DIGIarena.e15.cz

První dáma české fotografie

Pořádat výstavy představující dílo kunsthistoriků nebývá zvykem, výjimka z tohoto pravidla v pražské Langhans Galerii však skutečně stojí za zhlédnutí. Přibližuje totiž padesátiletou kariéru výjimečné ženy.

Anna Fárová k nám uvedla řadu světových fotografů, od Henri Cartier-Bressona po Elliota Erwitta, a naopak světu představila naše klasiky jako Františka Drtikola, Josefa Sudka nebo Josefa Koudelku. Zorganizovala řadu výstav v zahraničí i v Česku, redakčně připravila množství fotografických publikací (mimo jiné vůbec první ucelenou monografii Henri-Cartier Bressona).

Klepněte pro větší obrázek

Její cestu k fotografii předurčilo setkání s legendárním Henri-Cartier Bressonem v sídle agentury Magnum v Paříži roku 1956. Podobně jako s většinou tvůrců, jejichž dílo sledovala a zpracovávala, i s Cartier-Bressonem ji spojilo hluboké přátelství. Josefu Koudelkovi byla například rádkyní a interpretátorkou, pomáhala mu třídit jeho snímky. Fotografy, jimž se hlouběji věnovala, si vybírala s pozoruhodným citem pro talent.

Kurátorskou značkou Fárové se staly výstavy nazvané číselným kódem: přehlídka současné české fotografie „7+7“ ve Špálově galerii či proslulá expozice „9&9“ v Plasích.

Klepněte pro větší obrázek

Anna Fárová nebyla jen pilnou a tvůrčí historičkou fotografie, byla to rovněž statečná žena s jasným občanským postojem – po podpisu Charty 77 dostala hodinovou výpověď z Uměleckoprůmyslového muzea, jehož fotografické sbírky od roku 1970 třídila a budovala. Přivydělávala si pak překládáním z francouzštiny, prodávala obrazy z rodinné sbírky, rodina tehdy žila velmi skromně. V práci však neustávala: pořádala mimo jiné pozůstalost Josefa Sudka.

Ve vysokém tempu nepolevuje Anna Fárová ani dnes, ve svých 78 letech: píše odborné studie, připravuje knihy.

Klepněte pro větší obrázek

Výstava představuje práci Anny Fárové jednak prostřednictvím originálních fotografií od tvůrců, jimiž se zabývala, jednak na panelech, které kolážemi textů, fotografií, dopisů, náčrtků a dalších materiálů dokumentují její odbornou práci. Daří se tak podat dobře prokreslený portrét ženy, která spoluurčila směrování historie umění v oblasti fotografie nejen u nás, a zároveň ukázat veřejnosti, v čem tkví práce kurátora a kunsthistorika.

K výstavě vychází rovněž publikace o práci Anny Fárové. V prosinci je navíc expozice v Langhans Galerii přístupná denně s výjimkou neděle 24. prosince, otevřeno je i na Nový rok, kdy výstava končí.

Galerie Langhans, Vodičkova 37, Praha, do 1. ledna 2007

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Ufff... Jarda 20. 12. 2006, 12:15

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.