DIGIarena.e15.cz

Proměna analogové zrcadlovky v digitální: nová šance

Co kdyby existoval způsob, jakým proměnit klasickou analogovou zrcadlovku v digitální a dát smysl fotovýbavě stárnoucí ve skříni? Pokusů již bylo v minulosti několik. Nové zařízení DigiPod, má oživit staré stroje!

Silicon Film: technologie, která mohla proměnit zrcadlovky již před 12 lety

Idea proměnit analogovou zrcadlovku v digitální není nová. V minulosti se jí chopila řada společností, včetně velikánů jako Kodak.

Teoreticky nejde o nic složitého, stačí nahradit film snímačem. Vznikla tak například digitální stěna pro oblíbenou analogovou zrcadlovku Nikon N90s.

Klepněte pro větší obrázek 
Digitální stěna Kodak (zdroj: Wikimedia Commons)

Jak můžete sami vidět, řešení to bylo velice nepraktické a navíc postrádalo displej, bez kterého se řada fotografů již dnes neobejde. Firma Silicon Film si proto v roce 2001 dala za cíl dostat podobnou, avšak smysluplnější technologii mezi běžné lidi.

Nápad vypadal na první pohled naprosto skvěle. Šlo prakticky o digitální film, který fotograf umístil do zrcadlovky namísto klasického 35 mm filmu. Nebyly potřeba žádné úpravy přístroje, fotograf tak mohl používat buďto analog nebo digitál podle chuti.

 Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
EFS-1 (zdroj: IDE, DPReview)

Systém měl tři části: efilm, eport a ebox. Efilm byl mozkem všeho, obsahoval digitální snímač, paměť a baterii. Zasouval se do fotoaparátu, kde zachycoval snímky. Po jeho vyjmutí pak bylo možné za pomoci zařízení eport zkopírovat obrázky do počítače nebo je za pomoci zařízení ebox nahrát na paměťovou kartu typu CF. Jednoduché, co říkáte?

Jednotka značená EFS-1 však měla hned několik problémů. Zaprvé, zvládala pořídit obrázky o rozlišení pouze 1,3 Mpx. Zadruhé, do integrované paměti o kapacitě 64 MB vešlo pouhých 24 snímků. A zatřetí, modul byl kompatibilní pouze s několika málo fotoaparáty, jmenovitě Canon EOS 1N a EOS A2/5, dále Nikon F5, F3 a N90/F90.

Klepněte pro větší obrázek 
Ukázkový snímek vypadal slibně (zdroj: archiv Silicon Film)

Ukázkovou fotografii můžete vidět výše. Výsledek nevypadal vůbec špatně. A to i přes to, že úhlopříčka snímače dosahovala velikosti pouze něco málo přes jeden palec. Čip byl tak více než 3× menší v porovnání s 35 mm filmem, crop faktor činil 2,58×.

Jen pro představu, dnešní zrcadlovky jako Nikon D3200 či Canon 600D mají APS-C snímač, s crop faktorem 1,5× či 1,6×, který zabírá asi polovinu plochy 35 mm filmu.

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání velikosti snímačů (zdroj: Wikimedia Commons)

Projekt i přes velké naděje skončil před dokončením a produkt se nikdy nedostal na trh. V září roku 2001 totiž společnost Silicon Film vyhlásila bankrot na základě článku 7. Do uvedení přitom zbývaly pouhé 2 měsíce a firma připravovala také jednotku EFS10-SF s větším snímačem, více megapixely a LCD displejem, která by bez pochyby zajistila komerční úspěch.

Současná situace

Od té doby nenastal prakticky žádný posun ve snaze proměnit 35 mm analog v digitál. Různé společnosti jako Phase One sice objevily potenciál v digitálních stěnách, avšak pouze pro středoformátové přístroje, u kterých lze jednoduše vyměnit zadní část, a jsou na to de facto stavěny. Cenově navíc digitální stěny vyjdou na desítky tisíc korun, zaujmout širší veřejnost proto neměly nikdy šanci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Digitální stěna Phase One IQ280

Nyní se píše rok 2013 a od doby projektu EFS-1 uběhlo již více než desetiletí. Technologie výrazně pokročila, přesto dodnes neexistuje způsob, jak starým přístrojům vdechnout moderní život. Kdyby velké společnosti jako Canon či Nikon totiž přišly s podobným zařízením, byly by samy proti sobě. Ubyl přitom i počet výrobců 35 mm filmu, hrozí tak, že majitelé starých přístrojů nebudou mít brzy snímky na co zaznamenat.

DigiPod, nová naděje?

James Jackson, 58 letý britský fotograf a majitel několika analogových zrcadlovek, se rozhodl této situaci přestat nečinně přihlížet. Přišel s projektem DigiPod, který staví na velice podobném principu jako kdysi Silicon Film a výrobu chce zafinancovat s pomocí veřejnosti.

DigiPod vypadá velice podobně jako EFS-1, na rozdíl od něj ale nabízí podporu micro SD karet a vestavěný mini USB konektor, čímž řeší asi největší problém Silicon Filmu, tedy kapacitu paměti. Velikost snímače naneštěstí oproti EFS-1 klesla.

To je dáno nákladností celého projektu. Jackson jej chce zafinancovat přes Indiegogo, systém podobný Kickstarteru. V případě, že získá podporu alespoň minima, tedy tisíce lidí, dostane DigiPod snímač o úhlopříčce 2/3“ (8,8×6,6 mm). Kdyby však britského fotografa podpořily dva tisíce lidí, vzrostla by úhlopříčka snímače na rovný 1“ a v případě 5 tisíc lidí lze počítat s úhlopříčkou 4/3“. Takovou disponují například bezzrcadlovky Olympus či Panasonic.

Cílem kampaně na Indiegogo, aby došlo k hromadné výrobě zařízení, je vybrat celkem 199 tisíc GBP. Aktuálně zbývá 23 dnů do konce a lidé zatím přispěli okolo 12 tisíc GBP. Situace tedy nevypadá příliš nadějně, ale uvidíme, třeba nastane zlom.

A co vy, ocenili byste možnost levně a snadno proměnit svou zaprášenou analogovou zrcadlovku v digitální? Podělte se s námi v komentářích.

Další článek




celkem 29 komentářů

Nejnovější komentáře

To by se mi strašně líbilo.Nacpat něco digit… Zdenek 28. 6. 2016, 17:38
Dobrý den, neprodáte Prakticu? Jak ýtyp a ob… Robert 4. 1. 2016, 20:55
To protože jsi potkan. Deep 10. 3. 2015, 17:21
Takovou zhovadilost digitální cpát na místo … Deep 10. 3. 2015, 17:18
Šlapou furt, přece :-) Lukas 16. 1. 2014, 19:06

Další podobné články

Samsung Galaxy S10 a S10+ budou mít tři objektivy. Má se iPhone bát?

Samsung Galaxy S10 a S10+ budou mít tři objektivy. Má se iPhone bát?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

Nový firmware pro Tamron 28–75 mm F2,8 Di III RXD opravuje ostření

Nový firmware pro Tamron 28–75 mm F2,8 Di III RXD opravuje ostření

LEGENDY: Konica Hexar – nejtišší kompakt s pokročilou expozicí

LEGENDY: Konica Hexar – nejtišší kompakt s pokročilou expozicí

Světelné digitální kompakty jsou v současné době asi tím nejlepším, co můžete pořídit. Nejedná se však o převratnou koncepci, obdobné fotoaparáty byly na trhu již v analogové podobě – jedním z nich je i Konica Hexar.

Light údajně vyvíjí telefon s devíti objektivy

Light údajně vyvíjí telefon s devíti objektivy

Mobilní telefony bývají poslední dobou poměrně běžně osazovány duálním objektivem. Najdeme však i výjimku v podobě modelu Huawei P20 Pro, který má objektivy hned tři. Společnost Light však chce jít ještě dál a objektivů použít 9.

Příběh Kodaku: Z výsluní do hlubokého stínu

Příběh Kodaku: Z výsluní do hlubokého stínu

Přes sto let vládl fotografickému průmyslu, sto let byl značkou číslo jedna a také průkopníkem nových technologií. Zkraje nového tisíciletí však došlo ke zvratu a prudkému pádu. Proč?

Sony FE 400 mm F2,8 GM OSS – nový kanón pro bezzrcadlovky Sony je na světě

Sony FE 400 mm F2,8 GM OSS – nový kanón pro bezzrcadlovky Sony je na světě

S cashbackem od Pentaxu ušetříte až 5 100 Kč

S cashbackem od Pentaxu ušetříte až 5 100 Kč

Jako každý rok se fotografické značky snaží podpořit prodej tzv. cashbacky. Se svou nabídkou přispěchal také Pentax – ušetřit můžete při nákupu fotoaparátů, setů i samotných objektivů. Zpětný bonus lze uplatnit na více než 35 produktů.