DIGIarena.e15.cz

První dáma české fotografie

Pořádat výstavy představující dílo kunsthistoriků nebývá zvykem, výjimka z tohoto pravidla v pražské Langhans Galerii však skutečně stojí za zhlédnutí. Přibližuje totiž padesátiletou kariéru výjimečné ženy.

Anna Fárová k nám uvedla řadu světových fotografů, od Henri Cartier-Bressona po Elliota Erwitta, a naopak světu představila naše klasiky jako Františka Drtikola, Josefa Sudka nebo Josefa Koudelku. Zorganizovala řadu výstav v zahraničí i v Česku, redakčně připravila množství fotografických publikací (mimo jiné vůbec první ucelenou monografii Henri-Cartier Bressona).

Klepněte pro větší obrázek

Její cestu k fotografii předurčilo setkání s legendárním Henri-Cartier Bressonem v sídle agentury Magnum v Paříži roku 1956. Podobně jako s většinou tvůrců, jejichž dílo sledovala a zpracovávala, i s Cartier-Bressonem ji spojilo hluboké přátelství. Josefu Koudelkovi byla například rádkyní a interpretátorkou, pomáhala mu třídit jeho snímky. Fotografy, jimž se hlouběji věnovala, si vybírala s pozoruhodným citem pro talent.

Kurátorskou značkou Fárové se staly výstavy nazvané číselným kódem: přehlídka současné české fotografie „7+7“ ve Špálově galerii či proslulá expozice „9&9“ v Plasích.

Klepněte pro větší obrázek

Anna Fárová nebyla jen pilnou a tvůrčí historičkou fotografie, byla to rovněž statečná žena s jasným občanským postojem – po podpisu Charty 77 dostala hodinovou výpověď z Uměleckoprůmyslového muzea, jehož fotografické sbírky od roku 1970 třídila a budovala. Přivydělávala si pak překládáním z francouzštiny, prodávala obrazy z rodinné sbírky, rodina tehdy žila velmi skromně. V práci však neustávala: pořádala mimo jiné pozůstalost Josefa Sudka.

Ve vysokém tempu nepolevuje Anna Fárová ani dnes, ve svých 78 letech: píše odborné studie, připravuje knihy.

Klepněte pro větší obrázek

Výstava představuje práci Anny Fárové jednak prostřednictvím originálních fotografií od tvůrců, jimiž se zabývala, jednak na panelech, které kolážemi textů, fotografií, dopisů, náčrtků a dalších materiálů dokumentují její odbornou práci. Daří se tak podat dobře prokreslený portrét ženy, která spoluurčila směrování historie umění v oblasti fotografie nejen u nás, a zároveň ukázat veřejnosti, v čem tkví práce kurátora a kunsthistorika.

K výstavě vychází rovněž publikace o práci Anny Fárové. V prosinci je navíc expozice v Langhans Galerii přístupná denně s výjimkou neděle 24. prosince, otevřeno je i na Nový rok, kdy výstava končí.

Galerie Langhans, Vodičkova 37, Praha, do 1. ledna 2007

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Ufff... Jarda 20. 12. 2006, 12:15

Další podobné články

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Hannah Arendtová ve své knize Vita Activa rozlišuje dva druhy práce či činností. Ten první lze označit za práci člověka, celého jeho těla, času a bytí. Jde o práci, jejímž jediným cílem je obživa, práci, kterou vykonáváme z nutnosti.

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou