DIGIarena.e15.cz

Pulitzerova cena za fotografii: Smrtící ebola a rasové nepokoje

Kategorii fotožurnalistiky letos ovládla témata, která hýbala nejen Amerikou – rasové nepokoje ve Fergusonu, ale i celým světem – snímky dokumentující epidemii eboly v západní Africe.

Prestižní ocenění pojmenované po novináři maďarského původu Josephu Pulitzerovi, které kromě žurnalistiky zahrnuje i umělecké kategorie, se rozdává každý rok na jaře. Podmínkou účasti je publikace děl v amerických periodikách nebo nakladatelstvích.

Většina z nás zná především novinářskou část této soutěže, do níž spadají též fotografické kategorie Breaking News a Feature Photography (do r. 1969 byla udělována pouze jedna cena). Druhá polovina ocenění však směřuje do uměleckých řad – hodnotí se nejlepší literární, dramatické a hudební počiny za uplynulý rok. Tu však ponecháme stranou a zaměříme se na kategorii, která nás zajímá nejvíce – fotografii.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: Robert Cohen, St. Louis Post-Dispatch, 14. 11. 2014, vpravo: D. Berehulak, NYT, 5. 9. 2014

Breaking News Photography / Mimořádné zprávy

Týmová práce přináší ovoce… Tato slova potvrzují fotografové pracující pod hlavičkou internetového magazínu St. Louis Post Dispatch. Do soutěže nevstoupili jako jednotlivci, nýbrž se vydali na zteč se společnou fotografickou sérií. Pod vítěznými snímky najdeme hned pětici jmen: Robert Cohen, David Carson, Huy Mach, J. B. Forbes, Christian Gooden.

Klepněte pro větší obrázek
Člen národní gardy před troskami budovy ve Fergusonu. (Robert Cohen, St. Louis Post-Dispatch, 26. 11. 2014)

Několik měsíců dokumentovali rasové nepokoje ve Fergusonu ve státu Missouri, které vypukly poté, co místní policista zastřelil neozbrojeného 18letého Afroameričana Michaela Browna. Na snímcích jsou zachyceny demonstrace, pietní shromáždění, pohřeb zastřeleného chlapce, pouliční střety s policií, rabování i detailní záběry na tváře pozůstalých.

Klepněte pro větší obrázek
Pás růží delší než 60 yardů k uctění památky Michaela Browna. (Christian Gooden, St. Louis Post-Dispatch, 21. 8. 2014)

Galerii vítezných snímků najdete zde.

Feature Photography / Reportáž

Cena za fotografickou reportáž byla udělena nezávislému fotografovi Danielu Berehulakovi, který svou dokumentární sérii zachycující poslední vlnu eboly v západní Africe publikoval v The New York Times. V minulosti získal také 3 ocenění v soutěži World Press Photo a již v roce 2011 se dostal mezi finalisty Pulitzerovy ceny se sérií dokumentující povodně v Pakistánu.

Klepněte pro větší obrázek
Etienne Ouamouno, otec dítěte, které bylo pravděpodobně prvním přenašečem eboly v rámci této vlny epidemie, Meliandou, Guinea. (D. Berehulak, NYT, 14. 12. 2014)

Obrazy tragédie, která poznamenala život mnoha rodin a zanechala za sebou spoustu sirotků, je nejen vizuálně působivá – autor osobitým způsobem pracuje s barvou i kompozici –, je zároveň sondou do bídných životních podmínek v afrických zemích – zanedbaná zdravotní péče, nedostatek zdravotnických potřeb i lékařského zázemí, chybějící infrastruktura apod., a z toho plynoucí bezmoc nemocí zasažených obyvatel.  

Klepněte pro větší obrázek
„Sběrači těl" z liberijského Červeného kříže odnášejí muže, který pravděpodobně zemřel na ebolu. (D. Berehulak, NYT, 17. 9. 2014)

Emocionální nejsou jen jednotlivé záběry trpících, umírajících, ale i příběhy, které snímky doprovázejí. Nejlépe situaci vystihují slova jednoho ze „sběračů mrtvol": Před týdnem jsme tu byli pro jejího manžela, dnes se vracíme pro ženu, a možná tu budeme příští týden znovu – pro jejich děti.

Galerii vítezných snímků najdete zde.

Letos bylo do novinářské části soutěže přihlášeno 1 191 příspěvků z 24 různých periodik. Laureáti ceny obdrželi finanční odměnu 10 000 dolarů. Seznam všech vítězů na jdete na stránkách Pulitzerovy ceny.

 

Další článek




celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Neni to nahodou cikan, ktery si pred casem z… zarovka 3. 5. 2015, 18:20
Ale nejdřív bych se naučil česky, abych neby… valsoraj 27. 4. 2015, 01:11
Ještě by měli mít všichni placky Hate Free. … Grimjaur 26. 4. 2015, 22:10
Možná to chce ještě kvadruplegika a slepce (… Daemonius 26. 4. 2015, 19:10
Re: Plánuju nafotit Mega fotku desetitisícil… bob222 26. 4. 2015, 17:30

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne