Recenze vynikající nezrcadlovky Olympus Pen E-P3

Aktuální model E-P3 Penu nejvyšší řady, s platformou Micro 4/3, je sice jen upgradem svého předchůdce, přitom však ukrývá množství velmi dobrých inovací.

Není pochyb o tom, že Olympus má ve své produkci jasno, a svou nabídkou zcela potvrzuje, že se vydal cestou expanze na poli kompaktních digitálů s výměnnými objektivy. Jeho sestava Penů již nečítá jen profesionální řadu a odlehčenou odnož Lite, třetí chapadlo v pomyslné struktuře zaujímá nová série Mini s prvním členem E-PM1.

Klepněte pro větší obrázek 
Olympus Pen E-P3

Závodník v ostření

Věnujme se nyní špičce všech dosavadních Penů, nejnovějšímu E-P3. Na rozdíl od konkurenčního Panasoniku Lumix DMC-G3 zanechal Olympus u své vlajkové lodi stejné 12Mpx rozlišení čipu jako u předchůdce E-P2. Inovovaný snímač je jako u všech Penů stabilizovaný, a samozřejmě je opatřen protiprachovým filtrem. Nový E-P3 je od počátku prezentován jako extrémně rychlý přístroj, dokonce s nejrychlejším autofokusem ve své třídě, navíc ještě s přesahem do kategorie zrcadlovek, které byly doteď etalonem rychlosti. Je obtížné vytvořit exaktní testovací metodiku na rychlost autofokusu, protože je mj. ovlivněna také použitým objektivem – přesto můžeme zkonstatovat, že tento fotoaparát je nesrovnatelně rychlejší oproti předchůdcům a klidně si může v souboji troufnout na poloprofesionální zrcadlovky. Zatímco u předchozích modelů jste nutně museli zaznamenat jistou prodlevu mezi namáčknutím spouště a zaostřením, u Penu E-P3 vás čeká bleskové exponování.

Klepněte pro větší obrázek
(1) Postupným stiskem tlačítka Info aktivujete jednotlivé funkce na displeji – např. reálný
histogram, přeexponovaná (červeně) a podexponovaná (modře) místa či vertikální
a horizontální elektronickou vodováhu.; (2) Olympus si zakládá na tom, že je původní tvůrce tzv. uměleckých filtrů – a na horním kruhovém ovladači jim věnuje samostatnou položku ART. U Penu E-P3 je jich již rovných deset (Cross Proces, Dramatický tón, Dioráma, Zrnitý fi lm a další), a lze je aplikovat i při natáčení videa. (3) Chybí vám na čtyřsměrném ovladači rychlá volba citlivosti ISO, která oproti předchůdci zmizela? Pokud ji chcete vrátit, můžete tak učinit – pozice ve směru doprava a dolů jsou v uživatelském menu volitelně nastavitelné. Také okruží kolem voliče můžete uzamknout a nepoužívat jej. (4) Systémový konektor AP2 pod sáňkami na blesk slouží k připojení nadstandardního příslušenství. U Penu E-P3 se jedná o externí blesk, EVF hledáček, stereomikrofon či modul komunikátoru Bluetooth PenPal pro bezdrátový přenos dat.

Jen chtěný dotyk

Model E-P3 svým kovovým tělem zapadá do rodiny dosavadních Penů, je však poněkud nižší a rozmístění ovládacích prvků (především na horní stěně) je přizpůsobeno novému konceptu s interním bleskem. Na zadní stěně jste jistě zaregistrovali opět jako u E-P2 třípalcový displej, nyní je to ale vynikající dotykový kapacitní OLED panel s poněkud nesmyslným poměrem stran 3:2. Jak už z jeho charakteristiky vyplývá, je velmi citlivý, takže vaše prsty na něm mohou jen lehce spočinout (při výběru zaostřovacího bodu z matice 5 × 7, exponování záběru) či klouzat (při prohlížení snímků). Pro ostatní funkce musíte využít tlačítka, ostatně zadní panel je jimi vrchovatou měrou osazen. Pokud by vás dotykový způsob ovládání obtěžoval, není nic snazšího než jej v hlavní nabídce vypnout.

Absolutním unikátem je – alespoň v DIGIfotu jsme se s tím ještě nesetkali – možnost uživatelského tvarování křivky, tedy funkce Levels/Křivky, jak ji znáte z fotografických editorů. Zde samozřejmě pracuje v omezené míře, můžete v rozmezí ±7 kroků ovlivnit horní část křivky, tedy světla, a stejnou možnost máte také u stínů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Poprvé u řady E-P můžete pracovat s výklopným interním zabudovaným bleskem; nemá však příliš oslňující výkon a zcela jistě se při své práci neobejdete bez externího modelu. Novinkou v prodeji je kompaktní blesk FL-300R za 4 000 Kč, lze jej řídit i bezdrátově. / Dodávaný plastový grip můžete odšroubovat a vyměnit podle vkusu za jinak barevný, či dle komfortu za větší nebo menší (nebo nepoužívat žádný). V sadě s rukojetí je vždy stejně designovaná krytka objektivu. 

Individuální potřeby

Na tlačítka přímé volby si u E-P3 rozhodně nemůžete stěžovat. A nemáte-li rádi pevně dané věci, jistě oceníte variabilitu v nastavení: Pen je svou možností přiřadit volitelnou funkci hned k pěti možným tlačítkům (Fn1, Fn2, směrové šipky doprava a dolů a videospoušť) prozatím bezkonkurenční.

Funkčně definovatelný je také válečkovitý roller pod pravým palcem, primárně je mu však nejpřirozenější (v kombinaci s okružím pětitlačítka) nastavování expozičních parametrů (clona, čas, korekce expozice).

Nepřeberné možnosti ve výběru funkcí

jsou vlastně i znevýhodněním, protože k leckterým vede cesta do hloubi Menu. To však lze řešit právě oním volitelným nadefinováním nejpotřebnějších tlačítek. Alternativou je samozřejmě používání rychlého menu, ovšem i zde je příliš mnoho položek, funkce ve sloupci musíte proklikat až na další stránku.

Slušivý seťák

U třetí generace Penu se Olympus prokousal také k těm nejlepším možným parametrům pro snímání videosekvencí. Zcela nově můžete natáčet nejen v kvalitě Full HD, ale také v úsporném kódování AVCHD a se stereofonním záznamem zvuku. Stejně jako si u videa můžete aktivovat souvislé zaostřování, také při snímání je příjemná funkce Tracking autofocus sledující pohybující se objekt.

Fotoaparát jsme testovali s inovovaným setovým zoomem 14–42 mm, se kterým se bude E-P3 v jednom z kitů prodávat. Jako majitelé se za tento standardní objektiv nebudete muset stydět: je to ostré sklo při každém nastavení clony a neprojevují se u něj žádné typické optické vady – nemá velké zkreslení ani vinětaci. Také v přenosu kontrastu objektiv udržuje skvělé vlastnosti prvních verzí tohoto skla, takže kromě menší světelnosti mu není třeba nic vyčítat.

Navíc je třeba smeknout klobouk před designéry, neboť objektiv dokonale koresponduje s kovovým tělem přístroje, přestože je odlehčený plastový – na první pohled byste jistě odhadovali totožné kovové provedení. Na tomto místě můžeme potvrdit, že paradoxně černá verze objektivu vypadá mnohem plastověji než stříbrná.

Perlička bude!

Druhým sklem podrobeným našemu testu byl malý kovový objektiv M.Zuiko Digital ED 12 mm F2. Skutečně je to výběrové sklo už i svojí cenou, která převyšuje hodnotu samotného těla E-P3: prodává se za 20 000 Kč.

I když bychom měli Pen E-P3 posuzovat jako samostatnou jednotku – protože konstrukcí a technickými parametry absolutně srovnatelný model neexistuje – přesto jsme porovnali nejbližší soupeře z řad Panasoniku. Když se podíváte na reálné prodejní ceny těchto kolegů, jistě se mnou budete souhlasit, že nový Pen E-P3 je poněkud dražší a sama jsem zvědavá, jak se mu bude za dané situace dařit v žebříčku prodejnosti.

Obrazová kvalita

Pen E-P3 má především vynikající dynamický rozsah, který je snem každé zrcadlovky – námi naměřená hodnota -4,3 až +2,7 je zkrátka nadstandardní. Také barevné podání je korektní a velmi blízké realitě, pryč jsou tedy již časy, kdy Olympus tíhl spíše k teplejší tonalitě. Pozitivní je také schopnost 12Mpx snímače vykreslit 2 500 linek na našem testovacím obrazci.

Ohledně šumu doporučujeme držet si strop citlivosti maximálně do ISO 3 200, v ideálním případě však do ISO 1 600. Přestože fotoaparát dovoluje nastavit také ISO 12 800, neberte to jako výhodu: tato hodnota je nepoužitelná, a to nikoliv z důvodu hrubého šumu, ale vzhledem k negativnímu barevnému posunu.

Olympus Pen E-P3 má mnoho superlativů, ať už je to precizně designované tělo s odnímatelnými úchopy, bleskurychlý provoz a zaostřovací systém odpovídající digitálním zrcadlovkám, pestrá nastavitelnost funkcí a v neposlední řadě výborná obrazová kvalita (byť s „nadbytečnou“ nejvyšší citlivostí). Pouze u videa jsme zaznamenali negativní efekt „rolling shutter“. V konkurenčním boji to však nejvyšší model Penu vzhledem ke své vyšší ceně nebude mít lehké.

Článek byl publikován v časopisu DIGIfoto 9/2011.

Témata článku: Technika, Testy, Bezzrcadlovky, Olympus

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: V mlžném lese

Fotografie týdne: V mlžném lese

Lesy mají od nepaměti své speciální kouzlo a magickou přitažlivost. Jsou pro nás spojené s fenoménem dostupné přírody, do které můžeme vyrazit z města, s jistým dobrodružstvím, ale také meditačním či estetickým zážitkem.

Michal Černý

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Podívejte se s námi na citáty slavných fotografů, které vám mohou pomoci nalézt cestu k lepším fotografiím. Většinou v sobě totiž obsahují i skrytá doporučení, jak k fotografování přistupovat.

Lenka Dostálová

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Jakub Jíra

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

57 Petr Březina

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

31 Helena Vyplelová

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

1 Helena Vyplelová