DIGIarena.e15.cz

Pro každý formát (test skenerů Epson V700 a V750)

Seznam kapitol
Potřebujete-li převést do počítače snímky z kinofilmu i středního formátu, může být ideálním nástrojem kvalitní plochý skener.

Ještě stále je hodně fotografů, kteří nedají dopustit na klasické filmové přístroje, například kvůli velkému dynamickému rozsahu barevného negativu nebo třeba kráse černobílého zrna. Vyvolané filmy je samozřejmě možné klasickým postupem zvětšovat na fotopapír v temné komoře, případně nechat zpracovat v minilabu – v tomto případě ale nemáte tvorbu výsledné fotografie zcela pod svou kontrolou. Naštěstí je tu i třetí cesta, která přináší řadu výhod – snímky z filmu můžete převést do počítače a podle svých představ upravit v něm. Navíc tak získáte přehledný, pohotový archiv. 

Ať už jste zůstali věrni analogové fotografii nebo chcete jen digitalizovat svůj filmový archiv z dávných časů, budete pro převod do počítače potřebovat kvalitní skener. Speciální filmová zařízení přitom z nabídky výrobců mizí, jejich místo zaujímají ploché skenery umožňující digitalizaci filmů v podstatě jako doplňkovou funkci – otázkou je, zda v dostatečné kvalitě. Rozhodli jsme se proto otestovat dva z nejlepších plochých skenerů, Epson V700 Photo a Epson V750 Pro, a porovnat je s velmi oblíbeným, ale už nevyráběným kinofilmovým skenerem Minolta DiMAGE Scan Elite 5400. 

Klepněte pro větší obrázek

Oba dva skenery jsou na pohled prakticky totožné, liší se vlastně jen označením typu na čelní straně, na V 750 Pro najdete navíc ještě nápis "High Pass Optics". 

Základní technické parametry

Rovněž technické parametry obou skenerů jsou shodné, liší se jen udávanou rychlostí skenování filmů (kterou však naše praktické měření nepotvrdilo):

  • technologie snímání: šestiřádkový CCD snímač s dvojitou optikou
  • světelný zdroj: bílá studená fluorescenční katodová lampa
  • fyzické rozlišení: 4 800 dpi reflexní předlohy, 6 400 dpi transparentní předlohy (filmy)
  • barevná hloubka: 48 bitů
  • velikost dokumentu: reflexní 216 × 297 mm, transparentní 203 × 254 mm
  • optická hustota: 4,0 DMax
  • rozměry a hmotnost: 503 × 308 × 152 mm, 6,6 kg
  • běžná cena: 14 400 Kč (V700), 19 100 Kč (V750)

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Skenery mají robustní konstrukci s poměrně velkými rozměry. Zejména víko je neobvykle mohutné, v případě skenování tlustých předloh (knih) je můžete oddělit. Na čelní straně najdete vypínač a tlačítko pro přímé spuštění skenování.

Klepněte pro větší obrázek

K počítači připojíte skener pomocí rozhraní USB 2.0, můžete však zakoupit také variantu vybavenou FireWire. Na zadní straně i ve víku jsou zámky, které během přepravy zajišťují optický systém proti poškození – před použitím je oba nezapomeňte odblokovat. 

  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Součástí balení je i sada rámečků pro skenování transparentních předloh. Kromě rámečku pro maximálně 12 diapozitivů nebo dalšího pro 4 pásky kinofilmu o 6 políčkách máte k dispozici třeba i typ pro dva pásky svitkového filmu.

Rámečky pro pásy filmu nemají příčky mezi jednotlivými políčky. Na jednu stranu tak máte možnost skenovat filmy z panoramatických fotoaparátů, na druhé straně je ale těžší udržet vložený film v rovině. Jejich plastová konstrukce působí dosti křehkým dojmem, vkládání filmu není příliš pohodlné.

Skenery jsou vybaveny dvojí optikou – jedna se používá pro skenování odrazných předloh, druhá pro transparentní (tedy filmy). Proto se také liší maximální rozlišení – zatímco u odrazných předloh je to 4 800 dpi, filmy můžete skenovat i na 6 400 dpi.

S oběma skenery dostanete i CD s ovladači a jednoduchým skenovacím programem, součástí balení V750 je i špičkový program SilverFast. V ceně V750 je navíc nástavec pro fluidní skenování, který ale (alespoň v Česku) nedostanete hned při zakoupení, výrobce vám jej na požádání bezplatně zašle. Toto neobvyklé řešení prý zvolil proto, že mezi uživateli nebyl o nástavec příliš velký zájem. Bohužel, ani my jsme adaptér neměli pro test k dispozici. 

Fluidní adaptér přitom může zvýšit kvalitu výsledných skenů: Při běžném postupu umísťujete film do rámečku, ve kterém není možné zajistit jeho dokonalou rovinnost, část naskenovaného políčka tak může být neostrá. Tomu se dá zabránit vložením filmu do speciálního rámečku se sklem, tam, kde se ale hladká plocha filmu dotýká hladkého skla, mohou vzniknout Newtonovy kroužky. Ve fluidním držáku je film umístěn ve speciální kapalině – fluidu, které zabrání vzniku Newtonových kroužků, navíc zprůhlední drobný prach, takže výsledný sken je čistější. Při skenování černobílého filmu by kapalina měla mít i další pozitivní vliv – zajistí totiž, že se světlo nerozptyluje na kovových krystalcích stříbra,  na výsledném snímku tak uvidíte ostřejší zrno.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Dobrý den, zakoupil jsem Epson V750 Pro a za… Green 19. 12. 2013, 06:13
Ako si prosím pokročil s tým skenerom a využ… tom 31. 1. 2013, 21:50
Koupil jsem V750 a jsem dost sklamán (co se … Jirka 10. 2. 2012, 18:56
Re: EPSON? olympus 19. 6. 2009, 19:57
Re: Jde to ještě lépe vk 13. 11. 2008, 19:30

Další podobné články

Zoner Photo Studio X: nové funkce a inovace v letní aktualizaci

Zoner Photo Studio X: nové funkce a inovace v letní aktualizaci

S blížícím se létem představuje brněnský Zoner další, v pořadu již třetí, dávku aktualizací svého fotoeditoru ZPS X. Najdeme mezi nimi vylepšené stávající funkce, první nástroj pro editaci videa či zjednodušení sdílení snímků na sociálních sítích.

Panasonic Lumix GH5: univerzální nástroj pro video i fotografii

Panasonic Lumix GH5: univerzální nástroj pro video i fotografii

Panasonic GH5 vypadá sice jako fotoaparát, ve skutečnosti ale představuje výkonný nástroj pro video ve 4K rozlišení. Nákup tohoto přístroje výhradně pro fotografování proto není zcela ideální – pro filmaře však představuje mocný nástroj.

Jarní novinky ve fotoeditoru Zoner Photo Studio X [první pohled]

Jarní novinky ve fotoeditoru Zoner Photo Studio X [první pohled]

Po zimní dávce nových funkcí přichází brněnský Zoner s dalšími inovacemi svého fotoeditačního programu Zoner Photo Studio X. Jakých novinek se uživatelé ZPS X dočkali k prvnímu jarnímu dni?

Pentax K-1: Stvořen pro dokonalý obraz [test]

Pentax K-1: Stvořen pro dokonalý obraz [test]

Do našeho testu jsme vybrali přístroj, který jistě bude zajímat fotografy poohlížející se po cenově dostupné plnoformátové zrcadlovce. Právě takový je Pentax K-1. Bude pro vás dobrou volbou? Čtěte v naší recenzi.

Canon EOS M5 – Berte mě vážně [test]

Canon EOS M5 – Berte mě vážně [test]

Po několika spíše nesmělých pokusech vkročil Canon na pole bezzrcadlovek modelem, který k sobě může připoutat pozornost zkušenějších fotografů i příležitostných videoamatérů. Jak se podařilo odladit další generaci EOSu M jsme vyzkoušeli hned s několika objektivy.

Panasonic Lumix LX15: Klasika, která nezklame [test]

Panasonic Lumix LX15: Klasika, která nezklame [test]

Loni na podzim představil Panasonic nový model profi kompaktu a rozšířil tak řadu kapesních fotoaparátů se snímačem velikosti 1" a světelnou optikou. Jak si Lumix LX15 vedl v našem testu?

YI-M1: módní vlnka made in china formátu micro 4/3 [test]

YI-M1: módní vlnka made in china formátu micro 4/3 [test]

Minulý rok se mezi řadou systémových kompaktů od zavedených výrobců objevila zajímavá novinka z produkce čínského Xiaomi. YI-M1 zaujala nejen svou cenou, ale i slušnými technickými parametry. Jak tato bezzrcadlovka obstála v praxi?

Panasonic Lumix DMC-G80: Pro fotografy i filmaře

Panasonic Lumix DMC-G80: Pro fotografy i filmaře

V dnešním testu se budeme věnovat novému systémovému kompaktu značky Panasonic. Parametry přístroje, zahrnující přepracovaný snímač, rychlý AF, 4K video a s ním související funkce, vypadají velmi slibně. Jak si ale „G80“ vedla v terénu?