Recenze: Fujifilm FinePix S3 Pro

Recenze: Fujifilm FinePix S3 Pro

Fujifilm sice neprodukuje digitální zrcadlovky v takové míře jako třeba Canon, avšak lze konstatovat, že ani jeden jeho model nebyl bez zajímavosti. Ostatně o nejnovějším FinePixu S3 Pro to platí bez výhrad také.

Fujifilm FinePix S3 Pro je třetí digitální zrcadlovkou této značky. Příbuznost v řadě nezapře jednak samotným designem, ale také kompatibilitou s objektivy a ostatním příslušenstvím (typicky blesky) značky Nikon. Crop faktor je zde také jako u Nikonů 1,5×.

Podobně jako u D-SLR od Nikonu i zde platí omezení v použitelnosti jednotlivých druhů skel, takže například staré manuální objektivy sice na tělo nasadíte, ale expozici s nimi fotoaparát nezměří. Moderní autofokusové D, DX a G objektivy jsou však bez problémů.
Stejné je to i s blesky. S „es trojkou“ jsem používal starší model Nikon SB-28 (bez DX), u nějž sice nefungovalo TTL měření, ale jinak si s ním S3 Pro vcelku rozuměla. Motorové zoomování, stejně jako indikace v hledáčku pracovalo spolehlivě, expozici zajistila vlastní automatika blesku.

Fujifilm se vlka nebojí a vytrvale jde svou vlastní cestou – myšleno ve smyslu firemních snímačů typu SuperCCD s osmiúhelníkovými buňkami. Vzhledem ke tvaru a uspořádání jednotlivých pixelů zůstává mezi buňkami „větší“ volné místo, do nějž v případě SuperCDD SR druhé generace – použitého u S3 – Fujifilm vložil další malé buňky.

Takzvané R-pixely jsou charakteristické nižší a mírně spektrálně posunutou citlivostí, což umožňuje firmwaru FinePixu S3 provádět zajímavé postprocessingové kousky s obrazem – o tom ale více až v kapitole Funkce, vybavení a následně v ukázkách v části Obrazová kvalita, testy a demosnímky.

Pokračování 2 / 5

Konstrukce a ovládání

Konstrukce a ovládání

Oproti předchozímu modelu FinePix S2 Pro sice „es trojka“ lehce přibrala na rozměrech i hmotnosti, stále se však nemůže rovnat profesionálním modelům typu Canon EOS 1Ds nebo Nikon D2X. Na druhou stranu například Pentax *ist DS, coby v současnosti nejmenší D-SLR,  vedle S3 Pro vypadá jako dětská hračka.

V podstatě jde ale o běžnou zrcadlovku s integrovaným bateriovým gripem. Ten v případě nového S3 Pro dostal navíc i vertikální spoušť, která ale bohužel není ideálně navržena. Při vodorovném držení dochází k nechtěné aktivaci spouště spodní hranou pravé ruky a je tak nutné používat integrovaný zámek. Ostatně zámek jsem coby levák – čtěte osoba, která se dívá do hledáčku levým okem – používal i u čtyřsměrného ovladače na zadní stěně, jímž se přepínají zaostřovací body. Bez uzamčení jsem ovladač neustále mačkal nosem a nechtěně měnil aktivní bod. Abych ale Fujifilmu zbytečně nekřivdil – s „levookým problémem“ se setkáte snad u všech fotoaparátů, které na zadní stěně obsahují nějaké ovládací prvky. Spíš bych se přimlouval za doplnění vertikální spouště o další ovladače, užitečný by byl zejména volič clony a korekce expozice.

Jako celek je však nutno konstrukci i ergonomii hodnotit jako výbornou. Tělo doslova sedne do ruky, většina exponovaných částí je pogumováním chráněna proti vyklouznutí, hlavní ovládací prvky jsou dostupné bez přehmatávání. Potěšující je také informace, že u nového modelu S3 Pro už Fujifilm nevyužívá duální napájení s drahými nenabíjecím články CR123A, a vystačí si se čtyřmi tužkovými akumulátory.


 

Pokračování 3 / 5

Funkce, vybavení

Funkce, vybavení

Vybavení funkcemi je na běžné úrovni digitálních zrcadlovek střední třídy. Závěrka disponuje rozsahem 30 s. až 1/4 000 s. plus Bulb, nepotěší vás ale synchronizační čas blesku 1/180 s., tedy hodnota průměrná. Stejně je na tom korekce expozice nebo blesku v krocích pouze po polovině EV.
Autofokus je „nikoňácky“ pětibodový, nechybí samozřejmě uživatelské přepínání Single, Servo a Manual. Měření expozice přepíná obvyklé kolečko vpravo vedle hledáčku, k dispozici je 3D matricové měření s deseti oblastmi, středově vyvážené a bodové měření. Fukce jako expoziční bracketing nebo DOF preview – tlačítko zaclonění pro kontrolu hloubky ostrosti – jsou v této třídě samozřejmostí, chybí však předsklopení zrcátka, které nenajdete ani v režimu dvousekundové samospouště. Nutno však dodat, že zrcátko je tradičně „nikoňácky“ velmi dobře odtlumené, k čemuž ostatně přispívá i relativně těžké tělo, dobře pohlcující chvění.

Obrazová data jsou ukládaná buď v JPEG nebo 14bitovém RAWu na CompactFlash kartu a nebyl by to snad ani Fujifilm, aby do páru nepřidal ještě podporu xD karet.

Paměťové sloty nejsou umístěné na boku, jak u zrcadlovek bývá zvykem, ale v pravém „rohu“ zadní stěny. Na funkčnosti to samozřejmě nic nemění, důležité je, že lze média měnit i při dlouhodobé práci na stativu bez nutnosti fotoaparát sundávat. Osobně mi jen trochu chyběla možnost automatického přepínání, kdy by přístroj po zaplnění jedné karty nezdržoval fotografa hlášením o prázdné paměti a rovnou ukládal obrazová data na kartu druhou.

Funkci, kterou na žádné jiné digitální zrcadlovce nenajdete, představuje možnost náhledu na LCD displeji. Ano, čtete dobře – Fujifilm S3 Pro umožňuje sklopení zrcátka a otevření závěrky pro to, abyste mohli záběr zkomponovat na displeji.

Situace ale není tak růžová jak na první pohled vypadá. Jednak je náhled pouze černobílý a pak se vám na displeji objeví maximálně po dobu třiceti sekund. Střed náhledu lze vyzoomovat a to je tak asi všechno… Proč je tato funkce tak omezená, o tom lze jen spekulovat, evidentně ale snímači dlouhodobé působení osvitu příliš neprospívá. Ostatně v manuálu je doporučeno nepoužívat náhled na LCD často po sobě. Na druhou stranu u digikompaktů je komponování na displeji zcela běžnou záležitostí a nikdo se nad případným poškozením snímače nepozastavuje.
Praktické využití náhledu na LCD vidím snad jen u snímků, u nichž je třeba důsledně využít celé obrazové plochy, což může být s optickým hledáčkem s pokrytím 89 % problematické.

Funkce na druhou
Nyní se konečně dostáváme k firmwarovým hrátkám se snímačem SuperCCD SR II. Interpolace na dvojnásobné rozlišení snímače není u Fujifilmu ničím novým. Zatímco dříve nefungovala příliš dobře, kompaktní model FinePix E550 mě jako první přesvědčil o její použitelnosti a S3 je na tom úplně stejně, respektive možná o chloupek hůř. To se však týká focení při vysokých citlivostech, kdy už je vidět snížená hranová ostrost a zejména u jemných přechodů barev občas nežádoucí pixelizace a shlukování obrazové informace do podoby skvrnitých map. Při běžném ISO (100 až 400) je však na interpolaci S3 Pro krátký i Photoshop se svou bikubickou interpolací, takže lze konstatovat, že dvanáctimegové fotky z „es trojky“ nejsou rozhodně jen plýtváním místa na paměťové kartě. Přesvědčit se můžete sami v následující kapitole Obrazová kvalita, testy a demosnímky.

Vynikající novinkou je však možnost zvyšování dynamického rozsahu SuperCCD SR II – právě díky zdvojeným pixelům snímače. V menu lze zvolit dvě hodnoty tzv. Wide rozsahu. Zatímco pro standardní nastavení jsme naměřili i tak výborný rozsah od -4,5 do +2,0 EV, nastavení Wide 1 jej posouvá o další polovinu EV směrem ke světlům a Wide 2 pak ještě o 0,5 EV do stínů. V tomto případě se tak dostanete na neuvěřitelných -5,0–2,5 EV. Přestože se jedná o laboratorně naměřené hodnoty, i v praxi FinePix S3 ukázal, že je jeho dynamický rozsah skutečně velmi vysoký.

 

K dynamickému rozsahu je ale třeba dodat, že obě varianty Wide poskytují zejména při nastaveném barevném prostoru Adobe RGB poněkud ploché snímky, které se bez úprav v počítači neobejdou. Pro fotografy požadující víceméně hotové výstupy ale Fujifilm zapracoval ještě jednu vynikající funkci – emulaci filmu. Ta je dostupná ve dvou podobách: režim F1 poskytuje přirozeně barevné fotografie, jež se mají podobat zobrazení při snímání na negativní film, varianta F2 pak imituje vysoce saturovaný diapozitivní film typu třeba Fujichrome Velvia. Přiznám se, že saturace při nastavení F2 se mi zdála přehnaná, ovšem režim F1 jsem si pro skutečně přirozené podání okamžitě oblíbil.

Ukázky opět v kapitole Obrazová kvalita, testy a demosnímky.

Pokračování 4 / 5

Obrazová kvalita, testy a demosnímky

Obrazová kvalita, testy a demosnímky

Rychlost
Naměřené rychlostní hodnoty potvrzují zařazení do střední třídy digitálních zrcadlovek. Přístroj startuje v podstatě okamžitě, hodnoty První snímek stejně jako Snímek bez namáčknutí jsou závislé na použitém objektivu. Naše testy probíhaly s přeostřením z nekonečna na asi metrovou vzdálenost, takže šlo o skutečně drsnou zkoušku.
Sériové snímání a Ukládání-připravenost k dalšímu snímku jsou měřeny s vypnutými firmwarovými úpravami obrazu. Zejména zvýšený dynamický rozsah totiž dává procesoru fotoaparátu zabrat – sériové snímání se zpomalí o více než polovinu.

první snímek

0,58 s

snímek bez namáčknutí 0,36 s
snímek s namáčknutím neměřitelné
ukládání-připravenost k dalšímu snímku

0,67 s

rychlost sériového snímání 2,3 sn./s 
počet snímků v sérii  12 sn.

Měřeno s paměťovou kartou Lexar CF 40×, 256 MB, a objektivem Nikkor AF-S 18–70 mm F3,5–4,5G ED

Šum
Fujifilm FinePix S3 Pro disponuje rozsahem citlivosti ISO 100 až 1 600. Základní míra šumu je zhruba na úrovni Nikonu D70 s tím rozdílem, že do ISO 400 šum téměř nestoupá, což platí i o jednotlivých kanálech RGB. ISO 800 je stále velmi dobře použitelné, u ISO 1 600 se už ale negativně projevuje přesah modrého kanálu, jež má za důsledek nepěkný barevný šum, jak jej u digitálů dobře známe.

Obraz
Část hodnocení obrazu už byla uvedena v kapitole Funkce, vybavení, zbývá tedy jen dodat, že na Fujifilm FinePix S3 Pro se můžete spolehnout v barevném podání, které (i když nepoužijete firmwarové úpravy obrazu) je velmi reálné, fotoaparát dobře zachycuje jemné pleťové odstíny a jiné „přírodní“ barvy. Přesaturované červené odstíny najdete pouze při nastavení F2, které vás ale samozřejmě nikdo nenutí používat. Barevné podání jako celek je nutné hodnotit jako excelentní.

Ostrost však za excelentní považovat nelze, z tohoto pohledu jsou na tom některé zrcadlovky lépe. Avšak nehodláte-li tisknout metrové zvětšeniny, s ostrostí budete spokojeni. Dlužno však dodat, že mezi neduhy SuperCCD snímače patří náchylnost k moaré (viz. naše testovací obrazce) a ne zcela hladkému podání šikmých a zakřivených linií.

Testovací obrazec 6 Mpx – nejkratší ohnisko (objektiv Nikkor AF-S 18-70 3,5-4,5G ED – použit u všech demosnímků)
nejvyšší rozlišení (2,8 MB)
Testovací obrazec 12 Mpx – nejkratší ohnisko
nejvyšší rozlišení (4,7 MB)

Testovací obrazec 6 Mpx – nejdelší ohnisko
nejvyšší rozlišení (2,8 MB)
Testovací obrazec 12 Mpx – nejdelší ohnisko
nejvyšší rozlišení (4,7 MB)
Nastavení obrazu – Adobe RGB, Emulace filmu: standard, D-range: standard, Color: standard, Tone: standard, Sharpeness: standard
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení (2,7 MB)
Nastavení obrazu – Adobe RGB, Emulace filmu: standard, D-range: auto, Color: org, Tone: org, Sharpeness: off
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení (2,9 MB)
Nastavení obrazu – Adobe RGB, Emulace filmu: standard, D-range: wide1, Color: org, Tone: org, Sharpeness: off
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení (3 MB)
Nastavení obrazu – Adobe RGB, Emulace filmu: standard, D-range: wide2, Color: org, Tone: org, Sharpeness: off
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení (2,9 MB)
Nastavení obrazu – sRGB, Emulace filmu: standard, D-range: standard, Color: standard, Tone: standard, Sharpeness: standard
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení (2,7 MB)
Nastavení obrazu – sRGB, Emulace filmu: F1
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení (2,8 MB)
Nastavení obrazu – sRGB, Emulace filmu: F2
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení (2,9 MB)
Pleťové odstíny – denní světlo
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení (4,4 MB)


Pleťové odstíny – denní světlo + blesk
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení (4,2 MB)
Pleťové odstíny s externím bleskem
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení (6,4 MB)

Pokračování 5 / 5

Celkové hodnocení

Celkové hodnocení

Fujifilm S3 Pro není už podle své specifikace přístroj pro ryze akční focení, i když jsem s ním fotil na bigbítovém koncertě a obstál na jedničku. Výborné uplatnění však nalezne zejména u módních fotografů, na focení portrétů, aktů či svatebních fotografií. Ostatně předchůdce „es trojky“ – FinePix S2 Pro – byl v britském časopise Praktical Photography vyhodnocen právě jako nejlepší zrcadlovka svatebních fotografů.

Velkou pihou na kráse tohoto jinak silně návykového digitálního „mazlíka“ je bohužel cena. Přestože S3 Pro má pár funkcí, kterými se jiné D-SLR chlubit nemohou, doporučených sedmdesát tisíc je pořád trochu silná káva. V internetových shopech se sice aparát dá pořídit o deset tisíc levněji, stále je to však o dost více než například velmi silný konkurent Canon EOS 20D…

__________________________________________________________________________________________

 plusy

 minusy

barevné podání

korekce expozice pouze po 0,5 EV


solidní míra šumu

chybí předsklopení zrcátka


interpolace

firmwarové úpravy

synchronizace blesku 1/180 s

vysoká cena


zdroj: Fujifilm, Praha
kontakt: 236 032 511, www.fujifilm.cz
cena: 69 990 Kč vč. DPH

Článek Jak se fotí ve Stínadlech v rubrice V akci na koncertě s Fujifilmem FinePix S3 Pro si můžete přečíst v časopisu DIGIfoto 2/2005, který právě v těchto dnech vychází.

Určitě si přečtěte

Články odjinud