DIGIarena.e15.cz

Profil čtenáře: Oldřich Doložílek

Představujeme dalšího z autorů, s jehož fotografiemi se můžete setkat v Galerii DIGIareny.

Pod přezdívkou Olda_Polda. do Galerie DIGIareny nahrává své snímky Oldřich Doložílek. Počet jeho fotografií, které si můžete v Galerii prohlížet a případně i hodnotit, přesáhl půl druhého sta.

Namátkou si možná vybavíte jeho barevné makrofotografie nebo až grafiky připomínající snímky nejrůznějších povrchů – a pokud ne, pojďte se s jeho fotografiemi seznámit.

Klepněte pro větší obrázek
A co je na konci cesty, foto: Olda_Polda.

Co Vás přivedlo k fotografii?

Představuje se vám Oldřich Doložílek

Bydlím v Uherském Brodě, pracuji jako automechanik, je mi 37 let. Mám manželku Magdu a syna Adama. Největším koníčkem je focení, procházky přírodou a psi.

Klepněte pro větší obrázek

Jako kluk jsem si občas půjčil od svého táty foťák značky Zenit a něco pro mě zajímavého vyfotil. Ale jako koníček se pro mě fotografování stalo až s nástupem digitálních fotoaparátů. Nejdříve jsem si půjčoval fotoaparát od svého bratrance a v roce 2003 jsem si koupil Minoltu Dimage Z1. Nyní používám digitální zrcadlovky Canon.

Dříve pro mě byla fotografie hlavně snaha uchovat si rodinné vzpomínky. Je to asi prazvláštní, ale k fotografování jak fotím teď – naplno a s opravdovým zájmem – mi dal počáteční impuls internet, kde jsem nalézal spoustu krásných fotek a ty ve mě vyvolaly touhu vyzkoušet to taky.

Na vašich snímcích lze vidět záběry z ulice, makro, ale také různé spíše grafické motivy – na co se nejvíce zaměřujete? Co Vás donutí zmáčknout spoušť?

Po pravdě nemám svou oblíbenou kategorii. Někdy fotografuji jen podle nálady, to nejvíce vznikají grafiky a abstraktní fotky.Kategorie pro mě nejsou důležité, fotím to, co potkávám a co mě zaujme.Fotoaparát si sebou brávám kamkoliv můžu.

Někdy mám fotografování dopředu promyšlené, jindy prostě jenom improvizuji a taky se mi často stává, že dobrá fotka vznikne jako úplná náhoda. Co máme malého Adámka hodně fotografuji jeho, další rodinné fotky a také jeho vrstevníky z kroužků, které navštěvuje. Největším relaxem je pro mě makrofotografie, mám rád přírodu, její barvy, vůni a život v ní. Chvilky naprostého klidu, kde jste sám, fotíte a v tu chvíli zapomenete na čas a všechny věci kolem sebe.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Pučmeloun | Podvečerní slunění, foto: Olda_Polda., 2×

Abyste zmáčknul spoušť, musí nastat ten správný okamžik, ale není jednoduché ho vždy vystihnout. Někdy ten okamžik nastane při správném světle, jindy za něj může probíhající děj na scéně, nebo právě objevený kus rezavého plechu na skládce, na kterém uvidíte něco zajímavého. Nebo třeba nádherně barevný brouk, kterého jste v životě neviděl. Těch aspektů je spousta, kdy to v hlavě sepne, že je „to ono“ a následně udělá foťák cvak. (úsměv)

Své makrosnímky někdy doplňujete podrobnějším popisem zachyceného hmyzu, jedná se pouze o koníček, nebo je zde hlubší souvislost?

Ano, je to pouze koníček. Už jako kluk jsem měl rád přírodopis, různé pokusy, pozorování zvířat a hmyzu. A to mi vydrželo dodnes. Při focení hmyzu se musíte opravdu zastavit a soustředit se na hledání těchto titěrných tvorů, kteří na vás pokukují a při nejmenším náznaku nebezpečí prchají. Samozřejmě se musíte chovat tiše a snažit se splývat s okolím. Proto mi nestačí jenom vědět, jak se brouk jmenuje, ale chci taky vědět, co dělá a jak žije. (úsměv)

Proto posílám i tyhle krátké hmyzí popisky.

Klepněte pro větší obrázek
A jedem domů divochu, foto: Olda_Polda.

Jak vnímáte fotografii jako komunikační prostředek?

Fotografie je úžasný komunikační prostředek, jestliže v ní dokážeme účel komunikace najít. Já se v každé fotografii snažím najít příběh nebo aspoň náznak něčeho co chce sdělit. Fotografie dokáže upozornit na danou věc, zaujmout daným místem, šokovat např. násilím nebo i kompozicí.

Každá fotografie může s člověkem komunikovat. Někoho osloví více, druhému neřekne vůbec nic. Každý si musíme najít ty svoje, které nám dokážou pokaždé, když se na ně podíváme, něco říct.

Co pro Vás znamená možnost nahrávat snímky do Galerie, kde je mohou ostatní uživatelé hodnotit a komentovat? Necháváte se jejich reakcemi ovlivnit, nebo ne?

Beru to jako prezentaci svých fotografií. A samozřejmě možnost něco se o nich dozvědět, vidět, že lidi moje fotografie baví, zajímají se o ně a vracejí se k nim. Vzbuzují v nich emoce a následné reakce, které mi napíšou. Nebo třeba chtějí vědět, jak fotka vznikla, kde byla focená, nebo co z mého pohledu vyjadřuje. Občas se zeptají na radu či názor k jejich fotografii.

Reakcemi se ovlivnit v žádném případě nenechávám. To, co vystavuji, je můj pohled na svět a moje představa o fotografii. Kdybychom se nechali ovlivňovat jeden od druhého fotili bychom všichni stejně a to by bylo – si myslím – špatně.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Vteřina slávy | Dědeček z pouti, foto: Olda_Polda., 2×

Na druhou stranu mě Galerie dává možnost se dívat na fotografie jiných autorů a přemýšlet o nich a v určitém směru se snad nechat inspirovat. Tuto inspiraci nenacházím jenom v kvalitní fotografii, ale i horších fotografiích, nad kterými, když se zamyslím a ve své fantazii si ji předělám, jak bych si představoval, pak nacházím zajímavé scény a kompozice. Jsem prostě hračička a fotografie mi v tomto směru dává velký prostor. (úsměv)

Co by podle Vás měla mít dobrá fotografie?

Čím fotografuje Olda_Polda.

Fotím s fotoaparáty Canon EOS 50D a 350D, objektivy EF-S Canon 18–55 mm F3,5–5,6, EF Canon 17–40 mm F4L USM, Sigma 180 mm F3,5 APO Macro, Sigma 24–70 mm F2,8 EX a ještě používám telekonvertor Sigma 1,4× APO EX.

Tak to přesně nevím. Myslím si, že kdyby to svět věděl, bez problémů bychom mohli používat tu stupnici od jedné do desíti. (úsměv) Ale pokusím se odpovědět: myslím, že hodně záleží na žánru fotografie. Někde se preferují světla a barvy, jinde technická kvalita nebo akčnost a děj.

Dobrá fotka by hlavně ale měla diváka zaujmout. Někdy na první pohled, jindy po delším a důkladnějším prohlížení a zamyšlení se nad ní. Ale žádná fotka na světě nedokáže zaujmout všechny, co se na ni dívají – a to je dobře.

Je nějaká část fotovýbavy, bez které se neobejdete?

Při focení makra je to stativ, který jsem koupil na motoburze za pár korun a upravil podle svých představ. Ale úplně při každém focení je to štěteček na čištění objektivu. Tím každé mé focení začíná. (úsměv)

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Transformers | Polikač blesků, foto: Olda_Polda., 2×
 

Představte se čtenářům

Fotografujete a vkládáte své snímky do Galerie DIGIareny? Chtěli byste na své snímky upoutat nejen obrazem, ale i slovem v podobném rozhovoru? Neváhejte a pošlete svůj e-mailový kontakt na adresu slavicek@mf.cz.

 

Další článek



Související články


celkem 20 komentářů

Nejnovější komentáře

Mýlíte se.... pan Kučera projevoval ve svým … Leci 24. 7. 2012, 21:44
Pane Leci, tak to jste mě udělal radost, že … Olda Polda 24. 7. 2012, 21:28
Dobrý den, pokud máte na mysli ostatní přís… Leci 23. 7. 2012, 20:32
Dobrý den p. Leci, takže podrobnou analýz… marek kucera 23. 7. 2012, 07:48
Snad jenom připojím poděkování své skvělé že… Olda Polda 22. 7. 2012, 20:48

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.