DIGIarena.e15.cz

Proč může být přechod k pokročilému fotoaparátu rozpačitý

Seznam kapitol
Nadšení z nového fotoaparátu, který má větší snímač a výměnný objektiv, může vystřídat po prvních snímcích zklamání. Zkusíme odhalit, proč tomu tak je a kde hledat příčinu.

Pokročilý fotoaparát má některá specifika, která se mohou jevit jako nevýhodná v porovnání s levnějšími kompakty. Při nesprávném použití DSLR zrcadlovky nebo CSC mirrorless fotoaparátu mohou vypadat snímky z kompaktů „hezčí“. V čem je problém?

První problém je ve způsobu použití obou typů přístrojů pro různé scény a jejich následná interpretace v podobě fotografií. Druhým problémem je kritické zhodnocení fotografií.

Většina DSLR a CSC přístrojů ve výchozím nastavení produkují jakoby mdlé a neostré fotografie v porovnání s běžnými kompakty.

Je to proto, že u kompaktů dochází k značné saturaci barev a doostření. Autor pak má na první pohled „hezký“ snímek jako z pohlednice a dál už s ním nic moc nemusí, téměř ani nemůže, dělat. Pokročilé přístroje nabízí celou paletu výstupů. Je na autorovi, jakou zvolí saturaci, ostrost, kontrast a barevný tón (např. pleti). Rozhodující při tom je počet obrazových bodů fotografie, způsob podání (tisk, monitor), obsah (portrét, krajina atd.) a v neposlední řadě záměr autora.

Klepněte pro větší obrázek
Typický snímek z kompaktu. Má snímač 1/2,3” (16,1 Mpx). Ač je clona na nejnižší hodnotě F2.5, hloubka ostrosti se nachází v celém rozsahu záběru. Fotografie má nasycené barvy, je kontrastní a více doostřená, trochu jako omalovánka. Vážné ovlivnění těchto parametrů není možné.

Pokročilé fotoaparáty mají různé nástroje pro tato nastavení. Canon tomu např. říká Picture Style. Parametry stylu si zvolíte nastavením fotoaparátu a tím v podstatě určíte tonální křivku, ostrost, podání a sytost barev výsledné JPEG fotografie. Přednastavené styly pro klasické žánry (portrét, krajina atd.) můžete změnit, nebo stanovit zpravidla tři nové jako nastavení definované uživatelem. Některý styl si zvolíte před expozicí podle potřeby samostatným tlačítkem na těle fotoaparátu.

Pokud fotíte v RAW datech, můžete při jejich konverzi, za použití firemního software (Digital Photo Profesional), uplatnit některý ze stylůz fotoaparátu, nebo mimo něj načtení jako PF2 soubor. V software Picture Style Editor (dodávaný s fotoaparáty Canon) je možné velmi sofistikovaně vytvořit styl pro konverzi a ten uložit v PC.

Všechny Picture Style stanovíte také použitím programu EOS Utility (opět dodávaný s Canonem) z PC jako při přímé manipulaci s fotoaparátem. Nastavení definované uživatelem určíte zadáním souboru PF2, který jste stáhli např. z webu nebo vytvořili v programu PSE.

5 důvodů proč nefotit do RAWu

5 důvodů proč nefotit do RAWu

Fotografování do formátu RAW je obecně považováno za nejlepší možnou vobu, jak dosáhnout nejlepší obrazové kvality. Proč byste tedy neměli chtít fotit do RAWu?

Při fotografování v RAW datech a následné konverzi, nemá funkce Picture Style takový význam, ale chtěl jsem demonstrovat možnosti interpretace JPEG fotografií v porovnání s jednoduchými kompakty. Zároveň je evidentní, že je výhodné, pokud se majitel pokročilého fotoaparátu orientuje v problematice. Konečně to také zaplatil.

Výše popsaná nastavení fotoaparátu nemění to nejdůležitější, tedy vlastnosti snímače a objektivu. Lépe se však provádějí při použití kvalitního objektivu a většího snímače tím, že se provádějí minimálně. Objektiv a snímač je podstatný pro kvalitní přenos a zaznamenání kontrastu. Pokud vaše investice směřuje k těmto komponentům, je to opodstatněné.

Nutno podotknout, že z principu tvorby digitálních fotografií dochází k potlačení kontrastu aplikací Bayerovy masky na snímači včetně anti-aliasing filtru a následném zvětšení. Proto procesor téměř každého fotoaparátu doostřuje, neboli snaží se o obnovení hran. Otázkou je o kolik. Výrobci tají, jaký způsob doostřování používají, ale jisté je, že další informace o fotografované scéně tím do snímku nepřinesou.

Ostrost, to je oč tu běží

U fotografií rozlišujeme dva typy ostrosti. Je jím obrysová ostrost v zásadě jako aplikace neostré masky. Ta vytváří dojem ostrosti tím, že tmavší část v okolí hrany více ztmaví a světlejší část v okolí hrany více zesvětlí. U barevné hrany totéž platí o sytosti hraničních barev. To způsobuje efekt, kdy jsou obrysy ostré a prostor mezi nimi neostrý, často bez kresby.

Druhý typ ostrosti, ten důležitý, je kontrast detailů. Vytváří ostrost fotografie jako celku a zásadně ji ovlivňuje právě objektiv, který musí přenést detaily a senzor a ten je musí zaznamenat. Bodový zdroj světla se zobrazí vždy jako ploška. Když je dostatečně malá, naše oko ji nevnímá a je vše ostré. Čím menší je senzor, respektive obraz na senzoru, tím více se musí zvětšit a plošku už vnímáte jako neostrost. Detaily jsou pak méně patrné.

Pokud přejdete z kompaktu k pokročilejšímu přístroji, nastavte si vyhovující parametry záznamu JPEG snímků ve fotoaparátu nebo při následném převodu z RAW souborů v konvertoru. Výchozí nastavení bývá spíš konzervativní s nižšími hodnotami ostrosti, kontrastu a saturace. Camera RAW, kterou používám, obsahuje původní implicitní nastavení parametrů převodu pro každý podporovaný model fotoaparátu. To ovšem neznamená, že to jsou „správné“ hodnoty, ale pouze jedny z možných pro interpretaci RAW dat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Všechny fotografie jsou z Canonu s velikostí senzoru APS-C. První s maximální hodnotou parametrů Picture Style (ostrost, kontrast, saturace). Druhá je naopak s maximálním stažením uvedených parametrů. Třetí snímek je s použití defaultního nastavení „věrný (faithful)“.
Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 32 komentářů

Nejnovější komentáře

Ten článok vôbec nie je o tom "že sa niekto … Ganec 5. 2. 2014, 16:36
Já si myslím, že se věci nedají řešit tím, ž… Radek71 5. 2. 2014, 16:19
Ešte ak môžem poradiť (hoci sám píšem len am… Ganec 2. 2. 2014, 22:21
Tak to má byť: nielen anonymne hodnotiť, ale… Ganec 2. 2. 2014, 14:22
Nemilý hochu! Pokud už někdy výjimečně dávám… ms 2. 2. 2014, 14:07

Další podobné články

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

Fotografovat za špatných povětrnostních podmínek chce hlavně pevného ducha. S tím vám těchto 7 tipů příliš nepomůže. Pomohou a poradí vám ale v tom, jak si udržet svou techniku „v suchu“.

8 fotografických hrátek s lepenkou

8 fotografických hrátek s lepenkou

Profoto spustilo online výuku práce se světlem

Profoto spustilo online výuku práce se světlem

Jak vytvořit dokonale proostřenou fotografii?

Jak vytvořit dokonale proostřenou fotografii?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

Mobilním telefonem zaznamenáváme okolní svět nejen ve formě statických fotografií, ale i v podobě pohyblivých obrázků. Přinášíme několik jednoduchých triků, jak si natáčení videa telefonem usnadnit a dosáhnout při tom zajímavých výsledků.

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?