DIGIarena.e15.cz

Pro každý formát (test skenerů Epson V700 a V750)

Seznam kapitol
Potřebujete-li převést do počítače snímky z kinofilmu i středního formátu, může být ideálním nástrojem kvalitní plochý skener.

Ještě stále je hodně fotografů, kteří nedají dopustit na klasické filmové přístroje, například kvůli velkému dynamickému rozsahu barevného negativu nebo třeba kráse černobílého zrna. Vyvolané filmy je samozřejmě možné klasickým postupem zvětšovat na fotopapír v temné komoře, případně nechat zpracovat v minilabu – v tomto případě ale nemáte tvorbu výsledné fotografie zcela pod svou kontrolou. Naštěstí je tu i třetí cesta, která přináší řadu výhod – snímky z filmu můžete převést do počítače a podle svých představ upravit v něm. Navíc tak získáte přehledný, pohotový archiv. 

Ať už jste zůstali věrni analogové fotografii nebo chcete jen digitalizovat svůj filmový archiv z dávných časů, budete pro převod do počítače potřebovat kvalitní skener. Speciální filmová zařízení přitom z nabídky výrobců mizí, jejich místo zaujímají ploché skenery umožňující digitalizaci filmů v podstatě jako doplňkovou funkci – otázkou je, zda v dostatečné kvalitě. Rozhodli jsme se proto otestovat dva z nejlepších plochých skenerů, Epson V700 Photo a Epson V750 Pro, a porovnat je s velmi oblíbeným, ale už nevyráběným kinofilmovým skenerem Minolta DiMAGE Scan Elite 5400. 

Klepněte pro větší obrázek

Oba dva skenery jsou na pohled prakticky totožné, liší se vlastně jen označením typu na čelní straně, na V 750 Pro najdete navíc ještě nápis "High Pass Optics". 

Základní technické parametry

Rovněž technické parametry obou skenerů jsou shodné, liší se jen udávanou rychlostí skenování filmů (kterou však naše praktické měření nepotvrdilo):

  • technologie snímání: šestiřádkový CCD snímač s dvojitou optikou
  • světelný zdroj: bílá studená fluorescenční katodová lampa
  • fyzické rozlišení: 4 800 dpi reflexní předlohy, 6 400 dpi transparentní předlohy (filmy)
  • barevná hloubka: 48 bitů
  • velikost dokumentu: reflexní 216 × 297 mm, transparentní 203 × 254 mm
  • optická hustota: 4,0 DMax
  • rozměry a hmotnost: 503 × 308 × 152 mm, 6,6 kg
  • běžná cena: 14 400 Kč (V700), 19 100 Kč (V750)

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Skenery mají robustní konstrukci s poměrně velkými rozměry. Zejména víko je neobvykle mohutné, v případě skenování tlustých předloh (knih) je můžete oddělit. Na čelní straně najdete vypínač a tlačítko pro přímé spuštění skenování.

Klepněte pro větší obrázek

K počítači připojíte skener pomocí rozhraní USB 2.0, můžete však zakoupit také variantu vybavenou FireWire. Na zadní straně i ve víku jsou zámky, které během přepravy zajišťují optický systém proti poškození – před použitím je oba nezapomeňte odblokovat. 

  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Součástí balení je i sada rámečků pro skenování transparentních předloh. Kromě rámečku pro maximálně 12 diapozitivů nebo dalšího pro 4 pásky kinofilmu o 6 políčkách máte k dispozici třeba i typ pro dva pásky svitkového filmu.

Rámečky pro pásy filmu nemají příčky mezi jednotlivými políčky. Na jednu stranu tak máte možnost skenovat filmy z panoramatických fotoaparátů, na druhé straně je ale těžší udržet vložený film v rovině. Jejich plastová konstrukce působí dosti křehkým dojmem, vkládání filmu není příliš pohodlné.

Skenery jsou vybaveny dvojí optikou – jedna se používá pro skenování odrazných předloh, druhá pro transparentní (tedy filmy). Proto se také liší maximální rozlišení – zatímco u odrazných předloh je to 4 800 dpi, filmy můžete skenovat i na 6 400 dpi.

S oběma skenery dostanete i CD s ovladači a jednoduchým skenovacím programem, součástí balení V750 je i špičkový program SilverFast. V ceně V750 je navíc nástavec pro fluidní skenování, který ale (alespoň v Česku) nedostanete hned při zakoupení, výrobce vám jej na požádání bezplatně zašle. Toto neobvyklé řešení prý zvolil proto, že mezi uživateli nebyl o nástavec příliš velký zájem. Bohužel, ani my jsme adaptér neměli pro test k dispozici. 

Fluidní adaptér přitom může zvýšit kvalitu výsledných skenů: Při běžném postupu umísťujete film do rámečku, ve kterém není možné zajistit jeho dokonalou rovinnost, část naskenovaného políčka tak může být neostrá. Tomu se dá zabránit vložením filmu do speciálního rámečku se sklem, tam, kde se ale hladká plocha filmu dotýká hladkého skla, mohou vzniknout Newtonovy kroužky. Ve fluidním držáku je film umístěn ve speciální kapalině – fluidu, které zabrání vzniku Newtonových kroužků, navíc zprůhlední drobný prach, takže výsledný sken je čistější. Při skenování černobílého filmu by kapalina měla mít i další pozitivní vliv – zajistí totiž, že se světlo nerozptyluje na kovových krystalcích stříbra,  na výsledném snímku tak uvidíte ostřejší zrno.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Dobrý den, zakoupil jsem Epson V750 Pro a za… Green 19. 12. 2013, 06:13
Ako si prosím pokročil s tým skenerom a využ… tom 31. 1. 2013, 21:50
Koupil jsem V750 a jsem dost sklamán (co se … Jirka 10. 2. 2012, 18:56
Re: EPSON? olympus 19. 6. 2009, 19:57
Re: Jde to ještě lépe vk 13. 11. 2008, 19:30

Další podobné články

Má smysl kupovat rychlé paměťové karty?

Má smysl kupovat rychlé paměťové karty?

Pryč je doba, kdy jsme mohli na trhu najít několik různých typů paměťových karet. Současná nabídka se omezila na univerzální karty typu SD a profesionální CF a od nich odvozené mutace. Velké rozdíly jsou ale v rychlosti práce karty.

Panasonic Lumix G9: našlapaný funkcemi (recenze)

Panasonic Lumix G9: našlapaný funkcemi (recenze)

Specifikace fotoaparátu slibují velmi dobrou výbavu pro pokročilé fotografy i milovníky videa. Namátkou jmenujme účinnou stabilizaci, 4K video, obrovský hledáček či široké možnosti uživatelské konfigurace přístroje. Jak si Lumix G9 vedl v našem testu?

V akci s EOSem 77D a objektivy 24 mm a 35 mm F2,8 macro

V akci s EOSem 77D a objektivy 24 mm a 35 mm F2,8 macro

Zvládne pevný objektiv s ohniskem 24 mm v kombinaci s APS-C snímačem „odpíchnout“ postavu od pozadí? A dokážete makroobjektivem s LED přisvětlením rozsvítit oči u portrétu?

Canon G1 X III – malý kompakt s obrazem zrcadlovky

Canon G1 X III – malý kompakt s obrazem zrcadlovky

Snímač formátu APS-C v těle kompaktního fotoaparátu, výkonná stabilizace, automatické ostření s technologií Dual Pixel, elektronický hledáček, inovovaný design. To vše nabízí novinka z dílny Canonu se zajímavými parametry.

Canon EOS 200D – pokročilé funkce v malé zrcadlovce (recenze)

Canon EOS 200D – pokročilé funkce v malé zrcadlovce (recenze)

Canon EOS 200D je zástupcem druhé generace malých začátečnických zrcadlovek. Ač se jedná o základní model, parametry tohoto přístroje, mezi nimiž najdeme nejmodernější technologie z dílny Canonu, jsou velmi slibné…

Panasonic Lumix G9 – první ostré fotografie

Panasonic Lumix G9 – první ostré fotografie

Nejnovější přírůstek do rodiny bezzrcadlovek Panasonic nese označení Lumix G9 a podle výrobce se jedná o přístroj zaměřený na profesionální práci. Jak se osvědčil v terénu?

Nakloň si objektiv – v akci s Canonem TS-E 50 mm F2,8L Macro

Nakloň si objektiv – v akci s Canonem TS-E 50 mm F2,8L Macro

Koncem srpna oznámil Canon uvedení tří nových tilt-shift makro objektivů s ohnisky 50mm, 85mm a 135mm. V rychlosti jsme vyzkoušeli nejširší z nich a přinášíme první ostré fotografie.

Fujifilm GFX 50S – první dojmy ze středoformátu

Fujifilm GFX 50S – první dojmy ze středoformátu

Na týdenní testování jsme měli vlajkovou loď od Fujifilmu se čtyřmi objektivy a příslušenstvím. Už samotný zapůjčený GFX kufřík s vybavením předjímal skutečnost, že se jedná o vážný pokus o vstup na trh mezi plnoformáty a středoformáty.