První pohled na Canon EOS-1 Ds Mark II

První pohled na Canon EOS-1 Ds Mark II

Extratřídou mezi digitálními zrcadlovkami jsou přístroje se snímacím čipem formátu kinofilmového políčka. Naplno využívají možností „analogové optiky“ bez změny záběrového úhlu v poměru crop faktoru a mají také obrovský obrazový potenciál. V případě nové vlajkové lodi firmy Canon jde dokonce o 16,7 Mpx, které míří nekompromisně mezi profesionály – máme co do činění s téměř čtvrtmiliónovou investicí.


Připomeňme, že označení Mark II znamená druhou vývojovou verzi tohoto modelu, dříve jedenáctimegového. Také je nutno nezaměňovat tento model s řadou EOS-1 D (tedy bez „s“), která je koncipována jako bleskurychlá reportážní zrcadlovka s vysokou snímkovou frekvencí při nižším rozlišení. Ds je tedy synonymem zejména vysokého rozlišení vhodného pro velkoformátové aplikace.

Zatímco mezi profesionály je povědomí o kvalitě fotoaparátů řady EOS-1 dostatečně rozšířeno a k seznámení s novým modelem v zásadě postačí náhled technických parametrů, ostatním „smrtelníkům“ nabízíme alespoň pár prvních pohledů pro získání představy.

Máte-li v oku běžné amatérské zrcadlovky, každopádně vás ohromí již rozměry těla tohoto fotoaparátu. Má totiž integrován vertikální grip, ve kterém je současně ukryt dvanáctivoltový Ni-MH velikostí srovnatelný s leckterým digitálním kompaktem. Spolu s tímto akumulátorem tělo váží úctyhodných 1,55 kg a nutno přiznat, že s odpovídajícím zoomovým objektivem se při práci docela pronese. Nicméně pro uchopení je tělo velmi dobře vytvarováno. Připomeňme však, že uvedená hmotnost klade adekvátní nároky také na tuhost stativu a zejména pevnost aretace stativové hlavy.


Ovládání aparátu je zásadně obouručné: volená funkce se zpřístupní stiskem příslušného jednoho nebo kombinace dvou tlačítek levou rukou, funkční hodnota se následně vybere volícím kroužkem v blízkosti obou spouští, případně rozměrným kruhovým voličem na zadní stěně. Ovládání je rychle návykové. Zvolené hodnoty jsou indikovány na horním stavovém displeji, několik dalších pak ještě na druhém stavovém displeji pod náhledovým LCD. Oba stavové displeje jsou podsvíceny.


Robustní a navíc výrazně vysunutá z obrysu je očnice hledáčku, což umožňuje pohodlné komponování. Ze snímku testchartu je zřejmé zobrazení 100 % snímané scény. V hledáčku se barevnými obdélníky zobrazují aktivní zaostřovací oblasti. Jejich uspořádání je pro Canon nejvyšší třídy tradiční, tedy ve tvaru plného oválu ve středu snímku o celkovém počtu 45 zón. Manuální výběr konkrétní zóny je otázka okamžiku, může být však přenechán automatice. Zaostřování pracuje ve dvou režimech: One shot s fixací zaostřené vzdálenosti při namáčknutí a Ai servo, které přeostřuje pohybující se objekt. Celý shluk zaostřovacích zón je poněkud natěsnán kolem středu snímku.


Rychlost sériového snímaní v JPEG s nejvyšším rozlišení, vyšla až neuvěřitelně kulatě na čtyři snímky za sekundu, počet snímků v sérii je 18. Snímání do RAWu je se 4,4 sn./s ještě rychlejší, počet snímků v řadě se však omezí na 11.

Průměrná datová velikost snímků v JPEG s nejnižší kompresí je cca 11,5 MB, poměrně dost však kolísá v závislosti na použitém ISO – s jeho vzrůstající hodnotou se zvyšuje. Snímky v RAWu mají velikost minimálně 14,5 MB, výjimkou však není ani hodnota 20 MB. V tomto směru poněkud selhávají jinak běžná měřítka pro velikost paměťových médií, u 1 GB CF karty aparát po přepnutí na RAW hlásí kapacitu 53 snímků… Nutno poznamenat, že aparát je vybaven ještě druhým slotem pro paměťové karty SD.

Pro přenos snímků do počítače je aparát vybaven jak konektorem USB mini, tak s ohledem na velikost souborů konektorem FireWire. Přenos jednoho GB dat prostřednictvím rychlejšího FireWire zabere cca 8 minut, pro srovnání stejná data přenese čtečka Lexar připojená přes USB 2.0 za 3:14 min. K přenosu snímků, základnímu zpracování jakož i k zobrazení a úpravám snímků v RAWu slouží přiložený software EOSViewerUtility. Pro JPEG snímky nabízí opravdu jen elementární funkce typu otočení, pro práci s RAWem je však přehledný a samozřejmě nabízí konverzi do TIFFu, což aparát sám o sobě neumí. Vzhledem k velikosti snímku v TIFFu cca 95 MB se jedná o rozumné řešení, pro ilustraci samotná konverze jednoho snímku zabere Celeronu 2,4 GHz 30 sekund.

Co nás zaujalo hned na prvních snímcích, je jemnost a homogenita šumu při vyšších citlivostech, která již evokuje dojem analogového zrna.

 

Citlivost ISO 800 (dvojportrét) se jeví jako běžně použitelná, domnívám se ovšem, že s ohledem na hlavní zaměření fotoaparátu k tomu často docházet nebude. Fotoaparát byl k testu dodán s objektivem Canon ZOOM EF 24–70 F2,8 L USM, což je poněkud „akční“ sklo. Jeho schopnosti však vysokému rozlišení snímače zcela odpovídají, obrazová kvalita ve smyslu kresby, ostrosti a přenosu kontrastu je vynikající. Například proostřené snímky osob působí živě až naturalisticky. Barevné podání lze velice jemně přizpůsobovat, stejně se tak v praxi bude dít zpravidla až na PC ze surového RAWu. V tomto směru poněkud překvapuje barevná matice Portrait, která posunuje barevné podání k fialovému tónu.

Níže připojujeme několik ilustračních snímků, ovšem s varováním o velikosti originálů kolem 10 MB. Počkáte-li na třetí letošní číslo časopisu DIGIfoto – na přiloženém CD naleznete snímky v původní velikosti a bez dlouhého stahování.

 


Testovací obrazec - nejkratší ohnisko
nejvyšší rozlišení (8,2 MB)

Testovací obrazec – nejdelší ohnisko
nejvyšší rozlišení (8,3 MB)

náhled 800 × 533 px
nejvyšší rozlišení (7,1 MB)
 
náhled 800 × 533 px
nejvyšší rozlišení (11 MB)

náhled 800 × 533 px
nejvyšší rozlišení (7 MB)


náhled 800 × 533 px
nejvyšší rozlišení (7 MB)


náhled 800 × 533 px
nejvyšší rozlišení (9,8 MB)


náhled 800 × 533 px
nejvyšší rozlišení (9,9 MB)


náhled 800 × 533 px
nejvyšší rozlišení (17 MB)

náhled 800 × 533 px
nejvyšší rozlišení (9,3 MB)

náhled 800 × 533 px
nejvyšší rozlišení (5,9 MB)

náhled 800 × 533 px
nejvyšší rozlišení (10 MB)

náhled 800 × 533 px
nejvyšší rozlišení (8,2 MB)
 
   

Určitě si přečtěte

Články odjinud