízko položeného slunce. Na hranách bundy a ve vlasech je světlo mírně mimo možnosti jeho zobrazení i u použité DSLR zrcadlovky, nicméně záře ve vlasech drobný nedostatek bohatě vyrovná. Pro zamezení podexpozice v obličeji byl použit vyrovnávající blesk, což dokazují příjemná světla v očích děvčete. Pro daný motiv dobré řešení
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

19. srpna 12.00 hod. oblačného dne. Souvisle zatažená obloha je celá zdrojem měkkého světla, které přichází ze všech stran a nevytváří žádné stíny. Portrét zcela bez stínů je poněkud fádní. Naštěstí v tomto případě je mezi zdrojem světla a děvčetem tyč, která vrhá měkký stín na levou část obličeje

Dny s mírnou až středí oblačností se zakrytým sluncem jsou charakteristické jasnějším světlem, které vytváří škálu velmi mírných až mírných kontrastů při širokém rozsahu tónů a vrhá měkké stíny. Střední až nižší jas světla je závislý na stupni oblačnosti. Podle toho můžete volit škálu clonových hodnot a expozičních časů s menším omezením. Mírná oblačnost vytváří jakési univerzální světlo vhodné téměř pro všechny scény. Střední oblačnost je vhodná pro zátiší, portréty, detaily a méně vhodná pro struktury. Dobře funguje automatické vyvážení bílé, při větší oblačnosti nastavte na „zataženo“.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

30.8. 9.20 hod. Slunce pozdního rána za jasného počasí bylo ještě mírně zakryto mráčkem a vytvořilo velmi dobré podmínky pro zachycení scény. Významnou roli hrají stíny, obloha a živé barvy
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

4.1. 11.50 hod. Rozdíl od předchozí fotografie je zřejmý. Nevypálená, přesto jednolitá obloha, absence stínů a bledé barvy, to jsou nedostatky „použitého“ světla zcela zatažené oblohy. Výrazně měkké světlo vytváří atmosféru lázní Teplice po morové epidemii. Tomu trochu přispívají i zavřené dveře vlevo a strom bez listí v pozadí, ale zásadní je právě světlo

Těžké, souvislé mraky ze zatažené oblohy vytváří ploché světlo. Oblačnost je difuzér mezi sluncem jako zdrojem světla a objektem. Pokud nelze určit polohu slunce, je jeho světlo zcela rozptýleno po obloze a ta se stává rovnoměrným zdrojem světla. Měkké světlo omezuje stíny a snižuje kontrast v detailech. Nízká intenzita světla omezuje použití clon a expozičních časů při rozumné citlivosti. Barvy jsou posunuty k modrým odstínům. Vyvážení bílé nastavte na „zataženo“.

Ploché světlo dobře prokresluje detaily, nevytváří stíny. Je vhodné na scény s komplikovanými tvary, mnoha detaily a na fotografování lidí. Dobře zachycený déšť nebo padající sníh dodá snímkům patřičnou atmosféru, což podtrhnou potlačené barvy. Není vhodné pro architekturu, struktury, sport a krajinu, zejména s bělošedou oblohou, což je v tomto případě zdroj světla, který vytváří velký kontrast s okolím.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

6.10. 12.15 hod. Zwinger v Drážďanech je krásná stavba, ale zcela zatažená obloha mu „nepomohla“. Šedobílá obloha se „nudně“ odráží ve vodě fontán, nevýrazné barvy, absence stínů zejména u lidí a fontán. Snímku by prospěla mírná oblačnost nebo podvečerní slunce.
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost 

6.10. 12.40 hod. Detail kašny nedaleko Zwingeru si naopak „žádá“ měkké světlo zcela zatažené oblohy, které dobře prokreslilo detaily a mnoho odstínů prakticky jedné barvy. Za jasného počasí by kontrasty a stíny způsobily nečitelnost snímku a menší škálu odstínů

Teplé světlo pokrývá scénu za jasného počasí více před západem a méně po východu slunce. Je charakteristické červenooranžovým odstínem, který zaznamenáte na fotografii při vyvážení bílé na „denní světlo“. Je vhodné na romantické snímky krajiny, architektury, zátiší a siluet v protisvětle. Není vhodné na sport. Musíte vystihnout dobu, kdy dlouhé stíny a teplé tóny zaznamenáte. Je-li v záběru slunce, exponujte „na světla“ jinak bude slunce na fotografii zobrazeno jako velký, bílý flek. Zároveň tato expozice povede k siluetám. Při portrétu použijte vyrovnávající blesk. Nenechte se unést barvou scény a uvažujte i o kompozici snímku.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

29.11. 16.15 hod. západ slunce s oranžovými barvami, dobře exponovaný s kresbou ve světlech i stínech. Fotografie má popředí, střední plán se siluetou stromu a jeho stínem. Les se zapadajícím sluncem tvoří pozadí. Snímek se liší od klasických záběrů moře se zapadajícím sluncem eventuálně s palmou nebo siluetou postavy v popředí, což je asi nejčastější motiv z dovolené, zvláště nás suchozemců.
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

16.7. 5.30 hod. to je dovolenková klasika. Slunce vychází nad pevninou, která se úhlopříčně táhne až k popředí, proto má fotografie hloubku. Brzký východ slunce a vyvážení bílé na „auto“ potlačuje teplé tóny
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

16.7. 5.35 hod. Pět minut od prvního snímku stačilo, aby intenzivnější svit slunce způsobil poněkud teplejší tóny, ale vyvážení bílé na „auto“ jim nedovolí vyniknout
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

16.7. 5.40 hod. Dalších pět minut dalo více vyniknout slunečnímu svitu a zejména manuální vyvážení bílé na šedou tabulku mě umožnilo zaznamenat správné zabarvení fotografie. Až u tohoto záběru je část slunce na fotografii vypálená, tedy v tomto případě mimo možnosti snímače fotoaparátu. Ideální by byl první snímek s tímto vyvážením bílé

Studené světlo vzniká za jasného počasí těsně po západu a před východem slunce. Při vyvážení bílé na „denní světlo“ vytváří na fotografii modrý, snový nádech s oranžovou částí oblohy, kde slunce zapadlo nebo bude vycházet. Intenzita světla je velmi nízká a nedovoluje použití nízkých expozičních časů a vyšších clon. Budete muset použít stativ. Toto světlo je vhodné pro snímky s patřičnou náladou a siluet v protisvětle. Není vhodné na sport, struktury, architekturu, portréty. Doba trvání tohoto světla je hodně omezená a vystihuje ji výraz úsvit nebo soumrak.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Úsvit se studenými odstíny a oranžovým pruhem, který vytvořilo „klubající se“ slunce
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Soumrak. Slunce za obzorem zbarvilo do oranžova pouze mírnou oblačnost. Ostatní části snímku jsou ovlivněny modrou oblohou a šerem, což dotváří mrazivou atmosféru končícího prosincového dne s bruslaři

Pokud je to možné, volte vhodné náměty podle parametrů přirozeného světla. „Originální“ výjimky bývají zřídka originální.

Další článek




celkem 10 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: lokality? Karel Horký 20. 1. 2008, 13:57
lokality? zdenek7k 20. 1. 2008, 10:56
Re: Pěkné, ale... Karel Horký 18. 1. 2008, 17:35
Re: Pěkné, ale... Michal 18. 1. 2008, 07:25
Re: Pěkné, ale... Karel Horký 17. 1. 2008, 22:34

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

I když to tak na první pohled vypadat nemusí, do jisté míry opravdu záleží na tom, jakou barvu má fotografovo tričko při focení portrétu. Tušíte proč by tomu tak mělo být a neměli byste se soustředit pouze oblečení toho, kdo je před objektivem?