Radek Burda bloguje: Dneska to vytéká z každého otvoru

26. listopadu 2011
TWEET SDÍLET
Co si dnes prostě odpočinout? Zkusím to napsat krátce, svižně a… budu se navážet jen do cizinců. To je nejlepší způsob, jak být milován. A citován. Už žádné osobní útoky do našinců.

Jsme jeden národ, jedna krev a mezi námi bratry nikdy nesmí nastat rozbroje. Znám to přeci s těmi Svatoplukovými pruty. Určitě to znáte a máte také rádi. To milé překvapení, když vás přepadne situace nebo věc, která je překvapivá a navíc je chytrá. Když potkáte nějakou pěknou šikovnost, které byste se nenadáli. Věřím, že úplně nejvíc pak máte rádi, když je to vychytávka, blbinka, líbeznost, drobnůstka, u které se plácnete do čela a řeknete: no hergot, to bylo prostý, proč jsem na to proboha nepřišel sám. To jsou totiž většinou ta nejlepší překvapení.

Jednou takovouto kravinkou je Art Wall.

Smrtelný člověk se vždycky vyznačoval hromaděním zbytečností, které ho chlácholily, že s nimi vejde do bran Věčnosti. Je to v nás zakořeněné až dodneška, takže když třeba teď mačkám kliku od baráku, myslím přitom na umělecký dojem a doufám, že se sousedka kouká zpoza záclony. Dřív to bylo jednodušší, dřív na výrobu tohoto harampádí, těch oltáříků věčnosti, byl potřeba čas – který nebyl – a také pořádný kus fištrónu, takže toho harampádí přeci jen bylo snesitelně. Ve srovnání s dobou, ve které se nacházím teď. Teď je totiž času víc než šíleně. A navíc jsme ten dřívější fištrón, který se bylo potřeba naučit, tak ten jsme nasypali do strojů, a ty teď dělají fištrónské fotky každému otci od rodiny.

Nezbývá, než si povzdechnout, protože se s tím prostě nic dělat nedá. Každý je dnes umělec a taková je doba. Co dřív stačilo nasypat do galerií a muzeí a tam pohřbít, dnes vytéká z každého otvoru. Muzea praskají, každá stodola se předělává na významný galerijní prostor a kavárny, kam se dřív chodilo na klevety, se stávají Chrámy Umění pro majitele zrcadlovek.

A pak přijde americká holčina a vymyslí si Art Wall.

Proč pořád mluvím o Art Wall? No protože tohle je ta blbina. Perlička mezi hromadou Umění, kolem které jste denně chodili, a nikdy vás netrkla do nosu. Devadesátá lát byla obdobím, kdy si američtí hemingwayové mysleli, že se to tu jmenuje Paříž. Byli mladí, pro Čechy báječně prachatí, a tak se sem houfně sestěhovávali, doufaje, že vyrobí nobelovku, kterou nevyrobili doma. Přinesli sem světáckost, ale i energii a hlavně jiné oči. Mezi mnoha jinými sem přišla i Barbara Benish, americká holka s trochou české krve. A ta uviděla a hlavně vymyslela Art Wall.

Intervenci ve veřejném prostoru, jak se dnes módně říká. Prostě pro tu šedivou, zakouřenou Prahu, do té hromady Umění pro paďoury, se rozhodla objevit galerii novou, nečekanou. Rozsvítila výklenky zdi, kterou denně míjejí desítky tisíc aut se zapšklými řidiči stojícími frontu a spěchajícími vydělávat hubou milióny. Opěrná zeď Letenských sadů je báječně vidět ze staré Prahy a denně tu prosviští hlemýždí rychlostí neuvěřitelné množství rozzuřených aut. Galerie s fantastickou návštěvností.

A jako správný amík, rozsvítila ji psychedelickými barevnými květy Flower Power, a to šedivé, neviditelné místo na chvíli udělala středobodem vesmíru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Barbara Benish: Flower Power
 

Trvalo dalších pět let, než se z toho podařilo učinit řádnou galerii. A další jen tři roky to trvalo, než ji paďouři opět dokázali zase zavřít. Za tu krátkou dobu se stihlo docela dost výstav, z nichž dvě prošly jako nezapomenutelné.

Obě dvě intervence pojaly tento prostor vysoce politicky. Jako Barbara Benish pochopila, že psychedelie do mrtvé Prahy přináší záblesk života a je schopná pražské zombie alespoň nakrátko probudit, tak tyto dvě akce intuitivně toto místo pochopily jako zásadní pro politický plakát.

Skupina Pode Bal se svojí akcí Flagelanti začala ještě uměřeně. Zvolila výrazné dětské postavy a jako kontrapunkt na ně navěsila cedule, kterými se pokoušela rozvířit veřejné mínění. Znejišťovala naši touhu žít v aktuálním požitku a vracela nás k zásadním otázkám po smyslu života a po zkoumání našich pádů, které si nehodláme připustit ve svém hédonickém životě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pode Bal: Flagelanti  

Výstřel z děla však byla intervence skupiny Guma Guar s názvem Kolektivní identita. To byl definitivní majstrštyk této galerie a konečně zásah na paďouří solar plexus. Vynikající ironie spojená s dokonalým provedením byl naprostý zásah a pražská měšťanská obec zdrceně hlásí: POTOPENO. Galerie je uzavřena s impotentním huhláním.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 Guma Guar: Kolektivní identita

Dnes se tedy galerie vrací po delší odmlce. Na radnici přišli „čistí“ a jako marketing povolili i Zeď. Zapálil jsem svíčku u Antoníčka. Jenže ouha. Zeď se otevřela výstavou skupiny Voina, skupiny ruských revolucionářů, jak o sobě říká. Nevěděl jsem, že v Rusku je revoluce tak bezzubá a snad jim to ty milióny padlých za leninského a stalinského revolučního teroru odpustí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Voina Wanted

Fotografie, které vystavili, jsou jen odpornou oportunistickou prací. Místo agitky a místo dravosti, zvolili jen šokantní, monotónní motiv oběšence a doplnili ho rádoby „šokantními“ tezemi jako Nepodněcoval jsem k nenávisti. Ale divit se asi není čemu, výstava probíhá pod záštitou primátora hlavního města Prahy, doc. MUDr. Bohuslava Svobody, CSc., jak se sami organizátoři chlubí. Bezzubá, soft verze akčního umění upletená z plytkých obrazů a plytkých vět mířících kamsi do hloubek stepní Kazaně musí jistě primátorovi Svobodovi dělat radost.

Má o chloupek více klidu na práci.

Příspěvek vyjadřuje osobní názor autora (viz Proč píšu o fotografii). 

Témata článku: Kultura, Výstavy, Fejetony, Blog

Určitě si přečtěte

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

31 Helena Vyplelová

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Nový snímač, procesor, inovovaný autofokus, vylepšené možnosti natáčení videa, detailnější hledáček a dotykový displej… Seznamte se s poslední generací top modelů systému Fujifilm X.

45 Helena Vyplelová

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

25 Petr Březina

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Proč s sebou nosit mobil a digitál, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

27 Petr Březina

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Schindlerův seznam. Film s neobyčejně poutavým příběhem i zpracováním, oceněný mnoha Oskary. Jeho děj, obzvláště konec, mě natolik zaujal, že jsem se rozhodla vydat se po stopách Oskara Schindlera a jeho fabriky.

Zuzana Součková

Panasonic Lumix G90 – odolné tělo, 4K video a V-log pro filmaře

Panasonic Lumix G90 – odolné tělo, 4K video a V-log pro filmaře

Panasonic dnes představil novou bezzrcadlovku Lumix G90, která je nástupcem více než dva roky starého modelu G80. Vedle nového snímače s vyšším rozlišením nabídne i další inovace.

98 Petr Březina

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

1 Helena Vyplelová